Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
"Totuus kuitenkin on, että suuri osa avuoliitoista päättyy siihen, että nainen väsyy olemaan kokoaikainen huolenpitäjä. "
Se ei aina kuitenkaan ole synonyymi sille että mies ei tekisi mitään eikä aina edes sille että mies tekisi jotenkin vähemmän. Lopulta kyse on aina tunteesta siitä että ei jaksa, ei niinkään pelkästään siitä miten ne työt jakautuvat. Se toinen voi olla tahollaa ihan yhtä uupunut ja sekin voi saada aikaan sen suhteen kahnaukset. Ja on mahdollista että se uupunut myös ylisuorittaa ja tekee asioita joita ei olis pakko ja kokee lusmuiluksi sen kun toinen yrittää elää hieman rennommin.
On helpompi ulkoistaa se oma paha olo toisen syyksi kuin miettiä mitä kaikkea sen takana on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.
Tavallisessa kodissa ei ole korjailtavaa ja naiset hoitaa yleensä lasten harrastukset.
Kun olen kaksi lasta hoitanut läpi urheiluharrastusputken niin kyllä siellä kentän laidalla, pelireissuilla ja joukkueen kokouksissa on paljon enemmän isiä kuin äitejä.
Ei ole täällä helsingissä. Enimmäkseen äidit hoitaa poikien jalkapalloharrastukset. Englanninkielessä on sille ihan oma termi: Soccer Mom. Ja jopa tila-autoa kutsutaan Soccermom nimellä juurikin siksi että äidit kuskaa lapset harrastuksiin.
Harrastukseen kuskaaminen ei ole sitä metatyötä. Metatyötä on pitää maksut maksettuna, pelikamat puhtaina ja ehjinä ja oikean kokoisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.
Tavallisessa kodissa ei ole korjailtavaa ja naiset hoitaa yleensä lasten harrastukset.
Uskallan väittää, ettei tämä ole totta. Että naiset hoitaisi yleensä lasten harrastukset. Itselläni on ohjaajana kymmenen vuoden kokemus tästä ja kyllä vähintään puolet ellei enemmänkin harrastavien lasten vanhemmista isät ole niitä, jotka hoitaa lastensa harrastukset. Yhteydenpitoineen, järjestelyineen, kuskaamisineen ja ollen mukana toiminnassa jollain tavoin.
N32
Missä lajissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olen kaksi lasta hoitanut läpi urheiluharrastusputken niin kyllä siellä kentän laidalla, pelireissuilla ja joukkueen kokouksissa on paljon enemmän isiä kuin äitejä.
Poikien joukkueurheilussa varmaan näin, vaan eipä olekaan enää tyttöjen harrastuksissa, edes joukkueurheilussa. Sitten on ne muut harrastukset kuten tanssi, joka on all female panel omien kokemusten mukaan. Poikien joukkueurheilussa äidit vaikuttaa sitten varainkeruussa, niissä harvoin näkee isejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
Miten niin ei edes vuosittain ? Auton katsastus, huollot, renkaiden vaihdot, auton polttimoiden vaihdot, mahdolliset auton osamaksu lyhennykset, vakuutukset jne. ovat ainakin meillä ihan joka vuotisia. Sitten omakotitalossa on kaikki muut, niin nuo miehet koko ajan tekee jotain pääasiassa ulkona, mutta sitä ei kukaan huomaa. Ainut vaan että vain tämän päivän kaupunkilais äidit tekee kaikesta numeron. Miehistä varmaan 99,9% osaa ostaa ruokaa ihan itse, jopa sellaista mitä lapset syö, niin eivät saa kun yks on tehnyt töitä sen eteen mitä ostaa.
Meillä vaimo hoitaa yleensä katsastuksen ja renkaat vaihtuu autopesulassa ja ei kai kukaan enää vaihda itse polttimoita? Yhteisessä taloudessa ei ole eroteltu liittyykö lasku autoon vai pesukoneeseen. Meillä se on myöskin vaimo joka puuhaa omakotitalossa pihalla. Minä puuhailen omia hommiani pihamökissä.
