Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin
En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.
Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.
Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.
Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.
Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.
Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...
Kommentit (135)
Moni suosittelee viokralle laittamista. Hyviää vuokralaista ei ole helppo löytää kun tarjontaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä niin älytöntä, ettei uusiin asuntoihin ole tehty riittävästi autopaikkoja. Mitä nämä ihmiset kuvittelevat? Että yhtäkkiä kaikki lapsiperheet, mökkien omistajat, sellaista työmatkaa ajavat, mitä ei julkisilla kätevästi taita jne. voisivat tuosta noin vain luopua autoistaan.
Varmaan tosi ekologista sitten pitää tyhjillään niitä uudisasuntoja (kuitenkin vähintään peruslämmöt päällä), kun ei kukaan halua asua paikassa, jonne joka kerta kotiin tullessa saa kiertää korttelin ympäri 10 kertaa parkkipaikkaa etsiessä. Ihan typerää, eikä todellakaan ekologista.
No se on tämä nykyajan meininki. Espoossa väkisellä vähennetään autopaikkoja ihan vain sillä ajatuksella, että halutaan ettei ihmiset aja, vaan siirtyy julkisilla kulkemaan. Helsingissä kadut tehdään kävelykaduiksi ja ollaan silti optimistisia, että ihmiset yhä tulisi keskustaan hengaamaan. Ei huvita matkustaa julkisilla tuntia metron takia, kun aiemmin pääsi bussilla puolessa tunnissa. Samaa pakotusta on hallituksellakin. Lopetetaan tuet ja sillä maagisesti saadaan ihmiset töihin. Eli ensin päätetään mitä halutaan ja sitten ajetaan asiat väkipakolla siihen suuntaan vaikka se ei toimi. En todellakaan osta mistään asuntoa jos parkkipaikkaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen.
Mitä hyötyjä saan irti, jos myyn joka tapauksessa tappiolla?
Ja sille joka kysyi, miksi kerron asioistani. Kerroin alkuun parille työkaverille, mutta juttu lähti leviämään. Toki ei olisi pitänyt kertoa heillekään. Kyselijöille en osaa olla kertomatta tilanteesta. Toki tässä olisi kehitettävää. Ongelmani on se, että olen kauhea ihmisten miellyttäjä ja en uskalla sanoa, etten halua puhua asiasta
Ota oppirahoiksi. Selviät tilanteesta kyllä, kun pidät pääsi nyt kylmänä.
Myyminen voi olla hankalaa, joten kylmän rationaalisesti sinun kannattaa ottaa siihen nyt vuokralainen (mieluiten tuttu, riskejä on, tai esim vuokraturvan kautta) ja muuttaa itse vuokralle.
Tämä onkin tässä kerrottu.
Jos pystyt säilyttämään asuntoa muutaman vuoden ajan ja asunnon sijainti on hyvä, niin jossain vaiheessa yleensä paremmat ajat tulevat kyllä.
Nyt jo loppu myymiseen? Voi voi, varaudu mielenterveytesi menettämiseen koska tässä maailmantilanteessa ja taloustilanteessa voit varautua myymään asuntoasi vielä varsin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on kyllä niin älytöntä, ettei uusiin asuntoihin ole tehty riittävästi autopaikkoja. Mitä nämä ihmiset kuvittelevat? Että yhtäkkiä kaikki lapsiperheet, mökkien omistajat, sellaista työmatkaa ajavat, mitä ei julkisilla kätevästi taita jne. voisivat tuosta noin vain luopua autoistaan.
Varmaan tosi ekologista sitten pitää tyhjillään niitä uudisasuntoja (kuitenkin vähintään peruslämmöt päällä), kun ei kukaan halua asua paikassa, jonne joka kerta kotiin tullessa saa kiertää korttelin ympäri 10 kertaa parkkipaikkaa etsiessä. Ihan typerää, eikä todellakaan ekologista.
Yleensä ihmisellä, jolla on varaa ostaa uudisasunto, on myös varaa autoon. Että jollain ei nyt jotkut palikat ole loksahtaneet kohdalleen, kun on miettinyt uudisasuntojen kohderyhmää, kun parkkipaikkoja ei ole tehty.
Parkkipaikat pitää ostaa samalla kun ostaa asunnon. Niillä voi olla omat osakkeet. Me ostettiin heti kaksi paikkaa koska on matkailuauto. Aina kun tulee uusia vuoralaisia taloon niin alkaa valitus puuttuvista parkkipaikoista. Jos vuokranantaja ei ole ostanut parkkipaikan osaketta, niin ei ole parkkiruutia. Hallitus on jopa ehdottanut kahden parkkipaikan lisäämistä mutta osakkaat joilta puuttuu ruutu eivät suostu maksamaan samaa osakkeen hintaa mitä me muut maksettiin.
Eihän siitä ole vuottakaan aikaa, kun välittäjät naureskelivat, että eihän kukaan osta asuntoa autopaikan perusteella.
Saanko kysyä paljonko tässä 185t€ kaksiossa on neliöitä ja missäpäin Suomea?
Jäitä hattuun ap. Pakko olla provo koska tässä on kaikki mahdolliset virheet kerättynä samaan pakettiin XDD
* 2kk on kyhyt aika myydä asuntoa. Aina.
* Asunnon myynti vain vuoden asumisen jälkeen nyt on vain tyhmää. Vähintään se kaksi vuotta kannattaa asua.
* Uudisasunnossa ei ole mitään vikaa ostokohteena. Tietenkin täytyy tiedostaa mitä ostaa. Itse hylkäsin asuntoa etsiessä kohteen jossa lähes 90% asunnoista oli yksiitä tai pieniä kaksioita. Enimmäkseen yksiöitä. Tietää sijoitusasuntoja, vuokralaisia, isoa vaihtuvuutta ja levottomuutta. Ostin toisesta yhtiöstä jossa asunnot alkoi kaksiosta, suurin osa kolmioita. Paras valinta!
* Älä missään tilanteessa lähde siihen että laitat vuokralle asuntosi ja ostat uuden toiselta paikkakunnalta. Huonolla tuurilla (valitettavan yleistä nykyään) saat painajaisvuokralaisen joka jättää vuokrat maksamatta ja tuhoaa asunnon. Siihen tilanteeseen ei kukaan halua joutua.
* Mikä ihmeen tolvana sulla on välittäjänä. Kun kerran näytöille ei tule kukaan niin niitä on turha joka viikolle järjestää. Välittäjän tulisi nyt panostaa somemarkkinointiin, näytöt yksityisnäyttönä. Digistailata asunto myyväksi ja keskittyä sekä asunnon että alueen hyviin puoliin. Vaihda välittäjää jollei nykyinen osaa temppuja. Toki jos kyseessä on joku täysin keskeneräinen kammotus kuten Kivistö Helsingissä niin kysyntää ei taida pahemmin olla.
* Mikä kiire sulla on? Asu itse siinä ja katsot tilannetta uusiksi 6kk tai vuoden päästä. Ihme poukkoilua.
* edellisen kohdan jatko: Kun selvästi olet epävakaa ja sinkoilet paikkakunnalta toiselle niin älä missään nimessä osta uudelta paikkakunnalta yhtään mitään ennen kuin olet asunut siellä 5v.
*
*
*
Tätä voisi jatkaa loputtomiin mutta taitaa olla turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole vuottakaan aikaa, kun välittäjät naureskelivat, että eihän kukaan osta asuntoa autopaikan perusteella.
Saanko kysyä paljonko tässä 185t€ kaksiossa on neliöitä ja missäpäin Suomea?
Tämä nykyinen kotini on Tampereella ja kokoa vähän vajaa 45 neliötä. Uusi asunto josta olen tämän ehdollisen tarjouksen tehnyt on pienemmässä kaupungissa ja tämä olisi nykyistä melkein tuplasti isompi rivitaloasunto.
Vierailija kirjoitti:
Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.
Ai niinkuin 6000 tyhjää vuokra-asuntoa tarjoavaa oikotiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen.
Siis mitä hittoa? Ootkohan ymmärtänyt tuon 2 vuoden väärin. Veroa ei makseta myyntivoitosta jos asuu yli 2 vuotta, mutta ap kertoi jo aloitusviestissä että myy jo nyt tappiolla. Ei siitä myyntivoittoveroja silloin maksella senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
200k€ kaksio on todella haastavaa myydä tässä mailman tilanteessa. 99% potentiaalisista ostajista on keskituloiset, ei ole rahaa säästössä ostaa käteisel.. pankit ei myönnä tarpeeksi lainaa
Pankeista saa kyllä lainaa muttei kukaan hullu 200t lainaa ota kun vuokralla tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on tämä nykyajan meininki. Espoossa väkisellä vähennetään autopaikkoja ihan vain sillä ajatuksella, että halutaan ettei ihmiset aja, vaan siirtyy julkisilla kulkemaan. Helsingissä kadut tehdään kävelykaduiksi ja ollaan silti optimistisia, että ihmiset yhä tulisi keskustaan hengaam
Sitä kutsutaan perse edellä puuhun menemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jäitä hattuun ap. Pakko olla provo koska tässä on kaikki mahdolliset virheet kerättynä samaan pakettiin XDD
* 2kk on kyhyt aika myydä asuntoa. Aina.
* Asunnon myynti vain vuoden asumisen jälkeen nyt on vain tyhmää. Vähintään se kaksi vuotta kannattaa asua.
* Uudisasunnossa ei ole mitään vikaa ostokohteena. Tietenkin täytyy tiedostaa mitä ostaa. Itse hylkäsin asuntoa etsiessä kohteen jossa lähes 90% asunnoista oli yksiitä tai pieniä kaksioita. Enimmäkseen yksiöitä. Tietää sijoitusasuntoja, vuokralaisia, isoa vaihtuvuutta ja levottomuutta. Ostin toisesta yhtiöstä jossa asunnot alkoi kaksiosta, suurin osa kolmioita. Paras valinta!
* Älä missään tilanteessa lähde siihen että laitat vuokralle asuntosi ja ostat uuden toiselta paikkakunnalta. Huonolla tuurilla (valitettavan yleistä nykyään) saat painajaisvuokralaisen joka jättää vuokrat maksamatta ja tuhoaa asunnon. Siihen tilanteeseen ei kukaan halua joutua.<
Jatkan vielä että jokaiselle asiasta kyselevälle työkaverille voit sanoe että nyt on hiljaista. Hittoako sinä mitään selittelet. Sama vastaus jokaiselle.
Vanhemmille sama. hiljaista on ja kerrot sitten kun on kerrottavaa. Kummallekin ryhmälle voit sanoasuoraan että kerrot kun on kerrottavaa. Ei enää kyselyitä kiitos.
Älä ole kärsimätön. Kysy välittäjältä tai useammalta tuon alueen asuntojen myyntiaika. Kaksi kuukautta on todella lyhyt aika myyntiajaksi.tuskin realistinen. Naurettavaa otaa asunto välittäjältä pois kahden kuukauden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ihana miten paljon olen saanut asiallisia vastauksia, suuret kiitokset kaikille niistä! Olen varmasti ollut liian hätäinen, kun tosiaan vasta 2kk myyntiä takana, mutta jotenkin olin elänyt uskossa, että asunnon pitäisi olla tässä ajassa jo myyty.
Viikossa olisi myyty oikealla hinnalla. Tarkista välittäjältä alueen toteutuneet kaupat viimeiseltä puolelta vuodelta ja ota myös huomioon kauppojen määrä. Jos on vähän viimeiseltä puolelta vuodelta se vaikuttaa hinta-arvioon alentavasti.
Kyllä se vaan kannattaa kovalla tappiolla myydä, että pääset eroon. Onneksi asuntona ei ole järin kallis eli vaikka tuntuu pahalta hävitä ne parikymmentä tuhatta euroa, niin isossa kuvassa ei nyt vaikuta elämään. Voi olla, että sen uuden asunnon myyntivoitto sitten kuittaa nuo tappiot (jos ei ole taantuva kaupunki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana miten paljon olen saanut asiallisia vastauksia, suuret kiitokset kaikille niistä! Olen varmasti ollut liian hätäinen, kun tosiaan vasta 2kk myyntiä takana, mutta jotenkin olin elänyt uskossa, että asunnon pitäisi olla tässä ajassa jo myyty.
Viikossa olisi myyty oikealla hinnalla. Tarkista välittäjältä alueen toteutuneet kaupat viimeiseltä puolelta vuodelta ja ota myös huomioon kauppojen määrä. Jos on vähän viimeiseltä puolelta vuodelta se vaikuttaa hinta-arvioon alentavasti.
Totuus on se, että jos asuntoa ei myydä ensimmäisen kuukauden aikana, voi jättää hyvästit hyvälle myyntihinnalle ja -ajalle. Kannattaa harkita myynti-ilmoituksen poistoa, ottaa uudet kuvat ja välittäjä, ja sitten ns. uutena laittaa puolen vuoden jälkeen uusiksi myyntiin.
Kuten jo sanottua: tälläsessa maailmantilanteessa asunnot liikkuu todella huonosti ja 2kk ei ole MITÄÄN. Voit joutua useammankin kuukauden tota myydä. Nyt ei kannata hätääntyä ja antaa pilkkahintaan.
Odottele rauhassa!
200k€ kaksio on todella haastavaa myydä tässä mailman tilanteessa. 99% potentiaalisista ostajista on keskituloiset, ei ole rahaa säästössä ostaa käteisel.. pankit ei myönnä tarpeeksi lainaa