Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
1461/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sohvakalusteisiin ja mattoihin ja pöytälamppuihin menee vuositasolla enemmän rahaa kuin itsellä on mennyt kumulatiivisesti koko elämässäni. Ja sitten tietysti nuo kaikki pitää uusia pari kertaa ennen kuin löytyy ne sopivat jotka näyttää kivalta myös omassa olkkarissa eikä vaan nettikatalogissa...

Itse taas laittelen ylijäämääni osakesalkkuun kun se on mielestäni fiksumpaa toimintaa, noh kukin tyylillään."

Vähän kova sinullakin olisi varmaan sen osakesalkkusi päällä olohuoneessa istua ja katsella telkkaria. 

Ymmärrän sinällään pointtisi mutta kyllähän sinäkin hyödyt siitä että teillä on ok kalusteet joita käyttää vaikka et ehkä olisi ihan niin tarkka siitä millaiset ne ovat.

Meilläkin istuttaisiin olkkarissa edelleen lattialla, jollen minä olisi hankkinut sohvakalustoa. Sisustamista kuulemma..

Muutettiin homeasunnosta, joten vanhoja huonekaluja oli pakko hävittää. Olivat kyllä ikivanhoja ja tiensä päässä muutenkin. 

Ainiin, talokauppoihin, lainanhakuun yms. Muuttamiseen liittyvät asiat hoidin kaikki minä. Miehen piti vain allekirjoittaa.

Vierailija
1462/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kyllä kiva tietää millä perusteella valitsit itsellesi vaimon. Hän vaikuttaa henkisesti kehitysvammaiselta

Onko sinulla vaimo joka edes tietää mikä on kuivausrummun lauhdutin?

Tai saa ajovaloumpion irti autosta ehjänä?

Minä olen vaimo, joka tietää mikä on lauhdutin ja mikä höyrystin. Voin tarvittaessa huoltaa koneita. Sähkökytkennät onnistuu myös. Osaan myös vaihtaa autooni renkaat, tehdä joitakin huoltoja (isommissa vien suosiolla pajalle, kun ei ole kunnon tiloja tehdä). Osaan siis tehdä ja suunnitella näitä "miesten hommia".

Vastapainoksi olis kiva, jos mun ei tarttis aina hoitaa asioita, kun vaikkapa lapsella on taas tulehdus: soittaa lääkäriin, viedä lääkäriin, ottaa pissanäytteitä, soittaa tuloksista,hakea lääkkeitä.. Jos minä en sitä tee, hoito pitkittyy, koska mies ei ymmärrä miten asia kuuluisi hoitaa tai että ees jotain pitäs tehdä asialle. Ei pitäis olla tämänkään rakettitiedettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olisi kyllä kiva tietää millä perusteella valitsit itsellesi vaimon. Hän vaikuttaa henkisesti kehitysvammaiselta

Onko sinulla vaimo joka edes tietää mikä on kuivausrummun lauhdutin?

Tai saa ajovaloumpion irti autosta ehjänä?

Minä olen vaimo, joka tietää mikä on lauhdutin ja mikä höyrystin. Voin tarvittaessa huoltaa koneita. Sähkökytkennät onnistuu myös. Osaan myös vaihtaa autooni renkaat, tehdä joitakin huoltoja (isommissa vien suosiolla pajalle, kun ei ole kunnon tiloja tehdä). Osaan siis tehdä ja suunnitella näitä "miesten hommia".

Vastapainoksi olis kiva, jos mun ei tarttis aina hoitaa asioita, kun vaikkapa lapsella on taas tulehdus: soittaa lää

On se rakettitiedettä. Miehelle.

Vierailija
1464/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne. 

Muistat 4 asiaa vuodessa ja vaimosi 40 asi

No meilla kaikilla on rajallinen kapasiteetti, toisilla isompi, toisilla pienempi...

Mutta oikeesti, ei kukaan vaheksy noitakaan metatoita, se on vaan niin etta niita tulee hiton paljon harvemmin kuin niita yleensa naisille nakitettuja. Ja monet niista miesten hommista voi ulkoistaa ammattilaisille ja laittaa vaikka kalenteriin muistutuksen kaks kertaa vuodessa, ei tarvii ite muistaa. Mites ulkoistat vaikka lapsen jokapaivaisen pukeutumisen ja vaatehuollon? Aterioiden suunnittelun ja ruokaostokset? No voihan sita voltata kaiken jos on rajattomasti rahaa.

Vierailija
1465/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet myös avaavat aivotuksiaan vähemmän.

Ystäväni perusti juuri blogin vuoroviikkovanhemmuudesta, koska hän koki kauhistuksia muilta, kuinka hän nyt pärjää lapsen kanssa kun ei ole äiti pitämässä lapsesta huolta ja tekemässä esimerkiksi juuri kaikkea metatyötä.

Blogi | vuoroviikkoiskä

Vierailija
1466/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma olisi pikkuisen parempi paikka, kun lopetettaisiin tämä metatöistä jankkaaminen. Ihmiset joko hoitavat asioita ja askareita tai eivät, sen mukaan miten parhaaksi katsovat, mutta töitä ne eivät ole. Tiedän, ilman sitä sanaa ei pääse uhriutumaan niin traagisesti, mutta ehkä se ei ole tarpeenkaan.

Vierailija
1467/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinulla vaimo joka edes tietää mikä on kuivausrummun lauhdutin?"

En tiedä keneltä kysyit, mutta minulla ei ole vaimoa. Kun meille ostetaan uusi kodinkone, sen mukana tulee huoltokirja. Luen sen läpi niin tiedän miten se toimii ja miten sitä pitää huoltaa. Pistän ohjekirjan kuitteineen talteen, niin jos siihen tulee häikkää, löydän tiedon voiko sen korjata itse vai pitääkö soittaa huoltoliikkeeseen sekä meneekö korjaus vakuutuksen piikkiin.

Vierailija
1468/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni perusti juuri blogin vuoroviikkovanhemmuudesta, koska hän koki kauhistuksia muilta, kuinka hän nyt pärjää lapsen kanssa kun ei ole äiti pitämässä lapsesta huolta ja tekemässä esimerkiksi juuri kaikkea metatyötä.

Blogi | vuoroviikkoiskä

Mä jaksan kyllä nauraa näille. Monet miehet suunnittelee rakennuksia, koneita, lentää lentokoneita yms yms ja sitten naiset tosissaan kauhistelee, ettei ne selviydy ruoan lämmityksestä tai vaipan vaihdosta? :D

Nainen 

Vierailija
1469/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nyt kohtelee miehiään kuin koiraa ja ajattelee ylimielisesti miesten älykkyydestä. Ei mikään uus juttu tai yllätys.

Parempi äijien vaan olla hissukseen tai siirtyä autotalliin puuhastelemaan niin ei pää räjähdä siitä kohtelusta. Perushuttua.

Vierailija
1470/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehet tekee metatöitä ihan siinä missä naisetkin. Mutta kun miesten metatyön tulos ei ole naisten metatyön logiikan mukaista, niin se ei kelpaa. 

En ole koskaan ymmärtänyt miehen logiikkaa: miehen kaksi renkaanvaihtoa vuodessa on yhtä paljon kuin 10 metatyötä päivässä naisen koko vuoden aikana.

Vierailija
1471/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani kaikkien teidän naisten puolesta, jos metatyöt kaatuu niskaanne. Onneksi itselläni on mies, joka hoitaa metatöitä todella hyvin (ehkä jopa minua paremmin). Ikinä ei ole ollut mitään valittamista puolin eikä toisin. 

Vierailija
1472/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehet tekee metatöitä ihan siinä missä naisetkin. Mutta kun miesten metatyön tulos ei ole naisten metatyön logiikan mukaista, niin se ei kelpaa. 

En ole koskaan ymmärtänyt miehen logiikkaa: miehen kaksi renkaanvaihtoa vuodessa on yhtä paljon kuin 10 metatyötä päivässä naisen koko vuoden aikana.

mikä helkkarin renkaanvaihto?

varmaan 90% nykyäijistä kokkaa ja tiskaa ja pyykkää siinä missä muijatkin. luultavasti paremminkin kun uusavuttomuus on levinnyt kautta ikäluokkien.

jos on oma äijä osunut siihen nollasektoriin niin voivoi, oma moka. on noita avuttomia rouviakin. eivät selviytyisi hengissä päivääkään jos sähköt menisi poikki ja kaupassa ei kortti kelpaisi.

Vierailija
1473/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin me olemme erilaisia. Teen varmasti metatöitä paljon miestäni enemmän, mutta en koe sitä mitenkään kuormittavana asiana. Enkä edes lasten ollessa pieniä kokenut niin. Mies hoitelee meillä vastaavasti enemmän käytännön asioita.  

Vierailija
1474/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blogi | vuoroviikkoiskä

Mä jaksan kyllä nauraa näille. Monet miehet suunnittelee rakennuksia, koneita, lentää lentokoneita yms yms ja sitten naiset tosissaan kauhistelee, ettei ne selviydy ruoan lämmityksestä tai vaipan vaihdosta? :D

Nainen 

Olen eronnut ja lapset asuu vuoroviikoin. Yksin hoidan edelleen lasten koulujutut, lääkärit, harrastukset, vaatteiden hankinnan, bussiliput yms. Lasten isä hoitaa omilla viikoillaan lapsille ruuan ja katon pään päälle.

Enkä ole mitenkään poikkeava vuoroviikkoäiti tässä suhteessa.

Vierailija
1475/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet "metatyötä" miestäsi enemmän, mutta teetkö työtä miestäsi enemmän?

Niin.

Vierailija
1476/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut, että sama homma saattaa joko sisältää tai ei sisällä kuormittavia metatöitä riippuen henkilöstä. 

Esimerkiksi lapselle syksyllä uuden talvihaalarin hankkiminen meni minun osaltani siten, että marssin lapsen kanssa asiantuntevaan liikkeeseen ja kysyin henkilökunnalta apua. Kohta oli sopiva lämmin haalari ostettu ja taisi olla jopa roimassa alennuksessa. En kokenut tähän sisältyneen lainkaan metatöitä. 

Puolisolla vastaava tilanne vaatii yleensä viikkokausia metatöitä kuten nettikauppojen/torien selaamista ja vaihtoehtojen ihmettelyä ja stressaamista siitä ettei lapsella ole lämmintä puettavaa ja on jo elokuu. 

Vierailija
1477/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki jokin esimerkki. 

Pleikkarilla pelaaminen.

Vierailija
1478/1478 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Blogi | vuoroviikkoiskä

Nainen 

Motivaatiokysymys se on, ei mitään muuta. Jos ei kiinnosta huolehtia lapsistaan kunnolla tai opetella laittamaan ruokaa niin ei kai se sitten onnistu. Joillain se motivaatio ilmaantuu sitten eron jälkeen ja toisilla ei, fiksuimmat tajuaa hoitaa osansa jo parisuhteen aikana niin ei tule eroa. Ei todellakaan kyse ole siitä ettei miehet osaisi ja oppisi, eihän kyse nyt tosiaankaan mistään vaikeista asioista ole.