työnantajan vastaus työvoimapulaan: etätyökielto
https://yle.fi/a/74-20121340?origin=rss
Elisan henkilöstöjohtaja Ranta-aho kertoo, että työntekijöiden ensireaktiot ovat olleet ymmärrettävästi varsin moninaisia, riippuen kunkin omasta nykykäytännöstä ja joustomahdollisuuksista.
Ja sitten perään vielä kasa jotain HR-tätipaskaa, kuinka toimiston boomerit ovat harmissaan eivätkä tule toimeen, kun eivät voi kertoa Teslojensa latausmahsollisuuksista työpaikan uusille työntekijöille. Täten päätettiin Martan ja Jukan kanssa, että on paras kutsua kaikki lähitöihin.
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niillä etanoita aivojen tilalla, vai miten ne voivat tuommoista ehdottaa?
Etätyökieltohan pahentaisi työvoimapulaa. Etätyö mahdollistaa töiden tekemisen silloinkin kun työpaikalle työpaikalle ei voi fyysisesti mennä, esim työpaikan sijainnin tai liikuntavamman takia.
Työntekijöiden löytäminen on vaikeampaa silloin jos työntekijöitä voi etsiä vain työpaikan läheisyydestä ja vain täysin terveistä ja vammattomista ihmisistä.
Teen itse työtä, jota täytyy tehdä toimistolla. Mutta läsnäolopakolle on hyvä syy. Muuten en olisi koskaan ottanut ko. työtä vastaan.
Itse olen tehnyt töitä kipeänä. Ja silloin kun lapsi on kipeä. Olisi päiväkodin aloituksen jälkeisenä vuonna tullut poissaoloja vähintään joka toinen viikko.
Mutta jos on tosiaan tehokkaampaa olla pois, niin ei kai se auta kuin uskoa
Mitä sä sekoilet?
Kukaan ei ole sanonut että poissaolo olisi tehokkaampaa.
Etätyö on työn tekemistä, ei poissaoloa.
Joille ei lähityöt maistu voi tietysti painella kortistoon. Kyllä routa porsaan töihin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niillä etanoitai aivojen tilalla, vai miten ne voivat tuommoista ehdottaa?
Etätyökieltohan pahentaisi työvoimapulaa. Etätyö mahdollistaa töiden tekemisen silloinkin kun työpaikalle työpaikalle ei voi fyysisesti mennä, esim työpaikan sijainnin tai liikuntavamman takia.
Työntekijöiden löytäminen on vaikeampaa silloin jos työntekijöitä voi etsiä vain työpaikan läheisyydestä ja vain täysin terveistä ja vammattomista ihmisistä.
Teen itse työtä, jota täytyy tehdä toimistolla. Mutta läsnäolopakolle on hyvä syy. Muuten en olisi koskaan ottanut ko. työtä vastaan.
Itse olen tehnyt töitä kipeänä. Ja silloin kun lapsi on kipeä. Olisi päiväkodin aloituksen jälkeisenä vuonna tullut poissaoloja vähintään joka toinen viikko.
Mutta jos on tosiaan tehokkaampaa olla pois, niin ei
Työnantaja on se taho joka arvioi työntekoa, ei duunari (eli sinä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi voin valita mihin menen töihin eikä ole siis ole pakko mennä töihin sellaiseen firmaan, jossa pakotetaan lähitöihin. Näennäinen työnteko toimistolla, juoruilu ja hengailu kahvihuoneessa eivät millään tapaa lisää työn tuottavuutta, joten sellainen työnantaja, joka niin kuvittelee, ei ole todennäköisesti muutenkaan paikka, jossa haluaisin työskennellä.
Mutta onneksi tosiaan itsellä on niin hyvä osaaminen, että voin todellakin valita mihin menen.
Naurattaa, sinä paska et todellakaan tiedä yhtään mistä on kyse yrityksen toiminnan jatkuvassa kehittämisessä ja yhteisöllisyydessä.
Voi miten asiantunteva ja tyylikäs kommentti! Helmi! Kertoisitko vielä, mikä on firman nimi? 🤗
Vierailija kirjoitti:
Joille ei lähityöt maistu voi tietysti painella kortistoon. Kyllä routa porsaan töihin ajaa.
Kukahan näitä kommentteja kirjoittaa?
Joku Matti Maansiirto jostain traktorin puikoista, jota vituttaa kun joitain töitä ihan oikeasti tehdään tietokoneen ääressä ja paikkariippumattomasti?
Vai joku toimistopäällikkö Mirja 63v, joka aikoo sinnitellä vielä pari vuotta töissä ennen kuin jää eläkkeelle, ja haluaa nuorison takaisin toimistolle, että voi tuntea itsensä tarpeelliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku Matti Maansiirto jostain traktorin puikoista, jota vituttaa kun joitain töitä ihan oikeasti tehdään tietokoneen ääressä ja paikkariippumattomasti?
Vai joku toimistopäällikkö Mirja 63v, joka aikoo sinnitellä vielä pari vuotta töissä ennen kuin jää eläkkeelle, ja haluaa nuorison takaisin toimistolle, että voi tuntea itsensä tarpeelliseksi?
Elisa valmistautuu lähivuosina muuttamaan pääkonttorinsa 32. kerroksiseen lasipalatsiin Pasilan keskelle. Tuonne tarvitaan penkin täytettä että johtajat voivat tiirailla yläkerroksista merelle rauhallisin mielin. Asiakkaat eli Matti ja Mirja maksavat tulevat maksamaan tuonkin pönötyksen Elisan liittymien ja muiden palveluiden hinnoissa. Elisan tiimit toimivat ympäri maata, varmaan on motivoivaa tulla konttorille jostain Itä-Hakkilasta/Sipoosta/Siuntiosta joka päivä tuntemattomien sekaan avokonttoriin tekemään töitä, vain sen takia että saadaan alkujaan typerälle investoinnille joku perustelu. Esimies ja tiimi ovat usein muualla Suomessa, kuten itsellänikin oli.
Onneksi lähdin itse Elisalta hyvän sään aikana. Nyt 100% etänä, kyllä kelpaa!
Kaffebulla kirjoitti:
Mun mielestä on aika outoa, että nykyään töissä käymistä pidetään jotenkin ylivoimaisena. Minun nuoruudessa oli ihan normaalia, että töihin mentiin, oli työajan seuranta ym. Poissaoloista piti ilmoittaa ja niihin vaadittiin pätevä syy.
Nykyään tuntuu, ett moni ei kestä mitään vaatimuksia, sääntöjä tai rajoituksia. Työnantaja ei saisi odottaa työntekijöiltä suunnilleen mitään!
Työn vaatimukset ovat kasvaneet niin paljon, että lähityötä tekemällä se ei onnistuisi. Globaalissa työympäristössä kokouksia on aamusta iltaan. Kun työajan pitäisi päättyä viimeistään klo 17, niin lähityössä olisi vaikea osallistua tätä myöhempiin kokouksiin. Etätyössä aikataulua on helpompi järjestellä. Voi pitää tauon ennen iltakuutta ja jatkaa kokousta kuudelta.
Mielenkiintoinen tuo nosto noista toimitilayrittäjistä. Mielestäni toimitilabisnes ei koskaan tule palaamaan entiseen loistoonsa vaan näivettyy pikkuhiljaa. Teknologia nyt vain on tehnyt toimitiloista pitkälti kalliin turhakkeen, toki yrityksen johto näistä pitää edelleen kiinni joissain paikoissa. Eräskin yritys leikkaa kuulemma työntekijöiden virkitysbudjettia sen sijaan että luopuisi osasta tyhjyyttään ammottavaa avotilaa. Sepä varmasti parantaakin työmotivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole Mirja enkä 63v, mutta yli 60v kuitenkin. En enää suostu lähitöihin. Jos tämä ei työnantajalle sovi, niin irtisanotkoon, eläkkeeseen sen verran vähän aikaa, että selviän kyllä. Omassa tiimissäni me vanhimmat olemme eniten etätöissä, osa nuoremmista käy välillä toimistolla, eivät hekään joka päivä. Eniten toimistolla käyvät ne, joilla on kouluikäisiä lapsia ja työrauha kotona loppuu samalla kun koulupäivä loppuu.
Itselleni työtä hakiessa vähintään osittainen etätyömahdollisuus on ehdoton vaatimus, eli en aio allekirjoittaa työsopimusta joka kieltää etätyön tekemisen.
Ne hiuksethan kasvaakin työajalla. Kyllä ne leikataankin silloin
Taas jotain keskiluokan paskaongelmia. Duunarina saa lähteä työmaalle, satoi tai paistoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanpas nyt rehellisiä. Etätyötä kannattavat ne, jotka haluavat " vapaa- aikaa" työpäivän keskellä.
Hoidetaan arki asioita..kauppa, pyykinpesu, juoksevat asiat..yms.
Totta. Juuri siksi minä tykkään tehdä etätöitä: pyykinpesu hoituu kahvitauoilla ja pääsen kampaajalle, joka ei tee iltatöitä.
Mutta: työt on minun silti tehtävä. Jos arkipäivänä juoksen asioilla, joudun tekemään työni viikonloppuna. Kukaan muu ei töitäni tee, ei edes sairaslomalla. Kaikki vain kumuloituu eteen.
Rehellisesti, kumuloituuko asiakkaatkin illaksi tai viikonlopuiksi? No ei, kukaan ei häiritse sinua la illalla klo 21 kuten voisivat ma klo 09.
Olen tuo, jolle vastaat.
Ensinnäkin: suurin osa näistä hommista, kuten pyykinpesu, hoituu ns kahvitauoilla. Toimistolla olen silloin suustani kiinni. Kotona täytän ja tyhjennän suunsoittamisen ajalla astianpesukonetta. Enkä todellakaan poistu päivittäin työpäivän aikana asioille. Kampaajakin on 4 kk välein.
Toisekseen, moni asiakkaani haluaa ilta-aikoja. Eli kyllä, tapaan heitä klo 16 jälkeen, miten he itse haluavat. Jos olen niin tyhmä, että teen työpäivien aikana kaikkea toissijaista, niin joo, joudun tapaamaan heitä la iltana. Koko pointti on siinä, että työt on hoidettava. Ennemmin tai myöhemmin.
Mitä sä sekoilet?
Kukaan ei ole sanonut että poissaolo olisi tehokkaampaa.
Etätyö on työn tekemistä, ei poissaoloa.