Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talvi tulossa ja autossa ei lohkolämmitintä

Vierailija
31.10.2024 |

Ostin uudehkon pienen bensa-auton syksyllä ja nyt tajusin että tässä ei ole lohkolämmitintä. Kannattaisiko sellainen asentaa tulevia talven pakkasia varten? Paljonko säästää bensan kulutusta? ja paljonko suunnilleen maksaa

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsillä webasto ollut jo ajastuksella päällä syyskuusta lähtien ja se on kyllä mukavaa mennä lämpimään autoon ja ei paljon tarvitse ikkunoita skrabailla.

Vierailija
22/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla se on vaan mukavuus kysymys kun kotoa töihin lähden. Työpaikan parkkipaikalla ei ole mahdollista käyttää lohko lämmitintä. Sit vaan auto käyntiin ja lumia harjaamaan.

Mahtaako tuollainen pikku bensa kone lähteä käyntiin kovilla pakkasilla. Oma Mersun GL 4.0 Dieselillä hörähtää käyntiin tosin vaikka siperiassa

Pienempi kone lähtee helpommin.

Mulla oli V6 ilman lohkoa ja aina käynnisty, se on akun kunnosta kiinni.

Olihan siinä melkoinen savupilvi ympärillä kieltänättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla se on vaan mukavuus kysymys kun kotoa töihin lähden. Työpaikan parkkipaikalla ei ole mahdollista käyttää lohko lämmitintä. Sit vaan auto käyntiin ja lumia harjaamaan.

Mahtaako tuollainen pikku bensa kone lähteä käyntiin kovilla pakkasilla. Oma Mersun GL 4.0 Dieselillä hörähtää käyntiin tosin vaikka siperiassa

Millä öljyillä? Yleinen turbodieselöljy on 15w40 ja se on vaseliinin paksuista 15 asteen pakkasella. 

Ei voitele kun ei mene öljypumpusta läpi.

Itse olen hajottanut bensamoottorista tiivisteet kun käynnistin kovalla pakkasella ja öljynpaineet rikkoivat stefat.

Vierailija
24/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne paljoa konetta lämmitä kun vastus on öljypohjaa vasten nykyään. Ite laittasin sisälämppärin ja akkulaturin.

No mikä olisi hyvä sisälämppäri autoon?

Mulla on Nissanissa tuollainen testeissäkin hyvin pärjännyt Defan sisälämppäri https://testaajat.com/paras-auton-sisatilalammitin/ Auto menee heti tolppaan kun lämpötila menee nollan alapuolelle. Ei tarvitse skrabailla ikkunoita ja bensaakin säästyy kun auto on jo valmiiksi lämmin. Myös paljon mukavampaa mennä lämpimään autoon kuten jo joku mainitsikin.

Esilämmitys tehdään ennen kaikkea mukavuuden vuoksi. Moottorin ja polttoaineen säästö on sitten vaan plussaa.

Vierailija
25/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne paljoa konetta lämmitä kun vastus on öljypohjaa vasten nykyään. Ite laittasin sisälämppärin ja akkulaturin.

On niitä kunnollisiakin vielä ja aina parempi on letkulämppäri ja sen saa kaikkiin autoihin

Vierailija
26/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsistä. Kun laitan perhefarmarini 6.3 litraisen V8:n tulille niin koko auto on sula parissa minuutissa vaikka olisi kuinka paljon pakkasta

Vierailija
27/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä hörähdä koska pa-järjestelmässä dieselisi on muuttunut hammastahnaksi.

Hyvä talvilaadun diesel toimii vielä -40 asteessa...

-eri

Vierailija
28/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Toki. Siperian talvessa se on hellepäivä. Viime talvena Suomessakin oli monella dieselit hyhmässä koska ei tuota arktista saanut kuin muutamalta asemalta Pohjois-Suomessa.

Vierailija
29/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä olisi hyvä sisälämppäri autoon?

Mulla on Nissanissa tuollainen testeissäkin hyvin pärjännyt Defan sisälämppäri https://testaajat.com/paras-auton-sisatilalammitin/ Auto menee heti tolppaan kun lämpötila menee nollan alapuolelle. Ei tarvitse skrabailla ikkunoita ja bensaakin säästyy kun auto on jo valmiiksi lämmin. Myös paljon mukavampaa mennä lämpimään autoon kuten jo joku mainitsikin.

Esilämmitys tehdään ennen kaikkea mukavuuden vuoksi. Moottorin ja polttoaineen säästö on sitten vaan plussaa.

Esilämmitys _täytyy_ tehdä jos on liian kylmää moottoriöljylle. Toiseksi moottorin säästyy kulumiselta.

Mukavuus / turvallisuus ovat tietty tärkeitä.

Vierailija
30/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavuustekijä josta en luovu, lisäksi säästää mottoria. Jokainen -10 asteen kylmäkäynnistys vastaa n.1000km ajoa.

Vierailija
31/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan auton applikaatiosta lämmityksen päälle vartti ennen lähtöä ja lämmin kabiini odottaa talvella. Ihanaa.

Etpä laita kun kohta 3g verkko poistuu ja jopa uusien mersujen etäpalvelut loppuvat kuin seinään

Oletko kuullut sellaisesta autosta kuin sähköauto? 

Vierailija
33/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä öljyillä? Yleinen turbodieselöljy on 15w40 ja se on vaseliinin paksuista 15 asteen pakkasella. 

Ei voitele kun ei mene öljypumpusta läpi.

Itse olen hajottanut bensamoottorista tiivisteet kun käynnistin kovalla pakkasella ja öljynpaineet rikkoivat stefat.

Kuka nyt käyttää hlöautossa mitään 15W-40stä?? 5W-40 tai aloittajana laittaisin talveksi 0W-30

Vierailija
34/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jo paljon auttaa moottorin kestoa sekin että kone pyöräytetään talvella käyntiin notkeilla öljyillä.

Vierailija
35/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsistä. Kun laitan perhefarmarini 6.3 litraisen V8:n tulille niin koko auto on sula parissa minuutissa vaikka olisi kuinka paljon pakkasta

Menehän nyt satuinesi muualle, aikuiset yrittää keskustella.

Vierailija
36/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se jo paljon auttaa moottorin kestoa sekin että kone pyöräytetään talvella käyntiin notkeilla öljyillä.

Ei sellainen öljypohjanlämmitin kyllä kovin mitään öljyjä notkista, heikkotehoisia. 

Joku kiertovesipumpullinen letkulämppäri jos haluaa kikkailla eikä halua webastoa tms.

Vierailija
37/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Toki. Siperian talvessa se on hellepäivä. Viime talvena Suomessakin oli monella dieselit hyhmässä koska ei tuota arktista saanut kuin muutamalta asemalta Pohjois-Suomessa.

Ja vaikka arktinen diesel olisikin yhä sulaa niin ureat on uudemmissa koneissa jäässä, ja sitten on kojetaulu vikavaloa täynnä koska minnekään ei saa mennä ellei pakoputkesta tule kukkasia.

Vierailija
38/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellainen öljypohjanlämmitin kyllä kovin mitään öljyjä notkista, heikkotehoisia. 

Joku kiertovesipumpullinen letkulämppäri jos haluaa kikkailla eikä halua webastoa tms.

Riippuu ihan minkä tehoisen laittaa. Toki tuollainen tehokkaampi ja monimutkaisempi on parempi, mutta myös arvokkaampi. Huonompi juttu jos nykyautoihin ei saa lohkolämppärin vastusta suoraan lohkoon kiinni.

Itse ratkaisin ongelmat vaihtamalla koko auton sähköiseksi.

Vierailija
39/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä kunnollisiakin vielä ja aina parempi on letkulämppäri ja sen saa kaikkiin autoihin

Entä miten hyvin letkulämppäri toimii verrattuna lohkolämmittimeen?

-eri

Vierailija
40/119 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen tekniikka ei mahdollista lohkolämmittimen asennusta. Säteilylämmitin toki voidaan asentaa sylinterilohkon tai öljypohjan kylkeen, mutta ei se juurikaan moottoria lämmitä. 

Parempi vaihtoehto on webasto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi