Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin
En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.
Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.
Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.
Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.
Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.
Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...
Kommentit (135)
Nettopalkan ollessa 2.200€ Olisi kannattanut alunperin unohtaa 200.000€:n lainailut ja ostaa pienemmältä paikkakunnalta 20.000€ maksava kämppä, jos nyt oma asunto tarvii omistaa. Noilla veloilla/ tuloilla olet jo valmiiksi keltaisessa lämpimässä nesteessä.
Runsaasti neuvoja sinulle.
Neuvon kokemuksesta, ettet missään tapauksessa vuokraa asuntoasi, oma on oma, ja vuokralaiset likaavat asuntosi ja jousut vielä remppaamaan sen uuden asunnon.
Kerro kuinka kaukana uusi työpaikka on tästä asunnosta? 100 km vai jotain ihan muuta?
Kaksi kuukautta ei ole pitkä aika. Miten voisit parkkipaikan ostaa uusille valmiiksi, sitten voit pitää hinnan ilman alennusta.
Parkkipaikka on kyllä hirveän tärkeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita nykyinen asuntosi vuokralle ja muuta itse uuteen kaupunkiin vuokralle.
Tämä olisi minunkin ehdotus. Vuokralla on ihan hyvä olla, pääset ketterämmin muuttamaan jos siltä tuntuu. Lisäksi ei tarvis laskea nykyisen asunnon hintaa niin paljon. Viimeistään viiden vuoden sisään asuntomarkkinat vilkastuu taas, kun uusista asunnoista alkaa tulla pulaa. Niiden rakentaminen kun on nyt laitettu jäihin aikalailla kokonaan.
Ap kertoo pitkässä stootissaan, että pankille ei käy asunnon jättäminen sijoitusasunnoksi. Eikä ihme, palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen.
Olet ymmärtänyt väärin, eli et ymmärtänyt. Pankki ei suostu myöntämään lisää velkaa, jos nykyinen asunto jää ap:lle sijoitusasunnoksi. Ap ei siis voi saada asuntolainaa uuteen asuntoon JA samalla pitää nykyistä asuntoa, koska siihen kohdistuu suht paljon velkaa.
Se taas ei pankille kuulu mitenkään, asuuko ap omassa asunnossaan vai antaako sen vuokralle ja muuttaa itse mihin tahtoo, vaikka vuokralle toiselle paikkakunnalle.
Vuokraat sen. Pienemmällä paikkakunnalla oma vuokrasi on varmaan pienempi, jolloin sinulla on edelleen varaa maksaa asunnon kulut, vaikka perimäsi vuokra ei kattaisi kaikkea. Saat myös vähentää sijoitusasunnon korkotulot verotuksessa. Myöhemmin, jos todella haluat jäädä sinne pienemmälle paikkakunnalle, voit ostaa asunnon jopa myymättä sijoitusasuntoasi, koska saat siitä tarviitavan vakuuden uudelle lainalle. Remonteistakaan ei ole huolta, koska asuntosi on uusi. Vaikutat nuorelle ja kärsimättömälle. Talousasioiden kanssa ei kannata hosua.
Luulisi Tampereella vuokralaisia riittävän. Kaupunki täynnä opiskelevia tai työssä käyviä sinkkuja. Ja pikkukaksioon mahtuu myös pariskunta. Tosin pienituloisella ei oo vara maksaa kovin kallista vuokraa. Ja parempituloinen haluaa myös autopaikan.
Valottakaa mistä mihin ap muuttaa työn perässä? Ja kilometreissä asunnon läli?
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan kannata kertoa suunnitelmistaan puolitutuille.
No enpä nyt tiedä tämänkään järkevyydestä, koska sen puolitutun kautta voi löytyä ostaja.
Me löydettiin mielenkiintoinen talo ja mainittiin siitä miehen entiselle työkaverille kun nähtiin kauppareissulla. Kaveri innostui heti, että hänen kaverinsa etsii taloa meidän nykyiseltä alueelta! Soitettiin tälle etsijälle, hän osti talomme ja me ostettiin se uusi talo. Kahdessa viikossa oli kaikki selvää 😊
Vierailija kirjoitti:
Luulisi Tampereella vuokralaisia riittävän. Kaupunki täynnä opiskelevia tai työssä käyviä sinkkuja. Ja pikkukaksioon mahtuu myös pariskunta. Tosin pienituloisella ei oo vara maksaa kovin kallista vuokraa. Ja parempituloinen haluaa myös autopaikan.
Laina ja sen kulut + hoitovastike on paljon korkeammat kuin vuokratuotot, jos taas on tosi korkea vuokra tulee tyhjiä kuukausia ja vuokralaiset vaihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen.
Mitä hyötyjä saan irti, jos myyn joka tapauksessa tappiolla?
Ja sille joka kysyi, miksi kerron asioistani. Kerroin alkuun parille työkaverille, mutta juttu lähti leviämään. Toki ei olisi pitänyt kertoa heillekään. Kyselijöille en osaa olla kertomatta tilanteesta. Toki tässä olisi kehitettävää. Ongelmani on se, että olen kauhea ihmisten miellyttäjä ja en uskalla sanoa, etten halua puhua asiasta
Kyllä sinä ihmisten kyselyt kestät. Sanot ettei ole mitään uutta kerrottavaa. Ja piste. Ei toisten kyselyjä pidä ottaa raskaasti, ehkä haluavat vain myötäelää myönteisesti. Mitä noista kyselyistä. Mutta tietävätkö, että olet muuttamassa toiselle paikkakunnalle? Siinpä on suurempi asian aihe.
Parkkipaikkojen vähyydestä voisi aloittaa uuden keskustelun. Onko asunto halvempi jos ja kun ei ole parkkipaikkaa. Vieraspaikkoja ei myöskään ole riittämiin. Tämä on hirveä ongelma. Hesaan en mene tuttuja katsomaan kun ei ole parkkipaikkaa.
Hämeenlinna ja Tampere tulevat perässä. Pienet asuinalueet ovat niin ahtaita, että kadunvareenkaan ei voi parkkeerata.
Minun kriteerini asuntoa hankkiessani on ensimmäisenä se, onko parkkipaikkoja riittävästi ja myös vieraspaikkoja.
Kaksi kuukautta on todella lyhyt aika. Kyllä pienestä hermo menee, jos nyt jo ihan loppu. Varmasti ikävää tämä asuntokaupan alho, jos on jo uusi työpaikka katsottuna ja haluaisi muuttaa, mutta asunnon myynti jarruttaa, mutta sille nyt vaan ei voi mitään.
Tekisin varmaan samoin, kuten täällä on ehdotettu, että asunto vuokralle ja jatkaa myyntiä. Itse vuokralle toiseen kaupunkiin. Näin siis mikäli ei jaksa odotella, että asuntokaupan tilanne paranee ehkä jossain vaiheessa.
Teillä, jotka ette kerro mitään omia asioitanne töissä on varmaan aika ankeat työkaverit. Kyllä minäkin olen kertonut omista asuntokaupoistani ja kaikista isoista asioista elämässä. Onneksi minun työkaverit on niin fiksuja, että eivät joka päivä kysy. Jos ap sinulla tulee paine kyselyistä ja kyselevät tosiaan joka päivä niin sanoisin vaan, että hiljaista on ja vaihtaisin puuhenaihetta. Piste. Ei niistä kannata paineita ottaa, koska tilanne on muutenkin sinulle ikävä.
Auto on meillä. Jos nyt hankkisin asuntoa ostaisin , mutta tuskin vuokraisin. Ostaisin sivummalla olevan vanhaemman omakotitalon, missä olisi tilaa myös vierailijoiden autoille. Minulla olisi oma rauha.
Talo saisi todella olla huonohko kuntoinen. Mitä se jos on asumattomuudesta hajuja, ne häviävä kunnon lämmityksellä. Remppaa voi vähitellen tehdä, pintaremppa helppoa.
Hinta on niin alhainen , että kaupunkiasunnon hinnalla saisin 2 tai 3 omakotitaloa ja tonttii siinä mukana. Myös Tampere - Hämeenlinna alueelta. Työmatkaan voi hyvin mennä 50 minuuttia, kun pääkaupunkiseudulla sama menee lyhyeenkin matkaan ruuhkissa seisomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina ja sen kulut + hoitovastike on paljon korkeammat kuin vuokratuotot, jos taas on tosi korkea vuokra tulee tyhjiä kuukausia ja vuokralaiset vaihtuu.
Olennaista on se, mikä on uuden paikkakunnan asunnon vuokra ja uuden työn palkka. Jos vuokra on halvempi ja palkka isompi tai sama, ei ole mitään hätää. Sijoitusasunnon vuokran ei silloin tarvitse kattaa kaikkia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi minunkin ehdotus. Vuokralla on ihan hyvä olla, pääset ketterämmin muuttamaan jos siltä tuntuu. Lisäksi ei tarvis laskea nykyisen asunnon hintaa niin paljon. Viimeistään viiden vuoden sisään asuntomarkkinat vilkastuu taas, kun uusista asunnoista alkaa tulla pulaa. Niiden rakentaminen kun on nyt laitettu jäihin aikalailla kokonaan.
Ap kertoo pitkässä stootissaan, että pankille ei käy asunnon jättäminen sijoitusasunnoksi. Eikä ihme, palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen.
Olet ymmärtänyt väärin, eli et ymmärtänyt. Pankki ei suostu myöntämään lisää velkaa, jos nykyinen asunto jää ap:lle sijoitusasunnoksi.
Sitähän juuri tarkoitin kun sanoin "palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen"
Älä nyt ihmeessä vielä osta uutta asuntoa sieltä uudesta kaupungista! Odota ainakin 6 kk irtisanomisajan loppuun. Ehkä et pidäkään koko paikasta ja haluat takaisin?
2 kk on tosi lyhyt aika myydä. Odota rauhassa äläkä tee paniikkiratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Koita jollain ilveellä saada se parkkipaikka. Se on iso myyntivaltti. Itse olen aktiivisesti ollut ostajana liikkeellä. Autopaikattomia en edes lähde katsomaan, koska minulla ei ole kiire muuttaa. Koita vaikka vuokrata paikka jostain läheltä, vaikka et itse juuri tarvitse.
Ja ostohousut jalassa kyllä täytyy täällä Keski-Suomessa sanoa, että tarjonta ei ole kummoinen. Minun rahalla saa joko miniputkiyksiön, johon mahtuu vain kissani tai sitten jotain 30-40 vuotiaita isompia asuntoja, joita ei ole viitsitty muutamalla satasella pintarempata tai edes kunnolla siivota myyntiä varten. Kuvat netissä on ihan eri maailmasta kuin sitten itse kämppä.
Voithan sinä itse muutamalla satasella pintarempata, saat ainakin varmasti juuri haluamasi kaltaiset pinnat.
Mua harmittaa, jos asuntoon on tehty upouusi pintaremontti joka ei omaan makuun sovi yhtään, turha sellaisesta on maksaa.
Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. :)
Uusi kaupunki on siis vanha kotikaupunkini ja koko sukuni asuu tuollapäin. Siksi olisin muuttamassa. Nykyisessä kaupungissa olen yksinäinen ja onneton. Kaupunkien välillä on useita satoja kilometrejä, eli siellä vaan töissä käynti täältä käsin ei ole mahdollista.
Ja nimenomaan tarkoitin sillä, etten voi jättää sijoitusasunnoksi sitä, että ostaisin uuden toisesta kaupungista ja pitäisin myös tämän. Tottakai voin tämän vuokrata, jos itsekin muutan vuokralle.
Kaikki jotka kauhistelevat nykyistä lainan määrää, voivat hiljentyä. Olen pärjännyt sen kanssa tähänkin saakka ilman minkäänlaista ongelmaa. En tiedä missä te asutte, jos 120 000e on iso laina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin, eli et ymmärtänyt. Pankki ei suostu myöntämään lisää velkaa,
"Sitähän juuri tarkoitin kun sanoin "palkka suhteessa velkamäärään jo nyt melkoinen"
Onhan se, mutta tuo ei ollut viestin pointti. Joka oli se, että parikin kommentoijaa luuli, että pankki ei salli(!) ap:n pitää sijoitusasuntoa.
Jos asuntoon saa kunnollisen vuokralaisen ja sijainti hyvä, ei sen roikuttaminen velkavivulla välttämättä olisi mikään riski pankille sen kummemmin kuin ap:lle.
Karkeasti luvut: lainasaldo 100.000€ -> lyhennys+korot kk-erä 500€, hoitovastike 200€. Jo 700€ vuokra kattaa nämä kulut. Vuokralainen maksaa ap:n lainaa ja vastikkeen. Eli asunnosta ei ole ap:lle tuloja mutta ei kulujakaan, ja ap:n nettovarallisuus lisääntyy samalla joka kuukausi.
Ap:n (mahdollisesti hankittava) uusi asunto olisi sitten ihan toinen asia. Siihen otettava laina vähentää ap:n käytettävissä olevia kk-tuloja, tämä aiemmin hankittu ei.
Kai mä vielä odottelen ja jos ei ostajaa löydy, lykkään muuttoa tai muutan vuokralle.
Kyllähän joku 1970-luvun tai uudempi okt on äkkiä homeessa kun jätetään kylmilleen. Muovit, villat...