Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetusneuvos: Koulun peruma barokkimusiikin konsertti "ei ollut uskonnollinen tilaisuus"

Vierailija
11.11.2024 |

Kaikki musiikki joka sisältää sanadtia uskonnollusta sanastoa kuten Jeesus, Jumala, enkelit ja henki eivät Opetusneuvoksen tulkinnan mukaan ole uskonnon harjoittamista eikä palvontaa  ja jokainen tapaus tulisi tarkastella kontekstin pohjalta esimerkkiksi onko kyse kulttuuriperinnön opettamisesta. Opetusneuvoksen mukaan tilaisuus on uskonnollinen silloin, jos se sisältää jumalanpalveluksen tai muun uskonnollisen toimituksen:

https://yle.fi/a/74-20123674

Ja täten ei ole myöskään esimerkiksi kiellettyä laulaa Suvivirttä koulujen kevätjuhlissa koska Suvivirsi on osa kulttuuriperintöä eikä kevätjuhlaan liity uskonnollista toimitusta.

Toistaiseksi ohjeiden päivittämiseen ei nähdä tarvetta.

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan perustaa tiukkapipoisille ateisteille tai siis heidän jälkikasvulleen omat koulut. Olisi muilla helpompaa.

Ne on tavallisia kouluja ne, teille on kristilliset koulut. 

Vierailija
62/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Barokissa lienee erilaisia kappaleita. Mikä on osunut ohjelmistoon sitten.

Kyllä, loytyy mm. oopperoita, joissa seikkailee vanhoja kreikkalaisia jumalia. Saakohan niitä esittää? Sellaisistahan oikeastaan koko barokki alkoi.

Ja jos barokista mennään eteenpäin, niin on sitten Mozartin Taikahuilu, jossa rukoillaan egyptiläisiä jumaluuksia, ja Wagnerin oopperat, jotka vilisevät germaanisen mytologian jumalia.

Maalaustaide kanssa täynnä erilaista uskonnollista sisältöä. Kalevalaa ei kai voi luettaa koulussa, kun siellä on niitä suomalaisten muinaisia pakanajumalia. 

"Minä suojelen sinua taiteelta", kyllä tuon pitäisi olla ohjenuorana kouluissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ateisti, mieheni kuuluu kirkkoon. Lapsemme ovat osallistuneet uskonnon opetukseen kuten muutkin ja laulan suvivirren ihan mielelläni. Olen aina kokenut vahvasti, että tietämällä ja oppimalla mahdollisimman paljon, voi valita itselleen parhaan tien. Uskonto, historia ja taide nivoutuvat monilta osin yhteen. Kun kieltää yhden opettamisen, niin sulkee monta ovea.

Kasvoin tapakristityssä perheessä, isovanhemmat oli vahvasti körttiläisiä. Kaikki on aina kunnioittaneet toistensa ajatuksia. Toinen lapsistani on ateisti, toinen kävi rippikoulun. Se on hänen elämänsä ja valintansa. Hienoa, että voi päättää itse kaiken saamansa tiedon pohjalta. Koulujen uskonnonopetus ei nykyisin muutenkaan ole mitään käännytystä vaan pitkälti muitakin uskontoja. Bachin musiikki on hieno kokemus jokaiselle. Harva alakoululainen tiennee, että sillä on mitään tekemistä uskonnon kanssa. Valitettavasti sama pätee moneen aikuiseen.

Vierailija
64/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Barokissa lienee erilaisia kappaleita. Mikä on osunut ohjelmistoon sitten.

Meinaatko, että olisi valittu tarkoituksella tuollainen Jeesus-biisi koululaisille esitettäväksi?

Pötyä. Barokkimusiikissa on paljon muutakin uskonnollista musiikkia, ja itse asiassa paljon uskonnollisempaa myös. Miksei sellaista sitten käytetty?

Messias-oratorio on klassikko, jota tietenkin esitetään. Jos pistetään tavistallaajalle soimaan barokkikappaleita ja kysytään kuulostaako tutulta, niin tuon Halleluja-kuoron kohdalla moni luultavasti nyökkäisi. Suurin osa barokkimusiikista ei aiheuttaisi samaa.  Ehkäpä tuttuudeltaan Vivaldin Neljän vuodenajan ja Bachin d-molli toccatan ja fuugan tasoa. Eli melkeinpä kliseinen jo.

Ja jos olet ammatiltasi orkesterimuusikko, niin soitat tuon mukisematta, oli uskonnollinen vakaumuksesi mikä tahansa. 

Vierailija
65/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulujen on varminta karsia pois kaikki uskonnollisuus. Muuten vanhemmat voivat aina käynnistää ikäviä prosesseja. Ihan hyvin joku voi vetää herneen nenään myös hallelujan ulvomisesta.

Vierailija
66/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli keskiajalla pää poikki jos teit muuta kuin kristillistä musaa.

Vierailija
67/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin

Jos ei halua elää Suomessa, missä kristinusko kuuluu kulttuuriin, niin voi myös muuttaa muualle. Onko täysin ateistista maata missään, missä uskonto ei kuulu millään maan kulttuuriin?

Olen syntynyt Suomessa, esi-isäni ja vanhempani ovat suomalaisia. Olen ateisti. Haluaisitko häätää minut Suomesta? Sopii tulla yrittämään.

Ymmärräthän, että uskonnottomuus kuuluu myös suomessa kulttuuriin.

Myös? Voisi sanoa että kristilliset maat on ainoita joissa,  voit häärätä uskonnottomuutesi kanssa.  Siitä ei ole varmuutta,  miten kävisi jos ne arvot häviää. 

Suomessa on kuule uskonnonvapaus kristityistä huolimatta. Vapaus uskonnosta julkisessa laitoksessa on vähän heikommalla kantimella, johtuen teistä kristityistä. Nyt tuli poru teillä kun ei koulu saanutkaan rikkoa lakia seuraamuksitta.

Vierailija
68/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli keskiajalla pää poikki jos teit muuta kuin kristillistä musaa.

No ei ollut. Kyllä silloin oli paljon tanssimusaa myös. Juomalauluja sun muuta aikansa humppaa. Viihteellisia oman aikamme musikaalien kaltaisia näytelmäkappaleita, hoveille hienompia ja rahvaalle kiertelevien seurueiden esittämiä.

Ja samoin barokkiaikaan.

Vierailija
69/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin

Jeesus on osa suomalaistakin kulttuuria. Koeta kestää tai muuta Afganistaniin.

Sitä ei omalla ajalla voi palvoa? Koulun pitää tuputtaa sitä? 

Tiesithän, että Afganistan on esimerkki siitä kun uskonnolla on liikaa valtaa.

Ja ateistiset maat. Fanaattiset ateistit tarvitsee kyllä jotain terapiaa,  mieli on niin fasinoitunut ilman todellista syytä.

Jumaluskon puutteinen maa? Missä sellainen on? Äläkä tunge Pohjois-Koreaa vastaukseksi, siellä Kimin suku on jumalan asemassa.

Vierailija
70/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotain tyhjää ateismia pitää sotkea joka paikkaan?

Vierailija
71/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten se yksi tapaus laskettiin uskonnolliseksi pelkästään laulun sanojen takia?

Voi hyvä ihminen. Kyseessä ei ollut mikään konsertti, vaan jonkun lahkon lähetyssaarnaaja tuli lapsille kertomaan ristiinnaulitsemisesta, synnistä ja kadotuksesta. Ja kuinka Jesse pelastaa, jos katuu. Eihän sellaiseen tilaisuuteen kukaan täyspäinen lastaan laita. Koulu valehteli vanhemmille, toisti saman vielä myöhemmin ja siitä korvaukset.

No kylläpä meni lasten ateismit nyt pilalle. 

Koulu rikkoi lakia.

Vierailija
72/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.

Mielestäni uskonnon opetusta ei tarvitse kieltää, koska se uskonnollisuus lähtee yleensä aina kotoa vanhempien aivopesusta, ei koulusta. Uskonnon opetus on tavallaan sama kuin opettaa kulttuurihistoriaa lapsille, koska uskonto on historiaan hyvin vahvasti nivoutunut. Tähän opetukseen voisi liittää myös muinaisuskonnot 

Ei kukaan käänny luterilaiseksi kuuntelemalla messias oratorion. Kannattaa muuten kuunnella, koska se on yksi sivistyneen maailman klassikoista. Hyvä musiikki on aina hyvää musiikkia riippumatta siitä, mitä genreä se edustaa. 

Vierailija
73/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulujen on varminta karsia pois kaikki uskonnollisuus. Muuten vanhemmat voivat aina käynnistää ikäviä prosesseja. Ihan hyvin joku voi vetää herneen nenään myös hallelujan ulvomisesta.

Päinvastoin: vanhempien on opittava, että heidän ideologiansa ei määrää, miten yhteiskunta toimii.

Vierailija
74/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että puhutaan tästä tärkeästä asiasta eikä esimerkiksi koulukiusaamisesta tai työpaikkakiusaamisesta tai ikäsyrjinnästa tai vanhusten kaltoinkohtelusta. Hienoa, että myös viranomaiset ja päättäjät ovat aktivoituneet työstämään juuri tätä polttavaa kansallista ongelmaa.

Vierailija
75/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä jos kouluissa opetettaisiin kaikille yhteistä elämänkatsomustietoa. Käytäisiin läpi uskontoja ja kulttuureja monipuolisesti ja faktapohjalta. Ja kaikki osallistuisivat uskontokuntaan tai uskonnottomuuteen katsomatta.

Vierailija
76/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kapeaksi menee elämä, jos kaikkea pitää vältellä. Enää ei voisi oppilaita viedä vaikka Ateneumin taidenäyttelyyn, sillä aina on vaara, että siellä on jokin uskonnollisaiheinen taulu seinällä. Eihän näin joulun alla uskontoa välttelevät voi mennä edes ruokamarkettiin, siellähän on enkeliaiheisia koristeita hyllyt täynnä. 

Jos on uskonnoton, miten sitä moni voikin olla niin ahdasmielinen. Itse kuulun kristilliseen seurakuntaan, mutta ei yhtään haittaa kuulla muista uskonnoista, kuulla musiikkia tai osallistua johonkin tilaisuuteen tai näyttelyynkin. Ajattelen, että kuuluu yleissivistykseen tietää jotain oman ajattelutavan ulkopuolelta.

Vierailija
77/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä jos kouluissa opetettaisiin kaikille yhteistä elämänkatsomustietoa. Käytäisiin läpi uskontoja ja kulttuureja monipuolisesti ja faktapohjalta. Ja kaikki osallistuisivat uskontokuntaan tai uskonnottomuuteen katsomatta.

Tätä on esitetty niin kauan kun itse jaksan muistaa. Nykyaikainen uskonnonopetus tosin sisältää jo enimmäkseen näitä asioita, eri uskontoja ja niihin pohjautuvia kulttuureja käydään läpi uskontotunneilla. Siellä ei siis veisata mitään virsiä ja paatostella luterilaisuudella. Omat lapseni osallistuivat uskonnon opetukseen, vaikka minä ja mieheni olemme molemmat ateisteja.  Valitsivat sitten aikuistuessaan itse omat vakaumuksensa, eikä kumpikaan heistä sitten kuitenkaan liittynyt mihinkään uskontoon, mutta onhan se hyödyllistä tietää oman maansa historiaa hiukan syvällisemmin 

Kyllä me käydään myös tutustumassa historiallisiin paikkoihin Suomessa ja niihin kuuluu kyllä pari keskiaikaista kirkkoakin. Uskalletaan kyllä ihan kävellä kirkon ovesta sisälle ilman että kukaan saa siinä mitään valaistumista 

Vierailija
78/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.

Koululaitoksen on perustanut suomalainen pappi Uuno Cygnaeus.

Suomen kielen kehitti Turun piispa ja uskonpuhdistaja Mikael Agricola..

Käyt kristilliselle perustalle rakennettua koulua lapsena ja nuorena ja puhut kristilliselle perustalle puhuttua kieltä joka päivä.

Koko Suomi ja  Suomen kulttuurin pohja on kristillisyydessä, ei ateismissa. 

Toivon sinulle Jumalan rauhaa.

Vierailija
79/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämäkin asiat kummasti liittyy taas kerran kouluun. Tunnen yhden uskonnottoman perheen läheisesti, ja ovat olleet hyvin tarkkoja, mihin lapset kouluaikana osallistuivat. Kuitenkin he ovat osallistuneet aina perheenä läheistensä kirkkohäihin, rippijuhliin, ristiäisiin ja käyneet jopa kirkossa laulamassa kauneimpia joululauluja.

Vierailija
80/133 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran hysteerinen reksi tai vastaava tuttuun akkamaiseen tapaan oli ylivarovainen, ettei vain suututtaisi ihania muzzilimimiehiä. Ei ihme että länsimaat polvillaan kaikessa muussakin kuin Ukraina-kysymyksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme