Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Meitä on tässä taloudessa kaksi yli-ikäistä aikuista ja väitän, että meillä tehdään hyvin vähän meta-töitä. Tässä iässä osaa ne välttämättömät ja vähemmän välttämättömät asiat tehdä ihan ilman miettimistä, ihan rutiinilla.. Ei tartte stressata aikatauluista, päivämääristä, mukaan otettavista vaatteista, oikeista kengistä, lääkäriajoista, ei mistään. Jokapäiväisessä kodin ja talouden hoitamisessa ei ole mitään suunnittelemista, asiat hoidetaan sitä mukaa, kun tulevat eteen. Relatkaa ihmiset ja opetelkaa rentoutumaan!
Ketjussa on kyse lapsiperheistä, ei sinkuista tai lapsettomista pareista.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on tässä taloudessa kaksi yli-ikäistä aikuista ja väitän, että meillä tehdään hyvin vähän meta-töitä. Tässä iässä osaa ne välttämättömät ja vähemmän välttämättömät asiat tehdä ihan ilman miettimistä, ihan rutiinilla.. Ei tartte stressata aikatauluista, päivämääristä, mukaan otettavista vaatteista, oikeista kengistä, lääkäriajoista, ei mistään. Jokapäiväisessä kodin ja talouden hoitamisessa ei ole mitään suunnittelemista, asiat hoidetaan sitä mukaa, kun tulevat eteen. Relatkaa ihmiset ja opetelkaa rentoutumaan!
Meilläkin on kaksi aikuista ja hyvin vähän metatöitä. Niitä oli paljon lapsiperheenä ja vielä enemmän omaishoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä mies eli minä hoidan käytännössä kaikki metatyöt. Vaimo unohtaa ne aina, tai ei saa niitä aloitettua tai valmiiksi, joten tähän ollaan tultu.
Mitä sitten teen?
Hoidan kaikki lasten Wilma-viestit ja niiden edellyttämät toimet. Varaan ope-keskusteluiden ja vanhempainiltojen ajat molempien kalenteriin.
Maksan kaikki laskut ja muistutan vaimoa hänen omien laskujen eräpäivistä, hän ei niitä muuten muista. Hoidan kaikki vakuutusasiat - jos koira kuolee ja uusi tulee tilalle, jne, niin päivitän vakuutusturvat.
Käymme joka kesä Euroopassa kesälomareissulla. Hoidan kaikki lomaorganisoinnit. Selvitän minne mentäisiin (mikä olisi kiva paikka, ja löytyykö läheltä tekemistä tai kauniita luontokohteita jne), varaan majoitukset, lennot ja vuokra-autot ja matkavakuutukset ja että sopiihan ajankohta vaimolle
Aika moni on täällä kertonut myös molempien osallistuvan metailuun. Missä kukaan sanoo et kaikki naiset tai et ei kukaan mies...
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti, metatyö on ajattelua! Ei mitään muuta. Ei sitä voi kukaan objektiivisesti mitata, ei edes nainen vaikka tuntuisikin siltä että tekee yksin kaiken metatyön.
Halvatun typerä termi, jolla saadaan ajattelu/suunnittelu/valmistautuninen kuulostamaan joltain hienolta suorittamiselta.
Nainen, tuo mahtava metatyömies! Kai siitäkin joku korvaus pitäisi valtion maksaa?
Se korvaus on se, että asiat sujuu eikä ketään rasiteta ykspuolisesti liikaa.
Tyypillistä (mies?) vähättelyä. Joko et itse tätä tee, tai ei ole tullut tilannetta, jossa hommat sakkaa tekemättömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, meitä asuu kans kaks yli-ikäistä kaksin ja kyllä me nyt relataan. Kun ei ole niitä lapsia enää jaloissa. Pikkuisen eri elämäntilanne nyt, kuin lapsiperhearki. Todella vähättelevää on laiskanpulskeana huudella perheellisille, et RELATKAA.
Omat lapset nyt perustavat omia perheitään, mut muistan kyllä vielä ne ruuhkavuodet. Ja toivon, et relaushetkiä mahtuis jokaisen perheellisen elämään. Ja varmaan mahtuukin, kun ovat muuten saaneet hommat hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tosiaan, metatyössä ei ole kyse kotitöiden jaosta tai kotitöiden pohjatyöstä(jutussa; tutkia mikä moottorisaha ostaa tai miten toteuttaa saunan lattian vaihdon) vaan koko arjen hallinnasta, siis aivan kaikesta"
Samaa mieltä. Metatyön rasittavuuden ydin on se että se on tunne siitä että on vastuussa siitä että asiat sujuvat. Eli että joutuu yksi ottamaan vastuulleen sen että mikään ei kotoa lopu, synttärit unohdu tai hammaslääkäri jää varaamatta.
Ne itse työt eivät sinällään ole kummoisia mutta se yksin vastuussa olon tunne on monia rasittava.
Ja siitä päästään toki siihen että myös mies voi kokea vastuunsa rasittavaksi vaikka naisen mielestä niitä vastuita ei niin paljon olisikaan.
Usein myös seuraamukset lankeavat naiselle. Itse olin 2kk sairaalassa ja sinä aikana koti ja lapset olivat miehen vastuulla. En nillitä kod....
Eli olet jakanut pesää jollekin umpitollolle äijälle ja annan mä arvaan, se oli alkuun ihana ja teki kaiken, mutta kun ensimmäinen lapsi syntyi, niin siitä kuoriutui ihan yhtäkkiä tuollainen paukapää. On olemassa sellainenkin sanonta kuin "sitä niittää, mitä kylvää". Ei muuta kuin jatka valitsemallasi tiellä ja katkeroidu meta-elämäsi ja taukin äijäsi kanssa.
Miehille "metatyö" on sitä että on aikuinen, oikeustoimikelponen henkilö ja toimii sen mukaan.
Naiset nostavat itsensä jalustalle, katsokaa kaikki, minä osasin! Minä ITSE! Ja perään pari some-julkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se tosiaan on jos on vain kahden aikuisen asiat.
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
"hoidan itse tai käytän työmiehiä" - et siis työnaisia? Eli lopuksi ja oikeasti mies tekee vaikeat.
Vierailija kirjoitti:
Miehille "metatyö" on sitä että on aikuinen, oikeustoimikelponen henkilö ja toimii sen mukaan.
Naiset nostavat itsensä jalustalle, katsokaa kaikki, minä osasin! Minä ITSE! Ja perään pari some-julkaisua.
Miehethän ne on omasta ja yhteiskunnan mielestä arjen suuria sankareita jos osaavat vaikka hoitaa lapsia. Naisille se on vaan arkipäivää jonka he kuitenkin kaikkien mielestä tekee väärin.
Onko näissä laiskoissa ja saamattomissa miehissä mitään hyvää? Mikä ihme pitää yhdessä pariskuntaa jossa kaikki talorempasta lasten hammaslääkäriin kaatuu naisen niskaan miehen kaivellessa sohvalla muniaan? Sen haluaisin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Onko näissä laiskoissa ja saamattomissa miehissä mitään hyvää? Mikä ihme pitää yhdessä pariskuntaa jossa kaikki talorempasta lasten hammaslääkäriin kaatuu naisen niskaan miehen kaivellessa sohvalla muniaan? Sen haluaisin tietää.
Jos on lapsia, se kynnys erota on iso.
Vierailija kirjoitti:
ei parane sit mussuttaa metatyöstä lasten synttäreiden osalta kun ei nekään toistu kuin kerran vuodessa
Nykyajan ongelma on sukupuolten välinen syyttely ja vähättely. Esimerkkinä tällainen vmp. metatyö-keskustelu. Yleensä ihmiset pystyvät sopimaan ja koordinoimaan kullekin sopivat ja mieluisat / ei niin mieluisat tehtävät niin, että ne tulevat hoidettua. Jos asiat menevät suurin piirtein tasan, niin hyvä. Tuolla riitelyllä ei mitään kehitetä eikä siitä hyvää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei parane sit mussuttaa metatyöstä lasten synttäreiden osalta kun ei nekään toistu kuin kerran vuodessa
Niillä lapsilla on kavereita ja niillä kavereilla on synttäreitä ja niihin pitää ostaa lahjoja.
Muutamia "metatöitä" mitä hoidan 100% yksin perheessämme:
- Tiskaaminen, tiskikoneen täyttö, käyttö, astiat, toisen tekemänä vaan ei onnistu mitenkään järkevästi
- Kodinkoneiden fiksaus kun tulee perusvikakoodeja (suodatin tukossa, vettä ei tule jne.), toisen tekemänä se olisi soitto 100e/h huoltomiehelle ja perheen kassasta taas iso kasa rahaa turhaan jonnekin
- Autojen fiksaus, pissapoikanesteiden ostaminen ja täyttö, öljyjen tsekkaus/lisäys, renkaiden vaihdot, polttimoiden vaihdot (ei ole xenon eikä led, ihan rauhassa vaan), katsastuksista muistuttaminen, varaosien ostaminen jos pitää viedä pajalle, näillä kaikilla tulee perheen kassaan säästöä useita satasia vuositasolla
- Kuivausrummun lauhduttimen putsaus kuukausitasolla, toisella ei käryäkään että sellaistakaan pitäisi tehdä, menisi kone vaihtoon joka vuosi muuten
- ILPpien putsaus/huolto (jaa mitä pitääkö niille muka jotain tehdä?)
- Kodin remonttityöt, maalaukset, tapetoinnit, listojen fiksaukset, rännien ja rännikaivojen putsaamiset (ai pitääkö semmostakin tehdä...?)
- Pihan puskien ja puuntaimien jne. istutustyöt, ihan sama kuka ne on halunnut tai ostanut
- Nurmikonleikkuu, ruohonleikkurin huollot jne., kompostin hoito
- Kaikkien emännän ostamien ikeajuttujen jne. kasaustyöt sekä toistuvat siirtelyhommat
- Takkapuiden teko, takan käyttö, putsaus, säästöä sähkölaskuun vuositasolla satasia jotka sitten menevät omasta hartiapankista
- Ilmastointisuodattimien vaihto, hankinta, jälleen kerran emäntä varmasti saisi hoidettua tämän, mutta 100e/h huoltomiehen kautta...
- Vessojen ja kylppärien siivous viikottain
- Kodin sähkösopimus/nettiliittymä/muksujen kännykkäliittymäasiat
- Kaiken omaan kiinteistönhoitoon liittyvän ennakointi, jos yllättäen lv-varaaja tai iv-kone mosahtaa, että on edes joku käry mistä saadaan uutta, millainen pitää olla ja paljonko pitää olla varattuna budjetissa per heti
- Kaikki asiat ja operaatiot mitkä tapahtuvat yli 2m korkeudessa
- Ehkä jotain muuta mitä en nyt äkkiseltään tässä jaksa lähteä muistelemaan
Näiden lisäksi jaetusti:
- Imuroinnit 50/50
- Peruspyykkäys jne. 50/50
- Lumityöt 50/50
- Kokkaamiset hoidan ehkä 70/30 meidän välillä, osin työaikatauluistakin johtuen
- Muksujen koulukuskaamiset/treenikuskaamiset/varusteasiat/vanhempainillat 50/50
- Lemmikkiasiat 50/50
Aika normaali työnjako ainakin omassa lähipiirissäni ja omassa ikäluokassani (35-45v)?
Ja Kehä III ulkopuolella siis tottakai.
Olennaisin pointti ehkä se, että metatöitä tekevät kaikki joo, mutta usein varsinkin nuo miesten metatyöt on niitä mitkä sitten säästää talouteen perhanasti rahaa, että on varaa viedä pikkurouva etelään lomareissuille ja riittää vähän kivaa shoppailurahaa sitten myöskin.
Molemmat kyllä tienataan suunnilleen saman verran ja yhdessä ruokalaskut maksetaan, mutta kummasti vaan toisella osapuolella se raha polttaa myös ihan pirusti näpeissä. Sohvakalusteisiin ja mattoihin ja pöytälamppuihin menee vuositasolla enemmän rahaa kuin itsellä on mennyt kumulatiivisesti koko elämässäni. Ja sitten tietysti nuo kaikki pitää uusia pari kertaa ennen kuin löytyy ne sopivat jotka näyttää kivalta myös omassa olkkarissa eikä vaan nettikatalogissa...
Itse taas laittelen ylijäämääni osakesalkkuun kun se on mielestäni fiksumpaa toimintaa, noh kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se paska mies on hyvä isä, vai mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se lapsillekaan paras kasvuympäristö jos koko ajan on katkera vääntö siitä kuka tekee mitäkin, tai varsinkin kuka ei tee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä lapsilla on kavereita ja niillä kavereilla on synttäreitä ja niihin pitää ostaa lahjoja.
Siitä voi tehdä vaikeaa tai helppoa. Meillä mentiin lapsen kanssa kauppaan ja kysyttiin että tiedätkö että mitä se kaverisi haluaisi lahjaksi. Jos tiesi ja se oli kohtuuhintainen niin se ostettiin ja jos ei tiennyt niin mentiin jollain hyvin geneerisellä peruslahjalla tyyliin "Aku Ankan taskukirja ja karkkipussi".
Tämän osasi myös mies toteuttaa ilman sen kummempaa suunnitelmaa.