Järkyttävää lapsiperhearkea elävä pariskunta ilman tukiverkostoa - valtavia summia Woltiin
Turkulaispariskunta on joutunut ahdinkoon, koska ei ole lapsenhoitoapua (perheessä yksi lapsi) siksi aikaa kun pariskunta käy töissä, toinen tekee väitöskirjaa ja toinen valmistelee saman alan tieteellistä opetusta.
Niin, kaikilla ei ole läheisiä tai lähellä asuvia sukulaisia/ystäviä apuna lastenhoitoon.
Perhe käyttää vuodessa 150 tuntia järjestön välittämää lastenhoitoapua, jotta voi työskennellä ja nukkua.
Olen niin onnekas itse, että pystyin tekemään väitöskirjan aikoinaan lapsen nukkuessa tai leikkiessä itsekseen samassa huoneessa. Mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaassa asemassa.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010761686.html?utm_medium=promobox&utm…
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perhe käyttää vuodessa 150 tuntia järjestön välittämää lastenhoitoapua, jotta voi työskennellä ja nukkua."
150 tuntia vuodessa tarkoittaa yhtä vuorokautta kahden kuukauden välein.
Nähtävästi vanhemmille ei sallita edes yhtä lapsivapaata vuorokautta kahden kuukauden välein?
Ei ihme, ettei kukaan Suomessa halua enää lisääntyä :D
Samalla voi heittää hyvästit myös kestäville parisuhteille.
Kuka oikeasti saa pidettyä parisuhteen kasassa, jos lapseen pitää hirttäytyä 24/7/365 ja kahden kuukauden välein pidetty lapsivapaakin on liikaa vaadittu?
Parisuhteet eivät nykyään ole kestäviä, eikä se noista syistä johdu. Ihmiset ovat laiskoja ja itsekkäitä. Lapsivapaita ja lapseen hirttäytymistä, vaatimista
Moni isä 50-luvulla ei viettänyt aktiivisesti aikaa perheensä kanssa. Naiset olivat useammin kotona eikä avioero ollut vaihtoehto edes perheväkivallan takia. Lapsia tuli, kun ei sitä saatu estettyä. Hoito oli sitä sun tätä, ulos aamulla ja kotiin illalla. Vanhemmat miettivät huomattavasti vähemmän lasten koulunkäyntiä tai harrastuksia. Energia kului selviytymiseen.
kuinka käytännön tasolla kädettömiä ihmiset voivat oikeasti olla?
Joidenkin ei kannattaisi lisääntyä. Itse kolmen lapsen yh:na ilman tukiverkkoja (maantieteellinen välimatka oli suuri) ja ilman autoa olen hoitanut niin lapset, työt kuin opinnotkin sen arkirumban ohella.
Kuvan perusteella luulin ensin, että siinä olivat lapsen isovanhemmat.
Aivan käsittämätöntä valitusta yhden lapsen takia.
Jotenkin vaivaa tämän artikkelin motiivit. Tunnen muutamia lapsiperheitä tyyliin 2 lapsen nuori yksinhuoltajaäiti joka yrittää opiskella ja käydä pätkätöissä ja jolla tukiverkko on hyvin ohut. Sitten perheen, jolla on kolme neuroepätyypillistä lasta. Ystävättäreni nukkui yössä neljä tuntia imetti lastaan samalla kun hoiti työasioita puhelimitse. Korona-ajan etätöissä ulkoilutti nelivuotiaalta energiat metsäretkillä niin että lapsi leikki rauhallisesti lopunpäivää ja meni aikaisin nukkuun.
Yritetäänkö tässä artikkelissa luoda narratiiviä lapsiperhearkeen uupuneista jonain uusavuttomina nössöilijöinä joiden elämä kaatuu samana hetkenä kun wolt kaatuu tai kun päivähoitajaa ei enää saa YHDELLE lapselle, jonka vanhemmat tekee töitä kotoa käsin ja ovat jo keski-iässä ja hyvin koulutettuja???
Eli tyypillinen lapsiperheuupunut muka on etuoikeutettu vanhempi pariskunta, joka on tottunut että ruoka tarjoillaan nenän eteen valmiina ja ilmeisesti siivoojakin saisi käydä ja lastenhoitaja. Tällainen on vain omiaan lietsomaan vähättelyä lapsiperherumbassa uupuneita kohtaan varsinkin kun tuo pariskunta on hyvin etuoikeutetussa asemassa ja heillä on vain yksi lapsi ja kumpikin kotona jakamassa vastuun.
Tunnen vastaavan tapauksen. Lapsia tosin kaksi. Saavat todella paljon apua isovanhemmilta (mikä tietysti heidän tapauksessa hyvä juttu), mutta eivät kyllä pärjäisi ilman, sillä oma jaksaminen ja käytännönläheisyys puuttuu.
Arkeaan saisivat helpotettua huomattavasti ihan kunnon päivärytmillä missä pitäytyä, mutta omaa halua sellaiseen ei ole. Lapset sitten hilluvat päivän mittaan, syövät jos syövät ja syövät vähän mitä sattuu, valvovat pitkään ja vanhemmilla ei käytännössä ole omaa aikaa ollenkaan. Väsyttäähän se.
Ei kai tossa auta kun laittaa lapsi adoptioon?
Että molemmat saavat tehdä tasapuolisesti uraa, kouluttaa itseään.
No eipä tietenkään.
Mites olisi jos äiti tai isä hetkeksi paussaisi ton karriäärinsä. Pariksi vuodeksi? Tai 50%?
Ainahan ihmiset ovat saaneet ongelmansa ratkottua ilman että tarttee lehdessä itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi sairastaa, saa ihan palkallisesti olla pois töistä eli työnantaja maksaa siitä, että työntekijä hoitaa lastaan. Vieläkö pitäisi saada maksutta kodinhoitaja koko perhettä passaamaan
Huokaus. Kukaan ei jutussa vaatinut maksutonta kodinhoitajaa. Jutun pointti oli se, että maksullisten (mutta kohtuuhintaisten noin 10 €/h) lastenhoitajien välitys loppuu.
Ydinkysymys: miksi tässä ei olla valmiita maksamaan kunnon palkkaa? Palstalla vaaditaan kaikessa muussa "oikeaa palkkaa", mutta MLL:n lastenhoitajan tulisi tehdä töitä orjapalkalla.
Onhan tuo 1600-1800€/kk+sivukulut, jos lastenhoitajan palkkaa viideksi työpäiväksi viikossa, ja päivän pituus on 8-9 tuntia.
Ymmärsin tuon heidän tilanteensa niin, että lapsi oli ollut joka toinen viikko sairaana, ja toinen oli sillon hoitanut lasta. Sen vuoksi oli jäänyt jälkeen väitöskirjan kanssa ja apua oli käytetty siihen, että oltiin kiritty työssä ajan tasalle eli illalla päiväkodin jälkeen tai viikonloppuna MLL:n hoitajat olivat auttamassa. Sitä en ymmärrä että ostivat woltista. Itse käytön kyllä tyyliin Saarioisen mikroruokia, jos on kiire enkä ehdi laittamaan ruokaa.
Tunnistan itseni tuosta koska kyllä sillon kun olin opiskelija, jouduin kirimään iltaisin ja viikonloppuisin jos hoidin arkena sairaita lapsiani. Mieheni ei onneksi ollut opiskelija, joten hän hoiti lapsia jotta sain tehtäväni tehtyä.
Mä en ymmärrä tuollaisia ihmisiä. Enkä uutisia. Ikinä en ole woltista mitään tilannut vaikkei tukiverkkoja ole ollut meilläkään.
Lapsi ollut joka toinen viikko kipeänä ja poissa hoidossa, nyt enää noin yhden viikon kuukaudesta. Ollut kuukausien jaksoja jolloin ainakin joku perheestä on ollut kipeänä kun kauheita infektiokierteitä. Minä kyllä ymmärrän hyvin että on tullut vähän väsy välillä.
Eikö oo mummeja ja ukkeja??? Voisivat tulla välillä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ollut joka toinen viikko kipeänä ja poissa hoidossa, nyt enää noin yhden viikon kuukaudesta. Ollut kuukausien jaksoja jolloin ainakin joku perheestä on ollut kipeänä kun kauheita infektiokierteitä. Minä kyllä ymmärrän hyvin että on tullut vähän väsy välillä.
Nämä ovat myös tunnollisesti hakeneet lapsen hoidosta kolmelta iltapäivällä siinä missä joku toinen perhe olisi hakenut vasta viideltä että saavat omaa aikaa. Mies on kulkenut työmatkoilla Ouluun jolloin rouva ollut yksinhuoltajana ja lisäksi rouvan on pitänyt kulkea paljon kotipaikkakunnallaan Sallassa kun omat vanhemmat sairaana ja äiti sittemmin menehtynyt. Onhan tuossa ollut tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Rouva on itse kulkenut Sallassa hoitamassa sairaita vanhempiaan ja sittemmin haudannut äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouva on itse kulkenut Sallassa hoitamassa sairaita vanhempiaan ja sittemmin haudannut äitinsä.
Ja miehen vanhemmat asuvat Ruotsissa.
Onhan se lapsiperhearki raskasta vaikka olisi "vain" yksi lapsi.
Jutussa kerrottiin, kuinka heidän lapsensa nukkui vauvana todella huonosti. Sen jälkeen kun päivökoti alkoi, alkoi koko perheen kuukausien sairastelukierre, aina joku vuorollaan sairaana ja arkea järjesteltävä uudestaan.
Jo pelkästään hyvin nukkuvan suht koht terveenä pysyvän lapsen kanssa arki on ihan erilaista kuin tuo heidän kuvaamansa arki, jossa luulen suurimpana taakkana olevan useamman vuoden huonot yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tossa auta kun laittaa lapsi adoptioon?
Että molemmat saavat tehdä tasapuolisesti uraa, kouluttaa itseään.
No eipä tietenkään.
Mites olisi jos äiti tai isä hetkeksi paussaisi ton karriäärinsä. Pariksi vuodeksi? Tai 50%?
Ainahan ihmiset ovat saaneet ongelmansa ratkottua ilman että tarttee lehdessä itkeä.
Eiväthän he itke mitään vaan kertovat rehellisesti elämästään, myös niistä hyvistä asioista. Hehän olivat vastanneet HS:n tekemään kyselyyn, jossa pyydettiin ihmisiltä vastauksia siihen miten MLL:n lastenhoitoavun loppuminen on vaikuttanut heidän elämäänsä. Medialukutaitoa kehiin!
Pilkkaamiisi äkädeemisiin ihmisiin liittyy myös sellainen ominaisuus, että äkädeemisen ihmisen pitää osata keskustella. Tässä he nimenomaan vastaavat asetettuun kysymykseen kertomalla elämästään. Sinä olet tämän jotenkin tulkinnut sen niin että pariskunta itkee lehdessä kyvyttömyyttään ratkaista ongelmiaan. 😆
Jatkuva eines-tai raflaruoka ei ole terveellistä noin pienelle lapselle. Siitä puuttuu tarvittavat suoja-aineet ja siinä on lisäaineita jotka voi sotkea lapsen suolistobakteerit ja sitäkautta immuniteetin.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin ei kannattaisi lisääntyä. Itse kolmen lapsen yh:na ilman tukiverkkoja (maantieteellinen välimatka oli suuri) ja ilman autoa olen hoitanut niin lapset, työt kuin opinnotkin sen arkirumban ohella.
Kuvan perusteella luulin ensin, että siinä olivat lapsen isovanhemmat.
Aivan käsittämätöntä valitusta yhden lapsen takia.
No tuolla empatian tasolla ehkä voisi miettiä sitä lisääntymisen kannattavuutta omallakin kohdalla eikä vain neuvoa muita? Jutun kuvissa näkyy selkeästi väsyneet vanhemmat. Varmasti olisit irvimässä siitäkin jos he näyttäisivät jutussa liian pirteiltä ja hyväntuulisilta ja ovat silloin feikkipellejä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli käsittämätön juttu.
Luulin otsikon perusteella että kyseessä on joku 10-lapsinen perhe mutta mitä vielä. 1 lapsi ja kaksi vanhaa jo uraa tehnyttä hyvätuloista vanhempaa jotka työskentelevät etänä. Miten nää kehtaa?Vielä kunnan pitäisi heille maksaa kodinhoitaja??
Siis otsikon perusteella myös luulin,että kyseessä on 10 lapsinen perhe ja pieniä lapsia.Kyseessä vanhempi pariskunta ja yksi,YKSI lapsi.Pakko olla tehty kieli poskella tai muuten ehkä kertoo ihan oikeasti avuttomuudesta.Yksi lapsi todellakin menee siinä samalla jollei ole kyse erityislapsesta joka vaatisi hoitoa ja valvontaa jatkusvasti.En ymmärrä.Monella muullakaan sitä turvaverkkoa ole ja useampi lapsi mutta näillä mennään.
Miksi opiskelijalle ei mielestäsi pidä maksaa kunnon palkkaa? Sopisiko sinulle, että kaikissa muissakin töissä katsottaisiin, että aha, olet opiskelija, sulle riittää alhaisempi tuntipalkka kuin osa-aikatyötä tekevälle työttömälle.
Opiskelijoille maksetaan useissa töissä pienempää palkkaa. Nuo lastenhoitajat ovat kai vielä useammin koululaisia ja asuvat kotona. Eivätkä välttämättä edes tienaa niin palkoa vuodessa, että maksaisivat veroja. Näin ainakin minun aikanani kivikaudella.