työnantajan vastaus työvoimapulaan: etätyökielto
https://yle.fi/a/74-20121340?origin=rss
Elisan henkilöstöjohtaja Ranta-aho kertoo, että työntekijöiden ensireaktiot ovat olleet ymmärrettävästi varsin moninaisia, riippuen kunkin omasta nykykäytännöstä ja joustomahdollisuuksista.
Ja sitten perään vielä kasa jotain HR-tätipaskaa, kuinka toimiston boomerit ovat harmissaan eivätkä tule toimeen, kun eivät voi kertoa Teslojensa latausmahsollisuuksista työpaikan uusille työntekijöille. Täten päätettiin Martan ja Jukan kanssa, että on paras kutsua kaikki lähitöihin.
Kommentit (254)
Sori vaan mutta te autistit ette tajua mistä on kyse.Kyse on työyhteisön sosiaalisesta kudoksesta, yrityksen toiminnan kehittämisestä. Yritys EI ole yksittäisiä työntekijöitä asunnoissaan ympäri maata. Yritys on työntekijöiden kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan merkittävä osa toimistolle pakottamisesta pohjautuu haluun päästä eroon työntekijöistä. Pomot siis toivovat että ihmiset nostavat kytkintä, jotta heitä ei jouduttaisi irtisanomaan. Jenkeissä tämä ei ole täysin toiminut, joten poispotkimista on jouduttu jatkamaan toimistolle pakottamisen jälkeenkin.
Linkki tutkimukseen?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/taydellisten-etatyokieltojen-tod…
Mistä lähtien työttömät av-akat ovat maksaneet TT:n jutuista?🤣
En osaa teidän puolesta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, toisaalta tähän oli ihan laillinenkin peruste. Jos työsuhde on ajalta ennen koronaa ja työpaikaksi määritelty firma x, niin silloin työ tehdään sieltä käsin. Vain jos työsopimuksessasi lukee että työtä saa tehdä etänä, työntekijällä on oikeus tehdä työtä etänä eikä sitä voi kieltää. Jos sopimuksessa mainintaa etätyöstä ei ole, ei ole nokan koputtamista asiassa.
Ennen koronaakin tehtiin etätöitä jo vuosia ja vuosia aikaisemmin. Mutta. Aina voi nostaa kytkintä ja vaihtaa työnantajaa, jopa kokonaan ammatinalaa.
Joo ihan varmaan 🤣
Mitä irvailet? Olen eri kirjoittaja, mutta olen tosiaan vaihtanut alaa sen takia että edellinen työnantaja oli niin joustamaton etätyön suhteen. Tilanne vielä oli sellainen, että mi
Ja nyt sitten roikut av-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta te autistit ette tajua mistä on kyse.Kyse on työyhteisön sosiaalisesta kudoksesta, yrityksen toiminnan kehittämisestä. Yritys EI ole yksittäisiä työntekijöitä asunnoissaan ympäri maata. Yritys on työntekijöiden kokonaisuus.
Luulen tietäväni sinua paremmin. Olen kuintekin rakentanut useamman erittäin hyvin toimivan organisaation.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin juuri vähän aikaa sitten pomon kanssa ja hänen näkemyksensä siitä ketkä irtisanotaan mahdollisessa YT-tilanteessa olivat ihan selvät, etänä olevat lähtevät ensimmäiseksi.
Aika jännä, että pyrkimys ei ole päästä YT-tilanteessa niistä huonoista eroon, vaan etäilijöistä. Noh, et viittis kertoa onko mikä firma kysessä, sillä jos tämä on Helsingin Pörssissä oleva lafka ja omistaisin osakkeita, niin pistäisin myyntiin koska näkymät ko. firmalla eivät ole aurinkoiset.
Tämänkin ketjun monista kommenteista paistaa alistamisen halu. Sama motiivi kuin työterveyslaitoksen pomolla, joka esittelee subjektiivisia mielipiteitään totuuksina tämän päin Hesarissa: alaisten pitää olla siinä silmien alla puurtamassa ja kyykytettävinä ja kytättävinä. Kertoo paljon siitä, millaiset ovat mielenmaiset oman pään sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen tietäväni sinua paremmin. Olen kuintekin rakentanut useamman erittäin hyvin toimivan organisaation.
Ja organisaatiot kuten Apple, ovat väärässä eivätkä toimi??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelin juuri vähän aikaa sitten pomon kanssa ja hänen näkemyksensä siitä ketkä irtisanotaan mahdollisessa YT-tilanteessa olivat ihan selvät, etänä olevat lähtevät ensimmäiseksi.
Aika jännä, että pyrkimys ei ole päästä YT-tilanteessa niistä huonoista eroon, vaan etäilijöistä. Noh, et viittis kertoa onko mikä firma kysessä, sillä jos tämä on Helsingin Pörssissä oleva lafka ja omistaisin osakkeita, niin pistäisin myyntiin koska näkymät ko. firmalla eivät ole aurinkoiset.
Suomessa osa johtajista on totaalisen paskoja. Eräs yritys aikoinaan maksoi henkilöille könttäsumman, jos suostuivat lähtemään vapaaehtoisesti. Tuo tarjottiin kaikille, jotta henkilöstömäärää saataisiin laskettua. Tuohon tarjoukseen tarttuivat sellaiset ihmiset jotka saivat välittömästi uuden työn. Huonot työntekijät jäivät taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet.
#naiset
Vierailija kirjoitti:
Minä teen asiantuntijatehtäviä vuoden, puolentoista mittaisia määräaikaisuuksina eri työnantajille. Ei todellakaan tule mieleenkään kierrellä Suomea työpaikkojen perässä, varsinkaan kun palkka ei ole sellainen, että sillä maksaisi kunnon asunnon Helsingistä tai muistakaan suurista kaupungeista.
Silloin on kyllä tosi paschka asiantuntijatyö jos ei maksa asuntoa Helsingissä. Asut siis asuntoautossa ja teet mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun monista kommenteista paistaa alistamisen halu. Sama motiivi kuin työterveyslaitoksen pomolla, joka esittelee subjektiivisia mielipiteitään totuuksina tämän päin Hesarissa: alaisten pitää olla siinä silmien alla puurtamassa ja kyykytettävinä ja kytättävinä. Kertoo paljon siitä, millaiset ovat mielenmaiset oman pään sisällä.
Kyllä av-muija tietää paremmin kun työterveyslaitoksen asiantuntija 😆
Elisalla onkin jotain vanhoja jääriä jotka haluavat nähdä sihteeritytön takapuolen...
No enpä ainakaan Elisalle aio koskaan hakea.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen asiantuntijatehtäviä vuoden, puolentoista mittaisia määräaikaisuuksina eri työnantajille. Ei todellakaan tule mieleenkään kierrellä Suomea työpaikkojen perässä, varsinkaan kun palkka ei ole sellainen, että sillä maksaisi kunnon asunnon Helsingistä tai muistakaan suurista kaupungeista.
Etätyönä voi tiettyjä asiantuntija tehtäviä hoitaa tosiaan asumalla vaikka jossain super halvassa hevon kuusessa.
Vastaavasti joku köyhä siivooja pakotetaan asumaan super kalliiss Helsingissä ja hyvien kulkuyhteyksien varrella, että pääsee töhin.
Tämä on vain 1 hyvin vahva tapa luoda voimakkaasti epätasa-arvoisuutta ja tämä malli myös lisää "sohvalla istumista".
Lisäksi tämä on ilmastolle huono, kun ihan keskipalkkainenkin etätyöläinen voi tällä mallilla hankkia urheiluautoja, 300 neliön asunnon ja poreammeet ja muut, kun palkka on kohtuuttoman suuri verrattuna asuinkunnan kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja organisaatiot kuten Apple, ovat väärässä eivätkä toimi??
Jep. Steve Jobsin jälkeen Apple on siirtynyt peesaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
isojen yritysten johtajat toivoivat työntekijöiden viettävän toimistolla keskimäärin 3,6 päivää viikossa. Työntekijöiden toive toimistopäiville oli 1,7 toimistopäivää viikossa.
Paikallisessa sopimisessa tästä tulee iso vääntö. Suomalaisten tilalle voi aina paökata jonkun intialaisen, heitä on pari miljardia valmiina lähtemään istumaan toimistolle vaikka koko viikonlopuksi, työhyvinvoinnjsta välittämättä.
Totta kai nuo etätöihin tottuneet eivät nyt halua luopua niistä. Se on kuitenkin työnantajan päätettävissä oleva asia. Tuohan olisi hyvä syy irtisanomiselle, jos työntekijä ei halua palata lähityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulet.
#naiset
Olen mies ja ymmärrän realiteetit. Täydelliset faktat maailmassa ovat harvinaisia.
Maailma muuttui niin että etätöitä alettiin sallia. Ja nyt se muuttuu taas, kun ymmärrämme palata ihmisten pariin. Ette ymmärrä muutoksen periaatetta.
Etätyö on tehotonta lusmuilua. Tuottavuus on 30 % huonompi, mikä tutkitusti on havaittu.
Tuskin tuolla on enää yhtää noomeria töissä.
Mistä lähtien työttömät av-akat ovat maksaneet TT:n jutuista?🤣