Mies tienasi 34 000 ja silti nainen itkee liian pientä rahasummaa
Aika rahanahne naikkonen. Ja siitäkim itkee, jos maksetaan ravintolalasku puokkiin. Ja jos joutuu kuskaamaan miestä joskus. Ja jos 40-vuotias mies on joskus vähän aikaa työttömänä.
Ei rakkaus kyllä tarkoita mitään tälle naiselle, vaan status ja iso tili.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/0c8adabf-7ed8-479a-9533-1f4894f…
Kommentit (726)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuommoisella 30-40t vuodessa pysty juuri mitään tekemään... että ymmärrän Jenniä.
Hän toivoisi, että mies huolehtisi hänestä.
Tuolla miehellä ei ole kykyä hoitaa perhettään.
Täh?! Mulla on tollaiset tulot ja velaton talo, velaton vapaa-ajan asunto järven rannalla isolla tontilla, pari teiniä, pari harrastuskoiraa, 4 autoa, moottorikelkka, mönkijä, asuntoauto, jne. Ulkomailla käyty 2-4 kertaa vuodessa. Ihan hyvin on tullut perhekin hoidettua siinä sivussa.
Paskanmarjat ole palkalla maksettuna, ellei: talo on perähikiällä ja arvoltaan 20€, mökki peritty, autot romuja samoin kuin kelkat, ulkomaanreissut on Viroon. Ei ole mahdollista muuten, aivan sama mitä selität. Tai sitten vaan merkittävästi parempituloinen puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Lapset katselleet hieman liikaa jenkkisarjoja, kun miehisyyden mittariksi on tullut se, onko miehellä autoa :D
Sata vuotta sitten se olisi ollut hevonen tai polkupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän perinteiset sukupuoli roolit ihan muuksi kuin elättäjä-elätettävä asetelmaksi. Minusta perinteiset roolit voi olla myös suhteessa, jossa laskut hoidetaan 50/50. Perinteiset roolit eivät myöskään vaadi sitä, että nainen on kotiäiti. Enemmän kyse on käytöksestä ja henkisistä ominaisuuksista.
Pitääkö se sisällään sen, että nainen tekee kaikki kotityöt? Mitä se mies tekee?
Olen samaa mieltä tästä, että perinteiset roolit on muuta kuin elättäjä/elätettävä. Hyvin sanottu sinulla ja samalla tavalla ajattelen. Meillä myös vuokra ja laskut jaetaan. Molemmat tekee kotitöitä. Minä enemmän, mutta haluan niin. Mies esimerkiksi kantaa raskaat ostoskassit, tekee ruokaa myös, siivouksessakin auttaa niissä missä tahdon. Tietyt siivoukset haluan tehdä itse. Ruoanlaitossa mies hoitaa
Eli perinteiseen malliin kuuluu taas se, että nainen tekee enemmän, ja maksaa puolet. Kyllähän näitä perheitä toki riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse miellän perinteiset sukupuoli roolit ihan muuksi kuin elättäjä-elätettävä asetelmaksi. Minusta perinteiset roolit voi olla myös suhteessa, jossa laskut hoidetaan 50/50. Perinteiset roolit eivät myöskään vaadi sitä, että nainen on kotiäiti. Enemmän kyse on käytöksestä ja henkisistä ominaisuuksista.
Pitääkö se sisällään sen, että nainen tekee kaikki kotityöt? Mitä se mies tekee?
Mies kasvattaa henkistä pääomaa lojumalla sohvalla ja katsomalla jalkapalloa ja jääkiekkoa, ja pyytää kohteliaalla käytöksellä vaimoa tuomaan kaljapullon avattuna sinne sohvalle.
Tämä on monen miehen tulkinta tasa-arvoisesta kotielämästä. Vai onko tämä sitten sitä perinteistä miehen roolia jota Jyrkikin halajaa. ja nainen tietenkin lisäksi maksaa kaikeasta sen kuuluisan 50% vaikka syö 30%vähemmän, kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ne perinteet sitten näkyy? Nainen hoitaa töiden päälle perheen ja kodin ja maksaa kaikesta puolet, ja mies lojuu sohvalla? No tuo kyllä on aika monessa perheessä se perinne, valitettavasti.
Eikös tämä Jyrki ole tehnyt opettajanhommia ja ollut myyjänä jossain urheilukaupassa? Ja olisi halunnut hakea töitä pk-seudulta, mutta hiekkapimppiJennille se ei käy? Eli mistä sohvalla lojuminen? Minusta tämän Jennin pitäisi mennä terapiaan, on aika ristiriitaista käytöstä. Haluaa miehelle vakkariduunin mutta kieltää toista hakemasta niitä sieltä, missä eniten tarjontaa eli pk-seutu. Kotka nyt ei mikään iso paikka ole. Toivottavasti Jyrki älyää nostaa kytkintä ja etsiä järkevämmän naisen. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään työtä vieroksuva elämäntapatyötön.
No onhan tuo ihan naurettava summa tienata. Ei sillä mies ainakaan perhettään elätä.
Vierailija kirjoitti:
Jos raha on noin isosti tapetilla ja siitä tapellaan, silloin on kyseessä jokin muu kuin parisuhde. Rakkaussuhde se ei silloin ole vaan jonkin sortin hyötysuhde. Onkohan Jennille naimisiinmeno sama kuin isompi kuukausikäyttöraha? Romanttisuudesta ja kumppanuudesta viis.
Niin no ei kai tuo mikään rakkaussuhde olekaan, kun kaksi toisilleen tuntematonta menee naimisiin. Ei kai se ihme ole, jos tulee ristiriitoja, kun odotukset ei sitten täytykään. Jos tosiaan ihastuisi/rakastuisi palavasti niin ei tuollaisilla seikoilla olisi niin väliä, mutta tässä konseptissa ei ole kyse siitä.
Ei kai noita tuloja kovin miehekkäiksi voi ylistää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle mitä perinteiset arvot pitää sisällään? Mikä on miehen rooli?
Jyrkin mukaan ainakain se, että kun vaimo tulee töistä, hän alkaa kokkaamaan ja kutsuu sitten Jyrkin(joika on ollut kotona koko päivän, kun ei ole töitä kesällä) syömään ja siivoa sen jälkeen keittiön ja lataa tiskikoneen. Kerää sitten jyrkin kalsarit ja sukat lattoilta ja pistää pyykkikoneen pyörimään. Imuroi ja siistii muutenkin jyrkin sotkut päivän ajalta. Jyrki katsoo tämän ajan jalkapalloa teeveestä. Eli mieehn rooli on syödä ja katsoa teeveetä. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mitään vikaa olla nelikymppinen persaukinen. Mutta jotain vikaa on, jos haluaa persaukisena olla perheen pää ja kotirouvan. Että millä rahkeilla? Ei millään. Ja Jennikin on sen tajunnut.
Minusta tuli mieheni kotiruova ja hänestä meidän kahden hengen perheen pää, kun aloimme seurustelemaan ja mieheni oli silloin työtön. Mitään vikaa ei ole ollut. Mutta emme olekaan rahanahneita tyhjäpäitä. Löytyy sydän, joka on paikallaan. Molemmilta.
Vain tyhjätaskulla on sydän, niinkö ajattelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä tästä, että perinteiset roolit on muuta kuin elättäjä/elätettävä. Hyvin sanottu sinulla ja samalla tavalla ajattelen. Meillä myös vuokra ja laskut jaetaan. Molemmat tekee kotitöitä. Minä enemmän, mutta haluan niin. Mies esimerkiksi kantaa raskaat ostoskassit, tekee ruokaa myös, siivouksessakin auttaa niissä missä tahdon. Tietyt siivoukset haluan tehdä itse. Ruoanlaitossa mies hoitaa
Siis eihän noissa ole mitään perinteistä? Ei perinteistä ole se, että mies siivoaa ja tekee ruokaa . Tuossa teidän elämässä ei ole mitään perinteistä vaan ihan normaalia nykyajan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kolme tonnia kuussa brutto vai netto? Jos se brutto, niin mikä on veroprosentti eli paljonko tulee käteen. Jos se on netto, niin paljonko on brutto.
Kolmen tonnin netossa palkka on noin 4500. Jyrkillä 3000 brutto, käteen jäänee jotain 2300.
Ei tuo 34 000e/vuosi ole kuin n. 2700e/kk bruttopalkka. Siitä jää just ja just 2000e käteen. Mutta kyllähän silläkin pitäisi lapsettoman sinkun elellä ihan hyvin varsinkin pk-seudun ulkopuolella, ja saada hiljalleen säästöjäkin kasaan. Outoa jos pitää lainailla rahaa eikä ole koskaan varaa tarjota. En usko että ongelma on niinkään Jyrkin tulot vaan huithapelimainen elämäntapa, joka ei oikein sovi käsitykseen perinteisestä perheen päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä tästä, että perinteiset roolit on muuta kuin elättäjä/elätettävä. Hyvin sanottu sinulla ja samalla tavalla ajattelen. Meillä myös vuokra ja laskut jaetaan. Molemmat tekee kotitöitä. Minä enemmän, mutta haluan niin. Mies esimerkiksi kantaa raskaat ostoskassit, tekee ruokaa myös, siivouksessakin auttaa niissä missä tahdon. Tietyt siiv
Olen ihan itse halunnut maksaa puolet ja miehenikin. Ja teemme kyllä ihan yhtä paljon asioita suhteessa, sanoin vain että siivoukseen liittyen on muutama osa-alue, jonka HALUAN hoitaa vain itse. Eli ihan tyytyväisiä ollaan työnjakoon kotona. Ja kuten vielä mainitsin, luettelin vain muutaman osa-alueen. Esimerkiksi kaupassa käydään monesti yhdessä, mutta viime aikoina mieheni on käynyt yksin tosi usein, minä en ollenkaan. Kumpikaan ei toistaan enempi loju sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi? En tosiaan asu. Jo ruuanlaitto vie helposti tunnin päivässä, vaikka tekisi ihan perusruokaa. Meillä lapset syö viisi kertaa päivässä, joista yksi ateria arkisin koulussa. Osaavat toki itsekin välipalat ottaa, mutta jonkun ne tarvikkeet on kaupasta tuotava ja mietittävä, että jääkaapissa muutakin kuin valo. Viikonloppuisin ruuanlaitto vie pidemmän aikaa. Autan myös lapsia läksyissä ja kuulustelen kokeisiin. Katson toki, että kaikki perusjutut on tehty ja seuraavaksi päiväksi kaikki tarvittava olemassa ml. harrastusvälineet. Pesen pyykit ja huollan muutenkin vaatteet kuntoon. Astiat koneeseen ja pois. Osa pitää tiskata käsin. Rikkaimurilla/harjalla otan pahimmat roskat pois päivittäin ja kerran viikossa huolellisempi siivous. Sitten pihalla kesällä kukat ja syksyllä lehdet. Talvella ei juurikaan ole naisten töitä ulkona. Lisäksi meillä vierailee hyvin paljon lasten kavereita, joten vähän on peräänkin katsottava. Tässä nyt esime
--
Miten tämä liittyy kahden yksinasuvan aikuisen tilanteeseen, josta keskustelemme?
--
Tämä oli kannanotto miesten ja naisten työhön, josta tässä(kin) ketjussa puhuttiin. Otetaan sitten esimerkkinä kaksi aikuista ihmistä, jotka asuvat kerrostalossa 3h+k+s. Kumpikin käy töissä 8 h/arkipäivä. Miesten töitä on keskimäärin 0 tuntia viikossa. Vuoden aikana mies saattaa kerran pari soittaa isännöitsijälle ja siihen aikaa menee 5 min/puhelu. Hän saattaa itse vaihtaa renkaat autoon, 45 min/auto. Vuodessa miehen töihin menee noin 1 h. Mies päättää tehdä joka vuosi pientä pintaremonttia asunnossa ja vaihtaa vuonna 2024 tapetit kolmioon. Tähän häneltä menee aikaa n. 30 h (itseltäni meni tämä aika kolmen huoneen tapetointiin ja tappettien irrottamiseen). Miehen vuoden työt on 31 h. Nainen tekee ruuan päivittäin+korjaa asiat, käy kaupassa (7 h/viikko), siivous + pyykit 2 h/viikko. Viikossa n. 9 h. Vuodessa tämä tekee 468 h. Nainen tekee siis 437 h enemmän. Mies voi vaihtaa. vaikka tapettien lisäksi vielä laminaatit ja lauteet vuonna 2024 ja silti hän tekee vähemmän töitä yhteisen kodin eteen. Tämän yhtälön takia kotityöt olisi pakko jakaa tai sitten miehen pitää kustantaa siivooja tai vaikka se ravintola-ilta, jotta naiselle ei tule kodinkone/äiti olo parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et olisi tyytyväinen, sun ukkosihan tekee kaikea. Jos sulla olis ukkona Jyri, niin se kääntäisi sohvalla kykeä, kun sinä tekit tuon kaiken itse ja silti vielä maksaisit siitä ilosta puolet kaikesta, että saisit passata ukkoa sinne sohvalle. Olispa ihanaa elämää.
Eikä olis mökkiä, kun Jyrki ei halua maksaa sellaisesta. Eikä mitään muutakaan omaisuutta. Ei edes sitä autoa, että pääsisit sinne mökille. Jyrki ei halua autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä tästä, että perinteiset roolit on muuta kuin elättäjä/elätettävä. Hyvin sanottu sinulla ja samalla tavalla ajattelen. Meillä myös vuokra ja laskut jaetaan. Molemmat tekee kotitöitä. Minä enemmän, mutta haluan niin. Mies esimerkiksi kantaa raskaat ostoskassit, tekee ruokaa myös, siivouksessakin auttaa niissä missä tahdon. Tietyt siiv
Onhan tuo raskaitten taakkojen kanto ja lihojen ja kalan käsittely juuri miesten hommaa, ei naisten. Tuskin kaikkia kotihommia tuossa luetteli. Perinteistä on.
Ihan hyvät tulot noi on. Ei kaikki voi saada 5 tonnia kuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole omaa mökkiä, suvun mökki. Myöskään autoa ei ole, ehkä joskus tulee hankittua. Emme ole rikkaita, silti onnellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut tasa-arvoisessa liitossa 20 vuotta. Maksamme kaiken yhdessä suhteessa tuloihin. Myös lapsen menot, ruuat, asunnon ja auton. Teemme kumpikin ruokaa, siivotaan, pyykätään, ulkohommia, käydään kaupassa ja hoidetaan lasta yhtä paljon. En ymmärrä, mitä on perinteiset arvot, en osaa yhtään sanoa mitä ne edes tarkoittavat. Varsinkaan urbaanissa ympäristössä, jossa molemmat ovat palkkatöissä.
Jos raha on noin isosti tapetilla ja siitä tapellaan, silloin on kyseessä jokin muu kuin parisuhde. Rakkaussuhde se ei silloin ole vaan jonkin sortin hyötysuhde. Onkohan Jennille naimisiinmeno sama kuin isompi kuukausikäyttöraha? Romanttisuudesta ja kumppanuudesta viis.