Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkku ihminen. Miten palkka riittää kun kaikki kallistunut paljon? Joudutko kuinka ahtaalle nyt?

Vierailija
10.11.2024 |

Sinkku ihminen, oletko joutunut muuttamaan tottumuksia kun kaikki kallistunut? Entä ruokakaupassa jättänyt ostamatta tuotetta tai vaihtanut sen edullisempaan tuotteeseen? Korvannut jollain muulla tuotteella? Entä jääkö enää säästöön rahaa? Mihin palkkasi riittää? Käytkö ravintolassa? Juotko ja tupakoiko? Tk- eläkkeellä olen ja vielä pärjään ja saan ruoan ostettua mutta hintoja seuraan tarkemmin. 

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun tyttöystäväni kanssa. 47 neliön asunto ja vastike on 220 euroa ja ostimme asunnon yhdessä ilman lainaa. Nettona tienaan 1850 euroa. Velkaa minulla ei ole joten säästöön jää rahaa tosi hyvin koska emme matkustele kuin parin vuoden välein käymme jossain etelässä. Tyttöystävä tienaa jonkun pari sataa minua enemmän. Minulla oli säästössä rahaa ennen kun ostimme asunnon joten lainaa ei tarvinnut ottaa. Tyttöystävä maksaa autolainaa. Minulla jäänyt ainakin 500 euroa säätöön kuukaudessa 8 vuoden aikana. Emme tupakoi, alkoholiin ei hirveästi rahaa kulu. Ruuasta emme säästä vaan ostamme hyvää ruokaa ja teemme ruokaa itse. Ravintoloissa käymme kesällä ehkä pari kertaa joten ei siihenkään rahaa mene kovin paljon.

Kerroit tämän sepustuksen ketjuun missä selvästi aloituksessa kysyttiin, kuinka sinkut pärjäävät. Miksi? Evvk.

Vierailija
42/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna eläminen on huomattavasti edullisempaa. En ole joutunut luopumaan mistään tai edes harkitsemaan valintojani.

Edullisempaa kuin mikä? Lapsiperhe? Kahden työssäkäyvän aikuisen? 

Edullisempaa kuin kumpikaan mainituista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna eläminen on huomattavasti edullisempaa. En ole joutunut luopumaan mistään tai edes harkitsemaan valintojani.

Älä nyt viitsi naurattaa jälkimmäisen suhteen. Tai sitten toki jos lokin kanssa parisuhteessa. 

Vierailija
44/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen hyvilläni kun olen sinkku, niin ei tarvitse ainakaan tapella kenenkään kanssa rahasta tai siitä mitä hankitaam tai mikäa  jätetään hankkimatta. Mutta suurella varmuudella myös tiedostan liiankin hyvin. että taloudellinen tilanteeni varmasti tuo kitkaa erilaisiin sosiaalisiin suhteisiin. - Jos joitain vuosia sitten oli helppo vedota siihen, että köyhä opiskelija, niin suuri osa ymmärsi- Tai ainakin esitti tajuavansa. Nyt kun elää työmarkkinatuen varassa on joidenkin mielestä vain lois eläin, joka pitäisi kiireesti lopettaa. Ta jolle saatetaan v...la, että miksei vain mene töihin. Ja tai kysyä, että miksi rumasana opiskeli "väärää alaa" ja erehtyi siitä suorittamaan maisteritutkinnon, eikä tajunnut heti että tällaisella tutkinnolla voi vain raapia persuuksensa mutta monella siihenkin parempaa paperia.

Vierailija
45/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun tyttöystäväni kanssa. 47 neliön asunto ja vastike on 220 euroa ja ostimme asunnon yhdessä ilman lainaa. Nettona tienaan 1850 euroa. Velkaa minulla ei ole joten säästöön jää rahaa tosi hyvin koska emme matkustele kuin parin vuoden välein käymme jossain etelässä. Tyttöystävä tienaa jonkun pari sataa minua enemmän. Minulla oli säästössä rahaa ennen kun ostimme asunnon joten lainaa ei tarvinnut ottaa. Tyttöystävä maksaa autolainaa. Minulla jäänyt ainakin 500 euroa säätöön kuukaudessa 8 vuoden aikana. Emme tupakoi, alkoholiin ei hirveästi rahaa kulu. Ruuasta emme säästä vaan ostamme hyvää ruokaa ja teemme ruokaa itse. Ravintoloissa käymme kesällä ehkä pari kertaa joten ei siihenkään rahaa mene kovin paljon.

