Miten hallitus kuvitteli että köyhimpien ostovoimaa leikkaamalla talous kohenisi?
Kyllä ne köyhien rahatkin oli tärkeitä yrittäjille. Nyt kun yrittäjät pistää ovet säppin, köyhien/työttömien määrä vain nousee.
Kommentit (1193)
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron miten meillä ansiosidonnasen porrastus ja suojaosan poisto vaikuttaa paikallisiin yrittäjiin:
-En käy itse lainkaan kampaajalla, lasten käyntejä harvennettiin puoleen
-ei käydä enää ulkona syömässä (missään kalliissa paikassa ei ennenkään käyty vaan ihan pizzalla, hampurilaisella tms)
-lopetettiin miehen kanssa kumpikin kuntosalilla käynti
-ei viedä lapsia hoploppiin (kas, se firma joutui muuten hiljattain talousvaikeuksiin, säästääkö muutkin tässä? )
-vaateostot minimissä
-en enää käy paikallisessa leipomossa vaikka pidinkin kovasti heidän tuotteistaan, jos haluan uunituoretta, leivon itse
-ei teetetä enää remontteja ammattilaisilla jos suinkin pystyy tekemään itse
Meillä ostetaan kaikki minkä voimme suoraan ulkomailta, jonne menevät myös alvit. Ruoan teemme itse ja etusijalla on ulkomailla tuotetut elintarvikkeet. Hiukset leikkaamme itse. Remonttitarvikkeet ostamme myös ulkomailta. Jos emme itse osaa niin remonttimiehet eivät ole suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole sellaista koskaan kuvitelleet. Se nyt vain on oikeistolaisten perusominaisuus lyödä lyötyä.
Jotenkin tragikoomista ja suomalaisuuteen sopivaa, että ollaan valmiita ampumaan itseäänkin jalkaan, kunhan vaan voidaan toista kanssaihmistä kyykyttää
Niin, siksi köyhät äänestävät vasemmistoa. Ettei vaan kenelläkään menisi hyvin, kun ei itselläkään mene.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet on liian kovat, työttömät voisi vuoden työttömyyden jälkeen pakkosiirtää maakuntiin halvempien asumiskustannusten takia.
Maakunnissa on jo eniten työttömiä, pelle.
No sinne omiensa joukkoon vaan myös täältä etelästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhät elää veronmaksajien rahoilla. Yrityksiä joudutaan verottamaan kovemmin ku maissa jossa ei oo asumistukea.
Kohta tulee potkulaki eikä asuntovelkainen lapsiperhe saa toimeentulotukea ruokaan.
Sit pitää varmaan mennä duuniin
Juu, tulee myös paikallinen sopiminen eli vakituiset saa irtisanoa ja uudet tilalle tessiä alemmalla palkalla.
Sulla on melkosia kuviteltuja uhkakuvia.
Nuoripari ottaa 300 000 asuntovelkaa ja kohta saa helposti irtisanoa naisen, kun se odottaa vauvaa.
595 työmarkkinatuella asuntovelkaa maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei köyhillä ole aiemminkaan ollut mitään ostovoimaa.
Jos köyhällä on ostovoimaa, niin eihän hän silloin olisi köyhä.
Jos köyhällä on varaa ostella kaikkea niin silloin tuet on kyllä liian hyvät. Ei tukirahoilla ole tarkoitus shoppailla vaan ne on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, vain välttämättömään elämiseen.
Et sä nyt voi olla noin tomppeli. Kyllä se köyhäkin sitä k-kauppiasta, halpavaatekauppiasta, kirppiksen pitäjää tai vaikka grillikioskin yrittäjää hyödyttää. Luuletko että köyhä viljelee itse perunansa ja pukeutuu säkkiin?
Sähän tajuat että nuo on just niitä jotka maksaa liikaa veroja niiden käyhien tukemiseksi?
Tajuatko mistä ne köyhien tuet maksetaan?
Kuule, ei tarvitse maksaa enää ollenkaan veroa kun asiakkaat väheni niin että yritys meni konkkaan. Hieno juttu hei? 👋
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk-seudulla ostarit on niin täynnä ihmisiä ettei mahu kauppoihin tai käytäville. Ei täällä huonosti ihmisillä mee ja on varaa kuluttaa.
Mä kiertelen huvikseni siellä. Ruokakaupassa saatan käydä. Joskus juon kahvin niin voin istua kahvilassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous nousuun velaksi otetulla tukirahoilla.
Juu nämä on näitä vasemmiston talousoppeja. Paavo Arhinmäki oli sitä mieltä, että valtionvelkaa ei tarvitse maksaa takaisin.
Miksi tämä hallitus velkaantuu ennätysmäisesti? Miksi et mene neuvomaan heitä taloudessa?
Lapsikin tajuaa, jos ei 9 miljardin sopeutukset riitä vaan on otettava lisävelkaa tämän kaiken pyörittämiseen, mihin kuntoon edellinen hallitus talouden jätti.
Vasemmisto peruisi leikkaukset ja laittaisi lisää rahaa sinnetännetonne, kuten viime kaudella, niin miten kuvittelisit niiden rahoittavan sen kaiken kivan?
-eri
Kaffebulla kirjoitti:
Ei köyhillä ole aiemminkaan ollut mitään ostovoimaa.
Jos köyhällä on ostovoimaa, niin eihän hän silloin olisi köyhä.
Jos köyhällä on varaa ostella kaikkea niin silloin tuet on kyllä liian hyvät. Ei tukirahoilla ole tarkoitus shoppailla vaan ne on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, vain välttämättömään elämiseen.
Kyllä se raha on ostovoimaa, ei se tarkoita mitään ylimääräistä shoppailua, vaan nimenomaan ne välttämättömätkin on ostettava joltain firmalta. Onko oikeasti noin tyhmiä ihmisiä edes olemassa ettei tajua mitä tarkoittaa ostovoima? Nyt köyhät joutuu pihistämään vielä enemmän kaikestsa mitä ostavat, eli firmat saa vähemmän rahaa, ja näitä ihmisiä on suomalaisista joka viides, että on se kaupalle iso juttu jos joka viides ihminen tulee nyt kassalle pienemmän ostosmäärän kanssa kuin vielä pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk-seudulla ostarit on niin täynnä ihmisiä ettei mahu kauppoihin tai käytäville. Ei täällä huonosti ihmisillä mee ja on varaa kuluttaa.
Mä kiertelen huvikseni siellä. Ruokakaupassa saatan käydä. Joskus juon kahvin niin voin istua kahvilassa.
Jonottaako ihmiset kassalleki huvikseen
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ostovoima paranee, kun se saadaan painostettua töihin.
Joo esim murtautumalla jatkuvasti sen kotiin ja pöllimällä siltä sen vähät tavarat kuten suomen äo88 sikaniskapoliisir tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous nousuun velaksi otetulla tukirahoilla.
Juu nämä on näitä vasemmiston talousoppeja. Paavo Arhinmäki oli sitä mieltä, että valtionvelkaa ei tarvitse maksaa takaisin.
Miksi tämä hallitus velkaantuu ennätysmäisesti? Miksi et mene neuvomaan heitä taloudessa?
Lapsikin tajuaa, jos ei 9 miljardin sopeutukset riitä vaan on otettava lisävelkaa tämän kaiken pyörittämiseen, mihin kuntoon edellinen hallitus talouden jätti.
Vasemmisto peruisi leikkaukset ja laittaisi lisää rahaa sinnetännetonne, kuten viime kaudella, niin miten kuvittelisit niiden rahoittavan sen kaiken kivan?
-eri
Nythän otetaan eniten velkaa kuin koskaan ja rakennetaan tunnin junia.
Sairapäivärahaa leikataan 400 kuukaudessa ensi vuonna työssäkäyviltä, ne kuuluvat sosiaaliturvamenoihin.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla lällätteli persu aikoinaan että eipä taloutta ole ennenkään pyöritetty tukirahoilla. Vaan kuinkas kävikään.
Ei sitä ole koskaan pyöritetty tukirahoilla eikä pyöritetä tulevaisuudessakaan. Mikään valtio ei pyöri siten, että jaetaan tukina rahat ihmisille. Rahaa pitää myös tulla jostain.
Rahaa yhteiskunnalle tulee ulkomaisista investoinneista ja niitä pitää nyt saada tänne. Sillä tavalla se talous pyörii, että meillä on jotain myytävää. Metsäteollisuutta esim. pitää tukea, ei kurjistaa. Sillä tavalla saamme rahaa Suomeen ja sitten meillä on varaa myös maksaa niitä tukia köyhille.
Ihan näitä talouden perusasioita olisi hyvä opettaa jo peruskoulussa.
