Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu apua köyhille.

Vierailija
31.10.2024 |

Kuinka moni teistä tarvitsee apua jouluruokaan ja lahjoihin? Ajat ovat erityisen tiukat, ihmiset tarvitsee suuremmassa määrin apua kuin aiemmin.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista.

Ap kysyi miten moni tarvitsee apua jouluna?

Ja,ketju täynnä ihmisiä,jotka ovat varakkaita jotka ostavat vain käytettyjä tai eivät tarvitse mitään apua.

Ok.

Ja ihmisiä,jotka haukkuvat kaikki keräykset.

Mutta sitähän ap ei kysynyt.

Vierailija
82/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimpaa on tehdä perheelle yhdeksi päiväksi jauhelihaa ja spagettia kuin kolmeksi päiväksi porkkana- ja lanttulaatikkoa. Jouluruoka on itse tehtynä halpaa kuin saippua. Jos haluaa kinkkua ja kalaa, niin se on sitten kalliimpaa. 

Saippua on kyllä kallista. Ainakin vähän parempi Saippua pumppupullolla,joka toimii

Kun luen tätä keskustelua, niin en ihmettele, miksi köyhät pysyy köyhänä. Minä ainakin teen jouluruuat itse, ostan saippuaa isoissa täyttö pakkauksissa enkä aina uutta pumppupulloa. Lisäksi suosin käytettyä tavaraa. Tämän keskustelun perusteella vähävaraiset ostaa valmisruokaa, ostaa kaiken uutena ja saippuakin ostetaan aina uudessa pumppupullossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lapsen kanssa viime joulun jälkeen neuvolaan ja siellä minulle koitettiin tyrkyttää joulupakettia, joka oli jäänyt keräyksestä yli, kun niitä tuli niin paljon. En todellakaan osallistu lahjakeräykseen. Jokaisella perheellä on varaa hankkia lapselle yksi joululahja, koska hyväkuntoisia leluja saa 1-5 eurolla kirpparilta, kierrätyskeskuksesta, Torista jne. Ihmisten pitää oppia tyytymään käytettyyn tavaraan ja kestävämpään tapaan viettää joulua. Tuollaiset keräykset ei ole nykypäivää, joihin saa viedä vain uutta tavaraa. 

Käytetyn antaminen on kielletty, koska köyhille tungetaan kaikkea mahdollista paskaa käytettynä ja oletetaan heidän olevan kiitollisia. Olen tätä itse kokenut, kun sain lapsen kesken opiskeluiden. Ja myös kuullut muilta samaa. Avustusjärjestöt eivät millään pysty valvomaan niiden käytettyjen tavaroiden kuntoa, joten ymmärrän, että ottavat vastaan vain uutta. Ja samasta syystä itsekin antaisin vain uutta näihin keräyksiin. Köyhät toimivat jo nyt sukulaistensa vanhojen romujen kaatopaikkana, joten joku uusi heille tarkoitettu juttu varmasti tuntuu hyvältä edes joskus.

Olen itse nykyisin keskituloisuuden yläpäässä, mutta en silti tykkää, että kukaan yrittää roudata meille roskiaan, jotka kuuluisi kaatopaikalle. Hyväkuntoista käytettyä ja tarpeeseen toki hyväksyn. 

Vierailija
84/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan jos on omaan ajatuksiin sopiva toive. Viime vuonna joku 10 vuotias toivoi Joulupuu-keräyksessä kirjaa Dinosauruksista. Sen ostin. 

Vierailija
85/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimpaa on tehdä perheelle yhdeksi päiväksi jauhelihaa ja spagettia kuin kolmeksi päiväksi porkkana- ja lanttulaatikkoa. Jouluruoka on itse tehtynä halpaa kuin saippua. Jos haluaa kinkkua ja kalaa, niin se on sitten kalliimpaa. 

Halpaa kuin saippua :DD Selvä, yritäpäs tehdä jouluruokaa 30 sentillä. Käytetty sähkö lasketaan mukaan.

Mutta pitäähän sun silti tehdä ruokaa, johon menee myös sähköä. Ihan kun se jouluruoka olisi joku ylimääräinen kulu. Pitäähän sun hyvänen aika tehdä kuitenkin JOTAIN ruokaa. Jouluruuan hinta ei poikkea muiden ruokien hinnasta. 

Vierailija
86/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En (tänäkään vuonna) osallistu noihin keräyksiin. On ne kulut noussut meillä keskituloisillakin ja saa tarkkaan miettiä mihin rahansa laittaa. Oman yhden esiteinin toiveet täytän ja ostan pari järkevää juttua lisäksi. Mutta ei meillä ole rahaa avustaa tuntemattomia lisäksi. Lapseni toiveet on ihan kohtuullisia (vaatetta, kirjasarjaa yms.) yleensä noissa keräyksissä toiveet on joko hirveän kalliita tai sitten niin epämääräisiä, ettei millään voi olla varma tykkääkö lahjansaaja niistä.

No jaa. Samaa keskiluokkaista elämää meilläkin eletään. Kyse ei ole siitä, ettei olisi _varaa_ avustaa - halutessaan. Ehkä ei vain enää jää niin paljoa ylimääräistä, että haluaisi. 

Mistä sinä toisten talouden menoja ja tuloja tiedät, että voit sanoa, että toisella olisi varaa kyllä?

Vierailija
87/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee, kun kaikki avustukset on aina lapsiperheille. Voisin auttaa jotain yksinäistä aikuista, kun monella ei ole mitään tukiverkkoa. 

En minä ainakaan viettäisi joulua jos olisin yksin.

No silloinhan sitä erityisesti tulee vietettyä. Ihan omannäköistä joulua. Syön mitä haluan, saunaan milloin haluan, katson tvstä mitä haluan. Täysin vapaata joulunviettoa.

Vierailija
88/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken meidän perheen hyvätuloiseksi. Meillä ei ole lahjavuoria ollut koskaan. Lapset teini-ikäisiä ja saavat toivoa 1-2 lahjaa. Toki hinta voi olla max 200€ per naama. Joskus on tullut pyörä joululahjaksi tai tietokone. Mutta määrä on hyvin maltillinen. Enemmän panostan itse tetmhryyn hyvään ruokaan, kuusta Ei olla hankittu vuosiin ei edes muovista. Kinkku on jäänyt myös pois koska ei ole oikein eettistä enää. Kalaa, itse tehtyjä ruokia Alkoa ei käytetä jouluna myöskään. 

Vierailija
89/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin lapsen kanssa viime joulun jälkeen neuvolaan ja siellä minulle koitettiin tyrkyttää joulupakettia, joka oli jäänyt keräyksestä yli, kun niitä tuli niin paljon. En todellakaan osallistu lahjakeräykseen. Jokaisella perheellä on varaa hankkia lapselle yksi joululahja, koska hyväkuntoisia leluja saa 1-5 eurolla kirpparilta, kierrätyskeskuksesta, Torista jne. Ihmisten pitää oppia tyytymään käytettyyn tavaraan ja kestävämpään tapaan viettää joulua. Tuollaiset keräykset ei ole nykypäivää, joihin saa viedä vain uutta tavaraa. 

Käytetyn antaminen on kielletty, koska köyhille tungetaan kaikkea mahdollista paskaa käytettynä ja oletetaan heidän olevan kiitollisia. Olen tätä itse kokenut, kun sain lapsen kesken opiskeluiden. Ja myös kuullut muilta samaa. Avustusjärjestöt eivät millään pysty valvomaan niiden käytettyjen tavaroiden kuntoa, joten ymmärrän, että ottav

Tämä. En myöskään hyväksy asennetta, jossa vaaditaan köyhää vanhempaa opettamaan, ettei maailmassa saa oma lapsi toivoa mitään kivaa ja uutta koska köyhyys. Kylmäsi oikein, kun tuolla aiemmin joku toivoi, että näin opetettaisiin ettei _kaikki_ ole _kaiken_ arvoisia. Ei se köyhän _lapsi_ ole syyllinen vanhemmat sairauteen/tyttömyyteen/vähäosaisuuteen eikä edes narkkaamiseen/alkoholismiin.

Vierailija
90/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta se alkaa taas, jokavuotinen rahan ja tavaran kerjuu. Pyytäjinä ovat vuodesta toiseen samat perheet, joiden vanhemmat ovat molemmat joko järkyttävän lihavia ja/tai mielenterveyssyistä työkyvyttömiä, mutta perhe kasvaa kuitenkin tasaisesti. Lapsille pitäisi saada uudet iPhonet ja Pleikkari, ettei koulussa kiusata. Merkkivaatteetkin ois kivat, kengänkoko 44.

Facebookin jouluapu peruttiin ellei ole uudestaan alkanut.