Tietääkö avovaimosi, että sinä elät sinkkuna?

Vierailija
46/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna ruoka menee ruokatorveen ja tulee peräsuolesta ulos. Kuten aina ennenkin. Törsään rahani mitä mieleen juolahtaa. Kampean itseni sängystä ylös varhain ja tuudittaudun ajatukselle voi kumpa jonain päivänä onni osuisi kerrankin kohdilleen ja löytäisi viekkuun jonkun ihanan naisen. Nyt ylensyön kaikkea tuskaani ja voivottelen kurjaa kohtaloani jäädä ypöyksin potemaan omia murheitani. Itkupskalla käydessäni vuodatan vuolaasti kyyneleet ja tohdin ajatella kuinka elämä voisi olla niinpaljon auvoisampaa kun joku huomauttelisi kuinka wc on taas epäkunnossa. Rahani hassaisin kullannuppiini jos kandidaatti ilmestyisi elämääni johdattelemaan. 

Vierailija
47/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna asuminen on todella kallista. Etsin halvimman pienen vuokrayksiön, mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Lisäämällä n 200e saisi kämpän kahdelle aikuiselle ja kustannukset lähes puoliksi. Jos kaksi maksaisi saman summan kuin minä yksin nyt, niin saataisiin todella kiva asunto keskustasta. 

Vierailija
48/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain onneksi tämän kerrostaloyksiöni juuri maksettua ennen hintojen räjähtämistä, muuten en tiedä kuinka tulisin toimeen. Palkkani on noin 1700/kk. Vaikka asumiseni maksaakin nyt vain sen 206 euroa (vastike) on silti näin pienellä palkalla on nykyhinnoilla tiukkaa asua yksin. Auto on oltava töihinpääsyn takia ja tälläkin hetkellä se makaa korjaamolla koska siihen tulee taas iso, tonnin maksava huolto. Sen huollot, bensat ja vakuutukset onkin se suurin kulu elämässäni, mutta en millään haluaisi elää ilman autoakaan, kun olen tottunut että sillä voin hurauttaa vaikka metsään keräämään marjoja ja sieniä syksyisin ja kesällä rannalle uimaan.

Auto on ostettu uutena 17 vuotta sitten ja siihen nyt vaan tulee tässä kohtaa väkisinkin isompia remppoja, en uskalla vaihtaa uudempaankaan autoon, koska sekin olisi käytetty auto, enkä tietäisi mitä kaikkea siihen on tehty. Ja uudet autot maksaa nykyään ihan tähtitieteellisiä summia, tuon ostin uutena kaupasta kymppitonnilla. Saako sillä hinnalla nykyään edes uutta mopoautoa?

Lisäksi mulla on mennyt tän vuoden aikana tonni hammasremppaan, koska ei ollut varaa käydä hammaslääkärissäkään aikoihin, joten suu laitettiin sitten kerralla kuntoon. Parin tonnin remppalainan myös otin, mutta asuntoni oli uutena ostettu, että kyseessä oli lähinnä mukavuusremppa, ei vielä mitään pakollisia ole tulossa pitkään aikaan.

Mutta joo, tiedostan kyllä, että asiat on mulla tosi hyvin verrattuna moneen muuhun ja varsinkin yksinhuoltajiin, joten en valita. Mutta kyllä olen joutunut kiristämään vyötä ihan huolella. Mulla on kuitenkin vielä paheita joista tinkiä, jos asiat menee vieläkin huonompaan suuntaan. Lapsia en luojan kiitos koskaan saanut, vaikka olenkin pari kertaa seurustellut. Siitä olen nyt lähes viiskymppisenä erityisen kiitollinen. Yksin pärjää sentään jotenkuten.

Vierailija
49/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykkaan ruokani ja asun autossa.

Vierailija
50/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaksiosta yksiöön. Rahaa tulee saman verran kuin ennenkin, mutta asuinkustannukset ovat laskeneet. Puolet rahoista menee säästöön, puolet kuukauden kuluihin. 

Vierailija
51/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

25000€ on nyt jäänyt per vuosi säästöihin/sijoituksiin parin vuoden ajan. ~4 Euroopan matkaa vuodessa, halvat harrastukset, alkoholit Saksasta. En ole erityisen hyvätuloinen.

Vierailija
52/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok tulen toimeen tulot 1200e kuussa, asumiskulut 850e. Loput jää ruokaan ja muihin laskuihin. En käy missään kuin kaupassa silloin tällöin. Syön bentsoja ja unilääkkeitä, niin ei tule tuhlattua rahaa, kun nukun mahdollisimman paljon. 

Vierailija
53/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvin riittää. Parisuhteessa mies söi niin paljon, että vaikutti negatiivisesti omaan talouteen. 

Vierailija
54/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkuna asuminen on todella kallista. Etsin halvimman pienen vuokrayksiön, mistä pääsen julkisilla kulkemaan töihin. Lisäämällä n 200e saisi kämpän kahdelle aikuiselle ja kustannukset lähes puoliksi. Jos kaksi maksaisi saman summan kuin minä yksin nyt, niin saataisiin todella kiva asunto keskustasta. 

Kalliimpaa oli asua parisuhteessa. Piti olla kolmio, mutta nyt kelpaa pienempi asunto. Säästän nyt tosi paljon parisuhteeseen verrattuna. 

Vierailija
55/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkut pärjää parhaiten, koska ei tarvitse elättää ketään muuta. 

Toisaalta kaikki maksut maksaa kokonaan ihan itse, esim lehti on sellainen (printti tai digi) että sitä voisi lukea kumpikin tai tontinvuokra tai kiinteistövero. Nämä eivät ota huomioon montako käyttäjää on laskun takana tai edessä.

Vierailija
56/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla oo iso palkka, mutta oon duunissa melkein 24/7 ni en kerkii tuhlaa. Tosin tää hullu työnteko alkaa nyt käydä terveyden päälle (myös läheisten mielestä) ja haluaisin lopettaa. Sitten kaikki tulot oliskin jotain 500€/kk (opintotuki ja asumistuki), josta pitää maksaa ihan kaikki. Vuokra, ruoat, sähkö, netti, puhelin jne... Pakko kai jatkaa töissä terveyden uhalla :(

Vierailija
57/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän autoton sinkku pärjää varmasti, toki maalaistolloilla on oltava auto, vaikkei mihinkään olisikaan menoja.

Se tekee ihmisestä ''tollon'' että asuu maalla? Itse asun kaupungissa, mutta todellakin olisin mieluummin ''maalaistollo''. Olosuhteiden pakosta joudun asumaan käypynkissä. 

Vierailija
58/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt viitsi naurattaa jälkimmäisen suhteen. Tai sitten toki jos lokin kanssa parisuhteessa. 

En viitsikkään... Naisen pesänrakennuspuuhat maksavat aina, neliöt kasvavat ja huonekalut vaihtuvat tiuhaan. Vuodessa on myös useita juhlapäiviä, jolloin tätä kauniimpaa osapuolta tulee muistaa muutakin kuin vain kauniin sanoin ja sekin maksaa, eli tulee kalliimmaksi. Se on sitten asia aivan erikseen onko kaikki lopulta tämän väärttiä.

Vierailija
59/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään ihan hyvin. Elämäntapani on yksinkertainen. Ehkä tuo auttaa siihen, että pärjään noin 1700 euron nettotuloillani. Eli en omista autoa, en ole kiinnostunut matkustelusta, ostan vain tarpeeseen, ruokabudjettini olen pitänyt 200 eurossa hintojen noususta huolimatta. Säästöön laitan 200-400 euroa kuussa. Hinnat on nousseet jo liikaa, mutta en ole halunnut luopua esimerkiksi parturissa käymisestä kahden kuukauden välein.

Kiinnostuin minimalismista muutama vuosi sitten. Elämän yksinkertaistaminen on tuonut henkistä hyvää oloa ja tietynlaista seesteisyyttä. Yksinkertaistamisella en tarkoita pelkästään materiaa, vaan kokonaisvaltaista elämäntapaa. Sain mm. rohkeutta jättää taakseni pari kuluttavaa ihmissuhdetta.

Minulle vähemmän on enemmän.

Vierailija
60/83 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkut pärjää parhaiten, koska ei tarvitse elättää ketään muuta. 

Väärin. Parhaiten pärjää työssäkäyvä lapseton pariskunta.

Pienituloinen yksineläjä kun jää työttömäksi, niin todella vaikeaksi menee, kun ei ole sitä työssäkäyvää puolisoa taloudellisena tukena. Toki erikseen on sitten nämä hemmotellut pappa tai mamma betalar tapaukset..

Ei pärjää, koska toisen naama vi..ttaa aina, kun jaksaa nostaa päänsä puhelimesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme