Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle - "mitä rakas" yms.

Vierailija
01.11.2024 |

Mikä on tämä uusi ilmiö, jossa joka välissä lasta puhutellaan rakkaana? Lapsen kysyessä, lasta puhutettaessa käytetään rakas-sanaa kuin amerikassa. Se on enemmän viesti sen sanan käytön muille kuulijoille kuin tarkoitettu sille lapselle itselleen.

Pohtikaa ja lopettakaa se. Säästäkää se tilanteisiin, jossa haluatte korostaa sitä erityisestä syystä, jotta se ei kärsisi inflaatiota. 

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sekaisin te oikein ootte?

Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa. 

Eikö heillä ole nimeä?

Tuota muuten hoki suuriin ikäluokkiin kuuluva äitini hämmentyynenä täristen ja naama vihaikseksi vääristyneenä esim sukujuhlissa kun otin lapseni syliin, annoin pusun ja kysyin, että mitä rakas?

Miten ehdit havainnoida noin tarkasti suuriin ikäluokkiin kuuluvan äitisi reaktioita ja naaman väriä, kun olit keskittynyt halittelemaan, sylittelemään, pusuttelemaan ja hokemaan Mitä, rakas? lapsikullallesi?

Olen eri, mutta on niin luontevaa ottaa lapsi syliin ja pusitella ja sanoa, että mitäs rakas, että ei se vie huomiota pois muusta ympäristöstä. Olen mies ja äitini reagoi samoin, kun otin tyttären syliin ja sanoin, että isin mussukkahan se siinä. Sanoi, että sillä on kyllä nimikin ja näytti hapanta naamaa.

Vierailija
202/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä miksi jotain vaivaa että lasta kutsutaan rakkaaksi. Näin vastasi

Jos joku kokee, että toisen lapsi saa enemmän huomiota tai rakkautta kuin hänen oma lapsensa, se voi herättää ahdistusta ja kateutta.

Tekoälyltä kannattaa kysyä siinä vaiheessa, kun oma äly ei riitä 😊

Kysyin tekoälyltä miksi joku vastaa kuten sinä. Tuli vastaus: Tuo kommentti voi viitata siihen, että jotkut ihmiset kokevat tekoälyn tarjoavan lisätietoa tai näkökulmia, joita he eivät itse osaa tai pysty ymmärtämään, hyväksymään tai kehittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsun lastani rakkaaksi ja kultapieneksi vähän väliä, enkä pidä tästä tavasta taukoa julkisellakaan paikalla. En ole sellainen ihminen, joka miettisi mitä muut minusta ajattelevat tai millaisena minut nähdään. On isompiakin murheita.

Vierailija
204/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy näköjään sanoa rakas vieläkin useammin että pääsee ärsyttämään tosikkoja. No ei vaan, se on toisaalta surullista jos joku pahastuu kun lasta sanotaan rakkaaksi, taitaa kertoa enemmän aloittajasta itsestään.

Kyse on sanasta.

Ei aidosta rakkauden tunteesta.

Rakas, rakas, rakas, rakas, rakas... olet ääliö. Parempi?

Voit hyvin sanoa lapsellesi noin, jos haluat.

Mille lapselle? Ihan sinulle mä sen sanoin. Oletko sä siis lapseni?

Ei sinä minulle sitä voi sanoa, kun et minua edes tunne. Lapsellesi voit sanoa milloin vain.

Miksi ei voiai sanoa? Juuri silloinhan se on hyvinkin teennäistä kun ei edes tunne. Totuus silti tuo loppu osa on.

Vierailija
205/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä miksi jotain vaivaa että lasta kutsutaan rakkaaksi. Näin vastasi

Jos joku kokee, että toisen lapsi saa enemmän huomiota tai rakkautta kuin hänen oma lapsensa, se voi herättää ahdistusta ja kateutta.

Tekoälyltä kannattaa kysyä siinä vaiheessa, kun oma äly ei riitä 😊

Kysyin tekoälyltä miksi joku vastaa kuten sinä. Tuli vastaus: Tuo kommentti voi viitata siihen, että jotkut ihmiset kokevat tekoälyn tarjoavan lisätietoa tai näkökulmia, joita he eivät itse osaa tai pysty ymmärtämään, hyväksymään tai kehittämään.

Totta kai tekoäly puolustaa itseään.

Oikeastiko kysyt tekoälyltä asioita, joita omat aivosi eivät riitä selittämään?

Vierailija
206/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista ei voi kutsua netin välityksellä ääliöksi.

Omaa lastasi kyllä voit hyvinkin.

Vierailija
207/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? Ja miten sä sen estäisit?

Vierailija
208/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta kyllä, nimittäin siitä, miksi jonkun täytyy toistella koko ajan sanaa Rakas.

Ihan kuin yrittäisi vakuuttaa itseään asiasta.

Kannattaa mietti miksi sinä ajattelet noin. 

Vierailija
209/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa sellainen sanonta, kuin: Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Vierailija
210/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sekaisin te oikein ootte?

Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa. 

Eikö heillä ole nimeä?

Tuota muuten hoki suuriin ikäluokkiin kuuluva äitini hämmentyynenä täristen ja naama vihaikseksi vääristyneenä esim sukujuhlissa kun otin lapseni syliin, annoin pusun ja kysyin, että mitä rakas?

Miten ehdit havainnoida noin tarkasti suuriin ikäluokkiin kuuluvan äitisi reaktioita ja naaman väriä, kun olit keskittynyt halittelemaan, sylittelemään, pusuttelemaan ja hokemaan Mitä, rakas? lapsikullallesi?

Kierreltyään juhlapaikassa poika hyppäsi syliin ja halasi. Annoin pusun ja kysyin, että mitä rakas.

Äitini istui vastapäätä ja kysyi kireän kovalla äänellä ja silmät viiruina sekä suu vääristyneenä, että eikö sillä ole nimeä?

Ei ollut vaikeaa kääntää katsetta. Ikävä kyllä.

Vierailija
211/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistusta kyllä, nimittäin siitä, miksi jonkun täytyy toistella koko ajan sanaa Rakas.

Ihan kuin yrittäisi vakuuttaa itseään asiasta.

Oletko ikinä pysähtynyt miettimään, miksi sinua ahdistaa se, miten toiset puhuttelevat lapsiaan? Oletko miettinyt, miksi sinulle tulee tarve hallita sitä?

Mistä sinä yrität itseäsi vakuuttaa toisten, sinulle vieraiden ihmisten kautta?

Vierailija
212/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset näyttävät rakkautta teoilla. Toiset hokemalla raivopäisesti sanaa rakas.

Toiset taas puhuvat rakkaasta ja kohtelevat myös hyvin tekemällä hyviä tekoja.

Itse kulissiperheen lapsena olisin varmasti pärjännyt paremmin, jos olisin edes yhden kerran olisin kuullut olevani rakas.

Olisin tallettanut sen muistoihin ja vaalinut sitä.

Vierailija
213/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 70-luvulla. Vanhempani eivät ole koskaan kutsuneet minua rakkaaksi eivätkä toisiaankaan, ainakaan minun kuulteni. Ei meillä myöskään halattu.

Minulla on yksi lapsi. Hän meinasi kuolla vauvana sairaskohtaukseen. Joka ikinen päivä olen kiitollinen siitä, että hän on yhä elossa, joten totta vieköön sanon hänelle joka päivä rakas ja halaan häntä. Koskaan ei tiedä, milloin tulee päivä, kun toista ei enää ole.

Ikävää, ettei ap ole koskaan rakastanut tai ollut rakastettu.

Vierailija
214/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suomalainen ei pysty sanomaan omille lapsille minä rakastan sinua joten varmasti voi tuntua inhottavalta että muiden lapset kuulee sitä päivittäin. 

Vierailija
215/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni suomalainen ei pysty sanomaan omille lapsille minä rakastan sinua joten varmasti voi tuntua inhottavalta että muiden lapset kuulee sitä päivittäin. 

Kyllä lapsia on rakastettu ja se heille sanottu 90-luvusta lähtien.

70-luvun lapsena se vanhempien itsekkyys, välinpitämättömyys ja suoranainen kaltoinkohtelu jätti jäljet.

Kun sain ensimmäisemmäisen lapseni -92 katsoin häntä ja lupasin, että tälle lapselle tulen olemaan täysin päinvastainen äiti kuin omani oli minulle.

Vierailija
216/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? Ja miten sä sen estäisit?

Voit voit, ihan hyvin. Sanot sen vain lapsellesi.

Vierailija
217/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 70-luvulla. Vanhempani eivät ole koskaan kutsuneet minua rakkaaksi eivätkä toisiaankaan, ainakaan minun kuulteni. Ei meillä myöskään halattu.

Minulla on yksi lapsi. Hän meinasi kuolla vauvana sairaskohtaukseen. Joka ikinen päivä olen kiitollinen siitä, että hän on yhä elossa, joten totta vieköön sanon hänelle joka päivä rakas ja halaan häntä. Koskaan ei tiedä, milloin tulee päivä, kun toista ei enää ole.

Ikävää, ettei ap ole koskaan rakastanut tai ollut rakastettu.

Et sinä voi tuollaista sanoa. Ap voi olla jopa rakastetumpi kuin sinun lapsesi. Ei sillä ole merkitystä, kuinka paljon halaat tai toistat sanaa rakas.

Vierailija
218/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet lapset (aikuiset) tietävät sen sanomattakin. Minusta olisi ahdistavaa, jos vanhempi täyttäisi jotain omaa tarvettaan ja omistushaluaan pakkohalitteluilla, pakkosylittelyillä ja rakkaan hokemisella sen sijaan, että opettelesi tuntemaan minut ihmisenä, mitä MINÄ kaipaan eikä mitä se VANHEMPI haluaa.

Vierailija
219/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av-mammojen sairas uni: Kuvitella, että kaikki maailman ihmiset ovat kateellisia heidän lapsilleen.

Kuka oikeasti haluaisi olla Av-mamman lapsi?

Vierailija
220/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kuunnelleet liikaa Tapani Kansaa.

Lapsensakin on R-A-K-A-S 😆

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi