Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi eläkeläiset saa monta tonnia kuukausittain eläkettä ja työttömät joutuu kitumaan alle 600 eurolla?

Vierailija
03.11.2024 |

Eläkeläinen ei tarvi rahaa kun on jo niin vanha eli pärjäisivät paljon vähemmällä. Nuoremmat saa työttömänä muutaman satasen jolla ei elä, millä työtön ostaa auton että pääsee liikkumaan töissä ja kuskaamaan lapsia päiväkotiin kun ei ole varaa? Työtön joutuu ajamaan parin sadan euron romulla työmatkoja ja kuskaamaan lapsia joilla elämä edessä. Sen sijaan eläkeläiset ostelee uusia turvallisia uusia autoja jatkuvasti vaikka eivät tarvi niitä. Mitä järkeä tälläisessä homassa on?

Kommentit (645)

Vierailija
601/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 2 aikuisen vuositulot yhteensä 30000 brutto - verot ja 2 lasta niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Joten kun tulee potkulaki niin saa nähdä miten asuntovelkaiset pärjäävät. 

Vierailija
602/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on vaikeaa tällä meidän vakityöttömällä.

Sääliksi käy.

Jos tarkoitat minua niin olen kyllä töissä. 

Mutta koska olen välillä työtön niin tiedän, että jos puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Perhe ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Joten sääliksi käy asuntovelkaisia, kun tulee potkulaki. Jos ei rahat riitä laskuihin niin asunto menee ulosottovirastolle. 

Tyhmät vain tukeutuu tukien varaan, kannattaa mennä palkkatöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on vaikeaa tällä meidän vakityöttömällä.

Sääliksi käy.

Jos tarkoitat minua niin olen kyllä töissä. 

Mutta koska olen välillä työtön niin tiedän, että jos puoliso tienaa 2200 brutto ja 2 lasta niin saa pelkän 595 työmarkkinatuen. Perhe ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Joten sääliksi käy asuntovelkaisia, kun tulee potkulaki. Jos ei rahat riitä laskuihin niin asunto menee ulosottovirastolle. 

Tyhmät vain tukeutuu tukien varaan, kannattaa mennä palkkatöihin.

Olen töissä, opettele lukemaan. 

Vierailija
604/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 2 aikuisen vuositulot yhteensä 30000 brutto - verot ja 2 lasta niin ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.

Monella tulee karu yllätys, kun irtisanotaan. 

Vierailija
605/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tollasen eläkeläisen laskun palveluista kotiin ja siinä oli laskettu myös kilometrikorvaukset. 

Älä huoli, on varaa maksaa muutamat kymmensenttiset matkoista.

Vierailija
606/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me haettiin noilla tuloilla asumistukea ja toimeentulotukea ja tuli kieltävä vastaus kelasta ja vuokra-asunto. 

Vierailija
607/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on tehnyt töitä itsensä ja koko Suomen eteen. Suurin osa heistä oli jälleenrakentamassa Suomea sotien jälkeen tai heidän jälkeläisiään. Annettakoon heille se mikä tälle ahkeralle polvelle kuuluuu. Ei enää toista samanlaista sukupolvea tule. Se on harmi!

Eli älä sinä valita vaan mene töihin

Vierailija
608/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tollasen eläkeläisen laskun palveluista kotiin ja siinä oli laskettu myös kilometrikorvaukset. 

Älä huoli, on varaa maksaa muutamat kymmensenttiset matkoista.

Ne on kuule enemmän. 

Vierailija
609/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan saanut, koska nykyään ei saa lapsikorotuksia. Jos saat 700 käteen niin sinulle tulee isot mätkyt tai sitten olet tehnyt myös palkkatöitä tänä vuonna. 

Viime vuodesta oli puhe. Lapsikorotusta sai vielä tämän vuoden alussakin. Ennakonpidätyksen jälkeen tilille tuli 771 euroa neljältä viikolta - pahus, laskin muuten edellisessä, että tuo olisi tullut per kuukausi. No, joka tapauksessa veronpalautussumma on paljon pienempi kuin maksetut ennakonpidätykset koko vuodelta.

Vierailija
610/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on tehnyt töitä itsensä ja koko Suomen eteen. Suurin osa heistä oli jälleenrakentamassa Suomea sotien jälkeen tai heidän jälkeläisiään. Annettakoon heille se mikä tälle ahkeralle polvelle kuuluuu. Ei enää toista samanlaista sukupolvea tule. Se on harmi!

Eli älä sinä valita vaan mene töihin

Ei ole vaan osa on ollut työttömänä. 

Vierailija
611/645 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. 

Vierailija
612/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen on maksanut itse omat eläkkeensä ansiotuloistaan työuran aikana. Hän saa ostella eläkkeellään mitä huvittaa, koska rahat ovat hänen. Jos olet nuori, niin eikun vaan mars työpaikalle ahkerana, niin etköhän sinäkin sitten saa ostella mitä haluat.

Kukaan eläkeläinen ei ole maksanut omaa eläkettään, vaikka onkin maksanut koko työuransa eläkemaksuja. Suomessa on systeemi, jonka mukaan työeläke ansaitaan tekemällä noin 40 vuoden työura ja eläkkeen perusteena on työuran aikaiset ansiot. 

Ap on tyypillinen nuori vikisijä jolle on uponnut viime aikoina hoettu mantra että eläkeläiset on saanut eläkkeensä jotenkin perusteettomasti. Työeläkkeellä oleva on tehnyt osuutensa yhteiskunnan eteen. Nuori työtön ei ole. Siinä selitys kysymykseensä. 

Jos ei ole "tehnyt osuuttaan yhteiskunnan eteen", niin saa kuolla! Olet sairas!

Pysytäänpä asiassa. Aloituksessa kysyttiin, miksi eläkeläiset saa tonneja ja työttömät satasia. Vastasin kysymykseen, mistä ero johtuu. En ole puhunut sanallakaan sellaista, että työtön joutaisi kuolla. Se oli oma epäterve ajatuksesi.  Eikä Suomessa työttömät kuole. Työeläkettä saavalla on työvuosia tehtynä yleensä 40-45 vuotta, eikä tämän ymmärtäminen pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa. Suomi ei ole kommunistinen maa, jossa kaikki tienatut rahat jaetaan tasan kaikkien kesken, vaikka progressiivinen verotus ryöstääkin ihmisiä.

Suomen ja suomalaisten pahimpia ongelmia ei ole työttömyys, vaan käytöstapojen puute. Oletko jo miettinyt, keitä haukutte sitten kun olette itse lähempänä eläkeikää tai jo eläkkeellä? Varmaan haukutte silloin kurkku suorana nuoria, joiden pitäisi maksaa teille eläkettä, kun ovat vielä nuoria ja vetreitä menemään töihin ja tuottamaan teille eläkerahaa ja muita tukia.

Vierailija
613/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahon monta tonnia rahaa. Olen työtön.

Vierailija
614/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.

Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista.

Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "

https://yle.fi/a/74-20058453

Tämä ylen juttu olikin hauska. 70-luvulla tein töitä ja maksoin 10%:n eläkemaksua, mutta eläkettä ei kertynyt. 80-luvulla tein töitä, eläkettä kertyi, ja maksoin 15%:n eläkemaksua.  Kun laskee yhteen 10%+15%, niin 80-luvun eläkettä varten maksamani työeläkemaksu vastasi jo 25%:a.

90-luvulla työeläkemaksu oli 22%:a. Tämän 90-luvun, 3%:a nykyistä alemman eläkemaksun vuoksi minulta leikattiin vuonna 2005 20%:a viimeisen 25 vuoden aikana kertyneestä eläkkeestä, joten todellinen eläkekertymä 25 työvuodelta oli vain 1,2%:a palkasta. Jos tätä eläkekertymän leikkausta verrataan työeläkemaksuun, niin se vastaa 10%:n työeläkemaksua.

Yllä olevan laskelman perusteella olen maksanut työnantajani kanssa eläkkeen kertymisaikana, eli 40 vuoden aikana huomattavasti yli 25%:n eläkemaksua jokaiselta eläkkeen ansaitsemisvuodelta, ja lopullista eläkettä kertyi kuitenkin alle 45%:a palkasta.

Ehkä nämä nykyiset, eläkeläisten liian pienistä eläkemaksuista valittavat, laskutaidottomatkin ymmärtävät, että yli neljänneksen palkastaan 40 vuotta eläkemaksua maksaneelle, riittää alle puolet palkasta olevaa eläkettä yli 20 vuodeksi, ja 50 vuoden aikana keskimäärin 5%:n vuosivauhdilla kertyneistä koroista ja koronkoroista pitkälle sen jälkeenkin.

Tuoreiden ennusteiden mukaan elinikäni tulee olemaan 84 vuotta, joten ehdin hyvällä tuurilla olla eläkkeellä 20 vuotta, joten tuskin saan edes maksamaani eläkemaksua takaisin, vaan osa siitä sekä korot ja koronkorot jäävät tämän kateellisen, kaikesta valittavan sukupolven hyväksi.

Vierailija
615/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko, mutta kai te eläkelöiset sen tiesitte ja olette tehneet remontit. 

1980-luvun taloon kattoremontti maksaa 23000 euroa, jos on asbestia. 

Että remonttia tilaamaan, vakuutus ei korvaa. 

Kuulehan silakka tai varis, mikä sitten oletkaan, niin spämmää välillä jotakin muuta. Tuo vakuutusjuttu on yhtä järkevä, kuin se, että väittäisit maapallon olevan litteä ja varoittelisit reunalla olevia putoamisesta.

Vierailija
616/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksessä vertaat kahta eri väestönryhmää: eläkeläiset (työeläkettä saavat) ovat maksaneet tuloistaan TyEl-maksua, jonka suuruudesta eli palkasta määräytyy se, mitä he saavat eläkettä. Toiseksi työnhakijan kuuluu hakea työtä. Työttömyysetuus on vastikkeellista etuutta ja sillä ei ole tarkoituskaan rikastua. Työssä käymällä kartutat tulevaisuuden työeläkettä. Eläkeläisillä saattaa olla säästöjä ja jokaisen oma asia on, miten tulojaan käyttää. Vapaa maa.

Lisäksi et huomioi aloituksessasi, että moni työeläkettä saava saa pientä eläkettä. Leipäjonot ovat kasvaneet, kuten häädöt. Kaikki nykyisen hallituksen leikkauksien johdosta. Ihmiset äänestävät hallituksen eduskuntaan ja ovat sitten tyytymättömiä sen harjoittamaan politiikkaan, eli kannattaa miettiä tarkkaan kelle antaa äänensä seuraavissa vaaleissa. Leipäjonosta saatta löytyä myös työnhakijoita. Ja tietysti leipäjonossa käynti ei ole hävettävää, mutta idea on että tulot riittäisi elämiseen jokaiselle Suomessa. Orpo & co. ovat eri mieltä. Helppo se on eduskunnasta tehdä ministerin palkalla päätöksiä, kun ei näe kurjuutta Suomessa ja itse tarvitse miettiä pärjäämistä. Itsekkyyttähän tuo on ja silmien ummistamista maan ongelmilta. 

Vierailija
617/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahon monta tonnia rahaa. Olen työtön.

Minäkin tahon, olen eläkeläinen.

Vierailija
618/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset maksavat myös veroja jota työtön ei tee.

Työtön maksaa enemmän veroja kuin eläkeloinen.

Paljonko veroprosenttisi on? Mulla se on 25%.-eläkeläinen

Minulla 24%. terveisin eläkeläinen

Minun veroprosenttini on 31%:a. Terveisin kolmas eläkeläinen.

Vierailija
619/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla netto työeläke on n. 1000-1300e.

Niin,mulla brutto 1500€, missäs ne ap:n mainitsemat summat on. Ja olin työelämässä yli 45 v.

Vierailija
620/645 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ihmetellä voi että samallailla suomalainen työikäinen joutuu pärjäämään 590 eurolla samaan aikaan poliitikkojen tuodessa kymmeniä tuhansia kaukomatkaajia hakemaan niitä samoja duuneja ja sitten eläkeläisille joilla on jo kaikki hankittuna maksetaan tuhansia. Ei mitään tolkkua.

Kohtuun on että työttömyyskorvaus huom suomalaisille nostetaan edes siihen eläkkeen tasolle.

Puolella eläkeläisistä nettoeläke on alle 1300€/kk. Toimeentulotuen saajien tavalla laskettuna tuosta 1300€:sta 800€:a on vuokranantajan rahaa, joten yli puolet eläkeläisistä saa itselleen vain 500€/kk. Lisäksi he maksavat tästä summasta muiden elinkustannusten lisäksi sähkönsä, vetensä, vakuutuksensa, lääkärinsä ja lääkkeensä.

Vain 10% eläkeläisistä saa 2000€/kk tai enemmän nettoeläkettä, joten se siitä tonnien eläkkeistä. Jos tämäkin eläke lasketaan tt-tuen saajien tavalla, niin siitäkin 800€ on vuokranantajan rahaa, ja yhdeksän kymmenestä eläkeläisestä saa alle 1200€/kk itselleen.

Ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha on pienipalkkaisilla huomattavasti suurempi kuin eläke ja suuripalkkaisillakin aika lähellä tulevan eläkkeen määrää. On aivan oma syy, mikäli on ollut pihi, eikä ole liittynt työttömyyskassaan ja maksanut kassan jäsenmaksuja.