Opetusneuvos: Koulun peruma barokkimusiikin konsertti "ei ollut uskonnollinen tilaisuus"
Kaikki musiikki joka sisältää sanadtia uskonnollusta sanastoa kuten Jeesus, Jumala, enkelit ja henki eivät Opetusneuvoksen tulkinnan mukaan ole uskonnon harjoittamista eikä palvontaa ja jokainen tapaus tulisi tarkastella kontekstin pohjalta esimerkkiksi onko kyse kulttuuriperinnön opettamisesta. Opetusneuvoksen mukaan tilaisuus on uskonnollinen silloin, jos se sisältää jumalanpalveluksen tai muun uskonnollisen toimituksen:
Ja täten ei ole myöskään esimerkiksi kiellettyä laulaa Suvivirttä koulujen kevätjuhlissa koska Suvivirsi on osa kulttuuriperintöä eikä kevätjuhlaan liity uskonnollista toimitusta.
Toistaiseksi ohjeiden päivittämiseen ei nähdä tarvetta.
Kommentit (133)
Helppoa fyffeä tietylle pořśijąlle.
Oliko päätöksen tehnyt rehtori nainen, olihan. Valitettavasti naiset menevät tällaiseen tyhmyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten se yksi tapaus laskettiin uskonnolliseksi pelkästään laulun sanojen takia?
Voi hyvä ihminen. Kyseessä ei ollut mikään konsertti, vaan jonkun lahkon lähetyssaarnaaja tuli lapsille kertomaan ristiinnaulitsemisesta, synnistä ja kadotuksesta. Ja kuinka Jesse pelastaa, jos katuu. Eihän sellaiseen tilaisuuteen kukaan täyspäinen lastaan laita. Koulu valehteli vanhemmille, toisti saman vielä myöhemmin ja siitä korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.
Mielestäni eri uskonnoista nimenomaan kannattaa puhua kouluissa, että on perusymmärrys ja objektiivinen käsitys niistä, sillä se vähentää eriarvoisuutta ja lisää eri kulttuurien ymmärrystä. Pakottaminen uskonnon harjoittamiseen taas ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin
Jeesus on osa suomalaistakin kulttuuria. Koeta kestää tai muuta Afganistaniin.
Sitä ei omalla ajalla voi palvoa? Koulun pitää tuputtaa sitä?
Tiesithän, että Afganistan on esimerkki siitä kun uskonnolla on liikaa valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä vaan ymmärrä miksi jeesusta pitää niin kovalla vimmalla sotkea koulunkäyntiin
Jos ei halua elää Suomessa, missä kristinusko kuuluu kulttuuriin, niin voi myös muuttaa muualle. Onko täysin ateistista maata missään, missä uskonto ei kuulu millään maan kulttuuriin?
Olen syntynyt Suomessa, esi-isäni ja vanhempani ovat suomalaisia. Olen ateisti. Haluaisitko häätää minut Suomesta? Sopii tulla yrittämään.
Ymmärräthän, että uskonnottomuus kuuluu myös suomessa kulttuuriin.
Eikö kouluissa saa siis kertoa Kalevan päivänä että Maria oli Väinämöisen kaveri ja että Jeesus juotatti hevosiaan Jordarnaisessa joessa samalla kun etsi kalan vatsaan kätkettyä aurinkoa ja kuuta?
Entäpä jos asuu esim. Hämeenlinnassa ja törmää tähän valittajaan ja hänen lapseensa ja tervehtii heitä sanomalla Jeesus perkele eikä hyvää päivää. 1500 kertaa. Mitä tekee äiti? Lapsi kuulee ja näkee jatkuvasti kaikenmaailman puheita, niin hyviä kuin pahojakin. Tuo äiti ei millään pysty niiltä lastaan suojelemaan,ei edes vasta melu kuulokkeilla. Välillä oikein hävettää olla suomalainen. Mitä tälle kansalle on tapahtunut? Maalaisjärki heitetty roskakoriin ja terve järki pesuveden mukana hulluuden suohon.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos asuu esim. Hämeenlinnassa ja törmää tähän valittajaan ja hänen lapseensa ja tervehtii heitä sanomalla Jeesus perkele eikä hyvää päivää. 1500 kertaa. Mitä tekee äiti? Lapsi kuulee ja näkee jatkuvasti kaikenmaailman puheita, niin hyviä kuin pahojakin. Tuo äiti ei millään pysty niiltä lastaan suojelemaan,ei edes vasta melu kuulokkeilla. Välillä oikein hävettää olla suomalainen. Mitä tälle kansalle on tapahtunut? Maalaisjärki heitetty roskakoriin ja terve järki pesuveden mukana hulluuden suohon.
Mihin sinä sen maalaisjärjen siis hukkasit? Poliisit sinut hakisi, jos huutaisit Jeesus perkelettä lapselle ja äidille kuin psykopaatti. Ei äiti suojele lastaan Jeesukselta vaan uskonnon pakkotuputukselta uskonnottomassa perheessä. Suomessa on uskonnonvapaus, eikä ketään voi täällä pakottaa uskontoa harjoittamaan. Olet siitäkin varmaan kiitollinen.
Mielisairaat wokeltajat sai pienen erävoiton, suvivirsi raikaa myös ensi keväänä kevätjuhlissa ympäri maan !! Kiitos Jeesus !!
Käyköhän nämä vaahtoajat esim Vatikaanin museoissa tai Sikstuksen kappelissa? Monesta taideaarteesta jää elämässä paitsi jos tuolle tielle lähtee. En ikinä haluaisi kasvattaa lapsiani tynnyrissä ilman kulttuurin ja historian tuntemusta vaikka ateisti olenkin.
Yhteiskunta on kyllä mennyt sekaisin, pelottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnusta vaan ettet ymmärrä kulttuuria. Se ja hartauden harjoitus on eri juttuja. Älä käy ahneeksi tyranniksi. Mainitsi tuossa että on koulussa luettu islamilaisia runoja. Jestas.
Jeesus olisi kuitenkin mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Mielisairaat wokeltajat sai pienen erävoiton, suvivirsi raikaa myös ensi keväänä kevätjuhlissa ympäri maan !! Kiitos Jeesus !!
"Suvivirren juuret löytyvät keskiaikaisesta eroottisesta runosta. Kun virttä suomennettiin 1600-luvun lopussa, suomalaisista kolmannes oli juuri kuollut nälkään ja tauteihin."
Jippii!
Vierailija kirjoitti:
Mielettömän kaunis virsi. Samoin Enkeli taivaan.
Ateisti jankuttaa on aika rasittava. Edes historiaa ei voi opettaa jos ei ymmärrä uskontoja. Eikä nykyajan maailmaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten se yksi tapaus laskettiin uskonnolliseksi pelkästään laulun sanojen takia?
Ylireagointia, ja kristinuskoa vi haa va tuomari varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua elää Suomessa, missä kristinusko kuuluu kulttuuriin, niin voi myös muuttaa muualle. Onko täysin ateistista maata missään, missä uskonto ei kuulu millään maan kulttuuriin?
Olen syntynyt Suomessa, esi-isäni ja vanhempani ovat suomalaisia. Olen ateisti. Haluaisitko häätää minut Suomesta? Sopii tulla yrittämään.
Ymmärräthän, että uskonnottomuus kuuluu myös suomessa kulttuuriin.
Myös? Voisi sanoa että kristilliset maat on ainoita joissa, voit häärätä uskonnottomuutesi kanssa. Siitä ei ole varmuutta, miten kävisi jos ne arvot häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kouluissa ja opetuksessa ei pitäisi eikä tarvitse mainita uskonnoista sanaakaan vaan odottaa että ihmiset ovat täysi-ikäisiä ja voivat tehdä omat päätöksensä itse omalla harkinnallaan.
Ateisti haluaa kasvattaa lapset 18v asti ateistisessa pullossa ja sitten "voivat tehdä omat päätökset". Kyyyyyllläääh.
Mä kasvatan lapseni siten, että siihen kuuluu kirkossa käyntiä ja rukoilua. Voivat sitten aikuisema tehdä omat päätöksensä. 😀
Onnea yritykseen teeskennellä etenkin taajamien kouluissa ettei uskontoja ole olemassa, kun yhä useampi oppilas niissä joutuu verhoamaan itsensä uskonnollisten sääntöjen takia. Ai niin mutta sehän on sinullekin OK.