Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkku ihminen. Miten palkka riittää kun kaikki kallistunut paljon? Joudutko kuinka ahtaalle nyt?

Vierailija
10.11.2024 |

Sinkku ihminen, oletko joutunut muuttamaan tottumuksia kun kaikki kallistunut? Entä ruokakaupassa jättänyt ostamatta tuotetta tai vaihtanut sen edullisempaan tuotteeseen? Korvannut jollain muulla tuotteella? Entä jääkö enää säästöön rahaa? Mihin palkkasi riittää? Käytkö ravintolassa? Juotko ja tupakoiko? Tk- eläkkeellä olen ja vielä pärjään ja saan ruoan ostettua mutta hintoja seuraan tarkemmin. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkut pärjää parhaiten, koska ei tarvitse elättää ketään muuta. 

Toisaalta kaikki maksut maksaa kokonaan ihan itse, esim lehti on sellainen (printti tai digi) että sitä voisi lukea kumpikin tai tontinvuokra tai kiinteistövero. Nämä eivät ota huomioon montako käyttäjää on laskun takana tai edessä.

Puhumattakaan remonteista. Sinkkuna kannattaa asua aina asunnossa, mikä ei vaadi remppaa, jos siis on omistusasumisesta kyse.

Vierailija
62/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole köyhyys iskenyt, enkä ole joutunut tinkimään mistään, vaikka olen vanhuuseläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna asuminen on todella kallista. Etsin halvimman pienen vuokrayksiön, mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Lisäämällä n 200e saisi kämpän kahdelle aikuiselle ja kustannukset lähes puoliksi. Jos kaksi maksaisi saman summan kuin minä yksin nyt, niin saataisiin todella kiva asunto keskustasta. 

Kyllä vain. Täällä Tampereella hyvän julkisen liikenteen reitin varrelta 28 neliön yksiöt on vähintään sen 650€. Ja kun ei ole varaa autoon eikä näillä tuloilla saa asuntolainaa, niin tuo on ainoa vaihtoehto. Itse en ainakaan aio etsiä parisuhdetta sen takia, että talous kohenisi. Olen jo tarpeeksi elämäni aikana joutunut siivoamaan toisen jälkiä. Yksin on paljon rennompaa arkea. Tietysti täällä on asuinalueita joissa on hieman halvempaa, mutta noilla alueilla tietty aines on yliedustettuina, niin ei kiitos.

Vierailija
64/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista, palkka nousee nopeammin kuin hinnat.

Ei kaikilla. Vain niillä, joilla on jo hyvä palkka.

Vierailija
65/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvin riittää. Parisuhteessa mies söi niin paljon, että vaikutti negatiivisesti omaan talouteen. 

Tuota moni nainen sanoo! Talous on saattanut kohentua, vaikka elämä jatkunut yksin miestä pienemmillä tuloilla.

Jotkut miehet harrastavat syömistä. Koko ajan ravataan jääkaapilla ja syödään se melkein yhdessä illassa tyhjäksi. Silti nainen joutuu maksamaan puolet ruokalaskusta. En yhtään ihmettele naisen talouden kohentumista eron jälkeen.

Vierailija
66/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Parhaiten pärjää työssäkäyvä lapseton pariskunta.

Pienituloinen yksineläjä kun jää työttömäksi, niin todella vaikeaksi menee, kun ei ole sitä työssäkäyvää puolisoa taloudellisena tukena. Toki erikseen on sitten nämä hemmotellut pappa tai mamma betalar tapaukset..

Ei pärjää, koska toisen naama vi..ttaa aina, kun jaksaa nostaa päänsä puhelimesta.

Herää kysymys, että jos tuntemuksesi on tuo, niin mikä saa teidät elämään yhdessä, keskinäisessä parisuhteessa?

Vierailija
67/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan vain niillä, joilla on todella hyvä palkka.

Vierailija
68/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kyse on esimerkiksi teollisuudessa prosenttikorotuksista, niin huonopalkkaisille korotus on käytännössä yhtä kuin ei mitään. Teollisuudessa mieluiten lakkoilee hyvin palkatut (miehet), koska heillä on varaa pitää lakkopäiviä ja saavat sen verran hyvät korotukset. Jos kaikki saisi saman euromääräisen korotuksen, niin jo loppuisi hyvin tienaavien (miesten) lakkointoilu, koska kyse olisi pienemmästä summasta kuin prosenttikorotuksessa.

Vierailija
69/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvin riittää. Parisuhteessa mies söi niin paljon, että vaikutti negatiivisesti omaan talouteen. 

Tuota moni nainen sanoo! Talous on saattanut kohentua, vaikka elämä jatkunut yksin miestä pienemmillä tuloilla.

Jotkut miehet harrastavat syömistä. Koko ajan ravataan jääkaapilla ja syödään se melkein yhdessä illassa tyhjäksi. Silti nainen joutuu maksamaan puolet ruokalaskusta. En yhtään ihmettele naisen talouden kohentumista eron jälkeen.

800 euroa vai ylikö se ruokalasku sitten on kuukaudessa kun tuosta niin usein puhutaan? suurihan täytyy olla. Eli kumpikin maksaisi 400 euroa ja mies söisi huomattavasti suuremman osan? Sinkkuna ruokalasku ehkä 200- 250 euroa?  Meidän kahden ruokalasku tai tarkemmin ruokakaupasta kaikki ostettavat on noin 400 euroa kuukaudessa yhteensä. Eikä kumpikaan ahnehdi toisen annosta. Enkä usko että yksin sinkkuna pääsisin alle 200 euroon kuukausimenoissa samoilla ostoilla. Toki erottava tekijä on ettei meidän parisuhteessa ole sitä miestä.

Vierailija
70/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kyse on esimerkiksi teollisuudessa prosenttikorotuksista, niin huonopalkkaisille korotus on käytännössä yhtä kuin ei mitään. Teollisuudessa mieluiten lakkoilee hyvin palkatut (miehet), koska heillä on varaa pitää lakkopäiviä ja saavat sen verran hyvät korotukset. Jos kaikki saisi saman euromääräisen korotuksen, niin jo loppuisi hyvin tienaavien (miesten) lakkointoilu, koska kyse olisi pienemmästä summasta kuin prosenttikorotuksessa.

Ohis eikö se ole pian lain säädännössäkin vahvistettu, että joidenkin alojen. (, joita yhdistäää lähinnä se, että niillä työvoima koosstuu lähinnä miehistä) palkkaa voidaan korottaa mutta muiden palkkojen (, joita on enemmistö naisvaltaisia aloja) korotukset eivät saa mennä näiden "valikoitujen miestenalojen" yli, eikä varmaan edes päästä samaan, koska jos näin tehtäisiin niin inflatio olisi varma seuraus.  

Vierailija
71/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna eläminen on huomattavasti edullisempaa. En ole joutunut luopumaan mistään tai edes harkitsemaan valintojani.

Edullisempaa kuin mikä? Lapsiperhe? Kahden työssäkäyvän aikuisen? 

Edullisempaa kuin kumpikaan mainituista.

Älä nyt viitsi naurattaa jälkimmäisen suhteen. Tai sitten toki jos lokin kanssa parisuhteessa. 

En viitsikkään... Naisen pesänrakennuspuuhat maksavat aina, neliöt kasvavat ja huonekalut vaihtuvat tiuhaan. Vuodessa on myös useita juhlapäiviä, jolloin tätä kauniimpaa osapuolta tulee muistaa muutakin kuin vain kauniin sanoin ja sekin maksaa, eli tulee kalliimmaksi. Se on sitten asia aivan erikseen onko kaikki lopulta tämän väär

No jos lapsia meinataan hankkia, tarvitaan väkisinkin enemmän tilaa. Mitä sitten muuhun tulee, on meitä naisiakin monenlaisia. Minimalistisesta ja perinteitä kunnioittavasta elämäntyylistä tykkääviä, käsitöitä arvostavia, preppaajia, kierrätyksestä tykkääviä entisöijiä ja kirppistelijöitä. Mutta kun teitä miehiä tuntuu kiinnostavan ne tyhjäpäiset pinnalliset "tyylikkäät" naiset enemmän, niin siinähän sitten makselette niitä heidän ohimeneviä somevillityksiänsä. 

Vierailija
72/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjään, on hyvät tulot. Asun keskustassa, ostin asunnon käteisellä (noin 200te) ja en tarvitse autoa. Asunto on pieni koska en tarvitse isompaa, talvikaudella vietän vähintään kk tai pari lämpimämmissä maissa (teen työt etänä). Ei sinkkuus mitenkään tarkoita pienituloisuutta tai huonoa taloudellista tilannetta, usein päinvastoin. 

Vierailija
73/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin pärjää. Vankilassa on tosi pienet menot ja saa juhlia mukavan porukan kanssa.

Vierailija
74/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitussalkkuun 2500€/kk. Viiskymppisenä en sylkäisekkään töihin päin.

Vierailija
75/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta ei ole tarvinut tinkiä, ostan sitä mitä haluan tai tarvin. Nettitilauksia olen hieman vähentänyt ja yritän muutenkin miettiä tarvinko jotain uutta asiaa todella. Uusi sohva oli pakko hankkia kun vanha hajosi, sen ostin kylläkin kierrätyskeskuksesta. Alkoholia juon viikonloppuisin maltillisesti mutta en tupakoi, käytän nikotiinipusseja. Säätöön laitan kuukausittain n.700e.

N29 sinkku, netto 2300e/kk.

Vierailija
76/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat pariskunnat pärjää parhaiten.

77/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään ihan hyvin. Asuntolaina on maksettu, sähkösopimus ihan kohtuullinen, matkakuluja ei ole koska teen etätöitä, autoa en omista ja lapsetkin jo aikuisia. En myöskään omista mökkiä, venettä tms, josta aiheutuisi kuluja. Kissa ja koira mulla on, mutta ovat olleet varsin terveitä eikä niiden ruokakaan maksa maltaita. Matkustellut olen elämäni aikana ihan riittävästi eikä enää ulkomaanmatkatkaan kiinnosta. Lääkkeiden hintoja en ole seurannut, koska lääkekuluni ovat kuitenkin edelleen alle 100€ vuodessa. Sukkia ja alusvaatteita lukuunottamatta mulla taitaa olla vaatteita koko loppuelämäkseni.  En oikeastaan lääkkeiden lisäksi tarvitse kuin ruokaa, pesuaineita ja talouspapereita. En tupakoi, mutta viinilasillinen välillä on ihan mukavaa. 

Olen kuitenkin alkanut vähentää kulutustani eli ruokakaupassa vertailen kilohintoja, hyödynnän tarjoukset ja olen vaihtanut tuotemerkkejä edullisempiin. Laitan säästöön ja sijoituksiin enemmän rahaa kuin aikaisemmin. Voisin vähentää kulutustani vieläkin enemmän, mutta tykkään paikallisen ravintolan omistajista. Pariskunnalla on noin 5-vuotias tyttö, joka monesti on siellä jossain nurkkapäydässä istumassa vanhempiensa tehdessä töitä. Tulee ihan oma lapsuus mieleen, kun mäkin 1960-luvulla joskus olin isän toimistossa. Istuin isän työydän alla  ja piirtelin tai luin Aku Ankkoja. Symppaan siis tätä pikkutyttöä ja hänen vanhempiaan. En tosin sielläkään asioi enää niin usein kuin vielä pari vuotta sitten, mutta viikottain kuitenkin. Tämän kulutuksen voisin lopettaa kokonaan, mutta en halua. Edellä mainitusta syystä. Voisin myös valita halvemman ruokakaupan, mutta pidän lähikaupan (pieni K-Market) nuoresta kauppiaspariskunnasta. Ovat tosi palveluhenkisiä ja ovat tilanneet mun pyynnöstäni sinne joitakin tuotteita, joita mulla menee säännöllisesti. 

Vierailija
78/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa julkisen sektorin keski-ikäiseltä naiselta jolla takana 20 v samaa työtä. 

Kaikki väärin.

Johtajien palkat ym. nousee ja paljon. Toista se on duunareilla, ainakin naisilla. Hyvä, jos 10 euroa saat lisää kk-palkkaan. Se ei riitä edes vuokrankorotukseen. Ja päälle syyllistetään, miten tulet kalliiksi...

Vierailija
79/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten ensimmäisen asunnon laina loppui, rahat riittää paremmin.

3 jäljellä. Korot ovat nousseet, mutta vielä sijoitusasuntojen lainat saa vähennyksiin.

Sijoiittakaa

Vierailija
80/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen hyvilläni kun olen sinkku, niin ei tarvitse ainakaan tapella kenenkään kanssa rahasta tai siitä mitä hankitaam tai mikäa  jätetään hankkimatta. Mutta suurella varmuudella myös tiedostan liiankin hyvin. että taloudellinen tilanteeni varmasti tuo kitkaa erilaisiin sosiaalisiin suhteisiin. - Jos joitain vuosia sitten oli helppo vedota siihen, että köyhä opiskelija, niin suuri osa ymmärsi- Tai ainakin esitti tajuavansa. Nyt kun elää työmarkkinatuen varassa on joidenkin mielestä vain lois eläin, joka pitäisi kiireesti lopettaa. Ta jolle saatetaan v...la, että miksei vain mene töihin. Ja tai kysyä, että miksi rumasana opiskeli "väärää alaa" ja erehtyi siitä suorittamaan maisteritutkinnon, eikä tajunnut heti että tällaisella tutkinnolla voi vain raapia persuuksensa mutta monella siihenkin parempaa paperia.

Jep. Itseltäni petti terveys. Kyseessä on monien mielestä pelkkä asennevamma. Kyllä huomaa, että ilmapiiri on koventunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi