Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat lastensuojelun asiakirjat

Vierailija
06.11.2024 |

Saattaa olla huono hetki tehdä aloitus joka ei katoaisi kaiken Trump-spämmin sekaan, mutta yritetään.

Kiinnostaisi onko kellään täällä kokemuksia omien lastensuojeluasiakirjojen tilaamisesta? Millaisia asioita niihin on kirjattu ja oliko lukemisesta mitään "iloa"? Etenkin entisten laitoslasten/nuorten kokemukset kiinnostaisivat.

Toki myös muiden asiasta tietävien vastaukset ovat tervetulleita.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että ne asiakirjat koskevat paitsi sinua, myös vanhempiasi. Ne kuvaavat aikaa jolloin vanhemmillasi on ollut vaikeaa ja on epäreilua jos alat käyttämään esiin kaivamiasi vanhoja dokumentaatioita aseena vanhempiasi vastaan. Ne ovat syystä menneisyyttä.

Tämä! Veikkaanpa, että aloittaja on taas yksi näistä terapeuttien sairastuttamista ihmisistä, joka hakee aseita katkaistakseen suhteensa vanhempiinsa mitä mielikuvituksellisemmilla syillä ja uhriutua. Mistään ei tarvitse ottaa omassa elämässä vastuuta, kun voi syyttää kaikesta omia vanhempiaan.

"Katkaista suhteensa? Mielikuvituksekkaita syitä ja uhriutua?"

Menikö sinulta jotain ohi? 

Et selvästikään osaa kuvitella itseäsi siihen huostaanotetun lapsen asemaan. 

Ainahan ihminen haluaa juurensa tietää. Ei tässä sen kummemmasta ole kyse. Ihmeellistä pahansuopuutta sinä näet siinä lapsessa, joka haluaa tietää taustansa. 

Vierailija
22/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa niitä koskaan täysin kokonaisuudessaan, ihan sama onko Trumppi spämmiä vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤮 

24/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista, että ne asiakirjat koskevat paitsi sinua, myös vanhempiasi. Ne kuvaavat aikaa jolloin vanhemmillasi on ollut vaikeaa ja on epäreilua jos alat käyttämään esiin kaivamiasi vanhoja dokumentaatioita aseena vanhempiasi vastaan. Ne ovat syystä menneisyyttä.

Tämä! Veikkaanpa, että aloittaja on taas yksi näistä terapeuttien sairastuttamista ihmisistä, joka hakee aseita katkaistakseen suhteensa vanhempiinsa mitä mielikuvituksellisemmilla syillä ja uhriutua. Mistään ei tarvitse ottaa omassa elämässä vastuuta, kun voi syyttää kaikesta omia vanhempiaan.

Meinaat, että lapsi ihan omasta syystään otetaan huostaan? Hoh hoh.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
25/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vanhoja asioita ole järkeä alkaa kaivelemaan. Yhdellä sun toisella on ollut rankka lapsuus, mutta ei se märehtiminen mitään auta.

Onpas erikoinen asenne. Ainakin itselleni nimenomaan toipumisen kannalta se "märehtiminen" oli erittäin arvokasta. Eli terapiassa käynti. 

Ja AP, olen itse tilannut paperit. Juuri tuon takia, että halusin myös mustaa valkoiselle, koska helposti sitä alkaa kuvittelemaan, että onkin keksinyt itse ne asiat. Mutta varoituksen sanana, tilaa ne jos olet valmis ne lukemaan. Itse olin siinä vaiheessa jo käynyt lapsuuttani hyvin pitkälle läpi, mutta siitä huolimatta tunnemyrsky oli valtava. 

No kai sitä voi märehtiä ilman, että siihen hankkii oikein työkalut. Oikeasti vaan kannattaisi mennä eteen päin ja unohtaa menneet. Aloittaja itsekin san

Kerro ihmeessä, että miten lapsuudessa traumatisoitunut ja ilman tukea silloin jäänyt menee vaan eteenpäin? Ainakin itse vain yritin mennä eteenpäin, mutta se ei todellakaan pitkällä tähtäimellä toiminut. Vasta kun kävin aidosti asiat läpi, pääsin eteenpäin ja nykypäivänä voin hämmästyttävän hyvin. 

Luuletko, että se "märehtiminen" on asia, joka valitaan? Miksi muuten olet noin "märehtimisvastainen" Kuulostaa ihan minun vanhemmalta. Ja itsekin vanhempana tiedän, että takuulla olen tehnyt ja teen virheitä ja minulla on velvollisuus ottaa niistä opikseni. 

Vierailija
26/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Katkaista suhteensa? Mielikuvituksekkaita syitä ja uhriutua?"

Menikö sinulta jotain ohi? 

Et selvästikään osaa kuvitella itseäsi siihen huostaanotetun lapsen asemaan. 

Ainahan ihminen haluaa juurensa tietää. Ei tä

Kuule, ei ne laitoslapset itsekään mitään pulmusia ole. Ei kaikista lapsen ongelmista voi aina vanhempia syyttää.

Vierailija
27/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus se välien katkaisu vanhempiin on nimenomaan sitä vastuun kantamista. Lapset ovat pääsääntöisesti todella lojaaleja vanhemmilleen. 

Vierailija
28/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lssten kohdalla se oli lähinnä "Ei viety lasta päivähoitoon ennen klo 9" ja tämä oli tosi!

Vierailija
29/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vanhoja asioita ole järkeä alkaa kaivelemaan. Yhdellä sun toisella on ollut rankka lapsuus, mutta ei se märehtiminen mitään auta.

Onpas erikoinen asenne. Ainakin itselleni nimenomaan toipumisen kannalta se "märehtiminen" oli erittäin arvokasta. Eli terapiassa käynti. 

Ja AP, olen itse tilannut paperit. Juuri tuon takia, että halusin myös mustaa valkoiselle, koska helposti sitä alkaa kuvittelemaan, että onkin keksinyt itse ne asiat. Mutta varoituksen sanana, tilaa ne jos olet valmis ne lukemaan. Itse olin siinä vaiheessa jo käynyt lapsuuttani hyvin pitkälle läpi, mutta siitä huolimatta tunnemyrsky oli valtava. 

Kiitos tästä vastauksesta. 

Juuri tämän takia kiinnostaa millaisia asioita noihin konkreettisesti kirjataan, kun en tiedä kuinka paljon sitt

Jos vanhempasi eivät pitäneet sinusta, siihen on varmasti ihan hyvä syy. Anna heidän olla ja keskity omaan elämääsi.

30/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lssten kohdalla se oli lähinnä "Ei viety lasta päivähoitoon ennen klo 9" ja tämä oli tosi!

Juu juuuu

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kai sitä voi märehtiä ilman, että siihen hankkii oikein työkalut. Oikeasti vaan kannattaisi mennä eteen päin ja unohtaa menneet. Aloittaja itsekin sanoo, ettei muista kunnolla, niin onko järkeä alkaa väkisin muistella sen sijasta että keskittyisi elämäänsä?

Tää lapsuuden pilalle meneminen taantuvasti on taas yksi tämän päivän muotijuttuja."

Juuri noin sanottiin sodan käyneille miehillekin, menkää eteenpäin ja unohtakaa menneet. Jos heille olisi annettu tilaa käydä traumojaan läpi, sota ei ehkä olisi traumatisoittanut kansaa vielä useita sukupolvia lisää. 

Ja vastaus kysymykseen: kyllä, on järkeä alkaa  muistella sen sijaan, että keskittyisi elämäänsä. Ilman sitä muistelua elämä voi olla hyvinkin vaikeaa. Muistelun jälkeen asioista vapautuu ja pystyy oikeasti jatkamaan elämäänsä. Trauma on kuin kivi kengässä. Tokihan sitä voi jatkaa kävelyä siitä huolimatta, vaikka se siellä vaivaa. Itse pidän järkevämpää pysähtyä hetkeksi ja poistaa kivi. 

Vierailija
32/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten isä on narsisti ja lasu tullut tutuksi. Toivottavasti omat lapset eivät ikinä halua papereita lukea. Niissä on helvetisti vääriä kirjauksia mitä eksä on väittänyt ja lasu uskonut niin täydellistä ja mukavaa isää. Meni vuosia ennen kuin lasu tuli lasten ja mun puolelle, sekin pitkinhampain ja edelleen asenteella että vika olidi minussa. Onneksi lapset kyllä tietää ettei heidän isä ole normaali eivätkä enää tapaa isäänsä (13, 15v ja 16v). Mutta kirjaukset ovat ihan päin vittua, lasten ja mun sanomisia on vääristetty, meidän hätää on vähätelty ja vääristetty. Ihan uskomatonta sontaa niissä papereissa on. Ollaan käyty helvetti läpi eikä se tule sellaisenaan papereissa ilmi, vaan ihan jotain muuta. 

Tietty jokaisella on se oma tarina miksi lasupapereita on ja varmasti niissä on ihan asiallisiakin keissejä. 

Vierailija
33/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jessus, kuinka jotain nyt kirvelee jonkun tuntemattoman ihmisen lastensuojeluhistoria. En ole syyttelemässä vanhempiani tai pilaamassa lapsuuttani takautuvasti. Ensimmäisen asian kanssa olen tehnyt uskoakseni ja rauhan ja jälkimmäinen on jo tapahtunut. Tiedän myös, että minussa on ollut paljon vikaan, enkä ole sälyttämässä vastuuta omasta elämästäni kenellekään toiselle.

Olen siis asiakirjat tilannut jo ja ne ovat nyt olleet kuukauden päivät odottamassa tuolla luenko ne vai en. Yllätti jo pelkästään se kuinka paksu nivaska sitä paperia on. 

Ap

Vierailija
34/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivahan se on itselleen uskotella, että oli "syytä" olla pska vanhempi :) tuleeko parempi olo, vaikka aiheutit omalle lapsellesi loppuelämän traumat? 

Vierailija
35/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sitä voi märehtiä ilman, että siihen hankkii oikein työkalut. Oikeasti vaan kannattaisi mennä e

Kerro ihmeessä, että miten lapsuudessa traumatisoitunut ja ilman tukea silloin jäänyt menee vaan eteenpäin? Ainakin itse vain yritin mennä eteenpäin, mutta se ei todellakaan pitkällä tähtäimellä toiminut. Vasta kun kävin aidosti asiat läpi, pääsin eteenpäin ja nykypäivänä voin hämmästyttävän hyvin. 

Luuletko, että se "märehtiminen" on asia, joka valitaan? Miksi muuten olet noin "märehtimisvastainen" Kuulostaa ihan minun vanhemmalta. Ja itsekin vanhempana tiedän, että takuulla olen tehnyt ja teen virheitä ja minulla on velvollisuus ottaa niistä opikseni. 

Kerro sinä ihmeessä miksi pitää väkisin alkaa muistelemaan jotain mitä on jo unohtanut? Se on just sitä turhaa märehtimistä. Ei selkeästi ole ollut isoista asioista kyse, kun ne on jo unohtanut.

Vierailija
36/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sitä voi märehtiä ilman, että siihen hankkii

Ihan vinkiksi, googleta dissosiaatio. Se on mielen tapa unohtaa ja kestää vaikeat tapahtumat. Mitähän sinulle on tapahtunut? Ehkä terapia olisi myös sinulle hyväksi, kun empatiakyky puuttuu ainakin täysin. 

Jos lapsena ei saa tuntea mitään ja laiminlyödään täysin, ei saa myöskään työkaluja niiden vaikeiden asioiden käsittelyyn. Niitä sain terapiassa. Ennen terapiaa olin työkyvytön ja mielenterveysongelmainen. Tällä hetkellä tilanne on täysin eri ja olen pystynyt omassa vanhemmuudessani toimimaan toisin kuin omat vanhempani. Ja ei, se ei tarkoita, että syyttäisin vanhempiani. Päinvastoin, olen nykypäivänä hyvin läheinen elossa olevan vanhemman kanssa.

Vierailija
37/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin ne netistä (2 kertaa yritin) mutta en ole saanut vielä kuukausia myöhemminkään. Siellä lukee, että "käsittelyssä". Pimittääkö ne tietoa? 

Vierailija
38/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin kuitenkin kaikkia tämän paskanjauhannan keskellä, että sosiasli ja terveyspuolta säätelee laki. Ketään ei voinottqa asiakkaaksi tai suorittaa hoitotoimenpiteitä ilman henkilön omaa tai vanhemmanblupaa. Näiden lupien väärentäminen on vakava rikos. 

Näissä asioissa lakien rikkominen on sitten aika vastenmielistä. 

Vierailija
39/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No k

"Ihan vinkiksi, googleta dissosiaatio. Se on mielen tapa unohtaa ja kestää vaikeat tapahtumat. Mitähän sinulle on tapahtunut? Ehkä terapia olisi myös sinulle hyväksi, kun empatiakyky puuttuu ainakin täysin."

Äläpä ala vetämään tätä henkilöön, se on ala-arvoista. 

Aloittaja itsekin sanoi jo, että tietää hänessä itsessäänkin olleen vikaa, joten mikä pointti penkoa vanhaa. Vanhemmissa oli vikaa, mutta niin lapsessakin. Mennyt on mennyttä ja nyt eteen päin.

Vierailija
40/84 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä voin sanoa, että ei niitä kannata alkaa lukemaan jos tietää, että siellä on paljon kaikenlaista p*skaa ja ei ole millään tavalla käsitellyt menneisyyttään. Monesti ihmiset saattavat pureutua noihin yhdessä oman terapeutin kanssa.

Jos sulla on merkittäviä traumoja taustalla ja dissot päällä, ne voi aktivoitua niin väärällä tavalla kun luet menneisyydestäsi. Puhutaan ns. uudelleen traumatisoitumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä