Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oon ihan loppu tähän asunnon myyntiin

Vierailija
03.11.2024 |

En jaksa enää. Olen siis yrittänyt (välittäjän kautta) myydä parin kuukauden ajan reilun vuoden vanhaa uudiskohdekaksiotani. Kaduttaa tosi paljon, että olen uudiskohteen ostanut, enkä jaksaisi kuulla siitä nyt arvostelua. Joka tapauksessa, haluaisin asunnon myydä, jotta pääsisin muuttamaan toiselle paikkakunnalle ja ostamaan uuden kodin sieltä.

Asunto on ollut myynnissä noin kaksi kuukautta ja vain yksi kiinnostunut on ollut. Hänenkin kiinnostus loppui, kun autopaikkaa ei ollut vapaana. Hintaa on laskettu jo 20 000e ja se on siis nyt tuon 20 000e vähemmän kun mitä itse maksoin, yhtään tarjousta ei ole tullut.

Olen ihan loppu, kun ihmiset töissä ja muualla kyselevät joka ikinen päivä, että kuinka asunnon myynti etenee. Vähintään pari kertaa viikossa joku neuvoo jättämään tämän kaksion sijoitusasunnoksi. Olen kysynyt asiasta pankilta kyllä ja tämä ei ole mahdollista. Viikonloppuisin, kun ei tarvitse nähdä työkavereita, soittaa isäni ja tiedustelee asuntokauppojen etenemisestä. Joka lauantai siivoan asuntoa sunnuntain näyttöä varten ja usein näyttöön ei edes tule ketään. Sitten taas maanantaina palaan töihin vastailemaan kysymyksiin asunnon myynnistä.

Bullet-laina uuden asunnon ostoon ei ole mahdollista, enkä sellaista uskaltaisi tässä tilanteessa ottaakaan. Vuokralle ehkä voisin muuttaa tänne uuteen kaupunkiin ja jättää nykyisen asuntoni vuokralle siihen saakka, että saan myytyä, mutta vuokrattuna asunnon myynti on varmasti vielä vaikeampaa.

Nykyisen asunnon hintapyyntö on tällä hetkellä noin 180 000e ja olen tehnyt toisesta kaupungista ehdollisen tarjouksen hintaan 185 000e. Ehtona nykyisen myynti marraskuun loppuun mennessä. Enempää en siis pysty nyt ainakaan marraskuun aikana hintaa laskemaankaan, kun sitten rahat ei riitä tuohon uuteen asuntoon. En tiedä, pitäisikö sitten kun ehdollinen tarjous vanhenee, laskea tämän hintaa ihan reilusti ja ostaa uudesta kaupungista joku halvempi kohde, vai mitä ihmettä teen... Lainaa on tällä hetkellä 120 000e ja 40 000e tarjoaa pankki lisälainaa korkeimmillaan, mutta en haluaisi näin paljon ottaa, kun nettopalkkakin vain joku 2200e.

Uudesta kaupungista on jo töitäkin sovittuna, eli muuttamaan pitäisi päästä parin kuukauden sisällä. Kertokaa mitä teen... Oon ihan loppu, eikä ole oikein ketään, jolta saisin asiaan oikeasti fiksuja neuvoja. Ja moi vaan tutut jotka nyt tunnistatte, voitte lopettaa kyselyn...

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet asunut nykyisessä kaupungissa jo 20 vuotta ja olet yksinäinen ja onneton. Ilman muuta muutat sinne minne haluat. Tuossa ajassa olisi jo pitänyt kotiutua. Raha on vain rahaa, asunto ja työ ei merkitse kaikkea.

Vierailija
122/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisit tehnyt hyvää mainosta jos olisit kertonut onko asunnto Oulussa vai Kimitossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet asunut nykyisessä kaupungissa jo 20 vuotta ja olet yksinäinen ja onneton. Ilman muuta muutat sinne minne haluat. Tuossa ajassa olisi jo pitänyt kotiutua. Raha on vain rahaa, asunto ja työ ei merkitse kaikkea.

Kiitos, tuo rohkaisi :) En ole koko aikaa ollut onneton, vaan pitkään viihdyin täällä hyvin. Nyt en enää viihdy työssäni ja olen etääntynyt ystävistäni. On alkanut olla kova ikävä toisella puolella suomea asuvaa perhettä ja muuta sukua.

Jossain viestissä mua arveltiin nuoreksi ja epävakaaksi poukkoilijaksi. Olen lähempänä neljääkymmentä kuin kolmeakymmentä :D

Vierailija
124/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa olisi laittaa asunto vuokralle ja muuttaa itse vuokralle. 

Vierailija
125/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen. 

Niinkuin mitkä taloudelliset hyödyt? Eihän ap ole saamassa tuosta mitään voittoa, mistä verotettaisiin.

Vierailija
126/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En ole irtisanoutunut vielä, mutta jos en muutakaan, joudun perustelemaan ja selittelemään kaikille myös tätä. :D Vaihtoehto yksi voisi siis olla sopiva.

Ja joo, muistan tämön ehdottomasti jatkossa!

Helppohan tuo olisi perustella. Sanot vaan että päätit jäädä, kun asunnon myynti ei onnistunut.

Vierailija
127/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaa, että viihdyt, vaikka onkin vanha kotikaupunki. 20 vuotta on pitkä aika. Muuta ensin vuokralle, että näät, haluatko jäädä. Ota omistusasuntosi pois myynnistä, ja vuokraa se. Tai jatka myyntiä vuokrattuna, mutta älä enää tingi hinnasta. Kun olet varma päätöksestäsi ja uudesta työstä, aloita myynti uudelleen. Sillä välin asuntokauppa myös on luultavasti piristynyt.

Vierailija
128/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Nyt ei vaan kauppa käy, eli ei kannata enää laskea hintaa. Täytyy vaan kärsivällisesti osoittaa, että ostaja löytyy. 

Me olimme juuri 1.5 vuotta kahden asunnon loukussa, oli henkisesti ja taloudellisesti todella rankkaa aikaa. Vihdoin löytyi ostaja, ja hän sitten tinki siitä hinnasta oikein kunnolla. Nyt sitten myydään myös tämä nykyinen asuntokin, koska tästä meni fiilis 1.5v kestäneen asuntoloukun takia. Tämä on ollut kaksi kuukautta myynnissä, yksi kiinnostunut on ollut. Mutta kukaan ei voi ostaa koska oma pitää olla ensin myyty, eikä kauppa käy. 

Vierailija
129/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän toi kovinkaan kauan ole ollut myynnissä, ei kannata toivoa menettää. Ja jokainen toimii kuten parhaaksi näkee, mutta työpaikka on vihonviimeinen paikka avata henkilökohtaisia asioita varsinkaan jos kyseessä on rahaan liittyvä juttu. Niin hyvää työkaveria ei ole, että tämäntyyppiset asiat pysyisi salassa. 

Oma esimies töissä kovasti hehkutti, kuinka sai oman omakotitalon myytyä Espoossa alle vuorokaudessa.

Yksittäiset talot menee nyt nopeasti, mutta suurin osa asunnoista/taloista on myynnissä kuukausia, osa vuosia. 

Vierailija
130/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannais varmaan asua 2 vuotta että saat taloudelliset hyödyt irti. Aika hurja tilanne ja vielä sekin ettet odota että se 2v tulee täyteen. 

Siis mitä hittoa? Ootkohan ymmärtänyt tuon 2 vuoden väärin. Veroa ei makseta myyntivoitosta jos asuu yli 2 vuotta, mutta ap kertoi jo aloitusviestissä että myy jo nyt tappiolla. Ei siitä myyntivoittoveroja silloin maksella senttiäkään.

Ja jos on odotettavissa tappiolla myynti niin ehdottomasti kannattaa myydä ennen kahden vuoden asumisen täyttymistä.

Vierailija
131/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myin oman uudiskohteeni naapurille sijoitusasunnoksi, velkaosuus siirtyi ostajan nimiin ja sain rahana sijoittamani ja maksamani osuuden. Pankki hoiti paperityöt ja omistuksen siirron. 

Vierailija
132/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 v ei hyödytä mitään kun verotettavaa viittoa ei ole. Mutta jos lainaa on noinkin paljon ja asunnosta saisi pathaimmillaan 180 000, en lähtisi ostamaan uudelta paikkakunnalta 185 000 hintaista vaan halvemman joka tapauksessa ja pienentäisin lainataakkaa.

Vierailija
133/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi viedä vuodenkin se myynti. Jos pitää ilman vuokralaista, niin asunto on heti vapaa. Toisaalta, jos saat hyvän vuokralaisen, niin saat tuloja asunnosta. Sijoittajatkin saattavat kiinnostua, jos on valmiina hyvä vuokralainen. Etsi halvin mahdollinen vuokra-asunto sieltä uudelta paikkakunnalta, mutta varaudu siihen, että kuluja tulee nyt reippaasti jonkin aikaa ja elä hyvin säästäväisesti. Kyllä se siitä ratkeaa ennemmin tai myöhemmin. Välittäjäkin voi olla huono tai asunnosta otetut kuvat. Kun nykyisen kanssa sopimus loppuu, vaihda välittäjää.

Vierailija
134/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita jollain ilveellä saada se parkkipaikka. Se on iso myyntivaltti. Itse olen aktiivisesti ollut ostajana liikkeellä. Autopaikattomia en edes lähde katsomaan, koska minulla ei ole kiire muuttaa. Koita vaikka vuokrata paikka jostain läheltä, vaikka et itse juuri tarvitse. 

Ja ostohousut jalassa kyllä täytyy täällä Keski-Suomessa sanoa, että tarjonta ei ole kummoinen. Minun rahalla saa joko miniputkiyksiön, johon mahtuu vain kissani tai sitten jotain 30-40 vuotiaita isompia asuntoja, joita ei ole viitsitty muutamalla satasella pintarempata tai edes kunnolla siivota myyntiä varten. Kuvat netissä on ihan eri maailmasta kuin sitten itse kämppä. 

Voithan sinä itse muutamalla satasella pintarempata, saat ainakin varmasti juuri haluamasi kaltaiset pinnat.

Mua harmittaa, jos asuntoon on tehty upouusi pintaremontti joka ei omaan makuun sovi yhtään, turha sellaisesta

Kyllä on myyntivaltti sekin, että asuntoon voi muuttaa heti ilman, että pakko rempata reikäiset, tunkkaiset tapetit ja pestä paskaset kaakeli välit tai korjata taulujen reijät. Pintaremonttia voi tehdä niin, että uudelle asukkaalle jää puhdas pohja tehdä mitä haluaa. Myyjät ei tajua, että miten pelkästään tuolla voi erottua joukosta. Jos sattuu olemaan kiire muuttaa, niin ei ole kiva aloittaa rempalla. Vähitellen sitä voi sitten alottaa oman kunnon rempan. Kyllähän vuokranantajatkin laittaa asuntoa uusille vuokralaisille kuntoon. Kumma oletus, että jos ostaa vanhan, niin kaikki haluaa sen jossain sikakunnossa. "Että saa rempata itse."

Vierailija
135/135 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa käy hyvin