Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat lastensuojelun asiakirjat

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa olla huono hetki tehdä aloitus joka ei katoaisi kaiken Trump-spämmin sekaan, mutta yritetään.

Kiinnostaisi onko kellään täällä kokemuksia omien lastensuojeluasiakirjojen tilaamisesta? Millaisia asioita niihin on kirjattu ja oliko lukemisesta mitään "iloa"? Etenkin entisten laitoslasten/nuorten kokemukset kiinnostaisivat.

Toki myös muiden asiasta tietävien vastaukset ovat tervetulleita.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vanhoja asioita ole järkeä alkaa kaivelemaan. Yhdellä sun toisella on ollut rankka lapsuus, mutta ei se märehtiminen mitään auta.

Onpas erikoinen asenne. Ainakin itselleni nimenomaan toipumisen kannalta se "märehtiminen" oli erittäin arvokasta. Eli terapiassa käynti. 

Ja AP, olen itse tilannut paperit. Juuri tuon takia, että halusin myös mustaa valkoiselle, koska helposti sitä alkaa kuvittelemaan, että onkin keksinyt itse ne asiat. Mutta varoituksen sanana, tilaa ne jos olet valmis ne lukemaan. Itse olin siinä vaiheessa jo käynyt lapsuuttani hyvin pitkälle läpi, mutta siitä huolimatta tunnemyrsky oli valtava. 

Kiitos tästä vastauksesta. 

Juuri tämän takia kiinnostaa millaisia asioita noihin konkree

Jos vanhempasi eivät pitäneet sinusta, siihen on varmasti ihan hyvä syy. Anna heidän olla ja keskity omaan elämääsi.

Voi jeesus. Millainen ihminen sanoo noin?? 

Vierailija
42/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne arkistoidaan muistaakseni 10 vuodeksi. Itse pyysin aikanaan omani. Ei mitään kummallista. Arjen dokumentointia 8v ajalta. Nykyään omaohjaaja käy kuukausittain kuukausiarvion (tiivistelmä päivittäyskirjauksista) nuoren kanssa + kopiot arviosta lähetetään huoltajille himaan.

-entinen nuori, nykyinen ohjaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vanhoja asioita ole järkeä alkaa kaivelemaan. Yhdellä sun toisella on ollut rankka lapsuus, mutta ei se märehtiminen mitään auta.

Onpas erikoinen asenne. Ainakin itselleni nimenomaan toipumisen kannalta se "märehtiminen" oli erittäin arvokasta. Eli terapiassa käynti. 

Ja AP, olen itse tilannut paperit. Juuri tuon takia, että halusin myös mustaa valkoiselle, koska helposti sitä alkaa kuvittelemaan, että onkin keksinyt itse ne asiat. Mutta varoituksen sanana, tilaa ne jos olet valmis ne lukemaan. Itse olin siinä vaiheessa jo käynyt lapsuuttani hyvin pitkälle läpi, mutta siitä huolimatta tunnemyr

Sinä ihan itse sanoit, että jos henkilö ei muista hänelle tapahtuneita asioita, ne ei olleet tarpeeksi pahoja. Eli sinun logiikalla, sitä saa mitä tilaa. 

Vierailija
44/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne arkistoidaan muistaakseni 10 vuodeksi. Itse pyysin aikanaan omani. Ei mitään kummallista. Arjen dokumentointia 8v ajalta. Nykyään omaohjaaja käy kuukausittain kuukausiarvion (tiivistelmä päivittäyskirjauksista) nuoren kanssa + kopiot arviosta lähetetään huoltajille himaan.

Kyllä mä sain ne yli 20 vuoden takaa. Korjaukset varmasti vaihtelee kirjaajan mukaan. Nykyäänhän niin on aika tarkat säätelyt. Omalla kohdallani siellä oli myös vanhempien kommentteja, jotka ei kovin mukavia olleet. 

Vierailija
45/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi eivät pitäneet sinusta, siihen on varmasti ihan hyvä syy. Anna heidän olla ja keskity omaan elämääsi.

Lueppa koko ketju. Aloittaja itse on sanonut, että vika oli hänessä.

Vierailija
46/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueppa koko ketju. Aloittaja itse on sanonut, että vika oli hänessä.

Eihän sanonut noin. On eri asia sanoa, että itsessäkin on vikaa. Sä olet oikeasti ihan poikkeuksellisen inhottavan oloinen ihminen. Mitä niin pahaa oma lapsi voi tehdä, että antaa mieluummin lapsen sijoitukseen? Omat lapset on kyllä koetelleet hermoja, mutta en ole koskaan ajatellut, että vika olisi heissä, jos olen itse puutteellinen vanhempana. Lisäksi osa vanhempiensa hylkäämiksi tulleista kokee koko elämänsä ajan huonommuutta ja syyllisyyttä ja sinä oikein hierot pas#aa naamaan. Koulukiusauskin on sinusta varmaan sen kiusatun vika?

Vierailija
47/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa lapsi voi tehdä?

Täällä puhutaan koko ajan kuin aloittaja olisi ollut joku pikkulapsi. Kyseessä on varmasti joku hatkanuori, sekoillut huumeiden kanssa, pyörinyt vanhempien miesten kanssa jotta saa aineita ja kotona on varmaan ollut kaikki ihan hyvin, mutta on vaan kiinnostanut bileet ja aineet. 

Aina vanhempia syytetään, mutta oikeasti usean narkin ja laitosnuoren taustalla on vanhemmat jotka ovat tehneet kaikkensa ja nuori tse ei ole kantanut mitään vastuuta.

Vierailija
48/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin ja olihan niitä outoa lukea. Vähän niin kuin oma elämä ulkopuolisen kertomana. Tietenkin sellainen tiivistelmä vaan. En nyt osaa sanoa oliko niiden lukemisesta mitään iloa tai hyötyä.

Vierailija
49/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä sain ne yli 20 vuoden takaa. Korjaukset varmasti vaihtelee kirjaajan mukaan. Nykyäänhän niin on aika tarkat säätelyt. Omalla kohdallani siellä oli myös vanhempien kommentteja, jotka ei kovin mukavia olleet. 

Okei, eli niissä voi olla siis myös vanhempien kommentteja. Onkohan se kovin tavanomaista, että myös niitä kirjataan noihin? En haluaisi niitä lukea, mutta vähän veikkaan, että jos noita nyt alan tutkimaan en osaa skipata niitä kohtia.

Ap

Vierailija
50/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan koko ajan kuin aloittaja olisi ollut joku pikkulapsi. Kyseessä on varmasti joku hatkanuori, sekoillut huumeiden kanssa, pyörinyt vanhempien miesten kanssa jotta saa aineita ja kotona on varmaan ollut kaikki ihan hyvin, mutta on vaan kiinnostanut bileet ja aineet. 

Aina vanhempia syytetään, mutta oikeasti usean narkin ja laitosnuoren taustalla on vanhemmat jotka ovat tehneet kaikkensa ja nuori tse ei ole kantanut mitään vastuuta.

Mistä tiedät miten aloittajan asiat ovat olleet? Arvailet ja puhut paskaa.

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä? Ja nyt ärsyttää kun joku muu yrittää asioitaan käsitellä? Vai oletteko peräti niitä paskoja vanhempia, joihin nyt kalikka kalahtaa?

Vierailija
51/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tuo yksi syyllistäjä saisi rauhan, niin kyllä, olin hatkanuori ja kyllä, sekoilin myös huumeiden kanssa. Ja niissä porukoissa oli myös vanhempia miehiä, mutta poikana olin paremmassa suojassa heidänlaisiltaan mitä samassa tilanteessa olleet tytöt olivat. Ja kyllä, minussa on paljon paljon vikaa.

Ensimmäisen kerran minut on huostaanotettu kuitenkin lapsena. Ei mitään kunnollista muistikuvaa koska, mutta joskus ala-asteikäisenä tai ehkä vähän nuorempanakin. Pysyvä sijoitus tehtiin kun olin yläasteella. Eli kyllä tilanteessani oli myös vanhempeni vikaa, ei vain minun.

Voisikohan nyt jo antaa tilaa niille kommentoijille joilla on oikeaa kokemusta asiasta? Olen kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista.

Ap

Vierailija
52/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyseessä on varmasti" ja mistähän nuo tietosi sait? Kyllä on nyt jollain vanhemmalla defenssit päällä. Osa meistä käy asioita juuri siksi läpi, että osasimme toimia juuri toisin kuin omat vanhemmat. Osa taas jatkaa samaa rataa, kun ei kantti kestä katsoa itseä peiliin. 

Vierailija
53/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä? Ja nyt ärsyttää kun joku muu yrittää asioitaan käsitellä? Vai oletteko peräti niitä paskoja vanhempia, joihin nyt kalikka kalahtaa?

Omassa vanhemmuudessani ei ole moitteen sijaa ja hyvät välit lapsiin. Näitä tapauksia on vaan nähty niin paljon ja tätä trendiä missä vanhempia syytetään ihan kaikesta. Ja johan tuossa aloittaja itsekin kertoi ainakin olleensa narkki. Eli olin täysin oikeassa.

Vierailija
54/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä? Ja nyt ärsyttää kun joku muu yrittää asioitaan käsitellä? Vai oletteko peräti niitä paskoja v

Lapsillasi voi olla toinen mielipide. Harva lapsi uskaltaa kritisoida vanhempiaan. Meillä uskaltaa ja se on luottamuksen osoitus. Missä kohdassa AP syytti kaikesta vanhempiaan? Mitä väliä sillä oikeastaan on, että oliko lapsi narkki (niin kuin nätisti sanot) Eikö hänellä siksi ole oikeutta käydä lapsuuttaan läpi? Miksi tämä asia on sinulle näin vaikea? Sinun kaltaiselle vanhemmalle lapsi ei ikinä uskaltaisi tulla sanomaan esimerkiksi huumekokeilusta, joka voi olla myös oire kotioloista. 

Vierailija
55/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä? Ja nyt ärsyttää kun joku muu yrittää asioitaa

Lisäyksenä vielä, että jokaisessa vanhemmassa on moitteen sijaa. Jos ei itsessään näe koskaan mitään vikaa, siihen on ihan diagnoosikin. 

Vierailija
56/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä asiakirjoissa on vaan sun papereita. Semmoset lisälehdet jotka käsittelee esim vaan sun vanhemman ajatuksia ja hänen tietojaan on sinulta salassapidettäviä. Niitä ei ole sulle toimitettu. 

vanhemmista tod näk kirjauksia sinuun nähden esim kiintymyssuhdehäiriö, vanhempi tehnyt sitä tätä, ei huolehdi asianmukaisella tavalla. Voi toki olla joku suora lainaus: vanhempi sanoo ettei ole kiinnostunut lapsen asioista tms.. 

entäs jos pyydät jonkun läheisen kollaamaan ne läpi ja kertomaan mitä sieltä löytyy? Helpottaisko se valmistautumista?

tai syötä ne tekoälylle ja pyydä tekemään yhteenveto

Vierailija
57/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun papereihin oli kirjattu mun vanhempien näkemyksiä minusta. Ei niissä nyt mitään ihmeellistä ollut, lähinnä ne vaan vahvisti sitä tietoa, että kuinka pihalla olivat mun asioista.

Vierailija
58/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä pointti toi, että pyytäis jonkun läheisen käymään ne eka läpi ja siten auttaa siivilöimään ne kohdat sieltä mille itsellä on merkitystä. 

Jos sulla on mitään hoitokontaktia, siis lähinnä jos oot esim. psykoterapiassa, niin myös sitä voi hyödyntää. Käsittääkseni psykoterapeutti voi tilata ne paperit itselleen ja tutustua niihin ennakkoon ja sitten käytte yhdessä läpi.

Vierailija
59/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä asiakirjoissa on vaan sun papereita. Semmoset lisälehdet jotka käsittelee esim vaan sun vanhemman ajatuksia ja hänen tietojaan on sinulta salassapidettäviä. Niitä ei ole sulle toimitettu. 

vanhemmista tod näk kirjauksia sinuun nähden esim kiintymyssuhdehäiriö, vanhempi tehnyt sitä tätä, ei huolehdi asianmukaisella tavalla. Voi toki olla joku suora lainaus: vanhempi sanoo ettei ole kiinnostunut lapsen asioista tms.. 

entäs jos pyydät jonkun läheisen kollaamaan ne läpi ja kertomaan mitä sieltä löytyy? Helpottaisko se valmistautumista?

tai syötä ne tekoälylle ja pyydä tekemään yhteenveto

Noita raportointeja siitä mitä vanhempani ovat tehneet osaan kyllä tavallaan odottaa. Niissä kyllä kiinnostaa se muistanko itse kuinka oikein asiat. Sen sijaan heidän kommenttejaan minusta en haluaisi lukea. Siellä on myös vissiin niiden työntekijöiden näkemyksiä minusta? Jotenkin sekin tuntuu vähän vaikealta ajatukselta lukea. Haluaisin ihan vaan faktat siitä mitä on tapahtunut ja missä milloinkakin olen ollut.

Minulla on kumppani ja olen miettinyt kyllä pyytää häntä lukemaan paperit ja sitten referoimaan minulle. Toisaalta se tuntuu myös vähän väärältä alkaa häntä kuormittamaan sillä. Enkä minä tiedä haluanko hänen tietävän niin tarkkaan ihan kaikkea tapahtunutta.

Ap

Vierailija
60/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä? Ja nyt ärsyttää kun joku muu yrittää asioitaa

Lapsillasi voi olla toinen mielipide. Harva lapsi uskaltaa kritisoida vanhempiaan. Meillä uskaltaa ja se on luottamuksen osoitus. Missä kohdassa AP syytti kaikesta vanhempiaan? Mitä väliä sillä oikeastaan on, että oliko lapsi narkki (niin kuin nätisti sanot) Eikö hänellä siksi ole oikeutta käydä lapsuuttaan läpi? Miksi tämä asia on sinulle näin vaikea? Sinun kaltaiselle vanhemmalle lapsi ei ikinä uskaltaisi tulla sanomaan esimerkiksi huumekokeilusta, joka voi olla myös oire kotioloista. 

Uskalla tulla sanomaan huumekokeiluista? Menikö sulla joku pointti ohi kun kerroin olevani hyvä vanhempi? Ei mun lapset kokeilisi ikinä mitään huumeita.

Tämä ei ole minulle mitenkään vaikeaa. Teille terapiahulluille taas tuntuu olevan vaikeaa käsittää se, että uhriutumisen ja vanhojen kaivelun sijasta pitäisi ottaa vastuu itsestä ja elämästään ja mennä eteen päin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi