Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä

Vierailija
03.11.2024 |

"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."

"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.

Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.

Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html

MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?

Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?

Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?

Kommentit (536)

Vierailija
161/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi: eikö kymmenviikkoinen rekrytointiprosessi videoineen, ryhmäkilpailutuksineen jne. jne. osunutkaan oikeaan valintaan?

Aikuinen lapseni opiskelee korkeakoulututkinnon viimeistä vuottaan. Viime kesänä kesätöihin pääsyyn vaati kymmeniä työhakemuksia. Kesätyöpaikkaa hän oli mukana neljä kuukautta kestäneessä rekrytointiprosessissa ja pääsi ainoana 85 hakijasta kesätöihin. Kesätöissä annettiin läppäri ja työpaikka sekä lyhyt parin tunnin opastus. Muuten sitten hän sai tehdä työtä ihan maalaisjärkeä käyttäen. Totesi, että rekryprosessin aikana olisi voinut luulla olevansa tavoittelemassa suunnilleen taivaspaikkaa. 

Kesätyöt ohi ja taas opintojen parissa. Työtodistusta ei ole saanut vieläkään, vaikka pyytää sitä joka toinen viikko. 

Tuo pieni hakijamäärä kyllä kertoo siitä, että työnantaja ei ole kovin hyvässä maineessa, eivätkä ihmiset halua sinne töihin. Hakijajoukko koostuu niistä, joilla ei ole saumoja pärjätä suosittujen työnantajien rekryissä. Kesätyöpaikkoihin on yleensä useampia satoja hakijoita, voi olla jopa yli 1000 hakijaa. 

Vierailija
162/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asiakas sanoi, että miten virastoista saa näin hyvää palvelua. No, kun en ole vakituinen ja olen itse köyhä niin ymmärrän hyvin miltä asiakkaasta tuntuu ja haluan olla heille ystävällinen ja empaattinen. 

Vakituisilla on kiire, ne ei ehdi kauaa puhua eikä ymmärrä köyhyydestä mitään, tilailevat Espanjan matkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just inhottavaa, kun olet koko ajan uudessa virastoissa sijaisena ja vastaat asiakkaille puhelimeen etkä osaa mitään, sitten koitat netistä etsiä vastauksia ja asiakas odottaa vastausta heti. 

Mutta asiakkaat pysyy samoina olipa työpaikka tai ala mikä vaan, eiks niin? Uskolliset asiakkaat seuraa työpaikasta toiseen ja alalta toiselle.

No, ei kaikki soita kelaan ja maanmittauslaitokselle. 

Vierailija
164/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmissa asiantuntijatöissä isoissa yrityksissä ei jaeta potkuja niin helposti koeajalla. Yleensä vaadittu CV ja rekryprosessi on jo sellainen, että hyvin on onnistunut piilottamaan omat vakavat heikkoudet jos siihen jouduttaisiin.

Yhdet potkut koeajalla todistin IT-alalla kun oli palkattu konsultiksi henkilö, joka oli liioitellut oman osaamisensa. Kun kyse oli koodauksesta, niin se oli helppo todentaa ja perustella potkut kun asiakas ei ollut tyytyväinen.

Tuo on rekryltä nolo moka. Kyllä rekrytointiprosessissa pitää osata tunnistaa ja varmistaa hakijan tekninen osaaminen.

Vierailija
165/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on just inhottavaa, kun olet koko ajan uudessa virastoissa sijaisena ja vastaat asiakkaille puhelimeen etkä osaa mitään, sitten koitat netistä etsiä vastauksia ja asiakas odottaa vastausta heti. 

Välillä tekisi mieli sanoa asiakkaalle, että olen ollut täällä 2 päivää töissä. 

Asiakkaat odottaa vastausta saman tien, luulevat, että olen joku vakituinen. 

Nyt olen jo 8 vuotta ollut joka syksy uudessa työpaikassa enkä oikein jaksa enää opetella, mutta vastailen jotain. 

Kauheessa kiireessä pitää selata viraston nettisivuja, että mitä pitää vastata. 

Jos olisi samassa työpaikassa aina niin voisi osatakin jotain. 

Jos 8 vuotta olis vakkarina niin vois muistaa puhelinnumerot ulkoa, mutta jos joka toinen kuukausi vaihtuu työpaikka ja asiakkaat niin eihän sitä millään voi muistaa monen sadan tai tuhannen asiakkaan numeroita ja asioita. Monet vielä esittelee itsensä pelkällä etunimellä tai ei nimellä ollenkaan ja silti pitäis tietää kuka on kyseessä. 

Vierailija
166/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaalla rahat loppu. Ymmärrän hyvin. Itse olen taas kohta työttömyyskorvauksella. 

Vierailija
167/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla olen törmännyt näihin koeaikapurkuihin, on omakohtaista kokemusta ja tutuille näin on käynyt myös. Itse sain yhdessä työsuhteessa koeajan viimeisenä päivänä kenkää. Oikeata syytä minulle ei pystytty kuulemma kertomaan, mutta ilmeisesti siellä ei tykätty, kun nostin firmassa vuosikausia jatkuneen epäsopivan käytöksen esiin. Hyvämaineinen, menestyvä firma. 

Tuo oli lopulta sinunkin kannalta hyvä lopputulos. On olemassa firmoja, joissa on fiksumpi kulttuuri. Parempi etsiä sellainen kuin jäädä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Vierailija
168/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi eläkeläinen näytti lappua, että kun hän saa vain 1200 netto eläkettä. Itse saan saman verran palkkaa, kun teen 30 viikko töitä, mutta en kehdannut sanoa. 

Vierailija
169/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi eläkeläinen näytti lappua, että kun hän saa vain 1200 netto eläkettä. Itse saan saman verran palkkaa, kun teen 30 viikko töitä, mutta en kehdannut sanoa. 

+ mulla lapsia kotona asumassa. 

Vierailija
170/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alalla olen törmännyt näihin koeaikapurkuihin, on omakohtaista kokemusta ja tutuille näin on käynyt myös. Itse sain yhdessä työsuhteessa koeajan viimeisenä päivänä kenkää. Oikeata syytä minulle ei pystytty kuulemma kertomaan, mutta ilmeisesti siellä ei tykätty, kun nostin firmassa vuosikausia jatkuneen epäsopivan käytöksen esiin. Hyvämaineinen, menestyvä firma. 

Tuo oli lopulta sinunkin kannalta hyvä lopputulos. On olemassa firmoja, joissa on fiksumpi kulttuuri. Parempi etsiä sellainen kuin jäädä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Mutta kun ne samat tuulimyllyt seuraa työpaikasta toiseen, vaikka kuinka pyristelisi vastaan. 

Vierailija
171/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tekisi mieli sanoa asiakkaalle, että olen kuule itse työttömänä taas kohta. Nämä on vain 6 kuukauden sijaisuuksia. 

Vierailija
172/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas sanoo, että hän soittaa sitten toukokuussa. Soita vaan, minulla kyllä sijaisuus päätty jo huhtikuussa, mutta en voi kertoa sitä asiakkaalle. Pitää vaan sanoa, että joo puhutaan sitten lisää. 

Vierailija
173/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein aikoinaan toimistosiivoojan töitä. Työtunteja oli 37,5 ja palkka oli niinkin iso kuin 1100 e brutto. 

Vierailija
174/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrompa tarinan mitä itselleni kävi:

Sain paikan, tiedossa oli kokemustaso ja luvattiin alkuun koulutus joka tietääkseni oli todella kallis. Mainitaan että meitä aloitti aika monta samaan aikaan. Eka 3kk meni koulutettavana aiheeseen ja suoritin hyvin jopa halutun sertifikaatin. Kun tuli aika sitten aloittaa työt niin huomasin että muut aloittaneet siirrettiin omiin yksiköihin tekemään hommia. Itse pyörittelin peukaloita n. 2kk. Koska oli luvattu että koulutusprojektin vetäjä eli esihenkilö hoitaa siirrot niin ensin luulin että hänellä oli muiden kanssaa kiireitä. Yritin tavoitella tätä toisella paikkakunnalla olevaa esihenkilöä puhelimella, sähköpostilla ja teamsin kautta. Kommunikointi oli lyhyttä ja välttelevää silloin kuin sain hänet kiinni. Oli jo ostamassa junalippua toiselle paikkakunnalle että tapaisin hänet naamatusten koska kuulin useasti lauseen  "olehan kärsivällinen, saat kohta tietoa uudesta esihenkilöstä". Kyselin jopa muilta samaan aikaan aloittaneilta osaisiko he auttaa eli oliko heidän tiimeissä tarvetta minulle ja jopa viestitelin asiasta hr:n kanssa. HR:n yhteystiedot sain sentään tältä "esihenkilöltä" kun tarpeeksi monta kertaa ehdotin heidän tuomista mukaan.

Lopuissa sain virallisen teams kutsun ja ajattelin että nyt on se mahdollisuus tulossa kun viesti oli muotoiltu niin, mutta naamaan paiskattiin koeaikapurku, esihenkilö toimitti asian ja jätti hr:n hoitamaan likaisen työn.  Purun syy oli se ettei paikka muka löytynyt

Pahinta oli se että kun aloitin niin ensin kallis koulutus jonka suoritin ainakin kurssittajan mukaan todella hyvin mutta mahdollisuutta näyttää osaamista ei annettu. Huomasin koeaikapurun jälkeen että esihenkilöä leikkinyt oli saanut kovan ylennyksen ja hän oli täyttänyt esim LinkedIn:n siitä että kuinka onnistunut tämä hieno ja mahtava koulutus jossa "kaikki" oli saaneet työpaikan yrityksen sisällä. Yrityksellä oli heti alle kuukauden jälkeen joka paikassa rekryilmoituksia osaamiseni alueelta.

Meni monta kuukautta että sain itselle kasvatettua itsetuntua että uskalsin hakea taas alan paikkoja (pois lukien tietenkin määrätyt 4kpl / 3kk te-viranomaisen vaatimuksesta). Nykyään olen työllistynut mutta olin se 6kk koeajan ajan niin säikky ja ylimiellyttävä vaikeissa paikoissa.

Lopuksin sanon että ymmärrän koeaikapurun silloin kun osaaminen ei kohtaa mutta oma tapaus ei ollut tätä vaan esihenkilöksi kutsutun laiskuutta ja saamattomuutta viedä sovittu homma maaliin. Olen kertonut tätä tarinaa  tietojen kanssa mutta tänne en sitä laita.

Vierailija
175/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen jo 8 vuotta ollut joka syksy uudessa työpaikassa enkä oikein jaksa enää opetella, mutta vastailen jotain. 

Tuo kielii vain huonoista tietojärjestelmistä. Jos siellä olisi kunnon vektoritietokanta, mistä tekoäly löytää nopeasti tarvittavat dokumentit, niin homma hoituisi ihan eri tahdissa. Muistaakseni Kelassa tällaiset on jo otettu käyttöön ja tämä on nopeuttanut asiakaspalvelua todella paljon.

Vierailija
176/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas sanoo, että hän soittaa sitten toukokuussa. Soita vaan, minulla kyllä sijaisuus päätty jo huhtikuussa, mutta en voi kertoa sitä asiakkaalle. Pitää vaan sanoa, että joo puhutaan sitten lisää. 

Ja sitten sieltä vastataan, että olen siirtynyt toisiin tehtäviin eli toisin sanoen työttömäksi kotiin. 

Vierailija
177/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kie

No, kyllä tietoa löytyy hakemaan nettisivuilta, on siellä haku kohta. 

Käytännössä sama kuin asiakas lukisi itse nettisivuilta, mutta ihan sama, jos haluaa maksaa puhelinlaskua. He kuvittelevat soittavansa jollekin vakituiselle. 

Vierailija
178/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostiin joutuu aina laittamaan ton olen siirtynyt toisiin tehtäviin. 

Ja siis olen sitten taas työttömänä kotona. 

Vierailija
179/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpostiin joutuu aina laittamaan ton olen siirtynyt toisiin tehtäviin. 

Ja siis olen sitten taas työttömänä kotona. 

No, käytännössä kotona on muut tehtävät, ruoanlaitto, kahvin keittäminen, siivous, pyykin pesu. 

Vierailija
180/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä purin koeajan viimeisenä päivänä itse työsopimuksen ja siirryin toiseen työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän