Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä

Vierailija
03.11.2024 |

"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."

"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.

Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.

Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html

MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?

Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?

Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?

Kommentit (536)

Vierailija
141/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmissa asiantuntijatöissä isoissa yrityksissä ei jaeta potkuja niin helposti koeajalla. Yleensä vaadittu CV ja rekryprosessi on jo sellainen, että hyvin on onnistunut piilottamaan omat vakavat heikkoudet jos siihen jouduttaisiin.

Yhdet potkut koeajalla todistin IT-alalla kun oli palkattu konsultiksi henkilö, joka oli liioitellut oman osaamisensa. Kun kyse oli koodauksesta, niin se oli helppo todentaa ja perustella potkut kun asiakas ei ollut tyytyväinen.

Vierailija
142/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noin 100 hengen yrityksessä enkä tiedä ainuttakaan, jonka työsuhde olisi päättynyt koeaikapurkuun työnantajan taholta. Sen sijaan työntekijöissä on niitä, jotka ovat vain lähteneet sanomatta sen enempää, työnantajalle on tullut meili, että en tule enää töihin. Sitten tyyppi on kilpailijan palkkalistoilla. Lisäksi nykyisin on paljon niitä, jotka tekevät työsopimuksen, mutta eivät aloita töitä, koska löytyi parempaa.

Työpaikallani koeajalla ollut rikkoi tärkeän laitteen ja pomo käski kerätä kamppeensa ja lähteä eikä ikinä enää näyttää naamaansa firmassa. Työntekijä oli nuori, työnsä tekevä ja positiivisluonteinen ihminen, jolta ei voinut mielestäni odottaa että hän osaa käyttää jokaista talosta löytyvää laitetta ilman ohjausta. Pomo puolestaan oli sen verran kulmikas tyyppi ja töksäyttelijä, etten ihmettele laisinkaan että koeajalla ollut lähti nopeasti pois.

Pomolla oli ikävä tapa kommentoida esimerkiksi sitä, että työntekijät kävelivät vessaan. Pomo itse juoksi paikasta toiseen ja ei huomannut aiheuttamiaan vaaratilanteita. Hän jaksoi korostaa sitä, kuinka tehokas ihminen on ja kuinka sekä kuunteli radiota että luki tenttiin opiskelijana sekä kuinka hoitaa kotonaan lehtien haravoinninkin puoliksi juosten, koska on muita tehokkaampi ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosottovirastossa riittää varmasti hommia, kun tulee toi potkulaki ja saa irtisanoa vakituisia, joilla on asuntovelkaa ja luottokorttivelkaa, on kesämökkiä ja lapsille ostettu mönkijät velaksi. 

Vierailija
144/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua eikä sijoitusasuntoa.

Niin? Elämä jatkuu silti. 

Vierailija
145/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paremmissa asiantuntijatöissä isoissa yrityksissä ei jaeta potkuja niin helposti koeajalla. Yleensä vaadittu CV ja rekryprosessi on jo sellainen, että hyvin on onnistunut piilottamaan omat vakavat heikkoudet jos siihen jouduttaisiin.

Yhdet potkut koeajalla todistin IT-alalla kun oli palkattu konsultiksi henkilö, joka oli liioitellut oman osaamisensa. Kun kyse oli koodauksesta, niin se oli helppo todentaa ja perustella potkut kun asiakas ei ollut tyytyväinen.

Valtion virastoissa on työttömiä asiantuntija nimikkeellä 6 kuukautta töissä. 

Vierailija
146/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua eikä sijoitusasuntoa.

Niin? Elämä jatkuu silti. 

Jep, asut vuokra-asunnossa ja maksat velkaa entisestä omistusasunnosta, ulosottovirasto vie aina osan tuloista. 

Vierailija
147/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käskettiin tehdä koeaikapurku vakinaisesta virasta, kun työterveydestä suositeltiin osa-aikaista työaikaa työuupumuksen ja masennuksen vuoksi. Olisin saanut hyvitykseksi tilalle määräaikaisen sivutoimisen sopimuksen, jonka päätyttyä olisin voinut hakea uudestaan vakivirkaani ja tulla mahdollisesti valituksi uudelleen, "jos kaikki olisi mennyt hyvin". Pitivät ilmeisesti ihan idioottina.

Kieltäydyttyäni esihenkilö ilmoitti kirjaimellisesti keksivänsä jonkin hyväksyttävän syyn koeaikapurkuun. Toisin sanoen hän myönsi todellisen syyn olevan terveydentilani. Tämän keskustelun jälkeen työsuorituksessani olikin sitten kuulemma esiintynyt puutteita, mutta esihenkilö ei suostunut kertomaan luottamusmiehelle eikä edes minulle itselleni, mitä nämä puutteet olivat. Kuultavaksi olisi kuitenkin pitänyt mennä mutta ilman tietoa siitä, mistä minua haluttiin kuulla.

Kirjallisessa vastineessa, jonka laadin kuulemiseeni tietämättä, mistä työsuoritukseeni liittyvistä puutteista minua haluttiin kuulla, pyrin osoittamaan todellisen syyn koeaikapurun uhkaan olevan terveydentilani. Vastine lähti esihenkilöni lisäksi sähköpostina myös hänen lähijohtajalleen. Kuulemiseen en mennyt, eikä koeaikapurkuakaan yllättäen tullut. Lopulta päätin yli puolen vuoden väännön jälkeen lähteä, koska työnantaja ei suostunut tekemään mitään kevennyksiä työhöni vaan sivuutti toiveeni, tarpeeni ja työterveyslääkärin tekemät suositukset täysin.

Uskon siis, että monissa koeaikapuruissa todelliset perusteet ovat epäasialliset, mikä selittää palautteen puutteen, mutta työnantajat ymmärtävät pitää suunsa kiinni aikeistaan toisin kuin omani, eivätkä etenkään nuoret ja kokemattomat työntekijät tunne oikeuksiaan koeaikaan liittyen tai uskalla perätä niitä.

Vierailija
148/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas nykyihmisiä. Nämähän ovat vain asioita.

Vierailija
149/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion virastoissa on työttömiä asiantuntija nimikkeellä 6 kuukautta töissä. 

Tuntuu hölmötä olla asiantuntija nimikkeellä, kun on vasta viikon ollut töissä. Inhottava vastata puhelimeen, kun ei osaa asioita. 

Vierailija
150/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koeaika pidennettiin puoleen vuoteen niin alkoi työnantajien härski hyväksikäyttö. Kun projekti on saatu valmiiksi, niin tulee lähtö.

Vierailija
151/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asiakastyytyväisyys on kans mielenkiintoinen ja yksioikoinen mittari. Asiakas ei ollut tyytyväinen uuteen tulokkaaseen eli minuun, joten sain potkut, mutta asiakas ei myöskään ollut tyytyväinen seuraajaani, kokeneempaan konsulttiin, joka oli ollut firmassa pitkään. Vika asiakkaassa vai työntekijöissä?

Vierailija
152/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaika on suuri syy siihen, ettei huvita hakea uutta työtä. Miksi vaihtaa 6 kk koeajalle? Ennen koeaika oli 4 kk, mikä on edes vähän inhimillisempää.

Omalta lapseltani ja vävyltä olen kuullut, että he itse vaativat sitä 6kk koeaikaa. Pitävät lyhyempää koeaikaa riskinä. 6kk on riittävän pitkä aika, että näkee minkälainen firma on ja pystyy sitten vauhdilla vaihtamaan työpaikkaa, jos työpaikan kulttuuri ei miellytä. Jos koeaika on lyhyt, niin sitten sitä joutuu lusimaan sen irtisanoutumisajan, ennen kuin pääsee nostamaan kytkintä. Nuoret on niin malttamattomia, että haluavat lähteä ilman esteitä, jos tarve on.

Vävy myös äänittää työhaastattelut kännykällään salaa. Varmuuden vuoksi. Kyllä nämä nuoret osaa pitää puolensa, eivät ole mitenkään altavastaajan asemassa.

Vierailija
153/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just inhottavaa, kun olet koko ajan uudessa virastoissa sijaisena ja vastaat asiakkaille puhelimeen etkä osaa mitään, sitten koitat netistä etsiä vastauksia ja asiakas odottaa vastausta heti. 

Vierailija
154/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoripari rakentaa talon ja ottaa 300000 asuntovelkaa ja ensi keväänä tulee potkulaki, että heidät saa helposti irtisanoa ja laittaa 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella kotiin. 

Yes, mielenkiintoisia aikoja tulossa. 

Omaisuuden uusjako, kuten 1990-luvun lamassakin. Asunnon entinen omistaja voi jäädä hyvässä lykyssä entiseen asuntoonsa vuokralaiseksi ja maksaa sekä entisen asuntonsa pankkilainaa että myös vuokraa asunnon ostaneelle. 

Vierailija
155/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on just inhottavaa, kun olet koko ajan uudessa virastoissa sijaisena ja vastaat asiakkaille puhelimeen etkä osaa mitään, sitten koitat netistä etsiä vastauksia ja asiakas odottaa vastausta heti. 

Välillä tekisi mieli sanoa asiakkaalle, että olen ollut täällä 2 päivää töissä. 

Asiakkaat odottaa vastausta saman tien, luulevat, että olen joku vakituinen. 

Nyt olen jo 8 vuotta ollut joka syksy uudessa työpaikassa enkä oikein jaksa enää opetella, mutta vastailen jotain. 

Vierailija
156/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olen jo 8 vuotta ollut joka syksy uudessa työpaikassa enkä oikein jaksa enää opetella, mutta vastailen jotain. 

Jos tulee joku virhe niin en ole enää töissä, kun asiakas huomaa sen. 

Vierailija
157/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n. 40 työpaikasta muutamassa annettu koeaikapurku (ne hommat oli näistä tekemistäni hommista eniten ns hanttihommia).

Yksi työpaikka oli karkkikauppa, jossa jo alkuun oli omituista meininkiä, esim pohjakassat oli nimetty ja niitä säilytettiin Aukinaisena päällekkäin takahuoneessa. 😁 Tämä pomo sitten muutaman kerran ihmetteli olenko varastanut rahaa.. 😁 tollasessa tapauksessa missä jo pohjakassoja säilytetään aukinaisena, niin varas ei varmasti varastaisi omasta kassastaan. No selvisi että pomo laskikin väärin itse. No sitten menin toiseen toimipisteeseen, ja siellä uusi pikkupomo, itseäni 10 v nuorempi nainen, joka aloitti pikkumaisen kyykytyksen saman tien. Tästä muutama päivä pomo tuli vihaisena vaatimaan allekirjoittamaan koeaikapurkulapun, syytä kysyin muttei halunnut kertoa. Myöhemmin kuulin (ja myös näin hakuilmoitukset) että siellä ns kierrätetään nuoria työntekijöitä.

Toinen kerta oli espoolainen koulu, jossa tein avustustyötä (ennen tätä olin ollut vastuullisemmissa töissä). Työkaverit pääasiassa kouluttamatonta väkeä. Työkaverit sanoi, että teen liikaa töitä. Täällä huono henki, ja kieroutunut ilmapiiri. Ilmeisesti puhuttiin pahaa selän takana (kateus). Yksi pvä yksi vanha kateellinen vakkari käyttäytyi todella piikikkäästi ja uhkaavasti. Kun kerroin tästä, meni pari päivää ja ilmoitettiin koeaikapurusta täysin keksittyihin syihin vedoten (todella törkeitä valheita suorastaan, joista pahimmat poistivat vaadittuani). Esimies itse ei ollut kertaakaan nähnyt työskentelyäni, joten nämä olivat täyttä shittiä.

En olisi uskonut, että niinkin vastuullisessa työssä kun rehtorit ym ovat, voisi taso olla tätä.

Mutta tässä tosiaan 2 kertaa kun itse nuorena ja nuorehkona saanut koeaikapurut. Kummassakin tapauksessa oli häikkää.

Vierailija
158/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee joku virhe niin en ole enää töissä, kun asiakas huomaa sen. 

Yksi asiakas sanoi, että olen kiva ja hän soittaa 6 kuukauden päästä. 

En voinut sanoa sille, että en ole enää silloin töissä. Olen kuunnellut asiakkaita vähän pidempään, kun en ole vakituinen. 

Vierailija
159/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheessa kiireessä pitää selata viraston nettisivuja, että mitä pitää vastata. 

Jos olisi samassa työpaikassa aina niin voisi osatakin jotain. 

Vierailija
160/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta asiakkaat pysyy samoina olipa työpaikka tai ala mikä vaan, eiks niin? Uskolliset asiakkaat seuraa työpaikasta toiseen ja alalta toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi