Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi harrastuksien myyjäisiin leipominen. Tätä naurettiin vähän aikaa sitten. Naiset= tehdään mokkapalaa,. Ollaan siinä kyökissä jumissa 8h..
Miehet. Lidl paistopiste 50* munkki.
Niin, minä naisena en ikinä mitään leiponut. Mutta se vaatii pokkaa, ettei leivo naisena itse. Se on oletusarvo, että nainen ihan helposti pyöräyttää pellillisen piirakkaa tai mokkapaloja, eikä siihen mene aikaa eikä vaivaa. Jos on nainen sii.
Siis just tämä. Mä koin ton isona asiana mun naiseudelle etten leiponut vaan miehen pakotuksesta ostettiin Lidlistä. Tuntui tosi epäonnistuneelta ja jälkikäteen tuntuu tosi naurettavalta toi ajatus. Tausta oli siis se että mulla oli työvuorot öitä ja en yksinkertaisesti olis ehtinyt leipoa. Stressasin ja mies ehdotti Lidl. Mä suutuin kunnes annoin periksi.
Ton jälkeen ollaankin sit ostettu aina Lidl tarjottavat kun meidän vuoro.
Vierailija kirjoitti:
"Edes tajuttu erota? Mikäs oletusarvo se eroaminen on? Siivoa nyt vähän tuota suutasi. Pointti oli, että miehinen itsetunto tekee äkkiä pienistä kotitöistä isoja ainakin puheissa."
Jos tuo asia risoo niin paljon että siitä pitää vuodesta toiseen valittaa niin silloin joko hyväksyy asian tai sitten eroaa.
Vuodesta toiseen valittaa? Tämä on osallistumista keskusteluun, ei valittamista. Eikä keskustelu ole kestänyt vuosia.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki siellä kentän laidalla näkemäsi isät eivät kuitenkaan ole olleet yhtä nohevia hoitamaan, monella on kotona joku joka on ohjeistanut ja huolehtinut. "
En edelleen ymmärrä miten se viikosta toiseen kentän laidalle osaava mies tarvitsisi aina vain siihen ohjeistusta.
Niin, sitä moni muukin ihmettelee.
Mun mies vie joka tiistai samaan harrastukseen työmatkansa varrelle meidän kuopuksen.
Nyt on kolmas vuosi menossa eikä hän edelleenkään muista moneltako se harrastus alkaa, vaan soittaa minulle töihin ja kysyy sen.
Hän myös saattaa ajaa kotiin harrastuksen ohi laosen kanssa tai unohtaa hakea tämän niin et lapsi sieltä sitten vuorostaan soittaa minulle, kun isää ei näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hemmetin ihana keskustelu. Varsinkin kun puoliso rakas vaimoni on ollut työkyvyttömyyden takia eläkkeellä 2v. Synnytyksen jälkeinen masennus ja totaali burn out. Jos hän jaksaa laittaa astiat koneeseen mitä käyttää on jo hyvä päivä.
Ite täs tekee duunit/ 99.9% kotihommista ja mitä hemmetin metatöitä nää nyt sitten on 100%.
Silti me selvitään. Arvatkaa miksi? Koska mä teen sen mitä täytyy ja rakastan perhettäni.
Niin. Oisko kiva jos vaimosi olisi terve ja kunnossa, mutta silti työnjako olisi tuo? Sellainenhan se tilanne on niissä perheissä, jossa asiasta tulee ongelma.
En usko että yhdessäkään perheessä on tilanne se että mies nukkuu 16h vrk ja jääkaapilla käynti on saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki siellä kentän laidalla näkemäsi isät eivät kuitenkaan ole olleet yhtä nohevia hoitamaan, monella on kotona joku joka on ohjeistanut ja huolehtinut. "
En edelleen ymmärrä miten se viikosta toiseen kentän laidalle osaava mies tarvitsisi aina vain siihen ohjeistusta.
Mun mies vie joka tiistai samaan harrastukseen työmatkansa varrelle meidän kuopuksen.
Nyt on kolmas vuosi menossa eikä hän edelleenkään muista moneltako se harrastus alkaa, vaan soittaa minulle töihin ja kysyy sen.
Hän myös saattaa ajaa kotiin harrastuksen ohi laosen kanssa tai unohtaa hakea tämän niin et lapsi sieltä sitten vuorostaan soittaa minulle, kun isää ei näy.
Joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime päivien metatyöt: 1.Palovaroitin alkoi huutaa yöllä: sammutin sen, etsin patterit, vaihdoin ja ostin tilalle uusia. 2. Makuuhuoneen lämpöpatteri alkoi naputtaa. Purin sen osiin, imuroin ja kokosin, naputti edelleen. Soitin sähkömiehelle kolmesti, tulee kunhan ehtii katsomaan sitä. 3. Tankkasin auton. 4. Vein pahveja ja muoveja kierrätykseen. 5. Tytär soitti ja kyseli moottorisahan käyttöohjeita. 6. Huolsin raivaussahan ja katselin netistä siihen vara-osia. 7. Mietin jouluvalojen laittamista korkealle ulos. Hain tikapuut, vasaroin nauloja sopiviin kohtiin, korjasin parempiin kohtiin. Etsin ehjät jouluvalot ja ripustelin niitä monta tuntia. 8. Poika soitti ja kyseli asunnon ilmanvaihtoventtiilien huoloto-ohjeita. 9. Soitin nuohoojalle.
Nämä kahdelta päivältä.
Ei nää ole metatöitä. Sun nainen varmaan ehdotti jouluvaloja eli nainen on tuossakin tehnyt isomman työn.
Ai miettiminen on suurempi työ kuin ulkona kylmässä tikapuilla kiipeileminen ja naulojen hakkaaminen ja ripustelu. Ei mun vaimo mieti mitään kahta tuntia, se on rivakka nainen kaikessa! Ja jouluvalot laitoin omasta halusta lapsenlapsia varten.
Genderwars Yaaasaargh!
Kuka kuolee ja kenen kukkulalle! Seuraavassa jaksossa iskä pukeutuu mekkoon ja Jaminalla on ymmärrys koetuksella. Katso suuri Gender bender spesiaali isänpäivänä Ruudusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Minusta nuo on hyviä esimerkkejä metatöistä, jotka useimmiten kuuluvat perheen miehelle. Mutta tärkeämpää olisi verrata sitä kuinka usein ko. metatyötä tekee, onko se päivittäistä? Luulen, että isointa kinaa näissä naisten ja miesten metatöistä kinaamisessa aiheuttaa nimenomaan se, että miehet luettelevat ja vertaavat sellaisia töitä, joita pitää tehdä muutama kerta vuodessa. Olisi hyvä asettua siihen vaimon asemaan ja siihen, että useimmiten naisten niskoille jää sellaiset asiat joissa metatöitä pitää tehdä monta kertaa päivässä. Eli määrällisesti paljon enemmän, silloin ne ilman muuta rasittavat myös enemmän.
Ja totta kai tiedän, että poikkeuksia on molemmissa sukupuolissa, eli on naisia, jotka eivät pysty tekemään metaöitä ja on miehiä, jotka tekevät niitä enemmän. Mutta keskimäärinhän on jostain kumman syystä niin, että naiset tekevät suurimman osan metatöistä, sitä en tiedä johtuuko se fysiologiasta aivoissa, hormoneista, kotikasvatuksesta, vai mistä. Itse jotenkin uskon tuohon kotikasvatuksen voimaan koska lähipiirissäni on erittäin hyvä esimerkki, mieheni ja hänen 2 siskoaan. Kaikki todella onnettomia tekemään näitä metatöitä. Meillä ne teen minä ja hänen toisella siskolla sen on tehnyt aina perheen mies (hän on ollut 3 kertaa aviossa ja jokainen mies on hoitanut kaiken) ja toisella siskolla on myös mies huono metatöissä ja tässä perheessä onkin koko ajan vallalla pieni kaaos.
Vierailija kirjoitti:
No pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa, treenipaikathan vaihtelee. Ja pitää osata ottaa oikeat lapset kyytiin. Onhan siinä jo muistettavaa. Jos et ymmärrä, miten tuohon voi tarvita ohjeistusta, et ehkä ole ollut vastuussa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hemmetin ihana keskustelu. Varsinkin kun puoliso rakas vaimoni on ollut työkyvyttömyyden takia eläkkeellä 2v. Synnytyksen jälkeinen masennus ja totaali burn out. Jos hän jaksaa laittaa astiat koneeseen mitä käyttää on jo hyvä päivä.
Ite täs tekee duunit/ 99.9% kotihommista ja mitä hemmetin metatöitä nää nyt sitten on 100%.
Silti me selvitään. Arvatkaa miksi? Koska mä teen sen mitä täytyy ja rakastan perhettäni.
Niin. Oisko kiva jos vaimosi olisi terve ja kunnossa, mutta silti työnjako olisi tuo? Sellainenhan se tilanne on niissä perheissä, jossa asiasta tulee ongelma.
En usko että yhdessäkään perheessä on tilanne se että mies nukkuu 16h vrk ja jääkaapilla käynti on saavutus.
Puhuin työnjaosta kotitöiden suhteen. Kotitöiden määrä lienee aika sama lapsiperheessä riippumatta siitä nukkuuko puoliso vai onko töissä vai lojuuko muuten vain sohvalla känny kourassa, jos ei osallistu.
Lisäksi maailmassa on myös perheitä joissa mies on se sairastunut osapuoli, naisethan on paljon useammin puolisoidensa omaishoitajiakin kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIehelläsi on joku muistiongelma. Tuolla ei ole mitään tekemistä hänen sukupuolensa kanssa.
Aika monelle naiselle teksi kyllä hyvää relata vähän ja hyväksyä, että se toinen ei ole samanlainen kuin hän. Ihan hyvin aikuinen ihminen voi avata suunsa ja pyytää, että toinen ottaa kopin vaikka vähäksi aikaa itseä rasittavista meta- ja kotitöistä. Ja sen jälkeen hyväksyä sen, että se toinen hoitaa asiat omalla tavallaan, joka ehkä poikkeaa omastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika monelle naiselle teksi kyllä hyvää relata vähän ja hyväksyä, että se toinen ei ole samanlainen kuin hän. Ihan hyvin aikuinen ihminen voi avata suunsa ja pyytää, että toinen ottaa kopin vaikka vähäksi aikaa itseä rasittavista meta- ja kotitöistä. Ja sen jälkeen hyväksyä sen, että se toinen hoitaa asiat omalla tavallaan, joka ehkä poikkeaa omastaan.
Entäs kun ei hoida tai sitä hoitamista pitää valvoa?
Vierailija kirjoitti:
Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria
Tähän lainaamaani viestiin viitaten: tosiasiassa en usko että miesten tekemää metatyötä ei huomattaisi. Asia on pikemminkin niin että sitä pyritään väheksymään. Kyseessä on ideologinen pakkomielle, enemmän kuin todellinen ilmiö. Metatyö ylipäätään on juttu vain jos kyseessä on naisen tekemä metatyö. Jos miehet yrittää tätä korttia käyttää niin sellainen ei nyt vain käy miehen tekemät asiat eivät ole metatöitä mutta ai että miten naisia sorretaan kun jessican synttärikutsut piti suunnitella ja kaikkea.
Mies tekee metatöitä hartaasti, istuu sohvalla ja kiskoo kaljaa. Vaatii ilmeisesti kovasti ajattelutyötä millä esim. 3 vuotta pihalla seisoneet suursäkit (jätekierrätykseen kerättyä kamaa sisällä) saisi kuljetettua pois. Tämä vain yksi esimerkki, toinen ihan tuore: lupasi viedä auton renkaiden vaihtoon torstaina (en vaadi tekemään itse), ei vienyt (en tiedä syytä) joten itse hommasin kotiin renkaiden vaihtajan että päöäsen autoilemaan tänään. Itseni on asiat tehtävä jos aikoo tehdä, juu kysykää vaan miksi katson tätä, en tiedä itsekään... saamaton vätys, no kotityöitä tekee (kosmeettinen siivoaminen, pyykin pesu ja astiat, ruohon leikkaa, siinäpä se).
Ja näistä moni on niitä oikeita töitä, ei metatöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa, treenipaikathan vaihtelee. Ja pitää osata ottaa oikeat lapset kyytiin. Onhan siinä jo muistettavaa. Jos et ymmärrä, miten tuohon voi tarvita ohjeistusta, et ehkä ole ollut vastuussa asiasta?
No se ohjeistus tulee yleensä seuralta, ei vaimolta. Jostainhan se vaimokin ne tietonsa saa vain onko hänellä kristallipallo josta näkee treenipaikat ja ajat.
Suurin ongelma on siinä, että naiset jatkuvasti arvioivat tehtyä työmääräänsä miehen tekemään työmäärään. Maksavat 50€, jotta mies ei saa 100€....
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Minäkin voisin mieluummin tehdä pihasaunaan littyvän metatyön, jos ukko hoitaa kaiken muun. Vaihdetaan toki päikseen minun puolesta.
Voi kissi parkaa