Jos et ole kaupunkilainen niin miten et tiedä mitä siellä omakotitalon pihalla tehdään?
Totta hitossa vaihtaa, vaihdoin viikonloppuna naisystävän autoon rekkarin valon. Vai huoltoko se olis moista varten pitänyt varata :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on se perheenäiti joka hoitaa iömoittautumiset, välineiden hankinnat ajalaan, maksaa laskut, tekee aikataulut jne.
Meilläkin mies vain sitten kuskaa (ja siitäkin pitää muistuttaa joka ainoa kerta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan väittää, ettei tämä ole totta. Että naiset hoitaisi yleensä lasten harrastukset. Itselläni on ohjaajana kymmenen vuoden kokemus tästä ja kyllä vähintään puolet ellei enemmänkin harrastavien lasten vanhemmista isät ole niitä, jotka hoitaa lastensa harrastukset. Yhteydenpitoineen, järjestelyineen, kuskaamisineen ja ollen mukana toiminnassa jollain tavoin.
N32
Missä lajissa?
Tanssissa ja voimistelussa, joita itse ohjaan, on kyllä lähinnä äitejä. Ja mummoja. Ja samoin luistelussa, jota oma lapseni harrastaa.
Onko perheen sisäinen 24/7 päivystys metatyötä? Sinulle soitetaan, jos auto ei lähdekään työpaikan pihasta käyntiin, polkupyörän avain on hukkunut tai bussikortista loppui saldo? Jos matalalle priorisoidun kotikadun vallit aurataan pihaliittymän kohdalle keskellä yötä? Jos kerrotaan myöhään illalla/aamulla että ai niin autosta kuului hassu ääni, menen toisella autolla? Tämän takia joutuu tekemään joka asialle b-suunitelman eli omien töiden ja pakollisten menojen suunnittelu niin, että miten ne saa järkättyä, jos paska osuu tuulettimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isi pakenee kotitöitä korjaamalla yraktorin auraamalla tien, ajamalla haketta, ja lähtee sitten metsään kaatamaan seuraavaksi talveksi puuta, jolla talo lämmitetään. Hän korjaa hakevaraston katon jotta lämmituksen polttoaine säilyy kuivana, korjaa oikkuilevan stokkerin, poistaa kattilasta liiat tuhkat kuten tuvan leivinuunistakin, ohimennen vilkaisee onko lämminvesivaraajan toiminta kunnossa, puhdistaa rännit ja rännikaivot, tarkistaa salaojat, huoltaa lumilingon, hoitaa autojen ovien tiivistekumien silikonisuojauksen ja öljyää kaikki lukot. Vaihtaa renkaat ja pesee ne sekä siivoaa autot. Järkkää tien lanauksen, jos itsellä ei siihen välineitä ole, suunnittelee ja kilpailuttaa tarvittavat tien korjaukset ja jätekaivojen tyhjennyksen, vie roskat ja tuo postit. Raivaa tien reunoilta vesakon, ettei se talvella kaadu lumen painosta tielle niin ettei siitä pääse ajamaan. Suunnittelee s
Kuinka suuri osa nykyisiä elää tuollaista elämää? Mitä arvioisit?
Ja nekin, jotka elävät, ovat niin kädet täynnä puuhaa, etteivät kerkiä uhriutumaan. Ei alkeellisissa oloissa elävä äitikään makaa sohvalla ja someta, tai kuvittele, että toinen pakenee kotitöitä. Kyllä niitä on kaikille, jos aikoo pitää elämän hallinnassa, kodin asuttavana ja sen asukkaat terveinä ja hyvinvoivina. Sitä en tiedä, mistä tämä isi kimpaantui, ongelmahan on ihan toisenlaisissa perheissä ja oloissa.
Vaikea ottaa kantaa. Täällä kaupungissa siis. Molemmilla täsmälleen samat metatyöt ja se tekee joka ehtii. 50/50.
Vähän häiritsi jutussa naisen kommentti että parisuhteen pointti on joku arjen töiden jakaminen, aika käytännöllinen näkökulma. No, ehkä olen huumorintajuton. Tottakai sujuva arki on tosi kiva juttu, mutta ei se saa minulta esimerkiksi pikkuhousuja märäksi. Arki on se elämän ruisleipä ja parisuhteeseen tarvitaan minulle vähän muutakin, viikonloppuherkkuja. Paitsi ehkä pikkulapsiaikana, toisen sairastuessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täällä helsingissä. Enimmäkseen äidit hoitaa poikien jalkapalloharrastukset. Englanninkielessä on sille ihan oma termi: Soccer Mom. Ja jopa tila-autoa kutsutaan Soccermom nimellä juurikin siksi että äidit kuskaa lapset harrastuksiin.
Harrastuk
No soccer mom-konsepti istuu vähän heikosti Suomeen kun täällä noita pelkästään miehen tuloilla eläviä perheitä on aika vähän. Se on toki aika luonnollista että jos toinen vanhemmista jää pysyvästi kotiin niin hoitaa myös enemmän noita hommia.
Vierailija kirjoitti:
"Totta, ihmisissä on oikeasti eroja siinä kuinka tehokkaasti he kykenee asioita suunnittelemaan ja hoitamaan ja kuinka jaksavia ylipäätään ovat. Toki sitä tehokkuutta ja rutiineita voi myös opetella, vaikkei se niin luontevasti sujuisikaan.
Eikä tämä ole sukupuolesta kiinni, osin kyllä motivaatiosta jotain hommaa kohtaan. "
Nykyään saaisi myös vaikka kännykkään hyvät työkalut metatöiden tehokkaaseen hoitamiseen jos vain haluaa. Kummallisinta on että moni osaa työnsä hoitaa hyvinkin tehokkaasti ja organisoidusti mutta jostain syystä se pakka hajoaa kotona täysin ja joku seuraavan viikon syömisten suunnittelu muuttuu vuoren kokoiseksi uraksi joka pilaa koko viikonlopun.
Jos on koko viikon töissä ollut tehokas ja organisoinut, haluaisi ehkä viikonloppuna rentoutua ja jättää organisoinnin jollekin toiselle.
Minusta tuntuu, että työt ovat jakautuneet tasan vain niinä parina vuotena, jolloin mieheni rakensi meille omakotitalon päivätyö ohella. Senkin jälkeen pari vuotta meni kivasti, mutta nyt taas se olen minä joka hoitaa ja muistuttaa kaikista kotiin ja perheeseen liittyvistä asioista. Teemme molemmat yhtä haastavaa ja raskasta päivätyötä, mutta vain toinen meistä romahtaa sen jälkeen sohvalle miettimättä lainkaan, miten perhe saa ruokaa tai miten lapaset pääsevät harrastuksiinsa tai saavat läksyt tehtyä.
Jos oikein kauniisti pyydän tai kovasti käsken, saattaa alkaa selvittää jotakin taloon liittyvää asiaa tai ajaanurmikon. Mutta mitään ei tapahdu ilman pyytämistä tai vaatimista.
Vierailija kirjoitti:
Onko perheen sisäinen 24/7 päivystys metatyötä? Sinulle soitetaan, jos auto ei lähdekään työpaikan pihasta käyntiin, polkupyörän avain on hukkunut tai bussikortista loppui saldo? Jos matalalle priorisoidun kotikadun vallit aurataan pihaliittymän kohdalle keskellä yötä? Jos kerrotaan myöhään illalla/aamulla että ai niin autosta kuului hassu ääni, menen toisella autolla? Tämän takia joutuu tekemään joka asialle b-suunitelman eli omien töiden ja pakollisten menojen suunnittelu niin, että miten ne saa järkättyä, jos paska osuu tuulettimeen?
Kyllä minusta kuulostaa metatyöltä
Luojan kiitos olen sinkku. Teen mitä huvittaa kun huvittaa, ilman mitään metaitkua.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen sinkku. Teen mitä huvittaa kun huvittaa, ilman mitään metaitkua.
Meillä on yksi lapsi ja huomattavasti helpottaa arkea kun vastuu lapsesta jakaantuu tasaisesti molemmille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka suuri osa nykyisiä elää tuollaista elämää? Mitä arvioisit?"
Aika harva. Tosin aika harva myöskään enää nykyään elää suhteessa jossa nainen hoitaa ihan kaiken ja mies vain makaa sohvalla. Ei sekään ihan niin iso osuus ole kuin moni tuntuu kuvittelevan.
Varmasti niinkin. Totuus kuitenkin on, että suuri osa avuoliitoista päättyy siihen, että nainen väsyy olemaan kokoaikainen huolenpitäjä. Se on myös malli, johon nuoret naiset eivät halua. Metatyöt ja kotityöt ovat perheissä suurelta osin hoivatyötä. Hoivan epätasa-arvoinen jakautuminen on suurin tasa-arvo-ongelmamme. Se vaatii sen työn uudelleenjakamista.
Se että nainen väsyy, ei tarkoita automaattisesti, että se olisi miehen syy.
Lue nyt tätäkin ketjua ja avaa silmäsi. Myös se, millä itse kukakin valitsee kuormittaa itseään, on hyvin olellista näissä keskusteluissa. Jos lapsen isä sanoo, että synttäreille voi hakea valmiin kakun ja karkit, eikä leivonnaisia tarvitse olla 10.erilaista ja äiti alkaa vääntämään et eiku pullamaijan someprofiilissa oli niin ihanat, pitää saada JUST sellaset.... Niin kenen syy se uupuminen on??
Kerran oli lehdessä pariskunnasta, jotka jakoivat minuutilleen koti- ja metatyöt ja siellä oli esim sukulaisiin yhteydenpito yhtenä työnä, jonka minuutit laskettiin.
Kaikesta voi tehdä numeron halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
"Niin varsinkin sillä syyllä, että niitä on vähän ja harvoin, osalla ei ollenkaan? "
Tai sitten ne hoituvat ilman mitään meteliä joten et edes huomaa niiden olemassaoloa?
Tuo liittyy meillä minun tekemiini asioihin, ei miehen. Mies kyllä tekee ison numeron joka liikahduksestaan.
Miehellä oli esimerkiksi tapana motkottaa, että hän yksin täällä siivoaa ja minä vain sotken. Kunnes jouduin onnettomuuteen, enkä oikeasyi pystynyt yhtään siivoamaan muutamaan viikkoon. Kämppä räjähti totaalisesti jo viikossa ja lopulta jouduin palkkaamaan kaksi siivoojaa koko päiväksi raivaamaan pahimmat ryönät.
Vaikka kutsuisikin remonttireiskan eikä tekisi itse niin fiksu heppu kuitenkin selvittää, mitä rempassa kannattaisi tehdä ja mitä missään tapauksessa ei, kenellä kannattaisi teettää ja kenellä ehkä ei, mitä maksaa, missä aikataulussa saadaan, riittääkö rahat vsi mistä rahoitus ym pikkusälää , minkä näin metatyön maallikkona voisin kuvitella olevan just sitä metatyötä. Muttei tietenkin ole kodka metstyön määritelmä on että jos mies sen tekee se ei ole mitään työtä ja jos nainen tekee se on kaikkein raskainta työtä maailmassa.
Ja muuten olen sitä mieltä että vaimo olisi hyvä päästää vsikkspa tunnin lenkille joka päivä. Hyväkuntoisena hänkin jaksaa patemmin.
Miksi sinä et tee osaasi niistä?