Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoin eläke-ikäistä äitiäni pankkijutuissa ja näin hänen saldonsa. Suuni loksahti auki

Vierailija
03.11.2024 |

Tiesin, että hän on elänyt säästeliäästi vuosia, mutta hänen käyttötilinsä saldo näytti 354 000€. Hänen eläkkeensä melkoisen pieniä, mutta hän on pihistellyt rahan käytössä aina. Hänen palkkansa oli myös pieni. Hän ei ole saanut perintöjä tai myynyt mitään. Hänellä ei ole edes omaisuutta. Hän asuu vuokralla.

Silti tuo tilinsaldo oli päätä huimaava. Itse olen pian 40 vuotias ja tililläni on tässä kohtaa kuusta rahaa hädin tuskin 100€.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi nyt ainakin neuvoa äidille sellainen, että kannattaisi ostaa pieni oma asunto.

Sinne tilille alkaisi kertyä vielä isompi summa rahaa, kun olisi vain yhtiövastike maksettavana.

Vierailija
142/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu sitten ihmiselle, joka ei pääse kunnalliseen hoivakotiin, koska on liian rikas. Mutta jolla ei ole varaa yksityiseen?

Hön jää varmaan ilman hoitoa. Todella huonokuntoisia vanhuksia asuu kotona ja kaikki on rempallaan. Kotihoitajat ovat kertoneet näistä tapauksista vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkäiden vanhempien voisi olla järkevääkin siirtää varoja lapsille ja lapsenlapsille, ainakin verottomat lahjat. Jos on opintolainaa, maksaa ne pois. Turhaa sitten saada 300000 euroa perintöä ja maksaa siitä perintövero.

Vierailija
144/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu sitten ihmiselle, joka ei pääse kunnalliseen hoivakotiin, koska on liian rikas. Mutta jolla ei ole varaa yksityiseen?

Ei tällaista tilannetta ole, kunnallinen hoivakoti on ihan kaikille! Niissä ei ole tulorajoja, mutta rikas maksaa hoidosta enemmän kuin köyhä. Tuo, joka toista väittää, on väärässä. keneltäkään ei voi evätä julkista terveydenhoitoa tuloihin vedoten.

Mutta tilanpuutteeseen voidaan vedota ja niin myös tehdään.

Vierailija
145/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Itse mietin, että riittääkö rahat edes ruokaan ja vanhempani ostelevat tuhansilla euroilla kaikkea eikä rahat ole lähelläkään loppumista.

Viime talvena kituutettiin lapsen kanssa 10 euron viikkobudjetilla pari kuukautta.

Ne on sun vanhempien rahoja, todennäköisesti ihan itse ovat ne ansainneet. Sinäkin ilmeisesti olet jo täysi-ikäinen?

Vierailija
146/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäkää nyt ihmeessä rahat ainakin säästätilille jemmaan. Ja joku nostoraha sinne. Ettei siis vanhusta huijata ja kohta tili tyhjä. Käyttötilille riittää muutama tonni.

Vierailija
147/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla 40 vuotiaalla noin vähän tilillä..

Vierailija
148/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullä kävi vähän sama. Äiti valittaa pientä eläkettä ja miten gluteeniton ruokavalio vie perikatoon. Minä kuskaan äitiä kauppaan, koska muuten pääsisi vain taksilla ja se on kallis.

Sitten näin tilit. Käyttötilillä 35.000e ja säästötilillä 185.000e. Eläke verojen jälkeen yli 2000e

Vierailija
149/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla 40 vuotiaalla noin vähän tilillä..

Ihan normaali ilmiö. Olen kohta 50-vuotias eikä työllä ole päässyt rikastumaan. En omista muuta kuin vanhan käytettetynä ostetun auton ja vaatteet ylläni.

Sillä työtuloilla on elätetty näinä vuosina kaksi henkilöä ja pienet säästöt on käytetty kotimaan ja joskus ulkomaan matkailuun. Ei näillä tuloilla mitään lainaa saa, saati omaksi voi mitään hankkia. Näin täällä Suomessa.

Vierailija
150/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin en usko että tuollaista summaa pidetään käyttötilillä. Eikä ole järkevä pitää. Ystäväni jolla on rahaa ja ylimääräinen perintöasunto ( vuokralla) hallussa kertoi, että pankista tulee yhteydenotto kun käyttötilille on kertynyt liikaa rahaa. Ne pitää sijoittaa vaikka rahastoihin tms. Eihän käyttötilillä ole mitään korkoakaan. 

Pankki kyllä painostaa asiakkaita sijoittamaan. Pankki kun saa siitä tuloja ja asiakas voi menettää rahaa, jos on huono onni.

Vierailija
151/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä tätä vanhempien sukupolvien ajatuksenjuoksua, ei yhtään tehdä verosuunnittelua tai muutenkaan. Jos nyt itse olisin 60 vuotias jolla jo talot maksettu ja omat vanhempani kuolisivat jättäen perintöä, en ottaisi sitä vastaan vaan suosiolla omat lapseni saisivat sen. Alkaisin myös hyvissä ajoin siirtää omaisuuttani omille lapsilleni tai lapsenlapsilleni. Minä itseasiassa siirrän jo nyt vaikka olen neljäkymppinen! Mitä tämä ahneus on että eläkeiässä on vielä saatava itselle lisää ja vaikkei mitään tarvetta ole..

Monet iäkkäät ihmiset haluavat pitää rahaa tallessa "pahan päivän varalle". He ovat kokeneet laman, jonka aikana monet menettivät asuntonsa, muun mahdollisen omaisuuden (auto tai kesämökki tai puhelinosake - se oli lankapuhelimeen liittyvä juttu) ja työpaikan eli kaiken. He ovat eläneet aikana, jolloin yhteiskunta ei todellakaan tullut apuun minkäänlaisten tukien muodossa. Eli heillä on elämänkokemusten  perusteella aina turvaton olo.

Vierailija
152/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin se totuus piilee,ei ne suuret tulot,vaan pienet menot.Ihminen ei romua määräänsä enempää tarvitse.

Vierailija
153/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet eläkeikäiset ovat eläneet nuukasti ja ovat pienistä palkoista kerryttäneet itselleen isot säästöt. Ovat syntyneet sodan nähdeiden vanhempien lapsiksi ja kotoa on jo opittu vaatimaton elintapa. Ei ostella turhaa, ei syödä ulkona eikä woltata. Kaikki säästetään pahan päivän varalle. Niin on munkin äitini tehnyt niitä pienipalkkaisia töitä (mm. siivonnut) eikä ole saanut perintöjä ja kuitenkin tilillä on 6 numeroinen summa.

Vierailija
154/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isälläni näkyi olevan 355 000€  tietysti miehellä enempi.

Ja minun isälläni 356 000€.

Minulla itselläni on sentään 356100,00 €. Olen tietenkin mies, kun muistin laittaa tuon pilkunkin!

Vierailija
155/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän varmasti selittyy sillä, kun ennen rahaa ei vaan tarvittu mihinkään turhaan. Kaupoissa ei ollut ees tavaraa niin kuin nykyään. Ihmiset säästi joka pennosen mitä ei välttämättä tarvittu. 

Vierailija
156/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön summa tilillä säilytettäväksi. No kukin tyylillään.

Vierailija
157/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan mielestä äidin kuuluisi jakaa rahat hänelle? Kyllähän sä osuutesi saat perinnön kautta aikanaan. Miksi niin moni aikuinen on sitä mieltä, että vanhempien kuuluisi kustantaa vielä aikuisten lasten elämää, etkö olet itse aikuisena vastuussa rahatilanteestasi? Minun äidillä on myös säästössä rahaa, en ole koskaan kysynyt kuinka paljon ja se ei minulle kuulu. Olenkin sanonut äidille että käytä rahasi mihin haluat äläkä mieti mitään perinnönjakoa. Minä en äidin rahoja tarvitse, olen aikuinen ja itse vastuussa itsestäni. 

Vierailija
158/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko aloitus on pelkkää bullshittiä.

Voi olla keksitty aloitus, mutta asia on kyllä oikein. Monilla eläkeläisillä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä, joillakin satoja tuhansia euroja. Lisäksi voi olla määräaikaistilejä ja muita sijoituksia.

Jäähän siinä rahaa, kun ei jaksa mihinkään mennä, eikä muitakaan kuluja.  Miten kädestä suuhun olisikin elänyt nuorena.

Vierailija
159/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavasti kävi miehen veljelle. Hän hoti vanhempiensa pankki yms asioita. Näki saldot, sikoitkvyllätty järkyttyi.. Alkoi järjetön riita.

Hänellä oli tiukka vaihe pari vuotta aikasemmin. Opiskeluiden jälkeen sairastui ja joutui elämään todella niukasti.

Me otettiin hänet lähes vuodeksi asumaan meille, että pääsee jaloilleen. Toinen sisarus auttoi rahallisesti. Vanhemmat olisi voinut auttaa, mutta päättivät toisin. He reissasivat, suht ylellisesti vielä.

Miksei? Omat rahat, omat huvit..

Miesten sisko suuttui, kun kyse ei kuitenkaan ollut mistää lusmusta. Säntillinen, herkkä, elämäänsä hyvin hoitava tapaus. Sisko sai veljet puolelleen ja nyt on isoviha päällä.

Appivanhemmat suree, että heidän vikat elinvuodet käytetään kiukutteluun. Mä käyn lasten kanssa viikottain. Hyviä tyyppejä kuitenkin.

Vierailija
160/161 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no...ehkä säästöt on kertyneet siinä vaiheessa kun lapset on lähteneet kotoa? Ainakin itsellä on käynyt näin. Asunto on maksettu ja mökit on maksettu. Matkan varrella opiskeltu. Ikää nyt 54 v eikä lapsetkaan asu enää nurkissa. Eläkkeelle pääsen ehkä 67 vuotiaana. Käteen tulee asiantuntijatöistä joka kuukausi 3300 euroa, ja vastikkeeseen menee 400. Muut kulut on noin 600 kuukaudessa (auto, vakuutuksia, sähkölaskuja, kiinteistöveroja jne) + ruoka. Ruokaan ei mene paljon, ehkä 400-500 kuukaudessa. Siinä on sitten loppuraha ihmeteltäväksi. Ja kun on oppinut olemaan nuuka, niin en ole vieläkään ostanut uutta tiskikonetta, vaikka puoli vuotta ollut jo vanha rikki.....kun ei ole paljon tiskiäkään. 

Ennen oli kyllä aika, kun tilipäivä oli tosi odotettu rahapäivä ja makaroni kaupassa tarjouksessa.... nyt vaan katselee ihmeissään, että pankkitilillä on rahaa. Ja makaroni on taas kaupassa tarjouksessa...elää niinkuin ennenkin, kun ei osaa tuhlata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme