Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoin eläke-ikäistä äitiäni pankkijutuissa ja näin hänen saldonsa. Suuni loksahti auki

Vierailija
03.11.2024 |

Tiesin, että hän on elänyt säästeliäästi vuosia, mutta hänen käyttötilinsä saldo näytti 354 000€. Hänen eläkkeensä melkoisen pieniä, mutta hän on pihistellyt rahan käytössä aina. Hänen palkkansa oli myös pieni. Hän ei ole saanut perintöjä tai myynyt mitään. Hänellä ei ole edes omaisuutta. Hän asuu vuokralla.

Silti tuo tilinsaldo oli päätä huimaava. Itse olen pian 40 vuotias ja tililläni on tässä kohtaa kuusta rahaa hädin tuskin 100€.

Kommentit (161)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko aloitus on pelkkää bullshittiä.

Ihan infoluonteisesti: Suomen Pankin tilastojen mukaan kotimaisilla kotitalouksilla on pitkälti yli sata miljardia euroa talletuksia. Todella rikkaat sijoittavat eivätkä makuulta varojaan melkein korottomilla tileillä. Keski-ikäiset joko elävät kädestä suuhun tai lyhentävät asuntolainojaan. Nuoret ovat nykyään melkein rahattomia.

Mistä ne yli sata miljardia on haalittu?

Näinhän se on. Ei ne sadattuhannet eurot lasten, nuorten tai keski-ikäisten asuntovelallisten tileillä makaa.

Maailma on kyllä tosiaan muuttunut. Asuntolainat otetaan nykyisin myöhemmin ja niihin otetaan paljon pidempi takaisinmaksuaika kuin aikoinaan. Pitkä takaisinmaksuaika tarkoittaa, että voi ottaa suuremman lainan kuin jos lainan aikoisi maksaa takaisin 10-12:ssa vuodessa. On aika tavallista, että 50-vuotiaalla on nykyisin vielä asuntolainaa. Harvalla sen sijaan on nelikymppisenä jo asuntolainat maksettu. Mitä tulee muuten kuluttamiseen, niin eihän nylkyään eletroniikkakaan kestä kuin just ja just takuuajan päättymiseen asti. Jos ei muuten jotain laitetta tarvitsisikaan uusia, niistä tehdään sellaisia, ettei ne tietyn ajan jälkeen enää toimi. Siis vaikka mikään osa ei olisi edes rikki. Tulostimet on yksi esimerkki näistä. Teknologiaa kehitetään myös niin, että esimerkiksi telkkarin joutuu ostamaan uuden tai ainakin hankkimaan siihen jonkun uuden hilavitkuttimen, koska lähetykset eivät enää näy vanhasta telkkarissa. Vaikka siis itse laitteessa ei olekaan mikään rikki. Niin ja se 3G lakkaa toimimasta ja kohta varmaan 4G:kin, koska kaikkien pitää siirtyä 5G:hen. Puhelimet pitää olla jokaisella omat eikä riitä, että on se yksi lankapuhelin kodin eteisessä puhelinpöydällä. Paljon on myös nykyisin sellaista, mikä ei ole millään tasolla välttämätöntä, mutta helpottaa silti arkea ja elämää. Vamisruokia, puolivalmisteita, kotiinkuljetuspalveluita jne. Kuinka monella muuten tulee enää nykyisin suku ja/tai ystävät tekemään talkootyönä (=ruokapalkalla) vaikkapa remontin? Tai rakentamaan kokonaisen omakotitalon? Noista laitteista vielä, niin nykyisin juuri mihinkään vempaimeen ei saa enää varaosia, joten niitä ei voi edes korjata/korjauttaa, vaan on ostettava uusi. Ja jos saakin, osat ja ammattilanen korjaamaan maksaa helposti enemmän kuin uuden ostaminen. 

Mun mielestä on surullista että monilla nuorilla kestää todella pitkään ennenkuin edes työllistyvät niin, että on kokoaikainen työ eikä työsuhteet ole jatkuvasti vaihtuvia, jolloin väliin jää työttömyysjaksoja. Ei silloin oikein onnistu mikään pitkäjänteinen säästäminen ja sijoittaminen. Mun äitini oli tehnyt niin, että 200 000€ menee jaettavaksi tasan hänen neljälle lapsenlapselleen ja sitten minä ja siskoni saadaan kumpikin 200 000€. Kyllä mullakin se raha - verojen jälkeen - jää makaamaan säästötilille. Ainakin siihen asti, että keksin, mihin se olisi järkevintä sijoittaa. Kulutukseen se ei mene, koska en tarvitse mitään. Tai no ruokaa, pesuaineita, vessapaperia ja joitain lääkkeitä tietenkin tarvitsee, mutta eipä juuri muuta. Oma palkkani riittää säästöön ja sijoituksiin laittamisen jälkeenkin ihan hyvin siihen, mitä kulutan. En ota kantaa just ap:n tilanteeseen, mutta onhan se aika selvää, että kun ei ole enää lainoja ja lapset ovat aikuisia ja omillaan, niin aika vähällä kuluttamisella pärjää oikein hyvi, jos haluaa pärjätä.

Vierailija
102/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa korostuu sukupolvien välinen kulutusero.

Nykyään on se kun pitää kokoajan saadaa kaikki, niin eihän sitä rahaa voi jäädä.

Pitää saada nopeempi netti, pitää saada netflixit ja muut, pitää saada uus pleikkari, pitää taas woltata, pitää saada vaihtaa renkaat palveluna, pitää saada uusia vaatteita ja käsilaukku, pitää ja pitää ja pitää jne.......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu sitten ihmiselle, joka ei pääse kunnalliseen hoivakotiin, koska on liian rikas. Mutta jolla ei ole varaa yksityiseen?

Ei tällaista tilannetta ole, kunnallinen hoivakoti on ihan kaikille! Niissä ei ole tulorajoja, mutta rikas maksaa hoidosta enemmän kuin köyhä. Tuo, joka toista väittää, on väärässä. keneltäkään ei voi evätä julkista terveydenhoitoa tuloihin vedoten.

No niin, edelleen. Vaikuttaako tilillä olevat säästöt ja omustusasunnon arvo maksuihin? Vai määräytyvätkö maksur tulojen eli eläkkeen mukaan?

Maksu määräytyy tulojen mukaan, tuloiksi lasketaan myös osingot, vuokratulot jne. sekä metsäomaisuuden laskennallinen tuotto. Vaikka ei myisi mitään, niin metsän kasvulle lasketaan arvo.

Vierailija
104/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan itse rahaa parin päivän päästä lisää.

Ap

Mutta arvatkaa tekisikö mieli lainata äidiltä tonni pari jossa olisi loputon maksuaika.

Ap

Mitä siitä parista tonnista olisi sinulle hyötyä kun humputtelisit sen menemään saman tien. Arvaa miksi äidilläsi on sitä rahaa, juurikin sen säästeliään elämäntavan takia. Elä samalla tavalla kun hän niin alkaa sinullekin jäämään säästöön. Ei se ole mitään rakettitiedettä. Ongelma on siinä että nykyään ihmiset eivät osaa tyytyä vähään vaan pitää saada kaikki mulle heti.

Vierailija
105/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun äitisi joutuu hoivakotiin, menee vuosi ja pankkitilillä on nollasaldo. Äitisi kannattaisi jakaa rahat teille perillisille ennen hoivakotikuntoon rappeutumista.

Miten se hoivakoti pääsee tilitietoihin käsiksi?

Yksityinen hoivakoti ei pääse. Julkinen toimija voi tehdä rikosilmoituksen, jos epäilee, että joku on keplotellut itsensä julkiselle puolelle hoitoon, vaikka on muutakin varallisuutta kuin oma asunto.

Vierailija
106/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan auki loksahti. Jopas, jopas. 

Trollenkollen, et paljon kirjallisuutta harrasta? Niukka sanavarasto, heikko kielitaito, niukat ajatukset.

Vierailija
107/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varkaita äidin oomme kaikki!

T. Persut

Vierailija
108/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaa hyvin sitä miten rahan arvo ja ostovoima ovat laskeneet koko ajan.

Ennen pystyi pienelläkin palkalla säästämään itselleen mukavan pikku omaisuuden ja samalla hankkimaan asunnot ja autot.

Nykyään ei keskipalkkaakaan suurempi palkka meinaa riittää mihinkään.

Tämä. Aina, kun palkka nousee vähän, niin hinnat nousee triplasti enemmän, joten siitä palkan nostosta ei ole edes mitään iloa.

Vierailija
109/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän säästää että saan tilille hautauskuluni. Petteri ja Riikka tekee siitä mahdotonta. 

Ei ole mun ongelma tietysti vaan teidän. Te maksatte, jos ei vainaja pysty.

Veikkaan että köyhien hautaamiselle pitää budjetoida sosiaalitoimessa melkoisesti lähivuosina.

Vierailija
110/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalia. Tosin tuo summa on tavallista enemmän, mutta vanhoilla on muhkeat pankkitilit. Silti poraavat köyhyyttä, sähkönhintaa ja mitä milloinkin. Siksi olen yleensä hieman skeptinen näistä nyyhkyjutuista, kuinka vanhalla ei ole rahaa syödä, kun on iso sähkölasku ja lääkkeet maksaa. Tiedän 100%, että lääkkeisiin saa rahat sossusta ja sähkölaskussakin tuetaan, joten en käsitä, miten ihmeessä joutuu valitsemaan ruuan ja lääkkeiden välillä. Kerran  sitten kysäisin, että miksei hae toimeentulotukena lääkkeitä. Vastaus oli, että "sitten ne tutkii kaikki tilit". Justiinsa. Eli käytännössä siis rahaa on säästössä "pahan päivän varalle", mutta niitä ei tietenkään saa käyttää. Sehän ei vielä hätä ole, jos pitää valita lääkkeiden ja ruuan välillä. Oma valinta. Sääli loppui siihen. Täysivaltaisella ihmisellä on oikeus vaikka kuolla piheyteensä. 

Vierailija
111/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaa hyvin sitä miten rahan arvo ja ostovoima ovat laskeneet koko ajan.

Ennen pystyi pienelläkin palkalla säästämään itselleen mukavan pikku omaisuuden ja samalla hankkimaan asunnot ja autot.

Nykyään ei keskipalkkaakaan suurempi palkka meinaa riittää mihinkään.

Tämä. Aina, kun palkka nousee vähän, niin hinnat nousee triplasti enemmän, joten siitä palkan nostosta ei ole edes mitään iloa.

Sittenhän kansanedustajien ja ministerien palkkioissa on hyvin leikkausvaraa. 

Vierailija
112/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap:n pienipalkkainen äiti on säästänyt 850 euroa kuukaudessa 35 vuoden ajan samalla asuen vuokralla? Eikä rahaa ole tullut mistään muualta? Joku tässä ei nyt oikein täsmää. Korkoa raha ei ole kasvanut, kun kerran ne makaavat käyttötilillä.

Kohtuuriskisellä sijoituksella tillillä olisi nyt miljoona. Siinäpä ap:lle lisää mietittävää.

Vierailija
113/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisuus myös omia vanhempia kohtaa rehottaa vaikka joskus perivätkin. Kuuluu vasemmistolaisuuden taudinkuvaan.

Vassariakat ravaavat kaiken maailman terapioissa, jossa niitä opetetaan vihaamaan omia vanhempia.

Vierailija
114/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en usko tätä aloitusta, mutta kyllä boomerisukupolven varallisuudessa on joku perä. En tiedä omien vanhempieni (yli 70, eläkkeellä) säästöistä mitään, mutta olen nähnyt heidän palkkakuittinsa eli tiesin tulotason. Isäni tienasi ihan okei, vähän keskitasoa paremmin, muttei mitään huimia, äidillä perus. Pikku hiljaa pienemmistä asunnoista uuteen ok-taloon, joka on ollut nyt maksettuna vuosikymmeniä jo. 

Heillä on kanssa sama, että periaatteessa vaikka tuhansien eurojen remontti tai muut vastaavat isot ostokset - elävät kyllä suht nuuasti, kuten lähes aina eläneet - ei taida tuntua missään. Tai uusi auto (30k) ilmeisesti ilman rahoitusta, käteisellä. Kaikki aina tarpeeseen toki, tuhlailevia eivät ole ikinä olleet. 

Itse olen kanssa 40 ja säästöt ovat käytännössä joistakin tonneista korkeintaan kymppitonnin nurkille, riippuu vähän hetkestä. Pitäisi olla reilusti enemmän. 😥

Itse en epäile tuota aloitusta yhtään. Omat vanhempani (yli 70 vuotiaita) aloittivat köyhinä opiskelijoina ihan nollasta. Perintöjä eivät hekään saaneet, mutta molemmilla on akateeminen tutkinto. He ovat vähitellen elämänsä aikana sijoittaneet rahaa eri kohteisiin ja nyt heidän omaisuus on varmasti yli 2 milj. Hekin ovat aina eläneet tosi nuukasti ja sijoittaneet säästämänsä rahat. Tuon ikäisillä ihmisillä on kyky elää nuukasti, tyytyä vähään ja säästää, siksi heille on kertynyt omaisuutta. Ei ole mitään estettä ettei tuo onnistuisi samalla tavalla nykyäänkin. Yleisesti ottaen ihmiset vain nykyään tuhlaavat rahansa kaikkeen turhaan.

Vierailija
115/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu sitten ihmiselle, joka ei pääse kunnalliseen hoivakotiin, koska on liian rikas. Mutta jolla ei ole varaa yksityiseen?

Ei tällaista tilannetta ole, kunnallinen hoivakoti on ihan kaikille! Niissä ei ole tulorajoja, mutta rikas maksaa hoidosta enemmän kuin köyhä. Tuo, joka toista väittää, on väärässä. keneltäkään ei voi evätä julkista terveydenhoitoa tuloihin vedoten.

Varallisuuteen vedoten evätään ainakin Helsingissä. Teoriassa ei evätä hoitoa, mutta asunto hoivakodissa evätään sillä perusteella, ettei hakija täytä arava-asumisen varallisuusrajoja. Siinä sivussa menee se hoitokin.

ARA-vuokra-asuntojen osalta tuo pitää paikkansa, mutta jos on todellinen tarve hoivakodille, on tehty kuntoarviointi ja henkilö ei pärjää maksimimäärällä kotiapua kotona, niin kyllä kunnallinen hoivakotipaikka järjestyy varallisuudesta riippumatta. Toki jonot ovat välillä pitkiäkin, mutta esim. omakohtainen kokemus tältä syksyltä oli, että paikka järjestyi lopulta parissa viikossa arviontipäätöksen jälkeen. Toki sitä ennen oli kotihoitokokeilu ja muutaman kuukauden arviointijakso kuntoutussairaalassa. Hoivakodin vuokra määräytyi tulojen, ei pankkitilivarallisuuden mukaan. 

Vierailija
116/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on se kun pitää kokoajan saadaa kaikki, niin eihän sitä rahaa voi jäädä.

Pitää saada nopeempi netti, pitää saada netflixit ja muut, pitää saada uus pleikkari, pitää taas woltata, pitää saada vaihtaa renkaat palveluna, pitää saada uusia vaatteita ja käsilaukku, pitää ja pitää ja pitää jne.......

Juurikin näin. Silti vingutaan huonosta elintasosta. Itse olin lapsi 70-luvulla. Meillä oli radio, tv ilman kaukosäädintä ja lankapuhelin jota koko perhe käytti. Ihmiset eivät tajua sitä etteivät he oikeasti tarvitse kaikkea sitä mitä luulevat tarvitsevansa. Ihmisistä on tullut mainosten ja kulutuksen orjia. Siksi heillä ei ole enää rahaa. Syy ei ole siinä että ennen kaikki oli jotenkin paremmin ja helpompaa. 

Vierailija
117/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun äitisi joutuu hoivakotiin, menee vuosi ja pankkitilillä on nollasaldo. Äitisi kannattaisi jakaa rahat teille perillisille ennen hoivakotikuntoon rappeutumista.

No miten hän sitten hoivakodin maksaa. Ja aloittajalle, älä nyt turhaan riemastu siitä tilin saldosta ja ala suunnittelemaan niiden käyttöä. Asia ei mene aivan niin mitä näet nyt silmissäsi taalankuvat. Yllätys yllätys....

Hoivakotimaksut määräytyvät varojen mukaan. Varaton eläkeläinen maksaa sen mitä eläkkeestä voi ottaa ja sitten jätetään käyttörahaa joku alle 200€/kk. Varakkaat voivat joutua maksamaan tuhansia euroja kuussa hoidostaan.

Maksu on tulojen mukaan, pitää jäädä kk tuloista 15% käyttöön. Todella varakkaat eivät kunnan palveluihin pääse.

Vierailija
118/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä sama. Aikoinaan opiskeli vanhempiensa tuella. Itse otin opintolainaa ja rahat riitti vain perustutkintoon. Senkin lainan maksussa oli vaikeuksia.

Olen kaksi kertaa ollut työttömänä,ensin alle 20-vuotiaana. Äiti käski sossuun. Olisin tarvinut parisataa lainaan, ei antanut. 

Toisen kerran oli jo itsellä lapsia, olin lähes 40v, työt lähti yhtäkkiä alta ja en saanut mitään tukia. Käski sossuun. 

En asioi sossussa, sain onneksi pian töitä. Olen tehnyt välillä todella pitkiä päiviä, kerryttänyt säästöjäni, maksanut aina elämässä kaiken ilman tukia. On ollut tiukkaa ja jaksaminen koetuksella.

Nyt äiti on vanha, tarvitsee jonkun verran siinä ilmaisessa perityssä talossaan apua. Niin hänellähän on ilmainen mökki ja talo, omilta vanhemmiltaan saatu. Käskin ostaa avun muualta. Olisi kannattanut auttaa aikanaan nuorta ja myöhemmin lapsenlapsia. Ei auttanut. Mulla on työt, lapset ja oman talon kulut ja työt siinä hoidettavana. Ei ehdi.

Vierailija
119/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se hoivakoti pääsee tilitietoihin käsiksi?

Yksityinen hoivakoti ei pääse. Julkinen toimija voi tehdä rikosilmoituksen, jos epäilee, että joku on keplotellut itsensä julkiselle puolelle hoitoon, vaikka on muutakin varallisuutta kuin oma asunto.

Älä puhu nyt paskaa. 

Vierailija
120/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pitää maksaa muidenkin tv maksut veroissa. Aivan kuin ilman nettiä edes pärjäisi. Tuo muu on aivan höpöhöpöä, suurin osa ihmisistä käy töissä ja maksaa pakolliset kulunsa, siinä se ilman luksusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi