Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkku ihminen. Miten palkka riittää kun kaikki kallistunut paljon? Joudutko kuinka ahtaalle nyt?

Vierailija
10.11.2024 |

Sinkku ihminen, oletko joutunut muuttamaan tottumuksia kun kaikki kallistunut? Entä ruokakaupassa jättänyt ostamatta tuotetta tai vaihtanut sen edullisempaan tuotteeseen? Korvannut jollain muulla tuotteella? Entä jääkö enää säästöön rahaa? Mihin palkkasi riittää? Käytkö ravintolassa? Juotko ja tupakoiko? Tk- eläkkeellä olen ja vielä pärjään ja saan ruoan ostettua mutta hintoja seuraan tarkemmin. 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista, palkka nousee nopeammin kuin hinnat.

Kuulostaa julkisen sektorin keski-ikäiseltä naiselta jolla takana 20 v samaa työtä. 

Vierailija
22/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkut pärjää parhaiten, koska ei tarvitse elättää ketään muuta. 

Kyllä minulle jää nyt enemmän rahaa kun olen parisuhteessa. Vuokran maksamme puoliksi esimerkiksi ja vaikkapa ruokalasku ei tuplaantunut. Auton kulut jaamme puoliksi eikä enää yksin minun maksettavana. Asunto on siis sama kuin aiemmin ja kun aiemmin oli kaksi autoa niin nyt ei tarvita kuin yksi. Kahvinkeitin hajosi viime viikolla ja maksoimme sen puoliksi. Sinkkuna olisin maksanut yksin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kun suomijuntteja katselee, niin lapsettomuus on todellakin hyvä valinta.

Vierailija
24/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon, kun vuokralla asuminen kävi liian kalliiksi

Vierailija
25/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kun suomijuntteja katselee, niin lapsettomuus on todellakin hyvä valinta.

Voi elää myös kahden aikuisen parisuhteessa hankkimatta niitä menoeriä elämäänsä. 

Vierailija
26/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ruuanlaittotaitoiset.

Mulla oli pari vuotta mies, joka ei osallistunut asumiskuluihin ollenkaan ja harvoin osteli ruokaakaan. Sen jälkeen kun erottiin, mulla jää säästöön 200-300 kuussa pienistä tuloistani. Hänellä menee pelkästään tupakkaan sama summa (joka oikeastaan onkin syy, miksi laitoin hänet pois. Minä en polta ja huomasin, että hänhän elää mun siivelläni).

Saapi nähdä miten pärjää yksinään kun asuminen ei enää ole ilmaista. Mutta ei ole mun ongelma. Hänet on kasvatettu kokoomuslaiseksi eikä ole koskaan tarvinnut laskea, riittääkö tulot menoihin. Ja niin ylimielinen on, ettei ole liittynyt ammattiliittoon ja kassaan, joten nyt kun työttömäksi jäi, hän joutuu tyytymään peruspäivärahaan. Siinähän esittää porvaria sitten.

Mulla demarilla on velaton omistusasunto ja hyvin pienet menot. Pakkokin, koska päiväbudjetti pakollisten jälkeen on 25 euroa. Eilen ja tänään en ole kuluttanut euroakaan, eli säästöä kertyy.

Vierailija
27/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluan asua kunnon asunnossa, en missään mädässä 20m2 70-luvun kuutiossa, joudun ostamaan lähinnä raejuustoa ja porkkanaa ruoaksi. 

Kyllä mä syön hyvin vaikka asunto on 58-neliöinen kaksio puisessa pienkerrostalossa Uudellamaalla ja olen työtön. 

Vierailija
28/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman miehen isompia tuloja en pärjäisi ollenkaan. Kaikki olisi turhan kallista yksinasuvalle naiselle.

Vierailija
29/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun tyttöystäväni kanssa. 47 neliön asunto ja vastike on 220 euroa ja ostimme asunnon yhdessä ilman lainaa. Nettona tienaan 1850 euroa. Velkaa minulla ei ole joten säästöön jää rahaa tosi hyvin koska emme matkustele kuin parin vuoden välein käymme jossain etelässä. Tyttöystävä tienaa jonkun pari sataa minua enemmän. Minulla oli säästössä rahaa ennen kun ostimme asunnon joten lainaa ei tarvinnut ottaa. Tyttöystävä maksaa autolainaa. Minulla jäänyt ainakin 500 euroa säätöön kuukaudessa 8 vuoden aikana. Emme tupakoi, alkoholiin ei hirveästi rahaa kulu. Ruuasta emme säästä vaan ostamme hyvää ruokaa ja teemme ruokaa itse. Ravintoloissa käymme kesällä ehkä pari kertaa joten ei siihenkään rahaa mene kovin paljon.

Vierailija
30/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo aikoja sitten oppinut metsästämään ruokaa punalappujen ilta-aletta paremmista supertarjouksista, ostamaan papuja ja linssejä halvoista etnisistä kaupoista ja syömään muutenkin halvalla. Lisäksi olen laiska kokki ja teen tosi yksinkertaista perusruokaa, josta puuttuu kaikki kastikkeet ja muu turha. 150 €/kk riittää edelleen hyvin ruokaan.

Vierailija
31/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän autoton sinkku pärjää varmasti, toki maalaistolloilla on oltava auto, vaikkei mihinkään olisikaan menoja.

Vierailija
32/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukallehan tämä sinkkunakin eläminen on mennyt mutta vielä jotenkin pärjää. 

Perheestä en enää haaveile kun palkka riitä muuhun kun askeettiseen sinkkuelämään.

Vierailija
33/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun tyttöystäväni kanssa. 47 neliön asunto ja vastike on 220 euroa ja ostimme asunnon yhdessä ilman lainaa. Nettona tienaan 1850 euroa. Velkaa minulla ei ole joten säästöön jää rahaa tosi hyvin koska emme matkustele kuin parin vuoden välein käymme jossain etelässä. Tyttöystävä tienaa jonkun pari sataa minua enemmän. Minulla oli säästössä rahaa ennen kun ostimme asunnon joten lainaa ei tarvinnut ottaa. Tyttöystävä maksaa autolainaa. Minulla jäänyt ainakin 500 euroa säätöön kuukaudessa 8 vuoden aikana. Emme tupakoi, alkoholiin ei hirveästi rahaa kulu. Ruuasta emme säästä vaan ostamme hyvää ruokaa ja teemme ruokaa itse. Ravintoloissa käymme kesällä ehkä pari kertaa joten ei siihenkään rahaa mene kovin paljon.

Etkö tiedä mikä on sinkku?

Vierailija
34/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna eläminen on huomattavasti edullisempaa. En ole joutunut luopumaan mistään tai edes harkitsemaan valintojani.

Vierailija
35/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä vaikuttanut mitenkään.

Vierailija
36/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista, palkka nousee nopeammin kuin hinnat.

Kuulostaa julkisen sektorin keski-ikäiseltä naiselta jolla takana 20 v samaa työtä. 

Kaikki väärin.

Vierailija
37/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukallehan tämä sinkkunakin eläminen on mennyt mutta vielä jotenkin pärjää. 

Perheestä en enää haaveile kun palkka riitä muuhun kun askeettiseen sinkkuelämään.

Hyvin selittää sen miksi suomessa syntyvyys on laskussa

Vierailija
38/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna eläminen on huomattavasti edullisempaa. En ole joutunut luopumaan mistään tai edes harkitsemaan valintojani.

Edullisempaa kuin mikä? Lapsiperhe? Kahden työssäkäyvän aikuisen? 

Vierailija
39/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Parhaiten pärjää työssäkäyvä lapseton pariskunta.

Pienituloinen yksineläjä kun jää työttömäksi, niin todella vaikeaksi menee, kun ei ole sitä työssäkäyvää puolisoa taloudellisena tukena. Toki erikseen on sitten nämä hemmotellut pappa tai mamma betalar tapaukset..

Vierailija
40/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 3 kerroksinen rintamamistalo

Nyt yksin lämmityksiä makselen

Tiukoille menee. Pitänee myydä torppa.

Kylämäkään noita ylimääräisiä viitti pitää kun menee pilalle 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä