Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat lastensuojelun asiakirjat

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa olla huono hetki tehdä aloitus joka ei katoaisi kaiken Trump-spämmin sekaan, mutta yritetään.

Kiinnostaisi onko kellään täällä kokemuksia omien lastensuojeluasiakirjojen tilaamisesta? Millaisia asioita niihin on kirjattu ja oliko lukemisesta mitään "iloa"? Etenkin entisten laitoslasten/nuorten kokemukset kiinnostaisivat.

Toki myös muiden asiasta tietävien vastaukset ovat tervetulleita.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni yllätti se kuinka niukat ne muistiinpanot lopulta olivat. Eihän niitä kiva ollut lukea, mutta niillä saa kyllä sen aikajanan kaikelle tapahtuneelle.

Vierailija
62/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa lapsi voi tehdä?

Täällä puhutaan koko ajan kuin aloittaja olisi ollut joku pikkulapsi. Kyseessä on varmasti joku hatkanuori, sekoillut huumeiden kanssa, pyörinyt vanhempien miesten kanssa jotta saa aineita ja kotona on varmaan ollut kaikki ihan hyvin, mutta on vaan kiinnostanut bileet ja aineet. 

Aina vanhempia syytetään, mutta oikeasti usean narkin ja laitosnuoren taustalla on vanhemmat jotka ovat tehneet kaikkensa ja nuori tse ei ole kantanut mitään vastuuta.

Mistä tiedät miten aloittajan asiat ovat olleet? Arvailet ja puhut paskaa.

Mikä ihme teitä tähän tyyliin kommentoivia oikein vaivaa? Oletteko mahdollisesti itse jääneet lapsuudessa jotain vaille, ja asia on jäänyt käsittelemättä

Vastahan sä sanoit, että vanhemmatkin voivat olla hyviä vanhempia ja silti lapsi alkaa narkata ja huostataan omasta syystä. Nyt oletkin niin hyvä vanhempi, että lapset ei narkkaisi. Toivotaan tosiaan, että lapsillesi ei haasteista tule, koska sinulta he eivät tukea ainakaan saisi. 

Me terapiahullut? Ainoa terapiaan tarpeessa oleva ihminen tässä ketjussa näyttää olevan sinä. Mutta harmillisesti juuri he eivät hoitoon tajua mennä, joiden pitäisi mennä. Sitten joutuu syyttömät kärsimään, vaikka provohan sinä onneksi taidat olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuulostaa siltä, että aloittajalla on melkoinen ristiriita käynnissä tämän asian kanssa. Kuten joku jo aiemmin sanoi, älä lue jos et ole siihen valmis.

Vierailija
64/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan minusta olemassa lastensuojelun asiakirjoja? Olin asunut samassa perheessä, vanhempieni tuttavaperheessä ja he olivat olleet huoltajiani, siitä asti kun olin 3v. kun toinenkin biologinen vanhempani kuoli. Minut adoptoitiin muutamia vuosia myöhemmin tähän samaan perheeseen.

Aivan varmasti on olemassa. 

Vierailija
65/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä asiakirjoissa on vaan sun papereita. Semmoset lisälehdet jotka käsittelee esim vaan sun vanhemman ajatuksia ja hänen tietojaan on sinulta salassapidettäviä. Niitä ei ole sulle toimitettu. 

vanhemmista tod näk kirjauksia sinuun nähden esim kiintymyssuhdehäiriö, vanhempi tehnyt sitä tätä, ei huolehdi asianmukaisella tavalla. Voi toki olla joku suora lainaus: vanhempi sanoo ettei ole kiinnostunut lapsen asioista tms.. 

entäs jos pyydät jonkun läheisen kollaamaan ne läpi ja kertomaan mitä sieltä löytyy? Helpottaisko se valmistautumista?

tai syötä ne tekoälylle ja pyydä tekemään yhteenveto

Noita raportointeja siitä mitä vanhempani ovat tehneet osaan kyllä tavallaan odottaa. Niissä kyllä kiinnostaa se muistanko itse kuinka oikein asiat. Sen sijaan heidän kommenttejaan minusta en haluaisi lukea. Siellä o

Niin tietääkö se sinun kumppanisi kuitenkin pääpiirteittäin taustasi? Kaikkea ei tietenkään tarvitse kertoa toiselle, mutta pystyttekö puhumaan menneisyydestäsi avoimesi?

Vierailija
66/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin ja luin.

Oli hyvin samantapainen kokemus kuin lääkärien tekstien lukeminen.

Omalta osaltani olen tullut siihen tulokseen, että vaikka tiedän tilanteeni ja pystyn puhumaan niin kuin asiat ovat, harvemmin olen sisäistänyt, kuinka pahoja tilanteet todella ovat olleet ennen kuin luen jonkun muun sanoina saman. Se on ehkä ihan hyväkin, ja lääkärini on sanonutkin, ettei suosittele tekstien lukua. 

Vierailija
67/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tilannut ja selvisi sellaisia asioita vanhemmastani jota en olisi halunnut tietää, mitä on tehnyt minulle.

En pääse yli niistä, palaan aina lukemaan. Rikkoivat minut pahemmin ja satutti se valehtelun määrä ja valheet missä olin elänyt että kaikki oli hyvin tai minun syytä. Ei todellakaan ollutkaan. 

Vierailija
68/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpöä taitaa olla koko ketju. Mikä näissä on tarkoituksena?  Esiintyykö joku jonain toisena henkilönä ja yrittää näyttää toteen tästä eri asioita että olisi ollut muka huostassa tai joku käyttänyt huumeita. En vaan usko näihin, älkää tekään, kaikkea ei aina kannata uskoa ;)  Trollien touhua koko ketju. 

Vierailija
69/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että ne asiakirjat koskevat paitsi sinua, myös vanhempiasi. Ne kuvaavat aikaa jolloin vanhemmillasi on ollut vaikeaa ja on epäreilua jos alat käyttämään esiin kaivamiasi vanhoja dokumentaatioita aseena vanhempiasi vastaan. Ne ovat syystä menneisyyttä.

Tämä! Veikkaanpa, että aloittaja on taas yksi näistä terapeuttien sairastuttamista ihmisistä, joka hakee aseita katkaistakseen suhteensa vanhempiinsa mitä mielikuvituksellisemmilla syillä ja uhriutua. Mistään ei tarvitse ottaa omassa elämässä vastuuta, kun voi syyttää kaikesta omia vanhempiaan.

On asioita joihin jotkut vanhemmat on aikanaan syyllistyneet mutta mistä eivät kanna vastuuta. Monilla boomereilla ja heidän vanhemmillaan tuntuu olevan se käsitys että lasten on automaattisesti annettava anteeksi kaikki vääryydet ja puhuttava menneestä vain hyvää. Toisaalta jos vanhempi haluaa aidosti selvittää tekemänsä vääryydet (poislukien s*ksuaalinen hyväksikäyttö tai vammauttava v*kivalta) niin silloin olisi aikuisen lapsenkin aiheellista edes kuunnella. 

Vierailija
70/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä asiakirjoissa on vaan sun papereita. Semmoset lisälehdet jotka käsittelee esim vaan sun vanhemman ajatuksia ja hänen tietojaan on sinulta salassapidettäviä. Niitä ei ole sulle toimitettu. 

vanhemmista tod näk kirjauksia sinuun nähden esim kiintymyssuhdehäiriö, vanhempi tehnyt sitä tätä, ei huolehdi asianmukaisella tavalla. Voi toki olla joku suora lainaus: vanhempi sanoo ettei ole kiinnostunut lapsen asioista tms.. 

entäs jos pyydät jonkun läheisen kollaamaan ne läpi ja kertomaan mitä sieltä löytyy? Helpottaisko se valmistautumista?

tai syötä ne tekoälylle ja pyydä tekemään yhteenveto

Noita raportointeja siitä mitä vanhempani ovat tehneet osaan kyllä tavallaan odottaa. Niissä kyllä kiinnostaa se muistanko itse kuinka oikein asiat. Sen sijaan heidä

Niin tietääkö se sinun kumppanisi kuitenkin pääpiirteittäin taustasi? Kaikkea ei tietenkään tarvitse kertoa toiselle, mutta pystyttekö puhumaan menneisyydestäsi avoimesi?

Tietää kyllä. En ole salannut häneltä yhtään mitään menneisyydestäni. Olen kertonut kyllä vanhempani olleen väkivaltainen ja on hän toki jälkiä nähnyt. En kuitenkaan ehkä halua hänen lukevan kuinka minua on milloinkakin hakattu ja muuta. Se tuntuu kiusalliselta.

Ap

Vierailija
71/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vastaajille 67 ja 68. Nuo asiat ovat juuri ne mitkä itseänikin tässä arveluttavat. Omat muistikuvat ovat sen verran hatarat, että mitä jos noista selviääkin, että kaikki oli jotenkin pahempaa mitä muistan? Ja myös tuo, että jos siellä on paljon vanhempieni valheita.

Ja joo, on kyllä tosi ristiriitainen suhtautuminen tähän asiaan.

Ap

Vierailija
72/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako näitä tilata, jos ei ole edes varma, onko perhe ollut lasun asiakas? Tuleeko sieltä jokin viesti että anteeksi meillä ei ole sinusta mitään tietoja täällä? Muistan lapsuudestani vain naapureiden uhkailuja lasulla, mutta en sitä onko sellaista ilmoitusta oikeasti koskaan tehty. 

Vierailija
73/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako näitä tilata, jos ei ole edes varma, onko perhe ollut lasun asiakas? Tuleeko sieltä jokin viesti että anteeksi meillä ei ole sinusta mitään tietoja täällä? Muistan lapsuudestani vain naapureiden uhkailuja lasulla, mutta en sitä onko sellaista ilmoitusta oikeasti koskaan tehty. 

Voihan sitä aina kysyä. Jos siellä ei ole mitään, niin sitten varmaan tulee tosiaan vaan ilmo, ettei ole mitään mitä tilata. 

Joskus oon tätä itsekin miettinyt. Muistan meinaa kun meille tuli kerran joku vieras, mukava nainen ja se jutteli sekä vanhempien että meidän lasten kanssa. Meillä oli alkoholistiperhe ja jälkeen päin ajattelin, että olikohan meistä tehty lasu ja kyseessä oli joku kotikäynti?

Vierailija
74/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpöä taitaa olla koko ketju. Mikä näissä on tarkoituksena?  Esiintyykö joku jonain toisena henkilönä ja yrittää näyttää toteen tästä eri asioita että olisi ollut muka huostassa tai joku käyttänyt huumeita. En vaan usko näihin, älkää tekään, kaikkea ei aina kannata uskoa ;)  Trollien touhua koko ketju. 

Jaa mikä näissä on tarkoituksena? Eikö se ole tullut selväksi jo? Uhriutua ja syyllistää vanhempia kaikista elämän ongelmista, kuten muotia on.

Vierailija
75/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin teininä laitoksessa pari jaksoa ja kyllä noiden läpikäyminen oli itselle ihan tervehdyttävä juttu. Minulla tosin ei ollut mitenkään noin vaikea tilanne vanhempien kanssa. Olin syömishäiriöinen ja laitoksessa sen takia. Välillä edelleen tulee noita ajatuksia mieleen ja silloin luen noita asiakirjoja. Ne antavat perspektiiviä sille kuinka "tyhmä" sitä on, kun aikuisena huomaa kelailevansa teiniangstiajatuksia.

Vierailija
76/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä tyyppiä, että saan rauhan, jos tiedän. Toisten kehotukset olla lukematta ja jättää asiat pikemminkin ahdistavat, koska pääsen yli nimenomaan sillä tiedolla. Ei se tarkoita märehtimistä, vaan pikemmin  ainakin tietää kehen voi luottaa ja miten järjestelmä toimii.

Jos taas tiedät, että tieto ahdistaa etkä halua tietää, niin silloin voit jättää väliin.

Vierailija
77/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu edeltäjän kanssa. Sellaiset ns. kylmät faktat auttavat mua käsittelemään asian kuin asian. Silloinkin kun ne ovat tosi vaikeita.

Vierailija
78/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla täysin oikea kohde syylle.

Vierailija
79/84 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsinyt eilen alkaa vastaamaan tähän, kun ketjuun oli pesiytynyt tuo yksi öyhö, mutta katsotaan nyt olisiko aloittaja vielä linjoilla.

Tilan omat asiakirjani ja tässä muutama huomio asiasta:

1. Ne todellakin auttoivat saamaan jonkunlaisen lineaarisen järjestyksen elämäni sekaviin vuosiin ja varmistamaan sen mikä on faktaa.

2. Siellä oli sossujen ja muiden työntekijöiden näkemyksiä minusta henkilönä ja niitä oli outo lukea. Ne eivät vastanneet kaikilta osilta minäkuvaani.

3. Siellä oli myös jonkin verran vanhempieni suoria kommentteja ja niiden lukeminen oli sekä ikävää että hyödyllistä. Niiden avulla sain ikään kuin siunauksen sille, että minun ei tarvitse yrittää loputtomasti ymmärtää heitä, enkä ole itsekäs kun en pidä heihin yhteyttä.

4. Loppujen lopuksi niissä oli vähän tietoa. Ne auttoivat täydentämään jotain puuttuvia palasia menneisyydestäni, mutta eivät ne elämäntarinaani kerro.

5. Lukukokemus oli rankka. En suosittele lukemaan asiakirjoja jos oman menneisyyden käsittely on pahasti kesken.

Vierailija
80/84 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilaat, niin kannattaa sitten suhtautua niihin varauksella. Sossut yrittävät aina saada vanhemmat näyttämään huonommilta kuin ovat. Lastensuojelubisnes puhuu ja huostaan pitää saada mahdollisimman paljon lapsia, jotta raha liikkuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi