Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä

Vierailija
03.11.2024 |

"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."

"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.

Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.

Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html

MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?

Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?

Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?

Kommentit (536)

Vierailija
201/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain joskus kelan puhelinpalvelusta eri vastauksen kuin toimistolta samaan kysymykseen. 

Silloin ihmettelin, mutta enää en, kun itse olen joka vuosi eri virastossa 6 kuukautta. 

Itse en enää soita mihinkään vaan luen itse. 

Kun tietää, että kaikki työpaikkat on täynnä määräaikaisia vastailemassa sitä sun tätä. 

Niin totta. Mitään asiaa ei saa enää hoidettua kerralla vaan aina saa soittaa ainakin kerran uudelleen, koska ei se aspa ollutkaan korjannut / muuttanut sitä minkä takia sinne alunpitäenkin oli yhteydessä.

Vierailija
202/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain joskus kelan puhelinpalvelusta eri vastauksen kuin toimistolta samaan kysymykseen. 

Silloin ihmettelin, mutta enää en, kun itse olen joka vuosi eri virastossa 6 kuukautta. 

Kannattaa kokeilla asiontia HUSin kanssa.. Yksi taho antaa yhdet ohjeet ja siellä seuraavassa paikassa sanotaan, että ei tämä pidä paikkaansa vaan pitää mennä kolmanteen paikkaan jossa sitten taas kerrotaan, että ehei tämä heille kuulu vaan pitää mennä sinne tai vaihtoehtoisesti tänne jossa sitten käsketään menemään sinne mistä tämän ruljanssin aloitti.

Ei pienintäkään järkeä ja varsinkaan kun miettii mikä määrä aikaa ja energiaa menee potilaalla ja kuinka paljon tuo pompottaminen sitoo niitä  resursseja joista mitä ilmeisimmin on julmettu puute.

Sama se toki on ihan kaikkialla muuallakin, ihan jo

Kun olin sairaalassa työkokeilussa niin käskettiin vastata osaston puhelimeen. Osastonsihteeri oli ruokatauolla. Itse en tykännyt, mietein että jos vaikka kuolleen potilaan omainen soittaa niin tosi kiva. 

Ei ole kuule työttömillä aina helppoa olla joka paikassa töissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää soita mihinkään vaan luen itse. 

Kun tietää, että kaikki työpaikkat on täynnä määräaikaisia vastailemassa sitä sun tätä. 

Joskus aikanaa olin sellaisissa kuvitelmissa, että virastoissa kaikki on vakituisia ja sairaaloissa. 

En olisi osannut ajatella, että työttömiä on joka paikassa tekemässä työkokeiluja, palkkatukitöitä ja sijaisuuksia. 

Luulin oikeasti, että siellä on joku vakituinen asiantuntija, joka osaa kaiken vastailemassa kysymyksiin. 

Noin se olikin vielä ysärillä ja taisi olla jopa vuosituhannen alussakin. Sittemmin kaikki hyvä ja toimiva on tuhottu tästä yhteiskunnasta.

Vierailija
204/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että minua yritettiin savustaa ulos koeajan tokavikana päivänä. Lopulta yhtiön johto puuttui narsistisen esimiehen toimintaan ja sain jäädä.

Mitään syytä ei ollut. Työni hoidin 200-prosenttisesti ja kehuja tuli johdolta ja jopa pörssiyhtiön hallitukselta. Se taisi olla liikaa esimiehelle (naiselle). 

Olisi pitänyt tajuta itse lähteä, sillä 2 vuotta menoa jaksoin. Aina ajoittain esimies villiintyi eli sortui työpaikkakiusaamiseen. Hän oli luonteeltaan narsistinen, joka pelasi valtapelejä, kiristi ja valehteli. Välillä avuksi tuotiin työyhteisösovittelija ratkomaan tiimin huonoa henkeä. 

Ennen tuloani koko 4 hengen tiimi oli ollut burnout-lomalla ja edeltäjä siirtynyt talon sisällä toisiin hommiin. Mutta hänpä tuli katumapäälle ja halusi palata. Lopulta lähti talosta ja kiersi lyhyissä työviritelmissä koko tuon 2 vuotta, jonka hänen hommissaan olin. Aina kun tämä velikulta lähti työpaikastaan, alkoi myyräntyö meillä. 

2 vuoden jälkeen en enää jaksanut. Ilmoitin, että maksakaa, niin lähden. Ja 10 kk palkalla sitten lähdin. Viikko lähdöstäni, niin edeltäjä oli takaisin hommassani. 

