Millaista on olla duunarin vaimo?
En tunne yhtään duunaria, tälläiset ovat mielikuvani, pitääkö paikkansa?
Mies lähtee aikaisin töihin ja palaa aikaisin, töitä ei tule kotiin mukaan eli illat ovat vapaa-aikaa.
Mies ei tee kotitöitä mielellään, osittain siksi, että työ on fyysisesti raskasta.
Hän ei hoida lapsia tai hoitaa vain lasten kanssa pelailun tai muun viihteen ja kuskaa harrastuksiin.
Mies ei ole kovin ahkera, kaikki ahkerat työntekijät ovat yrittäjiä (huom. he eivät ole duunareita, vaikka olisivat duunariammatissa), koska duunarikulttuurissa ei arvosteta ahkeruutta, vaan työ on elämän pakollinen paha.
Mies ei lue, arvosta kulttuuria eikä lue sanomalehtiä, vaan kuluttaa paljon viihdettä ja nettiä. Maaseudun mies metsästää, kaupunkien mies käy usein lähiön kantabaarissa. Maaseudun mies on ahkerampi ja taitavampi tekemään töitä kuin kaupunkien duunari.
Mies käyttää alkoholia humalahakuisesti ja juo olutta ja väkeviä, ei viiniä.
Miehellä on naisista huonoja kokemuksia, koska duunarinaiset voivat olla hyvin roiseja käytökseltään ja koska he itsekin ovat roiseja (niin metsä vastaa kuin huudetaan).
Mies todennäköisesti kannattaa persuja tai ei äänestä lainkaan.
Osuuko tämä oikeaan?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulle kelpaa duunarimies. Tuo talouteen kuitenkin mukavat 45k€/vuosi eikä tippaakaan ylitöitä eli on kotonakin ja työt jäävät töihin. Ei polta eikä ryyppää. Pukeutuu hyvin ja pitää itsestään huolta joten on ilo silmälle. Fiksumpi kuin monet korkeammin koulutetut koska on kiinnostunut esim. maailman tilanteista ja yhteiskunnasta eikä vain itsestään. Ja ei ole myöskään kädetön tumpelo vaan osaa vaikka ja mitä.
Mut varmaan valehtelen, eihän palstailijat tiedä tällaisista miehistä mitään :D
Minullakin on se käsitys, että duunarit seuraavat paljon maailman tapahtumia reaaliajassa, koska kuuntelevat radiota. Ja tuota ajattelen myös plussana, etteivät työt tule kotiin, sehän voi olla iso plussa parisuhteelle. Ja duunari myös osaa tehdä käytännön hommia kai useimmiten.
En ylipäätään tarkoittanut aloituksellani, että duunarimiehet olisiva
Mutta esimerkiksi itse en pidä valtamediaa validina tietolähteenä. Duunarille se voi olla on tasan se, mitä maailmassa tapahtuu ja näin on hyvä
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ap kiinnostaa, millainen on duunarimies ja hänen vaimonsa?
Oletko kenties utelias, teetkö gradua vai kirjoitatko kirjaa aiheesta? Jos ei mikään näistä uppoa, niin taidat olla tirkistelijä.
Utelias tirkistelijä. Gradua ei voisi tehdä aloituksen vastauksia analysoimalla ja fiktioon tarvittaisiin henkilökohtaisempi ote. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on akateeminen mies, eikä meillä kyllä nautiskella mitään viinejä tai korkeakulttuuria. Mies katsoo sohvalla scifisarjoja ja juo olutta. Osallistuu kotitöihin, mutta minä teen niistä valtaosan. Lisäksi mies ei osaa korjata mitään ja työt eivät todellakaan jää töihin.
Miksi ajattelet, että akateeminen mies on duunarimiehen vastakohta? Ap
Kotikasvatus vaikuttaa paljon siihen mitä miehestä tulee. Olen ollut aivan ihanien duunarien kanssa ja täysien persereikä "paremmin koulutettujen" kanssa, toki niistä on tullut exiä nopeasti. Nuo asiat voi olla myös päinvastoin. Se miten käsittelee asioita ja tunteita, pettymyksiä ja menestyksiä niin opitaan jo kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulle kelpaa duunarimies. Tuo talouteen kuitenkin mukavat 45k€/vuosi eikä tippaakaan ylitöitä eli on kotonakin ja työt jäävät töihin. Ei polta eikä ryyppää. Pukeutuu hyvin ja pitää itsestään huolta joten on ilo silmälle. Fiksumpi kuin monet korkeammin koulutetut koska on kiinnostunut esim. maailman tilanteista ja yhteiskunnasta eikä vain itsestään. Ja ei ole myöskään kädetön tumpelo vaan osaa vaikka ja mitä.
Mut varmaan valehtelen, eihän palstailijat tiedä tällaisista miehistä mitään :D
En tajua, miksi jotkut loukkaantuvat aloituksesta. Ihan yhtä lailla voisi kysyä, millaista on seurustella ylempään keskiluokkaan kuuluvan kanssa ja siinäkin on omia erikoispiirteitään, sekä universaaleja toistuvia juttuja, kuten tuo että onko mies lämmin vai väkivaltainen
Aivan. Kyllähän noita kulttuurisia piirteitä on myös tutkittu, mikä ei tietenkään tarkoita, että jokainen duunari tai akateeminen olisi samanlainen. Yhteiskuntaluokkaan liittyvät asiat myös merkkaavat, kotitaustan merkitys on suuri: onko maalla vai kaupungissa kasvanut, vähävarainen vai varakkaampi tausta - mm. nuo vaikuttaa enemmän kuin koulutus ja tulotaso. Toki suurin osa suomalaisista on keskiluokkaa, ylempää tai alempaa. Hyvin monella akateemisella on duunaritausta, joka tuottaa alemman keskiluokkaisen elämäntavan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus vaikuttaa paljon siihen mitä miehestä tulee. Olen ollut aivan ihanien duunarien kanssa ja täysien persereikä "paremmin koulutettujen" kanssa, toki niistä on tullut exiä nopeasti. Nuo asiat voi olla myös päinvastoin. Se miten käsittelee asioita ja tunteita, pettymyksiä ja menestyksiä niin opitaan jo kotona.
Aivan, kotitaustalla on isompi merkitys kuin koulutuksella. Mutta se on väärinkäsitys, että aloituksessa koettaisin vääntää asioita jotenkin siihen suuntaan, että duunarit olisivat jotenkin huonompia kuin akateemiset. Kulttuurieroja kuitenkin on. Jo vähäisellä kokemuksellani parin nuoruuden poikaystäväni kanssa huomasin sen nimenomaan kodin tapoihin liittyvissä asioissa. Kulttuurierot voivat olla merkittäviä tai sitten hyvin vähäisiä, jos molempien taustoissa on sama keskiluokkainen klangi. Suvut ovat vaikkapa molemmat pientilallisia, jotka ovat muuttaneet kaupunkiin ja kouluttautuneet enemmän. Osa akateemisia, osa duunareita. Tällaisia perheitä varmasti Suomi on pullollaan, olemmehan entinen köyhä kehitysmaa. Ap
Musta on erikoista, että joku aikuinen ihminen ajattelee noin suppeasti. Ilmeisesti ei ole paljon kotikylää kauempana käyty
Vierailija kirjoitti:
Duunarimies on oikea kotitalousihme, enemmän se täällä siivoaa ja kokkaa kuin minä. Tienaakin enemmän kuin minä, 8-10 000€/kk käteen vaikka minä olen hyvässä duunissa it-alalla. Puhuu ja pussaa
Aika kova palkka miehelläsi duunariksi, kun nykyisin ei ole juuri paperimiehiäkään enää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Duunarimies on oikea kotitalousihme, enemmän se täällä siivoaa ja kokkaa kuin minä. Tienaakin enemmän kuin minä, 8-10 000€/kk käteen vaikka minä olen hyvässä duunissa it-alalla. Puhuu ja pussaa
Aika kova palkka miehelläsi duunariksi, kun nykyisin ei ole juuri paperimiehiäkään enää. Ap
Näin on, toki on sitten useamman viikon välillä työreissussa putkeenkin
"Useammasta. Olihan heissä hyviäkin puolia, mutta nämä olivat niitä, jotka nousivat itselle täysin sietämättömiksi kynnyskysymyksiksi
Itselleni se on kuin neuvottelisi simpanssin tai koiran kanssa. Kyllähän se onnistuu, ja teoriassa nämä saa toimimaan tavoilla jotka ovat itselle siedettäviä, mutta helpompaa olisi jos asioista pystyisi sopimaan niin, että se on itsellenikin kevyttä, jne. Nämä ovat kognitiivisia kykyjä, jotka vaativat aktiivisuutta ja treeniä tietyillä aivoalueilla, joita kaikki eivät ole välttämättä treenanneet, ja joita on vaikea kehittää hirveän myöhäisessä ikävaiheessa. Ei sille voi mitään, eikä kaikkien tarvitsekaan tulla toimeen kaikkien kanssa"
Heh. Kyllähän parisuhde on yhtä kärsimystä, jos toisen älyllinen kapasiteetti ei vain riitä, vaan keskustelu on jotain sellaista, kun palstalla välillä asia-aiheissa on. Älykkyyshän on nimenomaan sitä, että asioita kykenee käsittelemään useasta näkökulmasta samanaikaisesti ja nopeammin kuin vähemmän älykäs.
Olen joskus elämässäni ollut opena yliopistossa ja siellä välillä tapasi opintojen alussa olevia opiskelijoita, joille oli hirveän vaikea päästä mukaan opintoihin, koska he luulivat, että on tarkoitus opetella asia X ja toistaa se sitten tentissä. Ehkä kuvauksessasi on samaa eli jos joku on simppeli, niin sille ei ole paljoakaan tehtävissä. Voi silti olla mukava tyyppi, mutta en jaksaisi olla parisuhteessa sellaisen kanssa eikä hänkään varmaan minun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että siitä maksetaan kunnolla. Itsekin reissutyöläisenä tiedän, että reissaaminen on rankkaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole vaimo mutta avovaimo. Joo, huippuraskas työ. Osallistuu esim. ruuanlaittoon. Lapsia ei ole. Ei vedä kännejä kuin pari kertaa vuodessa. Enemmän persu kuin vihreä. Musiikki on kulttuurina, samoin elokuvat ja sarjat. Hyvä tunnollinen mies mutta kyllä työ vie paukkuja muulta elämältä.
Miten työ, joka ei tule kotiin voi olla kuormittavaa? Se voi olla fyysisesti raskasta, mutta on ihan eri asia miettiä työasioita suurin osa valveillaoloajasta ja olla tavoitettavissa illalla, kun pitää tehdä töitä toisessa aikavyöhykkeessä olevien kollegoiden tai vastapuolten kanssa.
En tunne yhtään pariskuntaa missä nainen on koulutetumpi ja kuuluu parempaan yhteiskuntaluokkaan kuin mies.
Tiedän taas muutamia pariskuntia missä mies on koulutempi ja kuuluu parempaan yhteiskuntaluokkaan kuin nainen.
Mieheni luki paljon, kirjoitti, kävi kirjoitusleireillä kerran vuodessa, oli tunnollinen työntekijä kolmivuorotöissä ja hankki hyvin, teki taitavia puutöitä, remontoi kesämökin, kyllä myös kalasti, metsästi, marjasti.
Eikös metsästys ja kalastus ole herrojen ja johtajien harrastuksia?
Varmaan ihan tradenomi tehtaan konttorista joka on aloituksen rehnyr.
Vierailija kirjoitti:
Musta on erikoista, että joku aikuinen ihminen ajattelee noin suppeasti. Ilmeisesti ei ole paljon kotikylää kauempana käyty
Juuri näin. Lisäksi hän yrittää olla jotain muuta mitä on. Myös emotionaalisesti kypsymätön.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon olen reissannut ja olen myös aika sosiaalinen, mutta silti kupla on pysynyt tiiviinä. Vaikka tein matkatöitä ja tapasin ehkä satoja duunarimiehiä, jotka tekevät reissutyötä, en koskaan jutellut yhdenkään kanssa hyviä huomenia enempää. He olisivat kuitenkin tulkinneet väärin, joten pidin isoa etäisyyttä ja rekkarikin oli salattu. Parista huonosta kokemuksesta viisastuneena. Mutta se onkin ainoa missä olisin voinut tutustua johonkin duunariin kotona töitä tehneiden duunareiden lisäksi. Eli molempiin liittyy riski, että jututtaminen ymmärretään väärin. Bilettämässä en taas sitten käytännössä käy ollenkaan, en ole käynyt vuosikymmeniin. Ravintolan tai jonkun menon jälkeen yhdellä ja aina tutussa seurueessa, niin en ole tutustunut kehenkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että siitä maksetaan kunnolla. Itsekin reissutyöläisenä tiedän, että reissaaminen on rankkaa. Ap
Et ole mikään reissutyöläinen ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon olen reissannut ja olen myös aika sosiaalinen, mutta silti kupla on pysynyt tiiviinä. Vaikka tein matkatöitä ja tapasin ehkä satoja duunarimiehiä, jotka tekevät reissutyötä, en koskaan jutellut yhdenkään kanssa hyviä huomenia enempää. He olisivat kuitenkin tulkinneet väärin, joten pidin isoa etäisyyttä ja rekkarikin oli salattu. Parista huonosta kokemuksesta viisastuneena. Mutta se onkin ainoa missä olisin voinut tutustua johonkin duunariin kotona töitä tehneiden duunareiden lisäksi. Eli molempiin liittyy riski, että jututtaminen ymmärretään väärin. Bilettämässä en taas sitten käytännössä käy ollenkaan, en ole käynyt vuosikymmeniin. Ravintolan tai jonkun menon jälkeen yhdellä ja aina tutussa seurueessa, niin en ole tutustunut kehen
Hahahhah. Nyt paljastit itsesi ap!
Ihan yhtä perseestä ne ylemmät luokat osaavat olla, eri tavalla vaan. Ja koulutus ei todellakaan tee autuaaksi: koulutus on tietynlainen kasaelma johonkin liittyvää informaatiota, joka saattaa olla totta tai ei, mutta joka halutaan syystä tai toisesta integroida väestöön. Joku kykenee omaksumaan tämän tiedon, toinen ei, kolmas toteaa sen jo kättelyssä epätodeksi ja kävelee siksi pois "koulusta"