Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ikänäkö tule siinä abaut nelikymppisenä

Vierailija
04.05.2024 |

Mä oon 32v ja ruvennut yhtäkkiä näkö heikkenee suunnattomasti. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vasta viisikymppisenä, vaihtelee siis. Mutta varmaan tuo neljäkymmentä on sitten se keskiarvo.

Vierailija
2/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ledinäytöt heikentävät näköä. Laita himmeämmäksi jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla huonontunut siis nimenoomaan lähinäkö?

Vierailija
4/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina. Voi tulla vanhempana. 

Vierailija
5/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena vahvat miinuslasit, kävin laserleikkauksessa vähän päälle parikumppisenä kun näön heikkeneminen oli loppunut. Lääkärisetä sanoi että minulle ei ehkä tule koskaan ikänäköä, ja ei ainakaan vielä 42v ole tullut. Hiuksetkin on vielä päässä, mieletön fiilis :)

Vierailija
6/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli noin 45 ikäisenä

Vierailija
7/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 47 v ja nyt vasta on alkanu tuotteiden pikkupräntit tuottaa vaikeuksia, en myöskään näe telkkarin tekstitystä niin selkeästi.

Koko elämä menty ilman laseja, silmälääkärissä todettiin -1 silmissä, mutta sanottiin, etten tarvi laseja, jos en halua. En halunnut.

Vierailija
8/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 4-kymppisenä alkoi huonontua. 45-vuotiaana oli pakko ostaa moniteholasit. 

Vierailija
9/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, 40v kun tulee mittariin niin alkaa olemaan ajankohtaista, toki yksilöllistä eroa jossain määrin, mutta ei paljoa.

Itse kävin muutama päivä sitten silmälääkärissä oireiden vuoksi ja ensimmäiset ns monitehot läksi tilaukseen, kallista lystiä, 1100€ tummuvine kehyksineen, otin toisiin lasiin eri väriseksi auringossa tummuvat kuin toisiin, niin on vaihtelua. Olen 48v.

Silmälääkäri muuten mainitsi, että nykyisin on huomattavan paljon jo 2-3kymppisiä jotka tarvitsevat ns nuorisomonitehot, koska silmät kärsineet suuresta "ruudun katsomisen määrästä".

Vierailija
10/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina "huonompi" kaukonäkö eli tarvitsen lasit ja hajataitto. Eli likinäkö. 44v tuli se ettei näe lähelle pientä tuotepakkausten minitekstiä aina hyvin, se voi olla silmien kuivuminen tai ikänäkö. Tarvitaan siis suurennuslasi, ellei ole kaksiteholaseja. Myös silmiä pitäisi säästää jos aikoo illalla lukea kirjaa tai ylipäänsä, näyttö on kirkas vaikka himmentää. Silmien rasittuminen joillakin voi olla myös, eli tarvitaan lepoa välissä.

Vierailija
11/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää nyt 51v, mutta vieläkään ei ole silmälaseja. Lanka sulahtaa neulan silmään kevyesti. Ihan kaukaa en näe kaikkein pienintä tekstiä lukea.

Vierailija
12/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäjumppaa. Ei ole hyvä tuijottaa älypuhelinta jatkuvasti.

Vierailija
13/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias, ja vasta pari kuukautta olleet monitehot käytössä. En tykkää käyttää silmälaseja, joten monitehot on minulla vain piilareissa.

Optikon mukaan voisin hankkia erikseen vielä ns.lukulasit siltä varalta, että piilareita ei voisi käyttää vaikkapa silmätulehduksen takia. Itselläni ei kaukonäössä ole koskaan ollut ongelmaa, vain lähinäössä, joten lukulaseilla pärjää tarvittaessa. Näen vielä edellisillä laseilla ihan hyvin, mutta uuset lukulasit on hankintalistalla.

Piilareissa monitehot on toki huomattavasti kalliimpia, kuin tavalliset. Se kannattaa huomioida, jos monitehopiilareita suunnittelee.

Vierailija
14/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ikänäköä jo 28-vuotiaana, jolloin jouduin hankkimaan lukulasit. Kolmekymppisenä hankin sitten "nuorisomonitehot", koska luennoilla oli lukulaseilla hankala katsoa välillä lähelle ja välillä kauas. Tulihan tuo ikänäkö minulle toki poikkeuksellisen nuorena, mutta ihan mahdollista se siis on.

Vierailija
15/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli ikänäköä jo 28-vuotiaana, jolloin jouduin hankkimaan lukulasit. Kolmekymppisenä hankin sitten "nuorisomonitehot", koska luennoilla oli lukulaseilla hankala katsoa välillä lähelle ja välillä kauas. Tulihan tuo ikänäkö minulle toki poikkeuksellisen nuorena, mutta ihan mahdollista se siis on.

Ei ole ikänäköä, vaan olet todennäköisesti hyperooppi, jolla on akkommodaatiospasmi.

Vierailija
16/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00817

Ikänäkö tulee kaikilla, liittyy vanhenemiseen. Silmän mykiön asteittainen jäykistyminen iän myötä. Tai liian suuren silmälihaksen rasittumisen ruutuilun takia.

5kymppisenä, ja myöhemminkin, voi myös käydä kirurgisessa operaatiossa jossa silmään asetetaan keinomykiö eikä sen jälkeen tarvitse enää laseja, eikä kehity kaihia.

Vierailija
17/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35 ja likinäköinen. Aion mennä viimeistään 40-vuotiaana laserleikkaukseen, ettei tarvitse monitehoja alkaa jossain vaiheessa käyttämään.

Vierailija
18/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmäjumppaa. Ei ole hyvä tuijottaa älypuhelinta jatkuvasti.

Tämä. Välillä voi nostaa katseen näytöltä ja katsoa kaukaisuuteen.

Vierailija
19/19 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutosta tapahtuu vähitellen, laseja voi joutua uusimaan useammin.