Näin jälkikäteen taakepäin katsottuna, pilasiko korona-aika mitään elämässänne? Menikö parisuhde, kaverisuhteita, työpaikka, opiskelupaikka?
Asiallista keskustelua tähän.
Tapahtuiko korona-aikana merkittäviä muutoksia elämääsi?
Tuliko avioero, menikö opiskelupaikka tai työpaikka? Menikö välejä poikki ystäviin?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat vaahdonneet jonkin koronan takia, lievä nuhatauti siinä kaikki.
Et näemmä seuraa uutisia lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välit sisareeni menivät perustavaa laatua olevien erimielisyyksien takia, jotka juonsivat koronaan.
Hän ei ottanut rokotuksia toisin kuin minä.
Aika kevyesti meni sisaruksilla välit poikki. Itse en hylkäisi perhettäni missään olosuhteissa.
Aika "rohkeasti" sanottu tuokin. Jos vaikka tulisi ilmi jotain hyväksikäyttöä tms heviä rikollisuutta? Ja mikäs pakko se on olla ihmisen kanssa jonka kanssa ei ole ns. samalla aaltopituudella yleensäkään, jota ei ilman perhesuhdetta valitsisi kaverikseen?
Mielenterveyteni meni täysin pilalle. Ei se ennen koronaakaan ollut paras mahdollinen, mutta nyt olen todella hermoheikko, ahdistunut, psykoottinen, harhainen ja eristäytynyt.
Terveys. Korona tuli työkaverilta 2/2020. Sen jälkeen en ole töissä ollutkaan. Koko ajan sairas. Terveysongelmien vuoksi parisuhde muuttui, mies petti ja jätti. Muutin 4 lapsen kanssa toiselle puolen Suomea. Nyt kun katson elämääni niin hyvin menee. Terveyden kans on edelleen ongelmia, mutta hallinnassa. Muuten on pelkkää hyvää, olen oppinut tuntemaan itseäni, on uusi parisuhde, lapset tykkäävät asua pääkaupunkiseudulla ja itsekin löytänyt täältä paikkani.
Oli huippua aikaa. Tein kotoa käsin etätöitä itselle sopivalla aikataululla 2,5 vuotta.
Rahaa säästyi mukavasti kun ei päässyt minnekään tuhlailemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välit sisareeni menivät perustavaa laatua olevien erimielisyyksien takia, jotka juonsivat koronaan.
Aika kevyesti meni sisaruksilla välit poikki. Itse en hylkäisi perhettäni missään olosuhteissa.
Aika "rohkeasti" sanottu tuokin. Jos vaikka tulisi ilmi jotain hyväksikäyttöä tms heviä rikollisuutta? Ja mikäs pakko se on olla ihmisen kanssa jonka kanssa ei ole ns. samalla aaltopituudella yleensäkään, jota ei ilman perhesuhdetta valitsisi kaverikseen?
Oli helppo sanoa kun tiedän ettei tule. Rokote ei myöskään mielestäni oikein mahdu samalle asteikolle sarjakuristajan ja lasten hyväksikäyttäjän kanssa.
Työt (duunareita molemmat) ja harrastukset (ulkoilu, hiihto, pilkki) jatkuivat meillä ihan normaalisti. Tästä syystä lapsetkin olivat koulussa ihan normaalisti.
Korona-aika ei siis vaikuttanut meihin. :)
Koska ei ollut mitään, käytin joutilaan ajan kodin, vintin ja kellarin siivoamiseen. Todella hyödyllistä, turhat tavarat saivat lähtöpassin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyesti? Siinä oli kyse elämänkatsomuksesta, periaatteista ja myös uskonnosta.
Elämä vain parani kun aikaa sai arkeen lisää etätöillä ja turhat sosialisoinnit loppui. Nyt taas menossa huonompaan suuntaan kun melkein joka päivä on joku juttu mihin pitäisi mennä fyysisesti paikan päälle.
Ei. Pahinta mitä koronasta minulle aiheutui oli se, kun sain itse koronan, enkä päässytkään katsomaan yhtä teatteriesitystä. Myös palautuminen koronasta oli todella hidasta. Lisäksi minulla oli lippu valmiina parille keikalle, jotka jätettiinkin järjestämättä koronan takia. Eipä oikeastaan muuta haittaa itselle ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyesti? Siinä oli kyse elämänkatsomuksesta, periaatteista ja myös uskonnosta.
Uskonnot siinäpä lahja, joka antaa iloa loputtomiin ympäri maailman.
Viimeiset vuodet yliopisto-opiskelusta vietiin käsistä. Luulin, että mulla olisi ollut vielä aikaa nauttia opinnoista ja saada kavereita, osallistua opiskelijatoimintaan. Sitten kaikki meni kiinni. Urheiluharrastus, josta olin kerrankin innostunut ja harrastanut säännöllisesti useamman vuoden, loppui kuin seinään, kun ei päässyt enää treenaamaan oman kivan porukan kanssa. Käytännössä koko sosiaalinen elämä katkesi useammaksi vuodeksi. Nyt jälkikäteen tuntuu, että varhaisista kaksikymppisistäni varastettiin useampi vuosi. Sen olisi pitänyt olla ns elämän parhaita aikoja. Kotona vaan kökötettiin. Nyt kolkuttaa kolmikymppiset jo ovella pikkuhiljaa, niitä vuosia ei saa takaisin.
Sain esikoisen yksinhuoltaja juuri kun korona oli kunnolla alkanut ja kaikki meni kiinni. Äitiysloman alku ennen synnytystä meni karanteenissa kun työpaikan narsisti kävi Helsingissä juuri ennen Uudenmaan sulkua ja toi sieltä koronan, tuli vielä töihin kipeänä moneksi päiväksi tartuttamaan puolet meidän työporukasta eikä suostunut testeihin ennenkuin esimies kävi uhkailemassa. Myöhemmin paljastui että tapasi Helsingissä tuttavansa joka oli koronassa ja molemmat vielä tiesi tartunnasta.
Synnytyssairaalassa oli vierailukielto ja jäin lapsen kanssa sairaalaan moneksi viikoksi ennenkuin pääsimme onneksi kotiin. Sairaalassa olo oli ihan hirveää kun piti pysyä huoneessa eikä vierailijoita saanut käydä.
Seuraavan vuoden oltiinkin enimmäkseen kotona kahdestaan kun sukulaiset eivät uskaltaneet vierailla ja kaikki paikat olivat kiinni, ainoa valopilkku oli se kun mummoni oli myös täysin yksin kotonansa niin käytiin siellä melkein päivittäin. Mummo on jo edesmennyt mutta vierailut oli meille molemmille henkireikä sen koronavuoden aikana.
Olin kyllä tosi mökkihöperö kun palasin äitiysloman jälkeen töihin.
Itse korona hössötykset eivät vaikuttaneet niinkään. Turha lasku tuli korona todistuksesta mikä piti hankkia yksityiseltä ulkomaanmatkaa varten.
No kiäh kiäh näin saatiin edes jotain kuluja aikaan?
Koronastahan tällä palstalla saanut puhua. Kaikki koronaan liittyvät aloitukset poistettiin järjestelmällisesti minuuteissa. Täällä taisi olla vain yksi tai kaksi pitkää koronaan liittyvää ketjua, joita sensuroitiin ahkerasti.
Ymmärsin myös vasta korona-aikana, kuinka järjestelmällisesti kansalaisia kusetetaan mediassa, asioita jätetään kertomatta ja aivopestään ihmisiä.
Oli se kyllä ihmeellistä tajuta, ettei eläkään "lehdistönvapaus" maassa, jossa ns. sana on vapaa. Se on kaikkea muuta kuin vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Koronastahan tällä palstalla saanut puhua. Kaikki koronaan liittyvät aloitukset poistettiin järjestelmällisesti minuuteissa. Täällä taisi olla vain yksi tai kaksi pitkää koronaan liittyvää ketjua, joita sensuroitiin ahkerasti.
Ymmärsin myös vasta korona-aikana, kuinka järjestelmällisesti kansalaisia kusetetaan mediassa, asioita jätetään kertomatta ja aivopestään ihmisiä.
Oli se kyllä ihmeellistä tajuta, ettei eläkään "lehdistönvapaus" maassa, jossa ns. sana on vapaa. Se on kaikkea muuta kuin vapaa.
Se että jollain bauvapalstalla ei saa jostain kirjoitella ei tarkoita mitään. Palsta sai ja saa valita itse haluamansa aiheet ei se ole koko media, foliohattu on mennyt liian syvälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli helppo sanoa kun tiedän ettei tule. Rokote ei myöskään mielestäni oikein mahdu samalle asteikolle sarjakuristajan ja lasten hyväksikäyttäjän kanssa.
Mutta kirjoitit ettet hylkäisi perhettäsi missään olosuhteissa, vaikka sieltä paljastuisi lasten, ehkä omiesi, hyväksikäyttäjä.
Sama täällä! Ennen koronaa olin ehkä kerran kahdessa vuodessa sairaana, nyt menossa jo viides tauti tälle vuodelle. Ei merkittäviä muutoksia elämäntilanteessa tai elämäntavoissa.