Tämä kävi yli 5 vuotta sitten, ja jätti isot haavat. Kuukausien masennus, terapia, lääkitys. Onneksi uusi työ löytyi kuukaudessa. Työnantajat olivat yllättävän ymmärtäväisiä, ja sain haastatteluissa osakseni paljon empatiaa. Se vähän paransi haavoja. Mutta ei kokonaan. Varmasti koko loppu-urani olen vähän epäluuloinen työnantajien tarkoitusperistä. 

Tuossa vanhassa tiimissä on edelleen nuo neljä ihmistä, joilla takana 15-30 vuotta talossa. Välillä tiimiin eksyy ulkopuolinen, mutta vierailu jää muutamaan kuukauteen, maksimissaan vuoteen.

Vierailija
205/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä että suomalaisia opetetaan tavoille. Liian moni äm.mä menee työpaikalleen aivankuin jotenkin armosta menisi ja olettaa että työnantaja osoittaa suurta kiitollisuutta, vaikka ainoa mitä äm.mä tekee on työehdoista valittaminen ja yrityksen sabotointi. Enemmän vain koeajan purkuja näille.

Vierailija
206/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kokeilla asiontia HUSin kanssa.. Yksi taho antaa yhdet ohjeet ja siellä seuraavassa paikassa sanotaan, että ei tämä pidä paikkaansa vaan pitää mennä kolmanteen paikkaan jossa sitten taas kerrotaan, että ehei tämä heille kuulu vaan pitää mennä sinne tai vaihtoehtoisesti tänne jossa sitten käsketään menemään sinne mistä tämän ruljanssin aloitti.

Ei pienintäkään järkeä ja varsinkaan kun miettii mikä määrä aikaa ja energiaa menee potilaalla ja kuinka paljon tuo pompottaminen sitoo niitä  resursseja joista mitä ilmeisimmin on julmettu puute.

Jos työttömällä on jopa vaikeuksia vastata puhelimeen niin sitten kannattaa kyllä hakeutua johonkin varastoon tai arkistoon jossa ei muita ihmisiä ole eikä puhelimet soi.

Vierailija
207/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi hyvä, että puhelin palvelussa olisi vain vakituisia, kun tietoa pitäisi löytää nopeasti. 

Suurin osa asiakkaista luulee puhuvansa vakituisen kanssa. En voi sanoa asiakkaalle, että olen ollut töissä 2 päivää enkä oikeasti tiedä mistään mitään. 

Joo. Työkkäristä on soittanut joka kerta eri virkailija. Kait ne sitten vaihtuu usein. Samat asiat ja tarinat saa selittää kuin aiemmin monet kerrat. No, onhan se ihan mukava jutustella nuorempien naisten kanssa kerran vuodessa.

Vierailija
208/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella niin yhtenä päivänä kävi niin, että ei ollut osastonsihteeriä eikä osastonhoitajaa eikä apulaisosastonhoitajaa.

Ja hoitajat alkoivat sanomaan minulle, että joku potilas pitää ottaa osatolle ja kysyivät minulta lupaa. 

Mietein, että olen työtön työkokeilussa, mutta hoitajat ei tiedä sitä, en voi antaa lupaa ottaa mitään potilasta osastolle tai kuulen kunniani osastonhoitajalta seuraavalla viikolla. 

Mietein jonkun aikaa, että mitä nyt teen. Sitten keksein, että sairaalassa on jonohoitaja, annoin hoitajille puhelimen ja jonohoitajan numeron ja sanoin, että kysyvät häneltä luvan. 

Sanotaan, että työttömällä pitäisi olla koko ajan ohjaaja, mutta kun ei ole. 

Vierailija
209/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi hyvä, että puhelin palvelussa olisi vain vakituisia, kun tietoa pitäisi löytää nopeasti. 

Suurin osa asiakkaista luulee puhuvansa vakituisen kanssa. En voi sanoa asiakkaalle, että olen ollut töissä 2 päivää enkä oikeasti tiedä mistään mitään. 

Joo. Työkkäristä on soittanut joka kerta eri virkailija. Kait ne sitten vaihtuu usein. Samat asiat ja tarinat saa selittää kuin aiemmin monet kerrat. No, onhan se ihan mukava jutustella nuorempien naisten kanssa kerran vuodessa.

Työkkärissä vaihtuu aina virkailija. Jos joku asiakas on hankala niin ei tarvitse kestää. 

Juu, kyllä myös määräaikaisia haetaan työkkäriin ja osa on sanonut olevansa siellä myös palkkatuella. 

Vierailija
210/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pienintäkään järkeä ja varsinkaan kun miettii mikä määrä aikaa ja energiaa menee potilaalla ja kuinka paljon tuo pompottaminen sitoo niitä  resursseja jo

No, ei ole vaikeuksia vastata puhelimeen, mutta kun siellä saattaa vaikka joku toisesta sairaalasta soittaa jostain potilaasta. 

Vierailija
211/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin sairaalassa työkokeilussa työmarkkinatuella niin yhtenä päivänä kävi niin, että ei ollut osastonsihteeriä eikä osastonhoitajaa eikä apulaisosastonhoitajaa.

Ja hoitajat alkoivat sanomaan minulle, että joku potilas pitää ottaa osatolle ja kysyivät minulta lupaa. 

Mietein, että olen työtön työkokeilussa, mutta hoitajat ei tiedä sitä, en voi antaa lupaa ottaa mitään potilasta osastolle tai kuulen kunniani osastonhoitajalta seuraavalla viikolla. 

Mietein jonkun aikaa, että mitä nyt teen. Sitten keksein, että sairaalassa on jonohoitaja, annoin hoitajille puhelimen ja jonohoitajan numeron ja sanoin, että kysyvät häneltä luvan. 

Pitäisi olla jonkun osastonsihteerin kanssa, mutta sitten sillä tulee sairasloma tai koulutuspäivä tai jotain muuta.

Yhdellä viikolla minulla oli pelkkä puhelin, jolla kysyä neuvoa muiden osastojen sihteereiltä ja pitäisi tilata laboratoriokokeita, takseja, merkitä osaston potilastilanne ja lähettää eteenpäin, tulostaa huomekartta, hakea postit, tehdä kokousmuistio ja jne. Lääkäri kysyy koko ajan jotain. 

Vierailija
212/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidossakin tehdään niin, että menee aina eri kotihoitaja varsinkin, jos on hankala asiakas. 

Vierailija
213/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla jonkun osastonsihteerin kanssa, mutta sitte

Vakituisissa töissä olevat ei tiedä näistä jutuista yhtään mitään. 

Ja sitten me työttömät luetaan näitä haukkumisketjuja täällä palstoilla. 

Vierailija
214/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossakin tehdään niin, että menee aina eri kotihoitaja varsinkin, jos on hankala asiakas. 

Ei tarvitse yhden ja saman kotihoitajan kuunnella ilkeää vanhusta tai omaisia. 

Aina eri hoitaja. 

Vierailija
215/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla jonkun osastonsihteerin kanssa, mutta sitte

Ja sitten kun teet noita töitä yksin, kun osastonsihteeri on saikulla niin et saa edes palkkaa eikä kerry eläkettä. 

Vierailija
216/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun puhelinpalvelu- ja aspatyö on juuri sitä, mitä vakituiset ei halua tehdä ja siksi juuri aloittaneet (määräaikaiset/harjoittelijat/työkokeilijst ym.) laitetaan niihin.

Vierailija
217/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne että uusi esimies vaikuttaa huonolta rekrytoinnista ja eroon pitäisi päästä. On perehtynyt nyt n. 4 kk ja mistään ei vaan näytä tulevan mitään.

Vierailija
218/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei saa edes ansiosidonnaista kerättyä, kun keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

595 työmarkkinatuella ei autoa pidetä joten ei tarvitse koskaan enää tehdä vuorotyö sijaisuuksia. 

Kukaan ei osta autoa 4 kuukauden ajaksi ja mene tuuraamaan la kesälomia. 

Itsellä ruksi työkkärissä ei autoa käytössä ja voin tehdä vain päivätöitä arkisin. 

Jouluaattona ja juhannuksena ei kulje linja-autoa joten ei tarvitse koskaan silloin mennä sijaiseksi. 

Senkin lusmu koijari.

Vierailija
219/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät on jo tottuneet lähettämään lippua ja lappua diginä nettisivujen kautta esim. kelaan ja liitoille. 

Kelassa vissiin säilyy konttorit, mutta osalla muista virastoista konttoreita lopetetaan ja sitten pitää postissa tai diginä lähetellä lappuja ja soitella. 

Kelassakin on toimipisteitä lakkautettu ihan urakalla tai ainakin kutistettu aukioloaikoja, palvelua saa vain tiettyinä viikonpäivinä tai vain ajanvarauksella ym. 

Vierailija
220/536 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun puhelinpalvelu- ja aspatyö on juuri sitä, mitä vakituiset ei halua tehdä ja siksi juuri aloittaneet (määräaikaiset/harjoittelijat/työkokeilijst ym.) laitetaan niihin.

Aspoja lopetetaan. Helsinkiin jää, mutta osassa kaupungeissa ei ole kohta aspoja. 

Me nuoremmat pärjätään ilman, mutta eläkeläisistä en tiedä. 

Myös sairaaloissa lisääntyy etävastaanotot jne kai eläkeläisten on myös pakko opetella, jos meinaa hoitoa saada. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän