Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tämä KELAn viesti tarkoittaa?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen opiskellut nyt vuoden toimeentulotuella, koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa. Sain Kelasta tällaisen viestin: 

Perustoimeentulotuki on viimesijainen etuus, jota ei ole tarkoitettu opintojen pitkäaikaiseen rahoittamiseen. Päätoimisen opiskelijan ensisijainen etuus on opintotuki, johon sisältyvät opintoraha ja opintolainan valtiontakaus. Jos henkilö opiskelee eikä ole oikeutettu opintoetuuksiin, hänen edellytetään lähtökohtaisesti turvaavan elantonsa muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella. Opintoihin, joihin ei voi saada opintotukea voidaan muiden edellytysten täyttyessä myöntää perustoimeentulotukea yleensä vain lyhytaikaisesti. Lyhytaikaisena tukena pidetään yleensä joitakin kuukausia, kuitenkin enintään lukuvuotta, jonka aikana on mahdollisuus hakea työtä tai ensisijaisia etuuksia. Henkilön tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakeutua opintotuella tuettuihin opintoihin tai hankkia elatuksensa ansiotöillä tai muilla tavoin.

Tarkoittaako se, että he leikkaavat tuestani, mikäli jatkan opintoja?

Kiitos

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sitä se tarkoittaa. Sinun pitää itse rahoittaa omat opiskelusi vaikka työskentelemällä.

Vierailija
2/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, he eivät leikkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Sinun on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi ja lopetettava opiskelu, tai löydettävä sellainen työ, jolla pystyt elättämään itsesi ja samalla opiskelemaan.

Vierailija
4/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota opintolaina

Vierailija
5/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

T. Kokoomus. Me kääritään tällä rahaa ja nostetaan suomi ja sen talous pystyyn!

Vierailija
6/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Vierailija
7/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

Työ on parasta sosiaaliturvaa 

Vierailija
8/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä alun perin olit suunnitellut opintojen rahoitukseksi?

Vierailija
9/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni työttömäksi työnhakijaksi ei voi ilmoittautua, jos on virallisesti opiskelija. On tämä hankala tilanne. En voi saada tukia, koska opiskelen. Mutta en voi opiskella, koska ei ole tukia. Pitääkö mun luopua opiskelupaikasta (jonka eteen tein töitä), jotta saan edes työttömyyskorvausta?

Ap

Näin meidän yhteiskunta toimii. Ennemmin ihmiset pidetään työttöminä kotona kuin annetaan mahdollisuus opiskella ammatti.

Vierailija
10/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

"koska opintotuki- ja laina ovat loppuneet aiemmassa tutkinnossa."

Vierailija
11/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et ole valmistunut kohtuu ajassa. Opintotuki kyllä riittää reilusti tutkinnon suorittamiseen, jopa pitkälle seuraavankin tutkinnon suorittamiseen.

Vierailija
12/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et saa opintorahaa ja opintolainaa?

Vierailija
13/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Täysin absurdia, mutta niin se on. 

Vierailija
14/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et saa opintorahaa ja opintolainaa?

Joo unohda tää, mäkin unohdin sun viestin ensimmäisen virkkeen. Nyt hävettää.

Vierailija
15/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys te-palveluihin ja kysy miten voisit opiskella työttömyystuella tutkintosi loppuun. 

Vierailija
16/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota opintolaina

Itseasiassa tämänkin paskan ovat turvaamassa persut (siis persusaastaääliöt). Jos persuääliöt eivät kaiken aikaa muukalaisvihansa vallassa nuolisi kokoomuksen persettä , kokoomus ei saisi ajettua näitä heikennyksiä läpi, RKP ja kristillisten tuki ei riitä. 

Vierailija
17/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et ole valmistunut kohtuu ajassa. Opintotuki kyllä riittää reilusti tutkinnon suorittamiseen, jopa pitkälle seuraavankin tutkinnon suorittamiseen.

Opintotuki ei todellakaan riitä, ainoostaan nää kermaperseet kirjottelee tollasia kun mamma ja pappa maksaa.

Vierailija
18/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Googleta omaehtoinen opiskelu työttömyystuella.

Vierailija
19/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voit opiskella edelleen. Kela leikkaa perustoimeentulotuesta ensin 20%, jos edelleen jatkat opintoja kelan leikkaa siitä 40%. Mikäli olet yksinasuva perusosaksi jää edelleen n. 350€/kk.

Vierailija
20/207 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jatkat opiskelua ja yrität elää alennetulla perusosalla. Luultavasti alantavat perusosaasi 20 %:lla, mutta voivat alentaa myös 40%:lla. Tähän sinulla on oikeus.

Jos ilmoittaudut työttömäksi kelan edellyttämällä tavalla eli työttömyyskorvausta hakien, niin silloin sinun pitäisi lopettaa opiskelu. Tämä olisi idioottimainen valinta, koska sen jälkeen loppuelämäsi kuluisi todennäköisemmin työllistämispalveluiden parissa.

Kuten jo kävi selväksi, niin itse valitsisin ensimmäisen vaihtoehdon. Mikäli valitsisit toisen vaihtoehdon, niin mikään mahti naailmassa ei estä ettet kuitenkin ajautuisi tilanteeseen, jossa eläisit vaihtoehdon 1 tulotasolla - mahdollisesti aikana, jolloin se olisi hintatasoon suhteutettuna huomattavasti pienempi kuin nyt opiskeluun kuluvana aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi