Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin
En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.
Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.
Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.
Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.
Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.
Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...
Kommentit (135)
Nyt on ostajan markkinat, mutta ostajia ei ole näiden työelämäheikennysten ja irtisanomisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanottua: tälläsessa maailmantilanteessa asunnot liikkuu todella huonosti ja 2kk ei ole MITÄÄN. Voit joutua useammankin kuukauden tota myydä. Nyt ei kannata hätääntyä ja antaa pilkkahintaan.
Odottele rauhassa!
Kaikki välittäjät sanovat saman eli kiinnostus asuntoa kohtaan on piikissä ne ensimmäiset pari viikkoa, sitten romahdus on kova ja jyrkkä kun siitä mennään eteenpäin. Ihmisten mielikuvissa jos asunto on ollut kuukausia myymättä ja hintaa lasketaan, siinä on jotain vikaa (vaikka ei pidä tietenkään paikkaansa). Se jää myös piiloon uudempien myynti-ilmoituksien alle. Silloin kannattaa aloittaa tyhjältä pöydältä ja pitää tauko myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos arvelet, että vuokralainen löytyy hinnalla, joka kattaa suunnilleen kulusi tai riittää ainakin vuokraan uudella paikkakunnalla, suosittelisin vuokraamista. Asuntojen hinnat kääntyvät pian nousuun, kun uusien rakentaminen on niin vähäistä. Ota asunto pois myynnistä, ja rauhoita tilanne. Ehkä et viihdykään uudessa paikassa, ja haluat palata. Keväällä on muutenkin parempi aika myydä asuntoa. Kuka jaksaa marraskuussa etsiä asuntoa, ellei ole pakko?
Vuokran pitäisi olla kohtuullinen ja kuka vuokraa kämpän, joka saattaa lähteä alta jo lyhyen ajan jälkeen?
Ehdotin, että asunto otetaan pois myynnistä ja vuokrataan sitten. Ei vuokralaiselle tarvitse kertoa, että asunto luultavasti myydään myöhemmin. Asunnon myynti ei myöskään välttämättä tarkoita sitä, että vuokralaisen pitää lähteä. Pie
Ei osteta kun sijoitusasunnon pitäisi tuottaa. Nykyisillä hinnoilla suhteessa saatuun vuokraan kulujen jälkeen ei mitään järkeä.
https://sijoitusasunnot.com/vuokratuottolaskuri-selaimessa-toimiva/
Tarinassasi on monta kohtaa joka ihmetyttää. Stressaat asunnon myynnistä, joka on vasta jatkunut 2 kk, samaan hengenvetoon sanot, että pankkini mukaan asuntoa ei voi jättää sijoitusasunnoksi, mutta silti harkitset sen vuokraamista kunnes se tulee myydyksi. Sehän on yksi ja sama asia. Sanot, että työtä sovittuna toisella paikkakunnalla - onko nimi paperissa vai mitä tarkoittaa sovittuna? Otetaanko ostamassa asuntoa paikkakunnalta, jossa työtä sovittuna(?) hirveessä kiireessä. Mikä ihmeen kiire sieltä on heti asuntoa ostaa. Melkoiset velat sinulla noilla tuloilla. Älä osta noi kallista asuntoa. Jäitä hattuun säntäilyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo sanottua: tälläsessa maailmantilanteessa asunnot liikkuu todella huonosti ja 2kk ei ole MITÄÄN. Voit joutua useammankin kuukauden tota myydä. Nyt ei kannata hätääntyä ja antaa pilkkahintaan.
Odottele rauhassa!
Kaikki välittäjät sanovat saman eli kiinnostus asuntoa kohtaan on piikissä ne ensimmäiset pari viikkoa, sitten romahdus on kova ja jyrkkä kun siitä mennään eteenpäin. Ihmisten mielikuvissa jos asunto on ollut kuukausia myymättä ja hintaa lasketaan, siinä on jotain vikaa (vaikka ei pidä tietenkään paikkaansa). Se jää myös piiloon uudempien myynti-ilmoituksien alle. Silloin kannattaa aloittaa tyhjältä pöydältä ja pitää tauko myynnissä.
Tauon jälkeen hintataso on laskenut ja se minimi johon olisi suostunut on silloin vain haave. Kuulee kun välittäjät mussuttaa että tästä tarjottiin vuosi sitten sitä tätä ja nyt olisi myyjä valmis siihen vuosi sitten tarjottuun.
Minä myin asuntoni 85000 eurolla. Myin sen itse ja meni 2 viikossa kaupaksi. Vuokrasin sitä asuntoa 7 vuoden ajan. Tein pintaremontin itse. Sain vuokratuloja 35000 euroa nettona ja voittoa 8000 euroa asunnon myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Sori siitä.
T. Kokoomus
Deal with it
T.Sdp
Ostitko velattomalla hinnalla? Ts. Onko asunnossa yhtiölainaa? Yleensä sijoittajat ei osta asuntoja, jotka on ostettu velattomalla hinnalla, koska yhtiölainan kulut saa laittaa verotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.
Tämä olisi minunkin ehdotus. Vuokralla on ihan hyvä olla, pääset ketterämmin muuttamaan jos siltä tuntuu. Lisäksi ei tarvis laskea nykyisen asunnon hintaa niin paljon. Viimeistään viiden vuoden sisään asuntomarkkinat vilkastuu taas, kun uusista asunnoista alkaa tulla pulaa. Niiden rakentaminen kun on nyt laitettu jäihin aikalailla kokonaan.
Ap kertoo pitkässä stootissaan, että pankille ei käy asunnon jättäminen sijoitusasunnoksi. Eikä ihme, palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole vuottakaan aikaa, kun välittäjät naureskelivat, että eihän kukaan osta asuntoa autopaikan perusteella.
Saanko kysyä paljonko tässä 185t€ kaksiossa on neliöitä ja missäpäin Suomea?
Kyllä minulle vaan ehdottomasti oli kriteeri, että pitää olla helposti autopaikka vapaana minulle joka kerta, kun tulen kotiin. Siis oma ruutu. Tämä pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.
Tämä olisi minunkin ehdotus. Vuokralla on ihan hyvä olla, pääset ketterämmin muuttamaan jos siltä tuntuu. Lisäksi ei tarvis laskea nykyisen asunnon hintaa niin paljon. Viimeistään viiden vuoden sisään asuntomarkkinat vilkastuu taas, kun uusista asunnoista alkaa tulla pulaa. Niiden rakentaminen kun on nyt laitettu jäihin aikalailla kokonaan.
Ap kertoo pitkässä stootissaan, että pankille ei käy asunnon jättäminen sijoitusasunnoksi. Eikä ihme, palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen.
Typo stoorissaan.
Me myytiin tädin asunto viime kuussa , 2 kysyi, toinen osti nopeasti, tarjosi 15000e halvemmalla kun alkuperäinen hintapyyntö , ihan ok kaupat, ollaan tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parin kuukauden ajan.😂😂😂 Missä pahvilaatikossa sä elät? Asuntomarkkinat ovat olleet lähes pysähtyneet jo useamman vuoden.
Niin, tämän hallituksen aloittaessa kaikki romahti! 2021 asuntokauppa oli huipussaan. Perskokkareet paskovat ihan kaiken.
Missä tynnyrissä sinä elät? Asuntokaupan tilanne on muissakin maissa sama ja syynä on venäjän sota.
Sinä se olet väärässä. Ei asuntoa uskalla ostaa kun voi jäädä työttömäksi. Kuka tämän sai aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarinassasi on monta kohtaa joka ihmetyttää. Stressaat asunnon myynnistä, joka on vasta jatkunut 2 kk, samaan hengenvetoon sanot, että pankkini mukaan asuntoa ei voi jättää sijoitusasunnoksi, mutta silti harkitset sen vuokraamista kunnes se tulee myydyksi. Sehän on yksi ja sama asia. Sanot, että työtä sovittuna toisella paikkakunnalla - onko nimi paperissa vai mitä tarkoittaa sovittuna? Otetaanko ostamassa asuntoa paikkakunnalta, jossa työtä sovittuna(?) hirveessä kiireessä. Mikä ihmeen kiire sieltä on heti asuntoa ostaa. Melkoiset velat sinulla noilla tuloilla. Älä osta noi kallista asuntoa. Jäitä hattuun säntäilyn sijaan.
Jep, ei voi jättää sijoitusasunnoksi, että ostaisin uuden. Toki voin vuokrata ja muuttaa silloin itsekin vuokralle. Ei ole nimeä paperissa, mutta töitä luvattu jo uudelta paikkakunnalta. Tuskin ne ikuisuutta odottelee että muuttaisin. Ja olen tällä velkamäärällä pärjännyt ihan hyvin tähänkin saakka. Oletuksena oli, ettei olisi tarvinnut ottaa lisää velkaa, jos olisin saanut nykyisen asunon myytyä lähellä alkuperäistä pyyntiäni. Toki nyt tajuan ettei se ole mahdollista. Olen omistusasunnossa asunut jo kohta kymmenen vuotta, kuten varmaan huomaa tuosta, että velkaa 120 000e ja asunnon ostohinta noin 200 000e. Nykyisessä asunnossani en ole asunut kauaa, mutta sitä edeltävässä kyllä. En viihdy enää nykyisessä kaupungissa, jossa olen asunut kohta 20 vuotta. Enkä varsinkaan viihdy tässä asunnossa, tai nykyisessä työpaikassani. Siksi haluan muuttaa elämäni suunnan ja palata vanhaan kotikaupunkiini takaisin. Lisäksi vanhassa kotikaupungissa asuva perheenjäseneni on vakavasti sairas ja tuntuu pahalta asua näin kaukana hänestä.
Tiedän, että selostukseni ja tilanteeni kuulostaa sekavalta. Sekaisin olenkin tilanteesta ja siksi pyysinkin täällä apua.
Miten 120 000e lainaa on hirveä määrä, jos nettopaikka 2200e?
Noilla tiedoilla veikkaisin, että asunto on Vantaalla. Tuollakin kaupaksi menevät nyt vain ne kohteet, joista on täyden kympin yhteydet virka-ajan ulkopuolella toimiviin työpaikkoihin, lentokentälle, logistiikkakeskuksiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole vuottakaan aikaa, kun välittäjät naureskelivat, että eihän kukaan osta asuntoa autopaikan perusteella.
Saanko kysyä paljonko tässä 185t€ kaksiossa on neliöitä ja missäpäin Suomea?Tämä nykyinen kotini on Tampereella ja kokoa vähän vajaa 45 neliötä. Uusi asunto josta olen tämän ehdollisen tarjouksen tehnyt on pienemmässä kaupungissa ja tämä olisi nykyistä melkein tuplasti isompi rivitaloasunto.
Huono juttu. Asun Tampereella ja noita uudisasuntoja on paljon. Tuolla hinnalla saa vanhan asunnon ja paljon neliöitä. Asun rivarissa ja meidän alueelta asunnot myydään melkein heti.
Vierailija kirjoitti:
Miten 120 000e lainaa on hirveä määrä, jos nettopaikka 2200e?
Köyhyysraja on 1700 euroa, köyhyydessä ei asuntolainaa lyhennetä.
Laita vuokralle. Jos/kun saat vuokralaisen, etsi toiselta paikkakunnalta vuokra-asunto.
Sovit aikataulut niin että ehdit vuokralaisesi alta pois.
Ysärin lamassa väki jäi kahden asunnon loukkuun ja menetti molemmat pankille ja jäi pahimmillaan vielä velkaakin. Älä toista sitä virhettä.