Yläkerran jäätävät kolistelut ja kantapääkävely
Toki asunnoista ja yläkerrasta saa mun puolesta kuulua kaappien luukutusta ja tavaroiden käyttämisestä ääntä, mutta tuo norsumainen tamppaaminen lattiaan liki aina kun yläkerran naapuri kävelee, ottaa kyllä hermoon pidemmän päälle.
Kyseessä ei siis ole mikään pieni ääni. Oli pakko pistää naapurille luukusta viestiä, että sopisiko klo 22:00 - 8:00 aikana hissukseen kävely, koska herääminen tuohon jytään ei ollut enää kovin mukavaa. 99% todennäköisyydellä työtön, joten tamppaamiseen ei ole säännöllistä aikaa. Itselläni yöunet alkoi menemään huonoksi tuon metelin takia, joten siksi oli pakko ottaa asia esille. Korvatulppia käytän, mutta revin ne aina pois korvista ko nukahdan, joten eipä niistä apua siinä vaiheessa kun herää tamppaamiseen.
Mikä määritellään "normaaliksi" elämisen ääneksi etenkin jos puhutaan äänekkäästä lattiaan tamppaamisesta eli ns. kantapääkävelijästä? Kysyin asiaa isännöitsijältä ja sanoivat, että kuuluu elämisen ääneksi eivätkä voi tehdä asialle mitään. Kävi mielessä hakea joku mittari tai nauhoittaa ääntä minkä perusteella voisivat tehdä tällekin määrityksen.
Varmasti tekemistä tämän asunnon/rakennuksen erityksillä ja rakenteilla, mutta äänien kantautumisesta päätellen yläkerrassa on suorastaan pakko paiskoo tavaroita ja hakkaa kantapäitä lattiaan.
Minulla on tämä asunto omistuksessa, ja huoli nousee nyt enemmänkin tulevaisuuden suhteen kun tulen tämän laittamaan vuokralle, että pysyykö vuokralaiset asunnossa yläkerran naapurin vuoksi. Aion kyllä ottaa asian heti ensitapaamisessa, että jos yläkerran naapurin metelöinnit häiritsee, tästä voi käydä mainitsemassa.
Kommentit (192)
Tuosta pälkähtikin mieleeni muisto: Olin kaverin luona yötä ja herättiin musiikin soittamiseen naapurissa. Joku toinen naapuri alkoi hakkaamaan pattereita, mikä oli vielä ärsyttävämpää, joten nukkumisesta ei tullut mitään. Kaverini oli että jaa ok, haki sähköbasson ja alkoi soittamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta pälkähtikin mieleeni muisto: Olin kaverin luona yötä ja herättiin musiikin soittamiseen naapurissa. Joku toinen naapuri alkoi hakkaamaan pattereita, mikä oli vielä ärsyttävämpää, joten nukkumisesta ei tullut mitään. Kaverini oli että jaa ok, haki sähköbasson ja alkoi soittamaan sitä.
Anna tyypin itse rauhassa hakata pattereita, saa itse häädön.
Suurin osa rampaamisesta on ihan tahallaan tekoa. Ihmisistä tullut niin ilkeitä ja pahansuopia. Toivottavasti karma kostaa. Yleensä se kostaa.
Asuuko vuokralla, paiskoo ovia. Pentujen ääniä myös.
Eiks siellä oo mitään sääntöjä, et hiljaisuus o tiettynä aikana ? Itellä oli kerran vuosia sitten yks ukko naapurina, joka viimeiseksi huudatti kello 22:n jälkeen, ku oli hiljaisuus alkanut, jotakin ihmeen Ulinaa.......ja sil oli nolo tapa kulkee kesät talvet mun takapihaani kautta. Ei vissiin oo pahemmin opetellut käyttäjän omaa etuoveaan. Piti käyttää takaovea. Sit se muutti veke, ja sen jälkeen siel onki naapuri vaihdellut tiuhaan tahtiin. Vika niitti mulle oli se, et se kehtas jättää oman joponsa mun aitaan nojaileen ! Mä sit viskasin sen beke ja sanoin sille, et kulkee vaan oman etuovensa kautta, Minne meneekin. Tais tehota. Nyt asun kerrostalos, sitä ongelmaa ei oo.
"Sä et siis ikinä itse kävele, vedä vessaa, yski, piere, pese pyykkiä, imuroi, siivoa jne? Hyi, mahtaa olla pölyistä!"
Keskellä yötä en todellakaan imuoi enkä muutenkaan aiheuta kohtuutonta melua. Pointti on se, että jymistely häiritsee nukkumista. Yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Villasukilla on kiva hiihtää kun ne luistaa. Eikä ole ongelmia, osaan kyllä vaikkapa kävellä ja jopa juosta tosi korkeilla korkkareilla tarvittaessa. En silti pitäisi kantapäiden hakkaamisesta lattiaan kävellessäni sukkasillaan sisällä, epämukavalta tuntuisikin varmasti.
Miksi hakkaat kantapäitäsi lattiaan kävellessä? Ei sulla ole motoriikka kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä nyt vain on ääniyliherkkiä. Hanki korvatulpat tai kuulosuojamiet. Tai muuta omakotitaloon.
Hommaa sitten minulle omakotitalo niin muutan?
Hommaa itse. Niin minäkin tein. Onko naapurisi kuinkakin ylipainoinen? Tuli vaan mieleen.
Otin opikseni kun kerran asuin tällaisen norsun alapuolella, ja siitä lähtien olen aina muuttanut vain asuntoihin, jotka ovat ylimmässä kerroksessa. Eipähän tarvitse kuunnella enää kenenkään ravaamista päänsä päällä :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista, että ihminen kävelyllä voisi saada aikaan niin kovaa ääntä, että häiritsee nukkumista. Ei vaikka olisi minkälainen norsu.
Jos näin on, sitten asut niin p*skassa luukussa, että kannattaisi myydä pois.
Itseäni häiritsee alakerran naapurin pikkulapsen kirkuminen, joka alkaa joskus jo viideltä aamulla. Siitä on ihan turha valittaa, koska lapsi. Toisaalta ääni ei ole niin kova, että siihen heräisin. Olen tuohon aikaan jo muutenkin hereillä. Rääkymisen kuuntelu ärsyttää mutta tuskin kerrostaloasumisessa olisi koskaan tilannetta, että kukaan ei mitenkään ärsytä. Onneksi eivät sentään tupakoi.
kyllä se on mahdollista. Jos ei ole tapahtunut sinulle, niin se ei tarkoita etteikö jollekin muulle olisi tapahtunut. Itse jouduin muuttamaan pois 14 kk asumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Otin opikseni kun kerran asuin tällaisen norsun alapuolella, ja siitä lähtien olen aina muuttanut vain asuntoihin, jotka ovat ylimmässä kerroksessa. Eipähän tarvitse kuunnella enää kenenkään ravaamista päänsä päällä :D
Suomessa alkaa olla liikaa näitä itsekkäitä norsuja. Ylimmän kerroksen asuntoja ei riitä enää kaikille halukkaille.
En tiedä onko kyse väestön lihomisesta, silkasta itsekkyydestä ja ilkeydestä, vai molemmista. Norsuongelma on kasvava.
Ennen musiikin luukutus taisi olla se yleisin naapuriongelma. Nyt en muista milloin olisin viimeksi kuullut naapurista musiikkia. Kolketta, pauketta ja töminää on taas kaikkialla.
Yhtään asiaa järkeistää, niin ajattelen naapurin harrastavan jalkojen tamppaajien MM-kisoihin ja kohtahan on olympiastadionilla tamppaamassa juoksurataa ympäri olympialaisissa..
Hemmetti oikeasti..
Ylipainoiset tulisi asuttaa alimpiin kerroksiin.
Ei kantapäänorsun tarvitse olla ylipainoinen. Alakerrassani asui joskus pienikokoinen nuori nainen, jonka tamppausäänet kantautuivat asuntooni.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on kasvava ongelma ja suomalainen nainenkin painaa nykyään noin 100kg. Ei mitään taloa ole rakennettu kestämään, kun tällainen taakka vyöryy muista piittaamatta asunnossa edes takaisin.
Miksi sitten suurin osa hoikista ja jopa alipainoisista ihmisistä joita tunnen ja näen paukuttelevat kantapäitään erittäin voimakkaasti lattiaan kävellessään? Itse olen ylipainoinen ja kävelen hiljaa, olen kanta-astuja ja opetellut pehmeän askelluksen, muutenkin elelen hiljaisesti.
Yläpuolellani asui taannoin eräs tuttavani, jolla oli tapana tampata. Kerran satuttiin baariin samaan aikaan ja pienestä viskipaukusta rohkaistuneena kysyin häneltä, että onko hän koskaan ajatellut sitä, että hänen tamppaus kuuluu mulle? Ei ollut ajatellut, eikä tajunnut. Sovittiin, että vaihdamme seuraavana päivänä asuntoja päikseen - minä menen tamppaamaan hänen asuntoonsa ja hän tulee minun asuntooni kuuntelemaan, että miltä se tamppaaminen kuulostaa. Testin jälkeen naapuri lopetti tamppaamisen.
"Oli pakko pistää naapurille luukusta viestiä, että sopisiko klo 22:00 - 8:00 aikana hissukseen kävely, koska herääminen tuohon jytään ei ollut enää kovin mukavaa. "
Tuo ei ole asiallinen huomautus..... just saying.... ei varmasti siis sovi naapurillesi noin passiivisaggressiivista, kun on
alakerran naapurini väittää minua kanta-astujaksi, mitä en ole. Minusta tuli sellainen, kun hän vähät välittää siitä, että tupakansavunsa tulee yläkerran asuntoihin, hän on myös huutopuhuja. Ajattelen, että kun hän kokee ettei hänen tarvitse ajatella muita, niin miksi minä ajattelisin häntä.
Vierailija kirjoitti:
Yläpuolellani asui taannoin eräs tuttavani, jolla oli tapana tampata. Kerran satuttiin baariin samaan aikaan ja pienestä viskipaukusta rohkaistuneena kysyin häneltä, että onko hän koskaan ajatellut sitä, että hänen tamppaus kuuluu mulle? Ei ollut ajatellut, eikä tajunnut. Sovittiin, että vaihdamme seuraavana päivänä asuntoja päikseen - minä menen tamppaamaan hänen asuntoonsa ja hän tulee minun asuntooni kuuntelemaan, että miltä se tamppaaminen kuulostaa. Testin jälkeen naapuri lopetti tamppaamisen.
Sen jälkeen heräsit ja sulla oli hirveä hiki.
Joo, pennuille kuomat jalkaan ja ramppaamaan. Ennen sanottiin; sisällä ei saa juosta. Nyt muuttunut, että oikein kehotetaan juokseppa nyt!