Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetusneuvos: Koulun peruma barokkimusiikin konsertti "ei ollut uskonnollinen tilaisuus"

Vierailija
11.11.2024 |

Kaikki musiikki joka sisältää sanadtia uskonnollusta sanastoa kuten Jeesus, Jumala, enkelit ja henki eivät Opetusneuvoksen tulkinnan mukaan ole uskonnon harjoittamista eikä palvontaa  ja jokainen tapaus tulisi tarkastella kontekstin pohjalta esimerkkiksi onko kyse kulttuuriperinnön opettamisesta. Opetusneuvoksen mukaan tilaisuus on uskonnollinen silloin, jos se sisältää jumalanpalveluksen tai muun uskonnollisen toimituksen:

https://yle.fi/a/74-20123674

Ja täten ei ole myöskään esimerkiksi kiellettyä laulaa Suvivirttä koulujen kevätjuhlissa koska Suvivirsi on osa kulttuuriperintöä eikä kevätjuhlaan liity uskonnollista toimitusta.

Toistaiseksi ohjeiden päivittämiseen ei nähdä tarvetta.

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaat wokeltajat sai pienen erävoiton, suvivirsi raikaa myös ensi keväänä kevätjuhlissa ympäri maan !! Kiitos Jeesus !!

"Suvivirren juuret löytyvät keskiaikaisesta eroottisesta runosta. Kun virttä suomennettiin 1600-luvun lopussa, suomalaisista kolmannes oli juuri kuollut nälkään ja tauteihin."

Jippii! 

Jippii se laulettiin siinä tarkoituksessa kuin silloin laulettiin,  ja nyt nyt siinä tarkoituksessa kuin nyt lauletaan.  Osana kulttuuri historiaa,  ja osalle myös uskonnollisen harras merkitys.

Vierailija
42/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin

Jeesus on osa suomalaistakin kulttuuria. Koeta kestää tai muuta Afganistaniin.

Sitä ei omalla ajalla voi palvoa? Koulun pitää tuputtaa sitä? 

Tiesithän, että Afganistan on esimerkki siitä kun uskonnolla on liikaa valtaa.

Ja ateistiset maat. Fanaattiset ateistit tarvitsee kyllä jotain terapiaa,  mieli on niin fasinoitunut ilman todellista syytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsertti peruttiin siksi, ettei koululla ollut aikaa järjestää lain vaatimaa korvaavaa ohjelmaa et-oppilaille. Riski vanhemman valitukseen on nyt korkeampi, kun tuoreesta korvauspäätöksestä on uutisoitu laajasti. Joku ahne tähän olisi tarttunut, ja sitten koulu olisi joutunut taisteluun.

Niitä korvaavaan ohjelmaan osallistuvia lapsia on aina ihan vain kourallinen, toki riippuu paljon koulusta. 95% oppilaista saa jatkossakin nauttia barokkimusiikista ja muusta vastaavasta, kunhan koulu vain hoitaa lain velvoittamana sen dippadai-kerhon samalle ajalle.

Vierailija
44/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin

Jos ei halua elää Suomessa, missä kristinusko kuuluu kulttuuriin, niin voi myös muuttaa muualle. Onko täysin ateistista maata missään, missä uskonto ei kuulu millään maan kulttuuriin?

Olen syntynyt Suomessa, esi-isäni ja vanhempani ovat suomalaisia. Olen ateisti. Haluaisitko häätää minut Suomesta? Sopii tulla yrittämään.

Ymmärräthän, että uskonnottomuus kuuluu myös suomessa kulttuuriin.

Myös? Voisi sanoa että kristilliset maat on ainoita joissa,  voit häärätä uskonnottomuutesi kanssa.  Siitä ei ole varmuutta,  miten kävisi jos ne arvot häviää. 

Vai ainoat, salli mun nauraa. Mites esim. Japani, jossa on paljon ateisteja, siellä pääuskonnot on šintolaisuus ja buddhalaisuus. Eiköhän me olla aivan turvassa.

Vierailija
45/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.

Ateisti haluaa kasvattaa lapset 18v asti ateistisessa pullossa ja sitten "voivat tehdä omat päätökset". Kyyyyyllläääh.

Mä kasvatan lapseni siten, että siihen kuuluu kirkossa käyntiä ja rukoilua. Voivat sitten aikuisema tehdä omat päätöksensä. 😀

Se on sinun perheesi oikeus, onneksi olkoon. Semmosta se on kun on uskonnonvapaus. Saa harjoittaa uskoaan tai olla harjoittamatta.

Vierailija
46/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ateistiset maat. Fanaattiset ateistit tarvitsee kyllä jotain terapiaa,  mieli on niin fasinoitunut ilman todellista syytä.

Joo, ruotsalaiset tarvii terapiaa ihan hitokseen.

Vierailija
47/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.

Ateisti haluaa kasvattaa lapset 18v asti ateistisessa pullossa ja sitten "voivat tehdä omat päätökset". Kyyyyyllläääh.

Mä kasvatan lapseni siten, että siihen kuuluu kirkossa käyntiä ja rukoilua. Voivat sitten aikuisema tehdä omat päätöksensä. 😀

Se on sinun perheesi oikeus, onneksi olkoon. Semmosta se on kun on uskonnonvapaus. Saa harjoittaa uskoaan tai olla harjoittamatta.

Harjoittaminen on tässä nimenomaan se avainsana ja se on nyt kiihkoateistilta hämärtynyt. Vierailu museossa tai konsertti ei voi olla minkään harjoittamista. Se on normaalia taidekasvatusta ja kuuluu kaikille oppilaille uskonnosta tai etnisestä taustasta huolimatta..

Vierailija
48/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ruotsalaiset tarvii terapiaa ihan hitokseen.

Ruotsalaisilla ei kyllä mene tällä hetkellä kovinkaan hyvin monellakaan mittarilla. Surullinen esimerkki länsimaasta, joka on rappeuttanut oman kulttuurinsa.

Vierailija
49/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvää on, että et ymmärrä paljon mitään. Sinulla on selvästi jokin älyllinen vamma, jos esim. Bach-konsertti on mielestäsi uskonnollinen tilaisuus, ja mielestäsi Bachin musiikin esittäminen on automaattisesti uskonnon lietsomista.

Vierailija
50/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisuus on muuta kuin kristinusko. Ehkä joillekin uskonto on tärkeää, mutta kaikille se ei liity suomalaisuuteen. Luterilaisuus ei ole mitenkään suomalaista alkuperää. 

Vierailija
51/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittaminen on tässä nimenomaan se avainsana ja se on nyt kiihkoateistilta hämärtynyt. Vierailu museossa tai konsertti ei voi olla minkään harjoittamista. Se on normaalia taidekasvatusta ja kuuluu kaikille oppilaille uskonnosta tai etnisestä taustasta huolimatta..

Kysymys on vakaumusten ja näkemysten kunnioituksesta niin, että uskonnollisista sisällöistä tiedotetaan vanhemmille, jolloin heillä on mahdollisuus tehdä päätös, voiko lapsi osallistua. 

Vierailija
52/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten se yksi tapaus laskettiin uskonnolliseksi pelkästään laulun sanojen takia?

Voi hyvä ihminen. Kyseessä ei ollut mikään konsertti, vaan jonkun lahkon lähetyssaarnaaja tuli lapsille kertomaan ristiinnaulitsemisesta, synnistä ja kadotuksesta. Ja kuinka Jesse pelastaa, jos katuu. Eihän sellaiseen tilaisuuteen kukaan täyspäinen lastaan laita. Koulu valehteli vanhemmille, toisti saman vielä myöhemmin ja siitä korvaukset.

No kylläpä meni lasten ateismit nyt pilalle. 

Vierailija
53/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan perustaa tiukkapipoisille ateisteille tai siis heidän jälkikasvulleen omat koulut. Olisi muilla helpompaa.

Vierailija
54/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sekin väärin, että jokaista tapausta pitäisi nykyään arvioida erikseen. Kellä opettajalla ja rehtorilla on aikaa valvoa kaikkea tätä ja miettiä mistä kukakin voisi mahdollisesti pahoittaa mielensä tai tulkita uskontoon liittyyväksi. Ei kukaan uskalla tehd kouluissa enää mitään, kun säännöt eivät ole selkeät ja tällä hetkellä ne eivät sitä ole.

Miksi opetushallitus ei vaan voisi selvästi kirjata, että länsimäinen ja suomalaisen yhteiskunta on aikojen saatossa muotoutunut sellaiseksi kun se nyt on myös kristinuskon vaikutuksesta. Sitten kristinuskon ymmärtäminen ja siitä kuuleminen kuuluu yleissivistykseen, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä uskonnonharjoittamisen kanssa.

Pieni määrä uskontoa on ihan hyvää siedätyshoitoa vaikka sellaiselle joka joskus haaveilee Thaimaan tai Keski-Euroopan lomasta. Mus'imimaista puhumattakaan. Monissa paikoissa kun uskonnollisilta rakennuksilta tai seremonioilta voi oll

Olen täysin samaa mieltä, mutta tässä tilanteessa on parasta kieltää kaikki konsertit. Ulvotaan sutena, mutta lujempaa, kuten sudenpentujen käsikirja sanoisi.

Vierailija
55/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollisten elementtien satunnainen kuuleminen tai näkeminen ei ole uskonnon harjoittamista. Moniarvoisessa demokratiassa on kohdattava myös muita ajattelu- ja toimintamalleja kuin kotona opittuja. Miksi ateistit eivät kykene moniarvoisuuteen?

Vierailija
56/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten se yksi tapaus laskettiin uskonnolliseksi pelkästään laulun sanojen takia?

Voi hyvä ihminen. Kyseessä ei ollut mikään konsertti, vaan jonkun lahkon lähetyssaarnaaja tuli lapsille kertomaan ristiinnaulitsemisesta, synnistä ja kadotuksesta. Ja kuinka Jesse pelastaa, jos katuu. Eihän sellaiseen tilaisuuteen kukaan täyspäinen lastaan laita. Koulu valehteli vanhemmille, toisti saman vielä myöhemmin ja siitä korvaukset.

No kylläpä meni lasten ateismit nyt pilalle. 

Ei oo kellekään lähimmäisen kunnioitus niin vaikeaa kuin uskovalle uskonnottoman.

Vierailija
57/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan perustaa tiukkapipoisille ateisteille tai siis heidän jälkikasvulleen omat koulut. Olisi muilla helpompaa.

On olemassa kristillisissä kouluja. Miksi uskonnolliset laita lapsiaan niihin? 

Vierailija
58/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollisten elementtien satunnainen kuuleminen tai näkeminen ei ole uskonnon harjo

Monessa uskonnossa moniaviollisuus on hyväksytty. 

Vierailija
59/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luterilaisuus ja romanit tulivat samaan aikaan Suomeen. Voitaisiinko siis vihdoin sopia, että romaniperinne on suomalaisuutta samalla tavalla kuin luterilaisuuskin? 

Vierailija
60/133 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnollisten elementtien satunnainen kuuleminen tai näkeminen ei ole uskonnon harjoittamista. Moniarvoisessa demokratiassa on kohdattava myös muita ajattelu- ja toimintamalleja kuin kotona opittuja. Miksi ateistit eivät kykene moniarvoisuuteen?

Aivan, *satunnainen*. 

Kyllä vitsin murjaisit. Täällä ihmettelet miksi ateistit ei muka kykene moniarvoisuuteen, kun kyseessä on SINUN uskontosi, jota pakkosyötetään. No ei kai se nyt sinua haittaakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä