Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle - "mitä rakas" yms.

Vierailija
01.11.2024 |

Mikä on tämä uusi ilmiö, jossa joka välissä lasta puhutellaan rakkaana? Lapsen kysyessä, lasta puhutettaessa käytetään rakas-sanaa kuin amerikassa. Se on enemmän viesti sen sanan käytön muille kuulijoille kuin tarkoitettu sille lapselle itselleen.

Pohtikaa ja lopettakaa se. Säästäkää se tilanteisiin, jossa haluatte korostaa sitä erityisestä syystä, jotta se ei kärsisi inflaatiota. 

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy näköjään sanoa rakas vieläkin useammin että pääsee ärsyttämään tosikkoja. No ei vaan, se on toisaalta surullista jos joku pahastuu kun lasta sanotaan rakkaaksi, taitaa kertoa enemmän aloittajasta itsestään.

Kyse on sanasta.

Ei aidosta rakkauden tunteesta.

Rakas, rakas, rakas, rakas, rakas... olet ääliö. Parempi?

Vierailija
182/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kateellinen? 😂 Voi luoja tätä porukkaa täällä. Miksi ihmeessä olisin?

Kaikki äidit eivät ole niin täydellisiä kuin ehkä haluat ajatella. Et ehkä sinäkään, kun hermostut kirjoituksestani?"

Kukaan meistä ihmisistä ei ole täydellinen.

En minä hermostunut. Ihmettelin sitä, miksi koet noin voimakkaasti? Olet huolissasi siitä, että sana "rakkaus" menettää merkityksensä.

Sinulla, kuten kaikilla muillakin on oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa rakkaus.

Se, että olet ulkopuolisena tuomitsemassa rakkaus sanan käyttämistä äidin ja lapsen suhteessa ei kuulosta terveeltä.

Oletko sitä mieltä, ettei rakkautta voi olla, jollei hoe sanaa rakas koko ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy näköjään sanoa rakas vieläkin useammin että pääsee ärsyttämään tosikkoja. No ei vaan, se on toisaalta surullista jos joku pahastuu kun lasta sanotaan rakkaaksi, taitaa kertoa enemmän aloittajasta itsestään.

Kyse on sanasta.

Voit hyvin sanoa lapsellesi noin, jos haluat.

Vierailija
184/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset näyttävät rakkautta teoilla. Toiset hokemalla raivopäisesti sanaa rakas.

Vierailija
185/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset näyttävät rakkautta teoilla. Toiset hokemalla raivopäisesti sanaa rakas.

Tämäpä juuri! En vaan osannut koskaan ns. lässyttää lapsille tai viljellä rakas sanoja. Teoilla olen näyttänyt rakkauteni. Tosin käytin lapsille usein hellittelynimeä, kun toivotin esim. hyvää yötä.

Vierailija
186/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sekaisin te oikein ootte?

Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa. 

Eikö heillä ole nimeä?

Tuota muuten hoki suuriin ikäluokkiin kuuluva äitini hämmentyynenä täristen ja naama vihaikseksi vääristyneenä esim sukujuhlissa kun otin lapseni syliin, annoin pusun ja kysyin, että mitä rakas?

Vierailija
187/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki äidit eivät ole niin täydellisiä kuin ehkä haluat ajatella. Et ehkä sinäkään, kun hermostut kirjoituksestani?"

En minä hermostunut. Ihmettelin sitä, miksi koet noin voimakkaasti? Olet huolissasi siitä, että sana "rakkaus" menettää merkityksensä.

Sinulla, kuten kaikilla muillakin on oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa rakkaus.

Se, että olet ulkopuolisena tuomitsemassa rakkaus sanan käyttämistä äidin ja lapsen suhteessa ei kuulosta terveeltä.

En suinkaan. Jokaisella on oma käsitys rakkaudesta, siitä miten sen kokee ja miten sen ilmaisee.

Vierailija
188/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa. 

Eikö heillä ole nimeä?

Tuota muuten hoki suuriin ikäluokkiin kuuluva äitini hämmentyynenä täristen ja naama vihaikseksi vääristyneenä esim sukujuhlissa kun otin lapseni syliin, annoin pusun ja kysyin, että mitä rakas?

Miten ehdit havainnoida noin tarkasti suuriin ikäluokkiin kuuluvan äitisi reaktioita ja naaman väriä, kun olit keskittynyt halittelemaan, sylittelemään, pusuttelemaan ja hokemaan Mitä, rakas? lapsikullallesi?

Vierailija
189/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suinkaan. Jokaisella on oma käsitys rakkaudesta, siitä miten sen kokee ja miten sen ilmaisee.

Joe toisille rakkaus on vain rakas -sanan toistamista, niin sääli lapsiansa.

Vierailija
190/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-PU-A. Mun kaveripiirissä kutsutaan toisiamme rakkaiksi. 

Vanhimmassa kaveripiirissäni olen kulkenut nimellä Muru teini-iästä lähtien, sitä käyttää molemmat sukupuolet. Tuli juuri jostain, että mulle sanottiin, että murukulta, tms. jostain syystä usein.

Lapsilleni sanon ilman muuta, että tulehan tänne rakas, jos haluan, että hän tulee jostain luokseni heti. Mieluummin niin kuin että TÄNNE SIELTÄ JA HETI. 

Kissa uskoo, kun sanon, että kulta, ei sitä saa repiä. Sekin mieluummin kuin että rääkyisin IRTI SIITÄ.

Miehelle saatan hyvinkin ihan julkisesti sanoa jotain vastaavaa, rakas ystävä, nyt on jo kiire. 

Koskaan en ole tajunnut, että vieressä saattaakin olla joku kyttäämässä ja ajattelemassa anteeksi nyt aika sairaita kuvioita.

Vierailija
191/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö heillä ole nimeä?

Äitisi varmaan pelästyi, että olet pehmennyt päästäsi lopullisesti lapsen myötä 😆

Vierailija
192/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on sanasta.

Mille lapselle? Ihan sinulle mä sen sanoin. Oletko sä siis lapseni?

Vierailija
193/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö heillä ole nimeä?

Lapsesi varmaan näytti niin hätää kärsivältä, että ulkopuoliset alkoivat huolestua.

Vierailija
194/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä juuri! En vaan osannut koskaan ns. lässyttää lapsille tai viljellä rakas sanoja. Teoilla olen näyttänyt rakkauteni. Tosin käytin lapsille usein hellittelynimeä, kun toivotin esim. hyvää yötä.

Eipä millään pahalla, mutta kyllä sekin lapsiin välittyy. Siis se, että ei ole mitenkään luontevaa puhua lapsille rakkaudellisilla sanoilla, vaan ainoastaan varaa sille jonkun hyvin intiimin, lyhyen hetken. 

EI vaan osaa luontevasti sanoa rakas. Uskon, että rakkautesi sinällään on kyllä teoistakin välittynyt, mutta me ihmiset emme ole kommunikoivia luonnostamme turhaan. Me myös tahdomme saada kuulla ne sanat.

Me validoimme itseämme sen mukaan, mitä toisilta kuulemme, tahdoimme tai emme. Jos emme koskaan kuule sanaa rakas, se on kyllä surullinen juttu.

Vierailija
195/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on sanasta.

Mille lapselle? Ihan sinulle mä sen sanoin. Oletko sä siis lapseni?

Ei sinä minulle sitä voi sanoa, kun et minua edes tunne. Lapsellesi voit sanoa milloin vain.

Vierailija
196/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tekoälyltä miksi jotain vaivaa että lasta kutsutaan rakkaaksi. Näin vastasi

Jos joku kokee, että toisen lapsi saa enemmän huomiota tai rakkautta kuin hänen oma lapsensa, se voi herättää ahdistusta ja kateutta.

Vierailija
197/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä millään pahalla, mutta kyllä sekin lapsiin välittyy. Siis se, että ei ole mitenkään luontevaa puhua lapsille rakkaudellisilla sanoilla, vaan ainoastaan varaa sille jonkun hyvin intiimin, lyhyen hetken. 

EI vaan osaa luontevasti sanoa rakas. Uskon, että rakkautesi sinällään on kyllä teoistakin välittynyt, mutta me ihmiset emme ole kommunikoivia luonnostamme turhaan. Me myös tahdomme saada kuulla ne sanat.

Me validoimme itseämme sen mukaan, mitä toisilta kuulemme, tahdoimme tai emme. Jos emme koskaan kuule sanaa rakas, se on kyllä surullinen juttu.

Toiset eivät välitä lässyttämisestä. Av-mammojen käsitys on, että lapset hankitaan heidän hellyydentarpeensa täyttymistä varten ja sen avuttomaksi kohteeksi.

Vierailija
198/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja annas kun arvaan: jos asiaa mitenkään sai puheeksi, vastaus oli, että teot ne puhuu. Eikö teillä muka ollut ruokaa pöydässä ja puhtaat vaatteet päällä? AIvan kuin se, että tarjoaa lapselle sen välttämättömän, riittäisi, vieläkö pitäisi lässyttääkin.

Vierailija
199/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin tekoälyltä miksi jotain vaivaa että lasta kutsutaan rakkaaksi. Näin vastasi

Jos joku kokee, että toisen lapsi saa enemmän huomiota tai rakkautta kuin hänen oma lapsensa, se voi herättää ahdistusta ja kateutta.

Tekoälyltä kannattaa kysyä siinä vaiheessa, kun oma äly ei riitä 😊

Vierailija
200/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistusta kyllä, nimittäin siitä, miksi jonkun täytyy toistella koko ajan sanaa Rakas.

Ihan kuin yrittäisi vakuuttaa itseään asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan