Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme vanhassa omakotitalossa. Jos mies hoitaisi kaiken ruuanlaittoon liittyvän (suunnittelu, ostokset, kokkaukset, keittiön siistiminen), niin voisin hoitaa ihan kaiken muun mielelläni. Ruokahuolto on se, jota on hirvittävän paljon ja joka käy raskaaksi.
Nyt sanot noin, kun sulla ei ole mitään tietoa mitä ne muut on. Tottakai vähättelet ja se oma "ruokahuolto" on hirveän ylivoimaista ja raskasta.
Tiedän toki sen, että ruokahuollon lisäksi teen pääosan pihatöistä ja esim. lumen kolaukset lähes täysin. Remontit tekee ulkopuolinen, paitsi pintaremontit, joita olen itse tehnyt myös työkseni ja teen niitä tarvittaessa mielelläni. Kumpikin hoitaa oman autonsa huoltoon ja korjaamolle tarvittaessa. Renkaat vaihtaa teinit rahaa vastaan. Mieheni tekee hyvin vähän. Jos monta kertaa pyytää. Se on väsyttävää ja rapauttaa kunnioitustani häntä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovinkaan kehittäävää alkaa vänkäämään metatöistä kun se on sama kun puhuu aidan seipäistä silloin kun tarkoitus on puhua itse aidasta.
Traktoreiden huolloilla tms ei ole mitään tekemistä vanhemmuuden tai parisuhteen kanssa.
Ja kun metatöistä keskustelu on kuitenkin lähtenyt siitä että vastuu asioiden hoidosta jää monesti äideille, niin silloin on turha alkaa miesten uhritumaan siitä ettei heidän tekemää metatöitä huomata.
Ne kotityöt, lasten hoito jne kun ovat asioita joista täytyy huolehtia. Se huolehtiminen kuitenkin jää monesti naisen vastuulle. Esim. Jos nainen ei varaa lapselle hammasläkäriaikaa, eikä puhu asiasta niin hammaslääkäri aika jää varaamatta.
Tai jos on sovittu jostain asiasta että isä hoitaa, niin se jää tekemättä varsinkin jos nainen ei muistuttele ja kirjoittele
Se on ihan yks hailee mitä se on. Se on taatusti raskaampaa fyysisesti kuin mikään mitä minä joudun lapsien kanssa tekemään.
4lasta.
Vierailija kirjoitti:
No onpa taas löydetty mahtavat metatyöt.
Lattia lahoaa tai kiuas kärähtää.
Useimmilla ei lattia lahoa koskaan.
Kiuas saattaa kärähtää kerran 30 vuoden aikana. Tai harvemmin. Meillä tai edes isovanhemmilla ei ole kärähtänyt koskaan.
Meillä lapsuuskodissa kärähti kerran liesi. Äiti kävi ostamassa uuden ja kodinkoneliike hoiti asennuksen. Ei siihen kauheasti metatyötä tarvittu.
Se jokaviikkoinen, pahimmillaan päivittäinen yhteydenpito päiväkotiin ja kouluun vie paljon enemmän aikaa ja voimia.
Ne miesten suuresti hehkuttamat auton renkaat vaihdetaan rengasliikkeessä. Siellä säilyttävät renkaat, huolehtivat niiden pesut ja seuraavat kulutuspinnan kulumisen ja uusiin vaihtamisen tarpeen mukaan.
On sovittu, että meillä minä hoidan nämä yhtyedenpidot päiväkotiin, kouluun, hoidan lääkärikäynnit ja suurimman osan kaikista metatöistä meidän huushollissa. En koe, että se vie voimia. On vain mukavaa, kun saa organisoida, pohtia ja suunnitella. Jokaisen kokemukset on tietysti yksilöllisiä ja joku voi kokea nämä rasittavana.
Suurin käytännön ongelma oli saada päiväkodissa henkilökunta uskomaan, että kaikissa yhteydenotoissa minä olen se ensisijainen kontakti, eikä lapsen äiti. Meillä tämä toimii ja vaimon ei tarvitse kantaa taakkaa metatöistä, kun minä ne hoidan suurimmaksi osaksi. Varsinaiset kotityöt ja erilaiset huoltotyöt hoidetaan puoliksi osaamisen ja kyvyn mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hammastahnojen kulutusta ja hammaslääkäriaikojen suunnittelua, oletteko te iha järjissänne tai tosissanne :D
Kyllähän se vi*uttaa, jos tahna on loppu iltapesujen aikaan eikä ole ostettu kaappiin uutta. Ja kyllä minä joudun suunnittelemaan lapsen hammaslääkäriä vaikka siinä mielessä, että milloin se kannattaa varata, jotta töiltäni ehdin kuskaamaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hammastahnan kulutuksen seuraaminen ja hintavertailu"
🤣🤣🤣🤣 Ei hele..tätä nykyaikaa.
Kyllä on raskasta ja uuvuttavaa.
"Tänään seurasin koko illan perheemme hammastahnan kulutusta. Vaikuttaisi siltä että noin iltakahdeksan aikaan sen kulutus on huipussaan ja muulloin vähäisempää. Mies mittasi hammasharjalleen puolentoista sentin viirun, vaikka sentti on suositus. Tuolla tahdilla tahna loppuu jo 16.11. ja Pekko-Irmelin balettitunnit joudutaan perumaan että keritään hakemaan Tokmannista tarjoustahnaa. Kumpa mies ajattelisi lapsiaan ja käyttäisi vähemmän tahnaa."
Jeeeep!! Vähemmästäkin uupuu!
Musta vois laskee tänkin metatyöks, että luen täällä mitä kaikkea metatyötä pitäis tehdä! Enhän mä edes osais ottaa huomioon kaikkee mistä uhriutua ellei joku kerro miten hammastahnan kulutusta seurataan oikeaoppisesti!
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Nyt pitäisi määritellä metatyö. Sillä tarkoitetaan lähinnä sellaista, jonka täytyy tapahtua useimmiten ihan joka ikinen päivä (mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin. ettei lapsi vilustu pihalla) tai toistuu ainakin viikoittain (lapset kuljetetaan harrastukseen). Ei sellaista, mikä tapahtuu kerran elämässä ja jossa muutaman päivän odottelusta ei seuraa mitään.
Voi luoja. Jos tuollaista yksinkertaista asiaa täytyy joka päivä miettiä joka kouluun pukeutumisen yhteydessä erikseen, niin on kyllä uusavuton ihminen. Ei hyvää päivää. Nuo asiat pitäisi tulla selkärangasta. Jos tuollaista toimintaa pitää erikseen jotenkin nostaa jalustalle niin ei ihme jos on vähän elämä rankkaa ja väsyttävää kun tuollaisia mitättömiä asioita pitää ihan erikseen alkaa pohtimaan
"Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? "
Tai sitten ne hoituvat ilman mitään meteliä joten et edes huomaa niiden olemassaoloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin. Nyt pitäisi määritellä metatyö. Sillä tarkoitetaan lähinnä sellaista, jonka täytyy tapahtua useimmiten ihan joka ikinen päivä (mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin. ettei lapsi vilustu pihalla) tai toistuu ainakin viikoittain (lapset kuljetetaan harrastukseen). Ei sellaista, mikä tapahtuu kerran elämässä ja jossa muutaman päivän odottelusta ei seuraa mitään.
Voi luoja. Jos tuollaista yksinkertaista asiaa täytyy joka päivä miettiä joka kouluun pukeutumisen yhteydessä erikseen, niin on kyllä uusavuton ihminen. Ei hyvää päivää. Nuo asiat pitäisi tulla selkärangasta. Jos tuollaista toimintaa pitää erikseen jotenkin nostaa jalustalle niin ei ihme jos on vähän elämä rankkaa ja väsyttävää kun tuollaisia mitättömiä asioita pitää ihan erikseen alkaa pohtimaan
Edelleen: tietenkin ne tulee rutiinilla mutta ei se rutiini poista niiden olemassaoloa.
Isi pakenee kotitöitä korjaamalla yraktorin auraamalla tien, ajamalla haketta, ja lähtee sitten metsään kaatamaan seuraavaksi talveksi puuta, jolla talo lämmitetään. Hän korjaa hakevaraston katon jotta lämmituksen polttoaine säilyy kuivana, korjaa oikkuilevan stokkerin, poistaa kattilasta liiat tuhkat kuten tuvan leivinuunistakin, ohimennen vilkaisee onko lämminvesivaraajan toiminta kunnossa, puhdistaa rännit ja rännikaivot, tarkistaa salaojat, huoltaa lumilingon, hoitaa autojen ovien tiivistekumien silikonisuojauksen ja öljyää kaikki lukot. Vaihtaa renkaat ja pesee ne sekä siivoaa autot. Järkkää tien lanauksen, jos itsellä ei siihen välineitä ole, suunnittelee ja kilpailuttaa tarvittavat tien korjaukset ja jätekaivojen tyhjennyksen, vie roskat ja tuo postit. Raivaa tien reunoilta vesakon, ettei se talvella kaadu lumen painosta tielle niin ettei siitä pääse ajamaan. Suunnittelee seuraavan kesän terassin rakenteet ja laskee menekit valmiiksi, katsoo että budjetti riittää, huoltaa ruohonleikkurin ja muut koneet talvisäilöön, korjaa pihasta kesäletkut ja niitä varten asennetut pumput pois, samoin rahaa grillin ja pihakalusteet varastoon, korjaa aidan ja repsottavan portin, tarkistaa lasten kiipeilytelineiden ja katon turvatuotteiden turvallisuuden ja koristelee tarvittaessa ruuvit, asentaa kasvihuoneen sisälle tarvitset, jottei katto romahda lumen alle, peittää kasvihuoneen pressulla ja tarkistaa ettei kasvihuoneen ympärille jää mitään mikä kiinni jäätyessään estäisi lumen kolasmisrn kasvihuoneen seinustalta, käy rannalla kääntämässä veneen ja tarkistaa samalla onko rantasaunalla kaikki kunnossa talvea varten, vie savupiipun päälle pellin estämään lumen pääsyn hormiin, vetää laiturin kuivalle maalle, ettei jäät vie sitä keväällä, vilkaisee samalla zen kunnon, onko korjsustarvetta tai tarviiko jo rakentaa kokonaan uusi. Tarkistaa pitääkö ensi kesänä jo maalata rantasauna, aita tai talo. Käväisee katolla tarkastamassa ovatko tiilet ehjät ja tarvittaessa vaihtaa rikkinäiset, harjaa roskat katolta. Kaiken tämän tuo laskuri ja siipeilijä tekee vsin siksi, ettei hänen tarvitse osallistua metatyöhön, kuten esim suunnitella minkä mekon lapsi pukisi kaverinsa synttäreille viikon päästä js mitä sille 5v tytölle ostettaisiin synttärilahjaksi. Kyllä isät ovat vastuuttomia kun jättävät kaiken raskaan työn vaimon harteille eivätkä osallistu kotitöihin!
"Mieheni tekee hyvin vähän. Jos monta kertaa pyytää. Se on väsyttävää ja rapauttaa kunnioitustani häntä kohtaan."
Tuossa ongelmana on se että miehesi on laiska ja saamatoin ääliö, ei se että monilla miehillä ei voisi olla paljonkin metatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavaa kun naiset täällä yhtämielin ovat vähättelemässä miesten tekemiä metatöitä, millä syyllä hyvänsä :)
Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? Kas miten epärelevanttia.
Saanko minä perheenäitinä paljonkin sympatiaa kankaankutomiseen liittyvistä metatöistä? Tiedän, että ennen vanhaan rukit ja värttinät olivat tärkeä osa naisten arkea, niin ei minun nyt tarvitse tyhjentää ikinä tiskikonetta?
Oletko sekaisin?? Ei täällä ole mitään 1800-luvun töitä lueteltu vaan kuule ihan normaalia ihmisten arkea on nuo pihan ja kodin huoltoon ja kunnostamiseen liittyvät työt. Edelleen pitää lumet luoda ja pyörät huoltaa ja korjata, että lapset pääsee kouluun. Edelleen rännit putsataan, terassit rempataan, menopelit huolletaan, koneet päivitetään, rikki menneet esineet korjataan jne jne.
Vierailija kirjoitti:
"Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? "
Tai sitten ne hoituvat ilman mitään meteliä joten et edes huomaa niiden olemassaoloa?
Tämä. Ei mun vaimo edes tiedä et meillä on lämmön talteenotto tai että ilp on suodattimet. Tuskin tajuaa et rännit pitää puhdistaa.
"Kyllähän se vi*uttaa, jos tahna on loppu iltapesujen aikaan eikä ole ostettu kaappiin uutta. "
Sitä kun itsekin puristaa samaa tahnaa päivittäin niin huomaa milloin se alkaa olla vähissä ja on aika ostaa uusi. Ei se vaadi ajattelua saati suunnittelua, vain minimaalisesti huomiokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
Eikö lapsilla ole harrastusvälineitä? Kulkuneuvoja? Pyöriä? Koneita? Laitteita? Eikö kodissa tarvitse lattiakaivoja putsata, lamppuja vaihtaa, suodattimia puhdistaa ja vaihtaa? Korjata asioita?
Autot katsoa kuntoon?
Onko mökkiä?
Aika monella on omaisuutta jota korjata tai huoltaa kuitenkin...
Minä hoidan oman autoni huoltoon, kat
Meillä mies kyllä huoltaa pyörät, mutta aika usein pitää pyytää että voisiko tehdä sen. Sama koskee sitä autoa. No, nyt vaihtoi renkaat oma-aloitteisesti kun oli lähdössä viikonlopuksi harrastamaan autolla ja lumipyryä luvassa. Lattiakaivojen putsaus on enemmän naisten hommaa, siinähän se kylppäriä siivotessa hoituu, lamput nyt osaa vaihtaa kuka vaan. Kodinkoneet ym. tekniset laitteet kiinnostaa minua naista enemmän ja ne hommaan, mies kyllä auttaa asennuksissa jos pyydän (aika harvoin kyllä tarvitsee mitään hommata). Musiikkivehkeet on ainoa jota mies on hankkinut. Mitään lasten harrastusvälineitä ei mies ole koskaan hankkinut, sukset huoltaa minun isä.
Miehen vahvuus on ruuanlaitto, joten sitä kaikkine metatöineen tekee enemmän kuin minä. Samoin lasten kouluasiat, koska työnsä joustaa enemmän. Ja ne iv-koneen suodattimet, vaikka osaisin minäkin ne tehdä ja tietäisin milloin.
Voi apua, tietäisittepä mitä viestittelyä me käydään viikko-viikko-isän, jonka talvi on yllättänyt, kanssa. Lapsella ei ole sopivia kenkiä, vaikka isän vuoro hankkia. Isä haluaa, että minä äitinä etäältä osoitan hänelle juuri ne kengät, jotka hän käy ostamassa. Lapsi kiukuttelee, ettei halua niitä. Isä edellyttää, että minä tietäisin, mikä kenkä sopii lapselle. Ei kuulemma aio kiukuttelevan lapsen kanssa kauppaan, ellei tiedä mihin kauppaan menee ja mistä saa ensisovittamalla juuri oikeat kengät. Viime kerralla isän naisystävä kyllästyi jahkailuun, ja vei lapsen lopulta kauppaan ja osti kengät. Omilla rahoillaan.
Näitä kenkiäkin pitäisi miettiä ja hommata sen noin neljä kertaa vuodessa per lapsi, kun lapsen jalka kasvaa ja vuodenajat vaihtelevat.
Vääntö ei suinkaan pääty mihinkään vuoroviikkovanhemmuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
Miten niin ei edes vuosittain ? Auton katsastus, huollot, renkaiden vaihdot, auton polttimoiden vaihdot, mahdolliset auton osamaksu lyhennykset, vakuutukset jne. ovat ainakin meillä ihan joka vuotisia. Sitten omakotitalossa on kaikki muut, niin nuo miehet koko ajan tekee jotain pääasiassa ulkona, mutta sitä ei kukaan huomaa. Ainut vaan että vain tämän päivän kaupunkilais äidit tekee kaikesta numeron. Miehistä varmaan 99,9% osaa ostaa ruokaa ihan itse, jopa sellaista mitä lapset syö, niin eivät saa kun yks on tehnyt töitä sen eteen mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Isi pakenee kotitöitä korjaamalla yraktorin auraamalla tien, ajamalla haketta, ja lähtee sitten metsään kaatamaan seuraavaksi talveksi puuta, jolla talo lämmitetään. Hän korjaa hakevaraston katon jotta lämmituksen polttoaine säilyy kuivana, korjaa oikkuilevan stokkerin, poistaa kattilasta liiat tuhkat kuten tuvan leivinuunistakin, ohimennen vilkaisee onko lämminvesivaraajan toiminta kunnossa, puhdistaa rännit ja rännikaivot, tarkistaa salaojat, huoltaa lumilingon, hoitaa autojen ovien tiivistekumien silikonisuojauksen ja öljyää kaikki lukot. Vaihtaa renkaat ja pesee ne sekä siivoaa autot. Järkkää tien lanauksen, jos itsellä ei siihen välineitä ole, suunnittelee ja kilpailuttaa tarvittavat tien korjaukset ja jätekaivojen tyhjennyksen, vie roskat ja tuo postit. Raivaa tien reunoilta vesakon, ettei se talvella kaadu lumen painosta tielle niin ettei siitä pääse ajamaan. Suunnittelee seuraavan kesän terassin rakenteet ja laskee menekit
Ei tähän voi sanoa muuta kuin jätä se sika. Se ei arvosta sua naisena tai äitinä. Oot vaan kotiorja.
Vierailija kirjoitti:
Isi pakenee kotitöitä korjaamalla yraktorin auraamalla tien, ajamalla haketta, ja lähtee sitten metsään kaatamaan seuraavaksi talveksi puuta, jolla talo lämmitetään. Hän korjaa hakevaraston katon jotta lämmituksen polttoaine säilyy kuivana, korjaa oikkuilevan stokkerin, poistaa kattilasta liiat tuhkat kuten tuvan leivinuunistakin, ohimennen vilkaisee onko lämminvesivaraajan toiminta kunnossa, puhdistaa rännit ja rännikaivot, tarkistaa salaojat, huoltaa lumilingon, hoitaa autojen ovien tiivistekumien silikonisuojauksen ja öljyää kaikki lukot. Vaihtaa renkaat ja pesee ne sekä siivoaa autot. Järkkää tien lanauksen, jos itsellä ei siihen välineitä ole, suunnittelee ja kilpailuttaa tarvittavat tien korjaukset ja jätekaivojen tyhjennyksen, vie roskat ja tuo postit. Raivaa tien reunoilta vesakon, ettei se talvella kaadu lumen painosta tielle niin ettei siitä pääse ajamaan. Suunnittelee seuraavan kesän terassin rakenteet ja laskee menekit
Kuinka suuri osa nykyisiä elää tuollaista elämää? Mitä arvioisit?
Vierailija kirjoitti:
"Mieheni tekee hyvin vähän. Jos monta kertaa pyytää. Se on väsyttävää ja rapauttaa kunnioitustani häntä kohtaan."
Tuossa ongelmana on se että miehesi on laiska ja saamatoin ääliö, ei se että monilla miehillä ei voisi olla paljonkin metatöitä.
Sama kokemus on suurella osalla ystävistäni. Ääliöitä tuntuu riittävän.
Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? Kas miten epärelevanttia.
Saanko minä perheenäitinä paljonkin sympatiaa kankaankutomiseen liittyvistä metatöistä? Tiedän, että ennen vanhaan rukit ja värttinät olivat tärkeä osa naisten arkea, niin ei minun nyt tarvitse tyhjentää ikinä tiskikonetta?