Vierailija
91/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saippua on kyllä kallista. Ainakin vähän parempi Saippua pumppupullolla,joka toimii

Kun luen tätä keskustelua, niin en ihmettele, miksi köyhät pysyy köyhänä. Minä ainakin teen jouluruuat itse, ostan saippuaa isoissa täyttö pakkauksissa enkä aina uutta pumppupulloa. Lisäksi suosin käytettyä tavaraa. Tämän keskustelun perusteella vähävaraiset ostaa valmisruokaa, ostaa kaiken uutena ja saippuakin ostetaan aina uudessa pumppupullossa. 

Valmisruokaa ostaa yleensä ne vähävaraiset, joilla ei ole voimaa tai kykyjä tehdä sitä ruokaa itse.

Vierailija
92/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi minä pysyn hyvätuloisena, vaikka teen tuota kaikkea paitsi saippuan kyllä täytän uudelleen. Olisko niin, että ne tulotkin vaikuttaa. Jos vuosikausia tienaa todella vähän, ei siinä varakkaaksi muutu, vaikka tekisi mitä. Jotenkin väsynyttä tuo argumentointi syistä miksi köyhät pysyy köyhinä.

Vierailija
93/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien jouluapuun ison laatikollisen eri kokoisia työhanskoja. 

Vierailija
94/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha.

Ihan ensiksi.

En ole tässä ketjussa kertaakaan valittanut olevani köyhä..saati pyytänyt mitään avustuksia mihinkään.

Sairas olen. Ja tk-eläkkeellä enkä pysty enää tekemään ruokia.

Ja kyllä. Ostan saippuan pumppupullossa. Ja sellaisessa,josta se pumppu nousee ylös,eikä jää alas. Miten kehtaankin:D

En tiedä miksi ja,miten ihmeessä nämä vastaukset yhdistät jotenkin vähävaraisiin,jotka kaipaavat apua jouluna?

P.s. en tilaa temustakaan uutta, vaan ostan ihan kaupasta .

Kerrotko siis vielä miten tämä liittyy aloituksen köyhiin tms.?

En toki ole rikas.  Mutta En kaipaa aineellista apua jouluna. 

Vierailija
95/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä pienellä pojalla oli todella vaatimaton pieni toive. Voi kun saisi joululahjaksi 2000 euron lumilaudan. No täytyyhän noin pieni toive toteuttaa. 

Vierailija
96/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluapu on yhdyssana

Oliko sinulla muuta tärkeää?

Vierailija
97/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpaa kuin saippua :DD Selvä, yritäpäs tehdä jouluruokaa 30 sentillä. Käytetty sähkö lasketaan mukaan.

Mutta pitäähän sun silti tehdä ruokaa, johon menee myös sähköä. Ihan kun se jouluruoka olisi joku ylimääräinen kulu. Pitäähän sun hyvänen aika tehdä kuitenkin JOTAIN ruokaa. Jouluruuan hinta ei poikkea muiden ruokien hinnasta. 

Keitän makaronit, johan tulee halvemmaksi.

Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruokahan on tosiaan halpaa, jos jouluruoka on se, mitä omat vanhempanikin pula-ajalla söivät. Mutta pitääkö jouluruuan olla vielä 2020-luvullakin samaa? Moni hyväosainen ajattelee, että ei ne sairaat, työkyvyttömät, työttömät tai muuten köyhät enempää tarvitsekaan. Mä ajattelen toisin. Taisin ostaa jouluruuat tuntemattomalle ekaa kertaa 15 vuotta sitten. Ja ostin just niitä samoja kuin mitä omassa joulupöydässänikin aina on. Toki ensin kysyin allergiat yms. 

Mä olen tottunut siihen, että joulupöydässä ei kitsastella.  Tänä vuonna en avusta tuntemattomia, koska ystävissänikin on niitä, jotka ovat asumistuen yms leikkausten jälkeen kykeneviä hankkimaan enää pula-ajan joulupöydän. Haluan siis heillekin enemmän. 

Vierailija
99/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin meno

No mene sitten.

Vierailija
100/158 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan jos on omaan ajatuksiin sopiva toive. Viime vuonna joku 10 vuotias toivoi Joulupuu-keräyksessä kirjaa Dinosauruksista. Sen ostin. 

Meillä oli ostoskeskuksen joulupuussa joltain tytöltä shampoo ja hoitoaine..  melkein itketti. Siis se oli joululahjatoive!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme