Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä

Vierailija
03.11.2024 |

"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."

"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.

Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.

Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html

MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?

Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?

Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?

Kommentit (536)

Vierailija
181/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noin 100 hengen yrityksessä enkä tiedä ainuttakaan, jonka työsuhde olisi päättynyt koeaikapurkuun työnantajan taholta. Sen sijaan työntekijöissä on niitä, jotka ovat vain lähteneet sanomatta sen enempää, työnantajalle on tullut meili, että en tule enää töihin. Sitten tyyppi on kilpailijan palkkalistoilla. Lisäksi nykyisin on paljon niitä, jotka tekevät työsopimuksen, mutta eivät aloita töitä, koska löytyi parempaa.

Tuohan on ihan reilu meininki puolin ja toisin. Mutta se ei ole reilua että jos työntekijä huomaa että työ on täysin sopimaton hänelle ja lopettaa kesken koeajan, saa karenssin. Itsellä ei ole ikinä ollut ongelmia näiden kanssa mutta pari kertaa työnantaja on unohtanut että määräaikaiseni loppuu. Sitten on soiteltu että sorry....takaisin olen mennyt paremman palkan myötä. Nämä vuokrakeikoilla.

Vierailija
182/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi hyvä, että puhelin palvelussa olisi vain vakituisia, kun tietoa pitäisi löytää nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi hyvä, että puhelin palvelussa olisi vain vakituisia, kun tietoa pitäisi löytää nopeasti. 

Suurin osa asiakkaista luulee puhuvansa vakituisen kanssa. En voi sanoa asiakkaalle, että olen ollut töissä 2 päivää enkä oikeasti tiedä mistään mitään. 

Vierailija
184/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Koeaikahan on just nimenomaan se aika jolloin kumpi tahansa osapuoli voi ja saa päättää työsuhteen ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Tuntuu kummalta, ettei nykyiset työntekijät tällaistakaan tiedä. Tosiaanko se olisi parempi, että töihin pitäisi mennä suoraan työsuhteeseen, joka on voimassa toistaiseksi tai tiettyyn määräpäivään asti ja ostaa sekä se työnantaja, että työ ns kuin sika säkissä?

Vai onko ajatuksena, että työnantajan pitäisi vain ottaa tuo riski?

Vierailija
185/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla olen törmännyt näihin koeaikapurkuihin, on omakohtaista kokemusta ja tutuille näin on käynyt myös. Itse sain yhdessä työsuhteessa koeajan viimeisenä päivänä kenkää. Oikeata syytä minulle ei pystytty kuulemma kertomaan, mutta ilmeisesti siellä ei tykätty, kun nostin firmassa vuosikausia jatkuneen epäsopivan käytöksen esiin. Hyvämaineinen, menestyvä firma. 

Pitää tosiaan voida antaa rakentavaa palautetta ja ehdotuksia asioiden korjaamiseksi. 

Joskus kuitenkin IT-alalla näkyy sellaisia todellisia ilmapiirin pilaajia, jotka haukkuvat ja kritisoivat toisia, usein henkilökohtaisella tasolla, todella alhaisella kynnyksellä. Ilman, että tuovat itse mitään rakentavia ehdotuksia tämän omasta mielestään suuren epäkohdan korjaamiseksi. Myrkyttävät tiimihengen ja kenellekään ei ole kivaa. Silloin ainoa oikea ratkaisu tiimin kannalta on irtisanominen, vaikka henkilön tekninen osaaminen voisikin olla tosi korkeaa.

Vierailija
186/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt voi sitten noita toimistotöitä saada hetkeksi vaikka myös vakuutusyhtiöissä jne. 

Jos tekee virheitä niin ei voi mitään, kun on jatkuvasti uusi työpaikka enkä jaksa enää opetella. 

Vierailija
187/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain joskus kelan puhelinpalvelusta eri vastauksen kuin toimistolta samaan kysymykseen. 

Silloin ihmettelin, mutta enää en, kun itse olen joka vuosi eri virastossa 6 kuukautta. 

Vierailija
188/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain joskus kelan puhelinpalvelusta eri vastauksen kuin toimistolta samaan kysymykseen. 

Silloin ihmettelin, mutta enää en, kun itse olen joka vuosi eri virastossa 6 kuukautta. 

Itse en enää soita mihinkään vaan luen itse. 

Kun tietää, että kaikki työpaikkat on täynnä määräaikaisia vastailemassa sitä sun tätä. 

Vierailija
189/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa asiakkaista luulee puhuvansa vakituisen kanssa. En voi sanoa asiakkaalle, että olen ollut töissä 2 päivää enkä oikeasti tiedä mistään mitään. 

No ei mikään ihme että luulee kun työnantajat on jatkuvasti vinkumassa kuinka heillä olisi niin vakkarityötä tarjolla mutta työntekijöitä (eli tässä tapauksessa aspoja) ei löydy mistään.

Ja ihan vinkiksi, jos työnantajalla kerran on pula niistä aspoista niin siirtää näitä ihmisiä terrorisoivia puhelinmyyjiä sinne aspan puolelle. Niitä kun ei tarvita ollenkaan vaan ihmiset osaa kyllä hoitaa puhelinliittymänsä ja sähkösopparinsa ihan omasta aloitteestaan ja jopa ihan kasvokkain yrityksen konttorissa, joita eri alojen toimijoilla on normaalissa yhteiskunnassa esim kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa. Nyt en siis tarkoita mitään feissarien häiriköintipistettä keskellä katua/käytävää jotka ne joutaisi kieltää kokonaan koska ne tukkii normaalit kulkuväylät.

Vierailija
190/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää soita mihinkään vaan luen itse. 

Kun tietää, että kaikki työpaikkat on täynnä määräaikaisia vastailemassa sitä sun tätä. 

Joskus aikanaa olin sellaisissa kuvitelmissa, että virastoissa kaikki on vakituisia ja sairaaloissa. 

En olisi osannut ajatella, että työttömiä on joka paikassa tekemässä työkokeiluja, palkkatukitöitä ja sijaisuuksia. 

Luulin oikeasti, että siellä on joku vakituinen asiantuntija, joka osaa kaiken vastailemassa kysymyksiin. 

Vierailija
191/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hallitus on kyllä täynnä diletantteja. Naurattaa, kun itketään mm. alhaista syntyvyyttäja sitten pahennetaan tilannetta potenssiin kymmenen.

Vierailija
192/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla olen törmännyt näihin koeaikapurkuihin, on omakohtaista kokemusta ja tutuille näin on käynyt myös. Itse sain yhdessä työsuhteessa koeajan viimeisenä päivänä kenkää. Oikeata syytä minulle ei pystytty kuulemma kertomaan, mutta ilmeisesti siellä ei tykätty, kun nostin firmassa vuosikausia jatkuneen epäsopivan käytöksen esiin. Hyvämaineinen, menestyvä firma. 

Pitää tosiaan voida antaa rakentavaa palautetta ja ehdotuksia asioiden korjaamiseksi. 

Joskus kuitenkin IT-alalla näkyy sellaisia todellisia ilmapiirin pilaajia, jotka haukkuvat ja kritisoivat toisia, usein henkilökohtaisella tasolla, todella alhaisella kynnyksellä. Ilman, että tuovat itse mitään rakentavia ehdotuksia tämän omasta mielestään suuren epäkohdan korjaamiseksi. Myrkyttävät tiimihengen ja kenellekään ei ole kivaa. Silloin ainoa oikea ratkaisu tiimin kannalta on irtisanominen, v

Niin, kyseessä oli siis työpaikalla vuosikausia jatkunut epäasiallinen narsistinen käytös, kollegoille huutaminen ja arvaamaton luonne. Kaikki saman henkilön toimesta. Tätä hyssyteltiin ja kaikki voivat huonosti. Sitten kun taloon tulee uusi (minä), joka on sitä mieltä, että moinen on asiatonta, se uusi onkin se paha poliisi ja ansaitsee potkut. Ei millään työpaikalla pitäisi sallia sitä, että yksi työntekijä saa raivareita töissä ja syyttää kollegoitaan elämänsä pilaamisesta. 

Vierailija
193/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mikään ihme että luulee kun työnantajat on jatkuvasti vinkumassa kuinka heillä olisi niin vakkarityötä tarjolla mutta työntekijöitä (eli tässä tapauksessa aspoja) ei löydy mistään.

Ja ihan vinkiksi, jos työnantajalla kerran on pula niistä aspoista niin siirtää näitä ihmisiä terrorisoivia puhelinmyyjiä sinne aspan puolelle. Niitä kun ei tarvita ollenkaan vaan ihmiset osaa kyllä hoitaa puhelinliittymänsä ja sähkösopparinsa ihan omasta aloitteestaan ja j

Kyllä ainakin virastoihin halukkaita olisi, mutta nythän noita aspoja irtisanotaan ja asiakaspalvelu loppuu vallan osassa kaupunkeja, vain digipalvelu ja puhelinpalvelu jää. 

Vierailija
194/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aiheellistakin heivata ihminen, joka ei itse tajua tekevänsä huonoa työtä. 

Vierailija
195/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mummoille ei ole enää välttämättä palvelua konttorissa ollenkaan.

Jos haluaa jonkun viraston palvelua niin pitää etsiä puhelinnumero mihin soittaa ja digipalvelu. Ei voi mennä papereiden kanssaa konttorille. 

Vierailija
196/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät on jo tottuneet lähettämään lippua ja lappua diginä nettisivujen kautta esim. kelaan ja liitoille. 

Kelassa vissiin säilyy konttorit, mutta osalla muista virastoista konttoreita lopetetaan ja sitten pitää postissa tai diginä lähetellä lappuja ja soitella. 

Vierailija
197/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät on jo tottuneet lähettämään lippua ja lappua diginä nettisivujen kautta esim. kelaan ja liitoille. 

Kelassa vissiin säilyy konttorit, mutta osalla muista virastoista konttoreita lopetetaan ja sitten pitää postissa tai diginä lähetellä lappuja ja soitella. 

Palkkatodistukset ja työsopimukset lähetetään netin kautta liitoille, no ei ole edes konttoria. 

Vierailija
198/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla asiontia HUSin kanssa.. Yksi taho antaa yhdet ohjeet ja siellä seuraavassa paikassa sanotaan, että ei tämä pidä paikkaansa vaan pitää mennä kolmanteen paikkaan jossa sitten taas kerrotaan, että ehei tämä heille kuulu vaan pitää mennä sinne tai vaihtoehtoisesti tänne jossa sitten käsketään menemään sinne mistä tämän ruljanssin aloitti.

Ei pienintäkään järkeä ja varsinkaan kun miettii mikä määrä aikaa ja energiaa menee potilaalla ja kuinka paljon tuo pompottaminen sitoo niitä  resursseja joista mitä ilmeisimmin on julmettu puute.

Sama se toki on ihan kaikkialla muuallakin, ihan jo ruokakaupoista lähtien, että juuri kukaan ei tiedä eikä osaa mitään (eikä kiinnostakaan) vaan he on vaan töissä täällä. Ja huomenna jossain muualla keikkailemassa. Työnantajat ei tunnu ymmärtävän, että nämä osa-aikaiset keikkailijat ei tietenkään voi osata työtä kuten ne vakituiset. Silti kaikki mitoitetaan aina sen mukaan, että vuorossa olisi vain vakkareita jotka osaa työn vaikka unissaankin ja muutenkaan ei huomioida sitä, että aina ei ole se päivä jolloin kaikki menee just nappiin eikä esim ole asiakasta jonka kanssa se kohtaaminen on normaalia pidempi. 

Vierailija
199/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatodistukset ja työsopimukset lähetetään netin kautta liitoille, no ei ole edes konttoria. 

Liitto haluaa työtodistuksen, työsopimuksen ja palkkatodistuksen. Konttori ei edes ole, joten kotoa netin kautta noi lähetetään. 

Vierailija
200/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrompa tarinan mitä itselleni kävi:

Sain paikan, tiedossa oli kokemustaso ja luvattiin alkuun koulutus joka tietääkseni oli todella kallis. Mainitaan että meitä aloitti aika monta samaan aikaan. Eka 3kk meni koulutettavana aiheeseen ja suoritin hyvin jopa halutun sertifikaatin. Kun tuli aika sitten aloittaa työt niin huomasin että muut aloittaneet siirrettiin omiin yksiköihin tekemään hommia. Itse pyörittelin peukaloita n. 2kk. Koska oli luvattu että koulutusprojektin vetäjä eli esihenkilö hoitaa siirrot niin ensin luulin että hänellä oli muiden kanssaa kiireitä. Yritin tavoitella tätä toisella paikkakunnalla olevaa esihenkilöä puhelimella, sähköpostilla ja teamsin kautta. Kommunikointi oli lyhyttä ja välttelevää silloin kuin sain hänet kiinni. Oli jo ostamassa junalippua toiselle paikkakunnalle että tapaisin hänet naamatusten koska kuulin useasti lauseen  "olehan kärsivällinen, saat kohta tietoa uudesta esihenkilöstä". Kyselin j

Haitko uudelleen jos näit ilmoituksen? Yhdessä aiemmassa työpaikassa tiimin ovi kävi tiuhaan. Osaselityksenä että kun määräaikaisuus oli loppumassa HR:stä ei luvattu rahoitusta jatkoon. Sitten raha kuulemma kuitenkin myönnettiin mutta tekijä oli jo siirtynyt muualle tai työsuhde loppunut. Taas etsivät uuden. Tiimissä oli muistaakseni 7 työntekijää ja en muista vaihtuiko 8 kertaa muutaman vuoden aikana, vaikka osa tiimiläisistä pysyi koko ajan samana. Yhä uudelleen joku aloitti uutena eli yleensä palkka alkoi pohjalta. Ehkä 3 kertaa joku siirtyi talon sisältä, yhtenä minä toisesta määräaikaisuudesta, mutta lähtivät hekin lopulta. Lähitiimissäkin oli vaihtuvuutta.

Oma viimeinen työsopimukseni päättyi niin että sijaistettavani piti lähteä myöhemmin uudelleen opintovapaalle. Kertoi että lähtisi myöhemmin syksyllä mutta lähtikin jo kesän jälkeen. Huomasin ilmoituksen avattuun paikkaan vasta juuri hakuajan mentyä. Sillä välin tiimiin kesäksi valittu harjoittelija valittiin sijaisuuteen.

Olin täyttänyt hakemuksen toiseen avoimeen paikkaan lähtiessäni ja kertonut olevani kiinnostunut muistakin töistä. Hakemus oli ehkä tuhoutunut työsopimuksen päätyttyä, koska pomon ja HR:n mukaan sitä ei löytynyt. Järjestelmä antoi kuvaa että hakemus olisi puoli vuotta voimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi