Kirkon tilaisuudet koulujen kanssa - tätä niissä inhoan. T. Kirkon työntekijä
Heti alkuun: minusta on täysin ok, jos joku lapsi/nuori ei kuulu kirkkoon ja ei halua kirkon tilaisuuksiin osallistua. Sen sijaan ärsyttää se, millaiseksi meno on nykyään mennyt heidän osaltaan, jotka tilaisuuksiin saisivat tulla:
Aiemmin saimme käydä kouluilla vierailemassa ja järjestää niille oppilaille ohjelmaa, jotka saivat kirkon ohjelmaan osallistua. Tämä ohjelma piti sisällään sitä, että kerrottiin Raamatusta, kirkon opetuksesta ja kirkon käytänteistä, esimerkiksi jumalanpalveluksesta tai kirkollisista toimituksista kirkon esittelyn yhteydessä. Kukaan ei pakottanut lapsia vaikka laulamaan virsiä tai tekemään jotain, vaan jokainen osallistui tai oli osallistumatta sen mukaan, mikä itsestä hyvältä tuntui. Oli paljon hyviä keskusteluja, joissa oppilaat saivat kysellä ja yhdessä pohdittiin syvällisiäkin asioita. Koulu huolehti niille oppilaille korvaavaa ohjelmaa, jotka eivät saaneet/halunneet osallistua kirkon tilaisuuteen.
Nykyisin tämä ei enää sovi. Kun menemme kouluvierailulle, emme saa enää järjestää aiempaa toimintaa. Emme saa kertoa Raamatusta ja kirkon opetuksesta kuten ennen, vaan vierailuiden sisällön pitää olla "kaikille sopivia". Sen sijaan, että kertoisimme vaikka Nooan arkista, Jeesus-lapsen syntymästä tai kymmenestä käskystä, niin pitää puhua jostakin yleisluontoisesta kuten kaveritaidoista tai tunnetaidoista. Noita asioita voisi opettaa joku ihan muukin organisaatio, niin en ymmärrä, miksi kirkon opetuksen oletetaan olevan tuollaista. Virsiä ei tietenkään saa laulaa oppitunneilla, kun Suvivirren tai Hoosiannan katsotaan olevan kulttuuriperinnön sijaan ihan muuta.
Oppituntivierailut sovitaan niin, että myös kirkkoon kuulumattomat/eri kirkkokuntiin kuuluvat voisivat niihin osallistua. Todellisuudessa he jäävät usein pois noilta tunneilta, vaikka perheille on kerrottu, että tunnilla ei harjoiteta uskontoa. Kaikista älyttömintä on, että osa kirkkoon kuulumattomien lasten/nuorten perheistä vaatii, että ns. korvaavan ohjelman täytyy olla "tismalleen samantasoista". Eräskin huoltaja suuttui, kun kirkkovierailulla olleet lapset saivat kirkosta lähtiessään karkit ja korvaavassa tilaisuudessa olleille ei samoja karkkeja jaettu.
On sääli, että nykymeno on tällaista. Uskonnonopetukseen on tuonut mukavaa vaihtelua, kun oppilaat ovat tutustuneet kirkkoihin tai työntekijät ovat käyneet kertomassa oppitunnilla asioista. Joulukirkot ja pääsiäiskirkot tuovat erilaista tekemistä ja mahdollistavat esim. historiaan ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen kirkkorakennukseen tutustumisen. Palaute opettajilta ja perheiltä on hyvää, mutta nykyiset säännöt ovat kaikkien kannalta älyttömät.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap rohkeasta kannanotostasi! Mua huolestuttaa tässä myös se, että tällä menolla, lapset eivät enää opi normaaleja yleissivistykseen kuuluvia asioita. On todellakin noloa, että osa suomalaisista lapsista ei edes tiedä, miksi pääsiäistä vietetään (olen tähän itse törmännyt opettajan työssäni). Mielestäni vanhempien viha uskontoja kohtaan vie lapsen pesuveden mukana, jos lapselle ei sallita tutustumista erilaisiin uskontoihin ja erilaisiin maailmankatsomuksiin. Rinnastaisin tämän historian opetukseen: lapsemme tulevat olemaan maailmankansalaisia, ja jos he eivät tunne ihmisten erilaisia käsityksiä ja uskomuksia maailmasta ja ihmisyydestä, oman maan juurista puhumattakaan, he vaikuttavat -anteeksi nyt vain- tyhmiltä. On täysin eri asia, että koulussa opetetaan yleissivistykseen kuuluvia asioita, kuin että uskontoa tuputettaisiin. Toivoisin vanhempien ymmärtävän tämän.
Elämänkatsomustiedon tunneilla kyllä opetetaan kattavasti valtauskonnoista. Ihmisillä on outo käsitys, että uskontokuntiin kuulumattomat eivät tietäisi uskonnoista mitään. Tai että olisi kauhistus nähdä uskonnollinen tilaisuus. Ei, kyse on siitä, että uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistuminen täytyy koulussa olla vapaaehtoista. Kirkko ja koulu eivät kuulu yhteen.
Buddhalaisena vastustan jyrkästi kristyttyjä kouluissa. Aivopeskää lapsia kaduilla ja ostoskeskuksissa. M28
Ovat saatananpalvojien tekosia nämä. Pyrkivät kieltämään kristinuskon koko maailmasta. Kouluista ja tarhoista ensimmäisenä, etteivät lapset voisi pelastua! Silloin niistä kasvaa pelastumattomia aikuisia, jotka joutuvat lopulta helvettiin.
Itse muistan lapsena tykänneeni koulun kirkkovierailuista ja käydä koulun kanssa kirkossa silloin harvoin, kun sinne pääsi. Tunsin selvästi pyhyyden ja hartauden tunnun ja läsnäolon. Tällainen Jumalan läsnäolon ja Pyhyyden kokemus halutaan lapsilta varastaa!
Meillä lapsi laulaa kavereidensa kanssa virsiä urakalla välitunnilla keinujen vieressä. Itse salaa hihittelen näitä ateistihihhuleita, jotka ovat yrittäneet kieltää sitä onnistumatta tietenkään siinä.
Tähän tämä nykymaailma on mennyt. Allu Tuppuraisenkin Rölli-hahmo loppui, koska Yle olisi halunnut muokata hahmon sanomaa. Allun oli tarkoitus pitää Röllinä jakso, jossa olisi puhunut siitä, ettei uskonnon varjolla pidä maailmassa sotia. Minusta tämä olisi ollut erinomainen asia, josta puhua lapsille, koska Rölliä saattaa katsella monen eri taustan lapset Suomessa. Ylelle tämä ei käynyt, vaan Yle olisi halunnut muokata sanomaa siten, että puhutaan vain yleismaailmallisesti sovussa elämisestä. Allu ei kuitenkaan tähän suostunut, koska olisi nimenomaan halunnut vaikuttaa uskonnosta kumpuaviin erimielisyyksiin ja yleisestä sovusta puhutaan jo muutoinkin, eikä aiheessa ole sen kliseisen ympäripyöreytensä vuoksi lapsille kunnon tarttumapintaa. Yle sitten tuhosi tämänkin hyvän ajatuksen ja Röllin tarina loppui.
Tällä vauhdilla kun kielletyt puheenaiheet lisääntyy niin evoluutio tekee ihmisistä mykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia teille. Me kaikki jotka tätä työtä tehdään kouluissa, päiväkodeissa ja seurakunnissa, tiedetään ettei uskonnottomia mihinkään pakoteta. Heillä on aina mahdollisuus olla osallistumatta tai on järjestetty omaa ohjelmaa.
Kyse ja ongelma on vain ja ainoastaan siinä, että sitä uskonnonvapautta ei haluta nyt sallia kristityille ja kristittyjen omat, kulttuurihistoriallisestikin tärkeät perinteet halutaan kieltää.
Se on tämä meidän nykyinen lunihiutalekulttuuri; jossa oman elämänsä lumihiutaleille ei riitä se, että saa rauhassa olla mitä itse on. Vaan pitää koko ajan keksiä syitä mistä loukkaantua ja vetää huomio itseensä. Hakea muualta syitä siihen omaan pahaan oloon, joka kytee jossain siellä sydämen sopukoissa ihan muista syistä.
Mi
Miksi vanhemmat eivät vie lapsiaan vapaa-ajalla joulu- ja pääsiäiskirkkoon, jos uskonto on perheelle tärkeä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat haluavat että lapsi saa tietoa Raamatusta ja kristinuskosta, hehän voivat tuoda lapsensa pyhäkouluun. Kai sellaisia vielä järjestetään? Tai vielä parempi, jos lapsi saa itse päättää osallistumisesta siinä vaiheessa, kun nämä asiat alkavat mahdollisesti kiinnostaa.
Saako sun lapsi osallistua evankeliluterilaisten uskontotunnille tai joulukirkkoon, jos ja kun se alkaa kiinnostaa kun kaveritkin siellä käy? Ai ei? Noniin, eri juttu tietysti koska ateistina sun oma uskonnonnäkemys on tietysti se ainut ja oikea 😊
Tämä on ihan itse rakentamasi kuvitelma. Toinen lapsistamme on käynyt protuleirin, toinen rippileirin. Molemmat valitsivat itse ja vanhempina rohkaisimme heitä seuraamaan valintojaan, kumpaakin ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä kirkon kuuluu mennä kouluihin vierailemaan? Kirkko ja usko ovat henkilökohtaisia asioita ja ne voi hoitaa koulun ulkopuolella. Koulun ei kuulu ottaa niihin kantaa tai osallistua niiden opetukseen.
Ei tällaisesta valitettu esimerkiksi 90-luvulla. Se oli osa kouluopetusta ja tuntui ihan luonnolliselta asialta suurimmalla osalla.Maailma kehittyy ja nykypäivänä ollaan viisaampia kuin ennen.
Ei todellakaan olla. Mitään ei tarvitse enää opetella itse kokemusten kautta ja kerätä tietoa kirjoista, vaan kaikki on puhelimessa parin pyyhkäisyn päässä.
Veikkaan että Pisa-tulokset vaan jatkaa tippumistaan tämän sensuurin seurauksena. Jos matematiikan osaaminen on jo heikentynyt, niin seuraavaksi historian ja yhteiskunnan perusrakenteiden ymmärtäminen heikkenee, jos siitä pimennetään uskonnon osuus kokonaan.
Täällä jotkut puhuu uskonnottomista lapsista ja heidän tasa-arvoisesta kohtelusta, mutta eivät ne lapset ole uskonnottomia, he ovat uskonnottomien vanhempiensa tynnyrissä kasvatettuja lapsia, joille ei ole annettu edes mahdollisuutta valita ja päättää haluaako uskoa. Koko tätä asiaa perustellaan muka lasten oikeuksilla, vaikka oikeasti kyse on ateistien hyökkäyksestä kirkkoa kohtaan ja pyrkimyksestä tuhota se juurineen sensuroimalla koko aihe uusilta sukupolvilta. Samalla tuhotaan suomalaista kulttuuriperimää ja ymmärrystä siitä mistä ja mitä kautta ollaan tähän pisteeseen tultu. Tuo ei ole mitään muuta kuin henkistä väkivaltaa ja suuri karhunpalvelus lapsille.
Tällä tavalla annetaan vain tilaa muille vieraille uskonnoille ja kulttuureille ottaa voimakasta jalansijaa tässä maassa, mutta sitähän nämä omasta erinomaisuudestaan ja oikeamielisyydestään varmat ateistit eivät kykene ymmärtämään. Uskonnon pitäisi olla vapaa valinta kaikille ja se antaa paljon voimaa ja turvaa niille jotka uskoo, sen ei pitäisi olla pois keneltäkään. On ihan ok olla uskomatta, mutta ei ole ok ottaa koko instituutiota tähtäimeensä ja pyrkiä tuhoamaan se kaikilta vain siksi ettei itse usko. Tuo on erittäin fanaattista toimintaa ja eräänlainen uskonto itsessään, se on sokeaa uskoa omaan erinomaisuuteensa.
Itse olen kristillisestä perheestä, jossa toinen vanhemmista oli seurakunnassa töissä. Meillä aina painotettiin että uskonto on jokaisen oma asia, ketään ei voi pakottaa uskomaan, eikä Jumalan olemassaoloa voi tieteellisesti todistaa. Itse kuulun kirkkoon, vaikken Jumalan olemassaolosta ole minkäänlaista varmuutta saanutkaan, siskoni ei enää kuulu kirkkoon.
Kukaan lapsi ei mene pilalle siitä, jos uskontoa opetetaan ja siitä kerrotaan neutraalisti paasaamatta ja tutustumalla kirkon toimintaan. Jos uskontoa pitää niin haitallisena, niin minusta se on kodin tehtävä hoitaa se oman näkökannan painottaminen, asiasta voi keskustella lapsen kanssa ja kertoa omista ateistisista näkökulmistaan ja antaa lapsen tehdä oma valintansa, kun kokonaiskuva ja kaikki vaihtoehdot on avoimesti pöydällä. Tuollaisella väkisin sensuroimisella voi olla arvaamattomia seurauksia.
"Miksi vanhemmat eivät vie lapsiaan vapaa-ajalla joulu- ja pääsiäiskirkkoon, jos uskonto on perheelle tärkeä asia?"
Tätä minä syvästi ihmettelen. Olen itse uskonnollisen kodin kirkosta eronnut kasvatti, joka on lähtökohtaisesti ilmoittanut lapsensa elämänkatsomustietoon ja vaihtoehtoiseen toimintaan (yläkoulu iässä ovat saaneet valita itse). Minulla ei ole mitään yleissivistystä tai erilaisia näkemyksiä vastaan, mistä johtuen olen ihan itse vienyt lapseni kirkkoon kun asia häntä kiinnosti (ja ottanut mukaan mummon joka selitti asioita uskovan näkökulmasta). Olen säilyttänyt Raamatun kirjahyllyssä koska siihen saa tietysti tutustua, ja keskustelen itse lasten kanssa kristillisistä viittauksista kulttuurissa. Juhlapyhistä kerron vähän monipuolisemmin kuin päälleliimatun kristillisen version mutta myös sen. Jos minä ateistina saan toimitettua lapseni kirkkoon tutustumismielessä, miten voin olla mahdollista ettei uskovat perheet pysty lapsilleen edes sitä joulu- ja pääsiäiskirkko tarjoamaan jos pitävät niitä tärkeinä?
Luulen että suurin osa lapsista haluaisi itse osallistua, varsinkin jos kyse on jostakin vierailusta johonkin kirkkoon tms, puhumattakaan jostakin konsertista, koska lapsille kaikki on vielä uutta, ei sen ikäiset osaa olla vielä voimakkaasti jotain tuollaista vastaan, ellei kotona ole voimakkaasti sitä vastaan aivopesty. Tuossa riistetään lapsilta kokemuksia ja oikeus tehdä omia johtopäätöksiä. Todella huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa törmättyä toiseenkin suuntaan tuohon, että ovatko korvaavat tilaisuudet "samanarvoisia":
Lasten piti valita, haluavatko lähteä pääsiäiskirkkoon kävellen vai mennä lasten kannalta mieluiseen museoon (tyyliin lelumuseo, jossa järjestettiin vielä taidepajaa yms toiminnallista).
Eihän nuo nyt "samanarvoisia" ole, tuo museoreissu on ihan 6-0 pääsiäiskirkkoon verrattuna.
Lasten koulussa korvaava toiminta oli ympäristöoppiin liittyvän videon katsomista ja maleksimista suljetussa tilassa.
Teinin luokalla moni lähti mieluummin kirkkoon kun jäi osallistumaan vaihtoehtotoimintaan. Meidänkin poika meni kirkkoon. Sillon kun se 2v sitten vielä oli peruskoulussa. Kertoo jotain siitä vaihtoehdosta.
Olen samaa mieltä vaikken kuulu kirkkoon. Kirkon tulee opettaa koulussa sen keskeisiä oppeja
Oma lapseni on sen aikaa muualla ja jos jostain kuulee uskontoon liittyvää niin hän ei siitä rikki mene. Älytöntä jotain korvauksia vaatia niin kuin tämä eräskin tapaus hiljattain.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että suurin osa lapsista haluaisi itse osallistua, varsinkin jos kyse on jostakin vierailusta johonkin kirkkoon tms, puhumattakaan jostakin konsertista, koska lapsille kaikki on vielä uutta, ei sen ikäiset osaa olla vielä voimakkaasti jotain tuollaista vastaan, ellei kotona ole voimakkaasti sitä vastaan aivopesty. Tuossa riistetään lapsilta kokemuksia ja oikeus tehdä omia johtopäätöksiä. Todella huolestuttavaa.
Todella huolestuttavaa on juurikin se, että tällaisen elämyksellisyyden, huvitusten ja parhaimmillaan lahjomisen varjolla yritetään tehdä uskonnollista käännytystyötä peruskoulussa. Kyse ei ole siitä että teidän sanomanne synnistä ja pelastuksesta kiinnostaisi lapsia, mutta saatte sen muljutettua lasten mieliin nukketeatteriin, suklaakarkkeihin ja konsertteihin piilotettuna. Sekö ei ole aivopesua?
On kyllä kertakaikkiaan huolestuttava kehitys. Kun kristinusko canceloidaan niin jotain muutahan tulee tilalle, kuten tässäkin ketjussa ansiokkaasti tuotu esille. Se että suomalaislapset kysyvät teininä vanhemmiltaan, että mikä toi jeesus-juttu on, kertoo jo siitä, että merkittävä osa kulttuuriperintöämme on vedetty pöntöstä alas.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kertakaikkiaan huolestuttava kehitys. Kun kristinusko canceloidaan niin jotain muutahan tulee tilalle, kuten tässäkin ketjussa ansiokkaasti tuotu esille. Se että suomalaislapset kysyvät teininä vanhemmiltaan, että mikä toi jeesus-juttu on, kertoo jo siitä, että merkittävä osa kulttuuriperintöämme on vedetty pöntöstä alas.
Herranjestas (!), kyllähän ne lapset luulee Jessestä vähintään ET-tunnilla ja jokainen vanhempi voi jutella siitä niin paljon kuin tarpeelliseksi katsoo. Jos se ei todella tule puheeksi ennen teini-ikää, niin miten iso se kulttuurinen merkitys silloin on? Minä olen kyllä jutellut omien (uskonnottomien) lasten kanssa Jeesuksesta ja jumalasta jo ennen kouluikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella huolestuttavaa on juurikin se, että tällaisen elämyksellisyyden, huvitusten ja parhaimmillaan lahjomisen varjolla yritetään tehdä uskonnollista käännytystyötä peruskoulussa. Kyse ei ole siitä että teidän sanomanne synnistä ja pelastuksesta kiinnostaisi lapsia, mutta saatte sen muljutettua lasten mieliin nukketeatteriin, suklaakarkkeihin ja konsertteihin piilotettuna. Sekö ei ole aivopesua?
Ei, se ei todellakaan ole aivopesua. Se on asiaan tutustuttamista. Aivopesua on se, että kerrotaan vain yksi näkökulma ainoana totuutena ja tarkoituksella pimitetään muut näkökulmat ja pyritään näin pakottamaan lasta omaksumaan haluttu näkökulma, ilman valinnan mahdollisuutta, eli juuri se mitä ateistit tässäkin nyt tekevät.
Totta töriset ap. Myös vaka puolella kirkkokäynnit on menneet sellaiseksi pelleilyksi että moni pk on päättänyt lopettaa kokonaan käynnit ja meilläkin. Ensin kysytään kuka saa lähteä ja kuka ei. Kirkossa esim jouluna on näkyvillä toki kirkko kaikkineen ja lisäksi kuvaelmajutut seimineen. Mutta....mitään uskonnollisuuteen viittaavaa ei saa sanoa/laulaa joten sama sitten laulaa tonttulauluja päiväkodissa. Tuttu kanttori kertoi että koululaisvierailut ovat yhtä edestakaisin ravaamista kun tämä joukko ei saa kuulla sitä ja tämä joukko laulaa tätä jne..pieni porukka saisi tehdä kaikkea. Mä en ymmärrä miksi sinne kirkkoon sitten on mentävä jos kaikki se sellaiseen paikkaan kiinteästi liittyvä pitää piilottaa? Pitääkö lapsen kysymykseen vastata että voivoi kun en minä saa sanoa ? Ettei vaan tule sanaa Jeesus tai Jumala.
Ei tuo sinun tyylisi kirjoittaa kovin sivistyneeltä vaikuta, halaut vain osoittaa halveksuntaasi kristittyjä kohtaan. Siihen on historian aikana kristityt saaneet valitettavasti tottua. Kirjanoppineitahan sanottiin Jeesuksen aikaan fariseuksiksi, eli tekopyhiksi, jotka kätkeytyivät lain taakse.