Järkyttävää lapsiperhearkea elävä pariskunta ilman tukiverkostoa - valtavia summia Woltiin
Turkulaispariskunta on joutunut ahdinkoon, koska ei ole lapsenhoitoapua (perheessä yksi lapsi) siksi aikaa kun pariskunta käy töissä, toinen tekee väitöskirjaa ja toinen valmistelee saman alan tieteellistä opetusta.
Niin, kaikilla ei ole läheisiä tai lähellä asuvia sukulaisia/ystäviä apuna lastenhoitoon.
Perhe käyttää vuodessa 150 tuntia järjestön välittämää lastenhoitoapua, jotta voi työskennellä ja nukkua.
Olen niin onnekas itse, että pystyin tekemään väitöskirjan aikoinaan lapsen nukkuessa tai leikkiessä itsekseen samassa huoneessa. Mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaassa asemassa.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010761686.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Tän jutun täytyy olla kieli poskessa tehty.
Vai miten kukaan haluaa tuoda omaa totaalista uusavuttomuuttaan näin julkiseksi?
Ja vielä omilla naamoillaan.
Ei ole toimittajillakaan järkeä, kun näitä julkaisee vaikka tietää mitä tästä seuraa
Eikös se ole aika yleistä, että vaikka ihminen on korkeasti koulutettu ja kirjaviisas, saattaa käytännön hommat olla vaikeita.
Eihän tuo kovin vaikealta tunnu aikatauluttaa töitä niin, että toinen aloittaa aikaisin aamulla ja toinen venyttää päivää illasta ja toinen voi hyvin tehdä töitä viikonloppuna ja pitää agkena vapaapäiviä, kun työ kerran on itsenäistä etätyötä.
Toisaalta mä en kyllä millään saisi filosofian väitöskirjaa tehtyä, vaikka lastenhoito ja ruuanlaitto multa onnistuu.
Ihmiset on kovin erilaisia ja tarvitsee apua eri asioissa.
Miksi uusavuttomien taivaanrannanmaalarien pitää tehdä kakara? Käyttäkää ehkäisyä tai pitäkää se toosa supussa jos on noin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole aika yleistä, että vaikka ihminen on korkeasti koulutettu ja kirjaviisas, saattaa käytännön hommat olla vaikeita.
Eihän tuo kovin vaikealta tunnu aikatauluttaa töitä niin, että toinen aloittaa aikaisin aamulla ja toinen venyttää päivää illasta ja toinen voi hyvin tehdä töitä viikonloppuna ja pitää agkena vapaapäiviä, kun työ kerran on itsenäistä etätyötä.
Toisaalta mä en kyllä millään saisi filosofian väitöskirjaa tehtyä, vaikka lastenhoito ja ruuanlaitto multa onnistuu.
Ihmiset on kovin erilaisia ja tarvitsee apua eri asioissa.
Ei ole yleistä. Normaaliin aikuisuuteen kuuluu myös erinäisten käytännön asioiden hoitaminen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää hankkimasta esim viikon ruuat kerralla vaikka kotiinkuljetettuna ja kokkailemasta sunnuntaina seuraavalle viikolle?
jep tai hyödyntämällä myös valmisruokia, näitä on laadukkaitakin saatavilla perus maksalaatikon sijaan( ei siinäkään vikaa ole). Mutta jutta lukematta maksumuurin takana ja pikaisella kuvaprofiloinnin perusteella he olettavat että heidän pitäisi olla varaa parempaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan hirveitä kommentteja. Vuoron perään mammat meuhkaamassa, että kyllä MINÄ pärjäsin, vaikka olin kolmen lapsen yh, mies lähtenyt ja isovanhemmat kuolleet! Oletteko yhtä kauheita omille lapsille ne? Kerrotte, että apua ei tule, ennenkin on yksin pärjätty?
Miksi ihmeessä ajattelet noin? Mitä kauheaa on kertoa, että itse oli jo 16-vuotiaana au pairina ulkomailla, 18-vuotiaana yrittäjä ja alle kolmekymppisenä kolmen lapsen yksinhuoltaja. Onko kauheaa, että on pärjännyt, ollut sinnikäs ja innokaskin. Onko kauheaa kertoa, että omat kolme lasta sairastuivat vaikeaan ja harvinaiseen tautiin niin, että lääkärit pitivät sitä ihmeenä. Kauheaa varmaan sekin, että exä ei maksanut edes elatusmaksuja. Että omat lapset jakavat nyt kaikkea aikuisena ja että meillä on vieläkin hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää hankkimasta esim viikon ruuat kerralla vaikka kotiinkuljetettuna ja kokkailemasta sunnuntaina seuraavalle viikolle?
Miten niin mikä estää... Sitä kotiinkuljetustahan tässä ketjussa kauhistellaan? Minäkin teen yksinhuoltajana juuri noin, wolttaan ruoat kotiin marketista ja kokkaan yhtenä päivänä, koska se säästää niin paljon aikaa ja hermoja. Mutta en ikinä uskaltaisi sanoa tuota kenellekään, ihmisten mielestä wolttaus on suurin synti ikinä. Ei saisi käyttää rahaa wolt-kuljetuksiin, sehän on yksi aikamme häpeällisimmistä teoista, varsinkin vanhempana. Mutta jos otan lapset itkemään kauppaan, niin sitäkin paheksutaan.
Kotiinkuljetus lähimarketista Woltilla tulee paljon halvemmaksi (3,99 eur) kuin kuljetus Prismasta (12,90 eur). Minulla ei ole autoa, ja tuo wolttikuskin hinta tulee paljon edullisemmaksi kuin auton hankkiminen ja ylläpito.
Nyt voi kyllä lähikaupasta tilata myös robotilla (2,99), onkohan se paheksuttavaa laiskuutta?
Kun ei itse mene kauppaan, myös heräteostokset jäävät pois ja rahaa säästyy.
Miksi tässä tarttumalla tartutaan tähän Wolt-asiaan? Jutussa sanotaan, että tämä oli joku yksittäinen ajanjakso, kun koko perhe sairasteli ja voimat oli vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mikä estää... Sitä kotiinkuljetustahan tässä ketjussa kauhistellaan? Minäkin teen yksinhuoltajana juuri noin, wolttaan ruoat kotiin marketista ja kokkaan yhtenä päivänä, koska se säästää niin paljon aikaa ja hermoja. Mutta en ikinä uskaltaisi sanoa tuota kenellekään, ihmisten mielestä wolttaus on suurin synti ikinä. Ei saisi käyttää rahaa wolt-kuljetuksiin, sehän on yksi aikamme häpeällisimmistä teoista, varsinkin vanhempana. Mutta jos otan lapset itkemään kauppaan, niin sitäkin paheksutaan.
Puhut eri asiasta. On eri asia hankkia kaupasta ruuat kotiinkuljetuksella, kuin käyttää Woltin palveluita, ts tilata valmisruokia.
Ei täällä kotiinkuljet
Woltista saa tilata k-kauppojen päivittäistavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihan hirveitä kommentteja. Vuoron perään mammat meuhkaamassa, että kyllä MINÄ pärjäsin, vaikka olin kolmen lapsen yh, mies lähtenyt ja isovanhemmat kuolleet! Oletteko yhtä kauheita omille lapsille ne? Kerrotte, että apua ei tule, ennenkin on yksin pärjätty?
Miksi ihmeessä ajattelet noin? Mitä kauheaa on kertoa, että itse oli jo 16-vuotiaana au pairina ulkomailla, 18-vuotiaana yrittäjä ja alle kolmekymppisenä kolmen lapsen yksinhuoltaja. Onko kauheaa, että on pärjännyt, ollut sinnikäs ja innokaskin. Onko kauheaa kertoa, että omat kolme lasta sairastuivat vaikeaan ja harvinaiseen tautiin niin, että lääkärit pitivät sitä ihmeenä. Kauheaa varmaan sekin, että exä ei maksanut edes elatusmaksuja. Että omat lapset jakavat nyt kaikkea aikuisena ja että meillä on vieläkin hauskaa.
Haluatko jonkun mitalin? Tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi, kun saat sättiä muita? Tuleeko uutena asiana, että ihmisillä on erilaiset voimavarat ja avuntarpeet?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa todella on lapsi-vanhempi vihamielinen kulttuuri ja tämän lisäksi tästäkin ketjusta käy hyvin ilmi, miten kaikki pitäisi tehdä aina itse. Joku kirjoitti, ettei voi kertoa kenellekään, että Wolttaa, kun sekin suuri synti. Totuus on se, että on pelkästään järkevää käyttää palveluja, jos on varaa. Ei uuvu. Ja toisekseen Suomen taloudellakin menisi paljon paremmin, jos niitä palveluja käytettäisiin eikä olisi tätä itsetekemisen marttyyrikulttuuria.
Voi kun täällä olisi samanlainen palveluyhteiskunta kuin vaikka Yhdysvalloissa, missä asuvalle serkulleni toimitettiin kerran viikossa tuoreet hedelmät valmiiksi pilkottuina suoraan jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko jonkun mitalin? T
Mulle riittää lasteni rakkaus.
Tämmöinen luokkayhteiskunta, jossa maahanmuuttajista jopa korkeakoulutetut toimivat wolt-kuskeina näille jonninjoutaville filosofian ikuisille opiskelijoille. Hävetkää! Ja sitten vielä ulistaan ihan julkisesti. Ei siis mitään suhteellisuudentajua. Tuo HS ja toimittaja suorastaan pitää pilkkanaan tätä pariskuntaa tuolla jutullaan. Eivät edes sitä tajua nuo todellisuudesta vieraantuneet. Kuten Hannah Arendt sanoo, niin filosofia on sisäänpäin kääntynyttä eskapismia.
"Tuleeko uutena asiana, että ihmisillä on erilaiset voimavarat ja avuntarpeet?"
Mitä harjoittaa, se vahvistuu. Soittajat aloittajat varhain klassisen musiikin harjoittelun ja aivoradat siten kehittyvät. Sama toimii muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa todella on lapsi-vanhempi vihamielinen kulttuuri ja tämän lisäksi tästäkin ketjusta käy hyvin ilmi, miten kaikki pitäisi tehdä aina itse. Joku kirjoitti, ettei voi kertoa kenellekään, että Wolttaa, kun sekin suuri synti. Totuus on se, että on pelkästään järkevää käyttää palveluja, jos on varaa. Ei uuvu. Ja toisekseen Suomen taloudellakin menisi paljon paremmin, jos niitä palveluja käytettäisiin eikä olisi tätä itsetekemisen marttyyrikulttuuria.
Voi kun täällä olisi samanlainen palveluyhteiskunta kuin vaikka Yhdysvalloissa, missä asuvalle serkulleni toimitettiin kerran viikossa tuoreet hedelmät valmiiksi pilkottuina suoraan jääkaappiin.
Kyllä toimitetaan täällä, kun maksat palvelusta.
"Tunnetko itsesi paremmaksi ihmiseksi, kun saat sättiä muita?"
Mitä sekoilet? Oliko sättimistä kun kommentoija kertoi, ettei lasten isä maksanut elatusmaksuja? Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ei kannattaisi lisääntyä. Itse kolmen lapsen yh:na ilman tukiverkkoja (maantieteellinen välimatka oli suuri) ja ilman autoa olen hoitanut niin lapset, työt kuin opinnotkin sen arkirumban ohella.
Kuvan perusteella luulin ensin, että siinä olivat lapsen isovanhemmat.
Aivan käsittämätöntä valitusta yhden lapsen takia.
No tuolla empatian tasolla ehkä voisi miettiä sitä lisääntymisen kannattavuutta omallakin kohdalla eikä vain neuvoa muita? Jutun kuvissa näkyy selkeästi väsyneet vanhemmat. Varmasti olisit irvimässä siitäkin jos he näyttäisivät jutussa liian pirteiltä ja hyväntuulisilta ja ovat silloin feikkipellejä.
Jep. Voisi myös olla ilkeä takaisin ja huomauttaa, ettei parisuhdetta sitten kuitenkaan saanut pidettyä kasassa.
Mies kuoli tapaturmaisesti kun olin kuudennella kuulla raskaana nuorinta odottaessani. Ilkeile sitten mitä ilkeilet.
Pärjätty on silti, ilman woltteja sun muita. Ja niin on monet muutkin pärjänneet.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ihmiset ja vielä korkeakoulutetut on muka niin yksinkertaisia että kaipaavat yhteiskuntaa apuun taloudenpitoonsa