Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulussa halutaan himmailla lapsen oppimista?

Vierailija
16.08.2023 |

Meillä on ekaluokkalainen, joka on osannut lukea ja kirjoittaa jo pari vuotta, osaa myös laskea. Lapsi lukee myös itse lastenkirjoja. Viime vuonna eskarissa lapsen intoa oppimiseen huomioitiin ja tuettiin, lapset sai esimerkiksi lisätehtäviä kun olivat tehneet aikaisemmat tehtävät. Lapsella on myös kotona ollut kaikenlaisia puuhakirjoja sekä eskarilaisille ja koululaisille suunnattuja lisätehtäväkirjoja.

Koulu alkoi viime viikolla ja kaikki sujui periaatteessa hyvin. Uusista kirjoista lapsi oli innoissaan ja esimerkiksi aapista lapsi luki itsekseen läksyjen jälkeenkin. Lapsi kertoi, että opettaja oli sanonut, ettei kirjoista esimerkiksi saa tehdä tehtäviä eteenpäin, siksipä lapsi oli tehnyt niitä erilliseen vihkoon eikä kirjaan. Hän kuulemma tekee niitä aina koulussakin silloin jos hän on valmis ja odotellaan vielä muita. Kuulemma muutamat muutkin luokkakaverit tekee samaa.

Tavallaan ymmärrän että koko luokan pitäisi periaatteessa edetä opettajan suunnitelmien mukaan, mutta tilanne tuntuu aika järjettömältä, että lapsi tekee samat tehtävät jopa kolmeen kertaan, kun muuta tekemistä ei ole. Sitäkin mietin, että voitaisiinko itse hommata lapselle joku lisätehtäväkirja sinne kouluunkin? Tuntuu jotenkin ihan järjettömältä että tätä lasten oppimisintoa ei siellä koulussa huomioida mitenkään. En haluaisi, että lapsi alkaisi alisuorittaa ja tehdä vain minimin, kun huomaa ettei muuta tarvitse tehdä. Ekaluokka on juuri se aika kun oppimisen intoa kannattaisi hyödyntää, harvemmin ne lapset enää ylemmillä luokilla niin innokkaita on, koska se loisi lapselle tunteen, että yrittäminen kannattaa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus.

Läheinen poikalapsi aloitti taannoin koulun ja juuri tuo oli ongelmana.

Opettaja oli kieltänyt tekemästä tehtäviä eteenpäin, niin poika ei juuri enää ollutkaan sitten innossaan koulusta.

Siitä alkoi alamäki ja vaikea saada kotoa luotua sitä opettajan tuhoamaa innostusta.

Vierailija
2/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa murheet. Mitäs siitä tulee jos se opettaja joutuu kuuntelemaan huutelua koko tunnin millä sivulla kukin on ja suurin osa tehtävistä väärin, sivuja hypitään ja melutaan, sotataan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murheesi suuri kirjoitti:

Onpa murheet. Mitäs siitä tulee jos se opettaja joutuu kuuntelemaan huutelua koko tunnin millä sivulla kukin on ja suurin osa tehtävistä väärin, sivuja hypitään ja melutaan, sotataan?

No jopas on oletukset. Mistä ihmeestä päättelit että näin olisi? Aloituksessahan kerrottiin että niitä tehtäviä nimenomaan ei oltu tehty eteenpäin kirjasta.

Eiköhän se lapsi ihan itsenäisesti ja hiljakseen ole tehnyt ne vaaditut tehtävät, ja eiköhän ne melut ja huutelut löydy niistä "opeee, mä en osaa" -oppilaista jotka marisee ettei osaa ilman että ovat edes yrittäneet mitään.

Onhan se järjetöntä jos ei saa esimerkiksi lisätehtäviä. Otse varmaan laittaisin lapsen kukaan jonkun oman lisätehtäväkirjan.

Vierailija
4/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläistä se on aina ollut. Muistan itse oman koulunaloitukseni 50 vuotta sitten. Kun osasi jo laskea ja lukea ja kädentaitojakin oli, tylsistyi tunneilla ellei tosiaan tehtynyt niitä tehtäviä eteenpäin, sillävälin kun opettaja jankkasi niiden muiden kanssa perusasioita.

Koulu on aina ollut tasapäistämistä ja edetään niiden hitaampien tahtiin. Jos on rahaa voi palkata ykistyisopettajan ja edetä omaa tahtiin tai opettaa lastaan itse kotona ja käydä sitten vain kokeissa koulussa osoittamassa että lapsi osaa ne asiat.

Vierailija
5/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne tehtävät tehdä järjestyksessä siten kun muukin ryhmä ja opitaan samalla struktuuria ja ryhmäkuria. Tärkeintä ei ole olla ensimmäinen!

Vierailija
6/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kun oppilaat vaan kiirehtivät tehtävien läpi ja ovatkin tehneet ne aivan väärin? Oppimatta niissä käsiteltävää asiaa? Pyyhitään ja tehdään kaikki uudestaan - tuskin motivoivaa. Entäs sitten kun joku tekisi koko matikan kirjan laskut ja jotkut olisivat vasta toisessa kappaleessa? Odottelevatko kirineet hiljaa omissa ajatuksissaan vai ostaako koulu aina vaan lisää kirjoja tai opettaja keksii 25 oppilaalle aina vaan uusia tehtäviä kun kaikki menevät eri kohdissa?

Koulussa pitää mennä ryhmän ehdoilla, ei minä edellä.

Vierailija
7/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit laittanut vuotta aiemmin kouluun.

Vierailija
8/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana en anna edetä kirjaa eteenpäin. Minun tehtäväni on varmistaa, että asiat varmasti opitaan ja ymmärretään. Kirjan itsenäisessä etenemisessä on sekin ongelma, että mitäs sitten kun tehtävät on tehty. Taitaville oppilaille on sitten opittavaan asiaan liittyvää haastavampaa lisä-/paritehtävää, jota pähkäilevät itsekseen tai ryhmässä.

Uskoisin, että ekaluokan ope kyllä alkaa antamaan lisätehtäviä, kunhan arki kunnolla tasoittuu. Jos ei ole ollut ekojen opettajana, on vaikea ymmärtää, kuinka hektistä ja intensiivistä arki heidän kanssa on. Kouluun siirtyminen ja koulun käytänteiden sekä rutiinien oppiminen vie valtavasti aikaa ekoilta. Usein meille aikuisille selvätkin asiat varmistellaan moneen kertaan vaikka kuinka selkeät ohjeet omasta mielestä antaisi.

Vierailija
9/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana en anna edetä kirjaa eteenpäin. Minun tehtäväni on varmistaa, että asiat varmasti opitaan ja ymmärretään. Kirjan itsenäisessä etenemisessä on sekin ongelma, että mitäs sitten kun tehtävät on tehty. Taitaville oppilaille on sitten opittavaan asiaan liittyvää haastavampaa lisä-/paritehtävää, jota pähkäilevät itsekseen tai ryhmässä.

Uskoisin, että ekaluokan ope kyllä alkaa antamaan lisätehtäviä, kunhan arki kunnolla tasoittuu. Jos ei ole ollut ekojen opettajana, on vaikea ymmärtää, kuinka hektistä ja intensiivistä arki heidän kanssa on. Kouluun siirtyminen ja koulun käytänteiden sekä rutiinien oppiminen vie valtavasti aikaa ekoilta. Usein meille aikuisille selvätkin asiat varmistellaan moneen kertaan vaikka kuinka selkeät ohjeet omasta mielestä antaisi.

Mikset suoraan sano, että kommunististyylisessä opettajakoulutuksessa on koulutettu tasapäistämään lapset.

Vierailija
10/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä itse, jos jokainen oppilas on eri sivulla menossa.

Vanhemmillakin on vastuunsa lapsensa oppimisesta. Hankkikaa uusia tehtäviä. Niitä on saatavissa ihan helposti.

Vierailija
11/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murheesi suuri kirjoitti:

Opettajan ammattitaidottomuutta, jos ei osaa jo etukäteen varautua siihen tilanteeseen. On lisätehtävät ja pulpettikirjat, myös pelejä, joita voi pelata sitten, kun tehtävät on tehty. 

Vierailija
12/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmasta ei laskut lopu. Tämä on fakta, eli nimenomaan matematiikassa kyllä tehtäviä riittää.

Eikä lopu lukeminen. Siinä sama juttu, että opettaja vaan järjestää lisää aiheen mukaista tekemistä eikä kirjaa vaan huiskita vauhdilla eteen päin vaan opetussuunnitelman mukaan.

Vierailija
13/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en usko tätä ollenkaan, että lisätehtäviä ei olisi tarjottu. Ne eivät vain ole kelvanneet.

Vierailija
14/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se lapsen opettaja sinulle kommentoi asiaa ?

Vierailija
15/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi teki hirmu posotuksella tehtäviä eteenpäin matikan kirjassa. Valitettavasti hän ei oppinut ja älynnyt kaikkea oikeini yksinään. Kun tehtävät eivät muuten ratkenneet, hän keksi ihan oman matikan. Valitettavasti tuo oma matikka ei tuottanut oikeita tuloksia ja tästä omasta matikasta pois oppiminen oli hyvin työlästä.

Vierailija
16/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua on takana jopa viikko. Nyt jotain tolkkua :D Oletko lähettänyt jo tulikivenkatkuista palautetta rehtorille?

Vierailija
17/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten kun oppilaat vaan kiirehtivät tehtävien läpi ja ovatkin tehneet ne aivan väärin? Oppimatta niissä käsiteltävää asiaa? Pyyhitään ja tehdään kaikki uudestaan - tuskin motivoivaa. Entäs sitten kun joku tekisi koko matikan kirjan laskut ja jotkut olisivat vasta toisessa kappaleessa? Odottelevatko kirineet hiljaa omissa ajatuksissaan vai ostaako koulu aina vaan lisää kirjoja tai opettaja keksii 25 oppilaalle aina vaan uusia tehtäviä kun kaikki menevät eri kohdissa?

Koulussa pitää mennä ryhmän ehdoilla, ei minä edellä.

Tästähän ei nyt ollut kyse lainkaan.

Kyllä opettajan pitäisi antaa lisätehtäviä aiheeseen liittyen, varsinkin kun niitä nopeammin tehtävät valmiiksi saaneita on useampia. Myös ne asiat nopeammin oppivat lapset tarvitsee haastetta ja tekemistä. Jos koululla ei ole varaa, moni vanhempi varmaan mielellään hankkii oppimateriaalia itse, että lapsella on tunneilla jotain tekemistäkin eikä lapsi opi vaan, että mitään ei kannata yrittää.

Vierailija
18/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en usko tätä ollenkaan, että lisätehtäviä ei olisi tarjottu. Ne eivät vain ole kelvanneet.

Omilta kouluajoilta muistan miten lisätehtäväkirja oli täynnä ihan samoja tehtäviä kuin varsinainen oppikirja. Äitini osti rahoillaan mulle seuraavien luokkien kirjoja, joita sitten tein koulussa omien tehtävien jälkeen. Opettaja ei tästä tykännyt, mutta antoi asian olla. Olin sitten käynyt peruskoulun matikat aiemmin kuin muut ja arvosana oli aina 10.

Vierailija
19/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämän vuoksi monissa maissa on tasoryhmät eri aineissa. Jokaiselle sopiva ryhmä, mikä tukee parhaiten oppilaan oppimista.

Nykyiselläänhän opettajan aika menee käytännössä niiden eniten tukea tarvitsevien auttamiseen. Se ei ole kovin reilua muita kohtaan.

Vierailija
20/57 |
16.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän vuoksi monissa maissa on tasoryhmät eri aineissa. Jokaiselle sopiva ryhmä, mikä tukee parhaiten oppilaan oppimista.

Nykyiselläänhän opettajan aika menee käytännössä niiden eniten tukea tarvitsevien auttamiseen. Se ei ole kovin reilua muita kohtaan.

Itsekin siis olen ollut tällaisessa ryhmässä sekä matematiikan että äidinkielen, joka tosin siellä oli englanti, osalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän