Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin

Vierailija
03.11.2024 |

En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.

Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.

Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.

Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.

Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.

Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...

Kommentit (135)

Vierailija
21/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana miten paljon olen saanut asiallisia vastauksia, suuret kiitokset kaikille niistä! Olen varmasti ollut liian hätäinen, kun tosiaan vasta 2kk myyntiä takana, mutta jotenkin olin elänyt uskossa, että asunnon pitäisi olla tässä ajassa jo myyty.

Vierailija
22/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arvelet, että vuokralainen löytyy hinnalla, joka kattaa suunnilleen kulusi tai riittää ainakin vuokraan uudella paikkakunnalla, suosittelisin vuokraamista. Asuntojen hinnat kääntyvät pian nousuun, kun uusien rakentaminen on niin vähäistä. Ota asunto pois myynnistä, ja rauhoita tilanne. Ehkä et viihdykään uudessa paikassa, ja haluat palata. Keväällä on muutenkin parempi aika myydä asuntoa. Kuka jaksaa marraskuussa etsiä asuntoa, ellei ole pakko?

Vuokran pitäisi olla kohtuullinen ja kuka vuokraa kämpän, joka saattaa lähteä alta jo lyhyen ajan jälkeen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana miten paljon olen saanut asiallisia vastauksia, suuret kiitokset kaikille niistä! Olen varmasti ollut liian hätäinen, kun tosiaan vasta 2kk myyntiä takana, mutta jotenkin olin elänyt uskossa, että asunnon pitäisi olla tässä ajassa jo myyty.

Anteeksi nyt vaan mutta asuntomarkkinoiden lamasta on puhuttu mediassa ainakin vuosi. Oletko asunut tynnyrissä? 

Vierailija
24/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon myynti vuokrattuna ei välttämättä ole vaikeampaa. Sellaiset, jotka haluavat ostaa sijoitusasunnnon, ovat vain tyytyväisiä, jos on (kunnollinen) vuokralainen jo valmiina, eikä tarvitse lähteä sellaista etsimään.

Vierailija
25/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan mutta asuntomarkkinoiden lamasta on puhuttu mediassa ainakin vuosi. Oletko asunut tynnyrissä? 

Ajatus on tullut siitä, kun tosiaan joka päivä asiasta kysytään, niin tulee mieleen oletus, että asunnon pitäisi olla jo myyty.

Vierailija
26/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla halvemmalla sen uudenkin asunnon saa nyt, kuin millä joutuu vanhan myymään.

Vierailija
27/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä niin älytöntä, ettei uusiin asuntoihin ole tehty riittävästi autopaikkoja. Mitä nämä ihmiset kuvittelevat? Että yhtäkkiä kaikki lapsiperheet, mökkien omistajat, sellaista työmatkaa ajavat, mitä ei julkisilla kätevästi taita jne. voisivat tuosta noin vain luopua autoistaan.

Varmaan tosi ekologista sitten pitää tyhjillään niitä uudisasuntoja (kuitenkin vähintään peruslämmöt päällä), kun ei kukaan halua asua paikassa, jonne joka kerta kotiin tullessa saa kiertää korttelin ympäri 10 kertaa parkkipaikkaa etsiessä. Ihan typerää, eikä todellakaan ekologista.

Vierailija
28/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on kyllä niin älytöntä, ettei uusiin asuntoihin ole tehty riittävästi autopaikkoja. Mitä nämä ihmiset kuvittelevat? Että yhtäkkiä kaikki lapsiperheet, mökkien omistajat, sellaista työmatkaa ajavat, mitä ei julkisilla kätevästi taita jne. voisivat tuosta noin vain luopua autoistaan.

Varmaan tosi ekologista sitten pitää tyhjillään niitä uudisasuntoja (kuitenkin vähintään peruslämmöt päällä), kun ei kukaan halua asua paikassa, jonne joka kerta kotiin tullessa saa kiertää korttelin ympäri 10 kertaa parkkipaikkaa etsiessä. Ihan typerää, eikä todellakaan ekologista.

Yleensä ihmisellä, jolla on varaa ostaa uudisasunto, on myös varaa autoon. Että jollain ei nyt jotkut palikat ole loksahtaneet kohdalleen, kun on miettinyt uudisasuntojen kohderyhmää, kun parkkipaikkoja ei ole tehty.

Vierailija
29/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.

Tämä olisi minunkin ehdotus. Vuokralla on ihan hyvä olla, pääset ketterämmin muuttamaan jos siltä tuntuu. Lisäksi ei tarvis laskea nykyisen asunnon hintaa niin paljon. Viimeistään viiden vuoden sisään asuntomarkkinat vilkastuu taas, kun uusista asunnoista alkaa tulla pulaa. Niiden rakentaminen kun on nyt laitettu jäihin aikalailla kokonaan. 

Vierailija
30/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asimistuen leikkaukset vaikuttavat vuokralaisiin ja korkojen nousu ja työmarkkinoiden epävarmuus ostajiin. Parempaa ei ole näkyvissä. 

Vierailija
31/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kuukautta on todella lyhyt aika. Minä en kertonut edes omalle äidilleni, että laitoin asuntoni myyntiin. Enkä omille sisaruksilleni. Vain omat aikuiset lapseni tiesivät. Kerroin vasta sitten, kun kaupat oli tehty. Työpaikalla en kerro yksityisasioistani mitään. Joka päivä olen onnellinen siitä, että sain asuntonii myytyä. Neljä kuukautta tuohon meni pari vuotta sitten. Nyt asun vuokralla ja mietin kaikessa rauhassa, mitä teen jatkossa.

Millä tavoin sinun viestisi auttaa AP:ta? Hienoa, että olet niin erinomainen ihminen, että ymmärsit olla kertomatta elämäsi isosta tapahtumasta lähisukulaisillesi ja työpaikallakin osaat vetäytyä omaan ylhäiseen yksinäisyyteesi 👏

AP.lle sanoisin, että laita asunto vuokralle ja ole hyvin tarkka vuokralaisesta. Asunnon myyntiä voi hyvin jatkaa, vaikka se olisi vuokrattu! Myynti-ilmoitukseen voi esim. laittaa irtisanomisajan ja vuokratuoton. Muuta suunnitelman mukaan uuteen kaupunkiin ja ota siellä uusi työ vastaan. Unohda kuitenkin heti uuden asunnon osto ja mene vuokralle. Uusi kannattaa ehdottomasti ostaa sitten vasta, kun nykyisen saat myytyä. 

Asunnon hintaa ei kannata laskea niin paljon, että sinulle jää velkaa. Kyllä tämä alho joskus taittuu, nyt maltti on valttia.

Vierailija
32/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk ja olet jo loppu. Vuodenkin ole myynyt asuntojani. Mutta en todellakaan halunnut joka viikko näyttöjä. 1 krt/kk on riittävä tai kiinnostuneille erikseen. Utelijoita riittää, mutta kuittaan, ettei ole mennyt. Ei kai se ole niin kauheeta. Vaikuttaa, että teet tästä aika ison numeron itse. Onko sinun just nyt pakko muuttaa, voitko vain rauhottua ja ymmärtää, että et voi tilanteelle mitään? 

Vierailija
33/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En ole irtisanoutunut vielä, mutta jos en muutakaan, joudun perustelemaan ja selittelemään kaikille myös tätä. :D Vaihtoehto yksi voisi siis olla sopiva.

Ja joo, muistan tämön ehdottomasti jatkossa!

Miksi sinä puhut asioistasi niin paljon, että koko ajan joudut tilittämään miten menee? Itse kerron vain sellaisia asioita mitkä ei heiluta minua. Vaikka että ostin lidlistä maalausalustan öljyvärimaalausta varten, mun kissa osaa avata oven ja löysin uuden hyvän ruokareseptin. Eli siis täysin blaa blaata.

Vierailija
34/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään tavallinen asunto ei ole edes sadan tuhannen arvoinen. Kerrostaloasunnon käypä hinta on kahden vuoden palkka. Asuinalue sitten määrittää sosiaalisen aseman. Niin se oli ennen, niin se tulee taas olemaan.

Vierailija
35/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin myin asunnon puoli vuotta sitten, 8kk siihen meni ja hintaa piti laskea 15%. Asuntomarkkinat on menneet koko ajan vain hankalampaan suuntaan, joten itse laittaisin vuokralle, jos se on mahdollista ja odottelisin suhdanteiden muutosta uudessa kaupungissa halvassa vuokra-asunnossa. Muuten voi joutua nyt myymään todella isoilla tappioilla.

Vierailija
36/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos arvelet, että vuokralainen löytyy hinnalla, joka kattaa suunnilleen kulusi tai riittää ainakin vuokraan uudella paikkakunnalla, suosittelisin vuokraamista. Asuntojen hinnat kääntyvät pian nousuun, kun uusien rakentaminen on niin vähäistä. Ota asunto pois myynnistä, ja rauhoita tilanne. Ehkä et viihdykään uudessa paikassa, ja haluat palata. Keväällä on muutenkin parempi aika myydä asuntoa. Kuka jaksaa marraskuussa etsiä asuntoa, ellei ole pakko?

Vuokran pitäisi olla kohtuullinen ja kuka vuokraa kämpän, joka saattaa lähteä alta jo lyhyen ajan jälkeen? 

Ehdotin, että asunto otetaan pois myynnistä ja vuokrataan sitten. Ei vuokralaiselle tarvitse kertoa, että asunto luultavasti myydään myöhemmin. Asunnon myynti ei myöskään välttämättä tarkoita sitä, että vuokralaisen pitää lähteä. Pieniä asuntoja ostetaan edelleen sijoitukseen. Apn asuntohan on hyvä sijoitusasunto, kun on lähes uusi ja tarjolla alkuperäistä hintaa halvemmalla. Itse en kyllä myisi halvemmalla, ellei olisi pakko, vaan odottaisin parempaa aikaa myydä.

Vierailija
37/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parin kuukauden ajan.😂😂😂 Missä pahvilaatikossa sä elät? Asuntomarkkinat ovat olleet lähes pysähtyneet jo useamman vuoden. 

Niin, tämän hallituksen aloittaessa kaikki romahti! 2021 asuntokauppa oli huipussaan. Perskokkareet paskovat ihan kaiken.

Missä tynnyrissä sinä elät? Asuntokaupan tilanne on muissakin maissa sama ja syynä on venäjän sota.

Vierailija
38/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kk on todella lyhyt aika.

Hyvinäkin aikoina 2kk on vielä lyhyt aika myydä. Saati sitten nyt kun ihmisillä on rahat tiukassa.

Mitä ap oikein kuvittelee?

Vierailija
39/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen. 

Vierailija
40/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ihmisellä, jolla on varaa ostaa uudisasunto, on myös varaa autoon. Että jollain ei nyt jotkut palikat ole loksahtaneet kohdalleen, kun on miettinyt uudisasuntojen kohderyhmää, kun parkkipaikkoja ei ole tehty.

Se on sitä vihreää unelmaa... Eli kurjuutta sulle ja mulle.