Valitettavasti vaan on niin, että isolta osalta ne "ulkolaiset investoinnit" on kolonisaation muoto, joista valtion ja kansan hyötyminen on nollatasoa. Tai negatiivinen. Kaivosteollisuus, "carunat", ulkolaisten investointiyhtiöiden tuulivoimateollisuusalueet jne. Voisit itse syvälisemmin ajatella talouden perusasioita ja vaikuttavuusmekanismeja. Esimerkkitapauksissa sen osalta, että ulkolaisille investoijille valuu pakollisina elinkuluina koko ajan isompi osa sisäisestä ostovoimasta ja mahdollisesta kansan oman sijoitustoiminnan potentiaalista. Eli ei hyödy kansalaiset työllisyytenä minimiä enempää, eikä ostovoiman nousuna ja kasvavana hyvinvointina. Vaan valtio köyhtyy (valtio=kansa) ja varannot valuu pienen rahapiirin taskuihin. Vieläpä yleensä veronmaksajien isosti subventoimana (alemmat veroluokat ja valmiin infran tarjoaminen tai lisärakentaminen).
BKT on huono mittari hyvinvoinnille johtuen edellisestä. Investoinnit kasvattaa sitä, vaikka tuotto valuisi muualle, tai vaikka ne tehtäisi jopa kokonaisuudessaan lainarahalla. Velka ei ole pitkän ajan hyvinvointia. BKT:tta nostava automaattihissi se sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Sairapäivärahaa leikataan 400 kuukaudessa ensi vuonna työssäkäyviltä, ne kuuluvat sosiaaliturvamenoihin.
2400 bruttopalkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot, jos esim. kaatuu ja murtuu jalka. Omistusasuntoon ei saa enää silloin yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400 bruttopalkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot, jos esim. kaatuu ja murtuu jalka. Omistusasuntoon ei saa enää silloin yleistä asumistukea.
Jos sairastuu syöpään niin omistusasunto menee ulosottovirastolle, jos ei ole säästöjä.
Hesarin kommenteista napattua:
"Kokoomuksen politiikka johtaa siihen, että meistä tulee Pohjolan Puerto Rico, jossa ylikansalliset yhtiöt käyttävät surutta hyväkseen luonnonvarojamme ja kurjistunutta kansaa, joka yrittää päästä siirtotyöläisiksi Amerikkaan"
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron miten meillä ansiosidonnasen porrastus ja suojaosan poisto vaikuttaa paikallisiin yrittäjiin:
-ei käydä enää ulkona syömässä (missään kalliissa paikassa ei ennenkään käyty vaan ihan pizzalla, hampurilaisella tms)
-ei viedä lapsia hoploppiin (kas, se firma joutui muuten hiljattain talousvaikeuksiin, säästääkö muutkin tässä? )
-vaateostot minimissä
-en enää käy paikallisessa leipomossa vaikka pidinkin kovasti heidän tuotteistaan, jos haluan uunituoretta, leivon itse
Te olette tehneet fiksuja muutoksia. Ihan jo peruskoulussa pitäisi opettaa budjetointia ja sitä, että eletään sen mukaan mihin on varaa.
Meillä on Suomessa aika paljon ihmisiä jotka pitävät tuollaisia asioita kansalaisoikeuksina, eivätkä ymmärrä, että hoplopit sun muut käydään sitten, kun rahaa on.
Kaikki mitä kuvaat tuossa listassa oli ihan normaalia lapsiperheen elämää 70-luvulla. Äiti korjasi vaatteet polvipaikoilla ja leikittiin pihalla koulun jälkeen. Kesällä oltiin mökillä.
Ihan normaalia elämää silloin. Ei tullut mieleenkään volista, että ei päästä ravintoloihin syömään ja matkoille ulkomaille.
Nyt suomalaisten on aika lopettaa se velaksi eläminen ja suhteuttaa menot kuluihin. Tekee meille hyvää sekä kansakuntana että valtiontaloudelle.
EU:lta tuli huomautus taas ylipaisuneesta julkisesta sektorista. Kannattaisi kuunnella ja ottaa todesta, kerrankin.
Suomi EI ole pohjolan Japani.
🇺🇦🇮🇱
"Budjettiriihi sinetöi kotitalousvähennyksen rajun leikkauksen."
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vaateostot minimissä
Te olette tehneet fiksuja muutoksia. Ihan jo peruskoulussa pitäisi opettaa budjetointia ja sitä, että eletään sen muka
Kaikki edellisen luettelemat yrittäjät jäävät ilman maksavia asiakkaita. Se on siis hyvä asia persulogiikalla?
No mä nokitan uhkakuvilla että mitäpä noista murehtimaan ku Kremlissä suunnitellaan jo Suomen ja Baltian valtaamista