Joulu apua köyhille.
Kuinka moni teistä tarvitsee apua jouluruokaan ja lahjoihin? Ajat ovat erityisen tiukat, ihmiset tarvitsee suuremmassa määrin apua kuin aiemmin.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta joulu ei ole kovin kallista aikaa edes. Perinteiset jouluruuatkin on melko halpoja. Noita krääsäkeräyksiä lapsille en ymmärrä. Miksi pitää saada ylipäänsä monta lahjaa jouluna? Ihan jo ympäristösyistä moinen olisi syytä lopettaa.
Me ollaan hyvätuloinen perhe ja olisi varaa ostaa lapselle, vaikka koko lelukauppa tyhjäksi. Olen kuitenkin pyrkinyt opettamaan lapselle ekologisia arvoja. Ilmeisen hyvin toimii, koska 5-vuotiaalla lapsella on ainoastaan kaksi joululahjatoivetta, yksi lelu ja yksi tietty vaate. Lelun ostin Torista käytettynä 3 eurolla. Tuon vaatteen vielä aion hankkia ja sukulaisille sanon, että ei tarvitse ostaa mitään, koska ei tarvita enempää lahjoja.
Ajattele nyt vähän mitä sanot. Tottakai joulu ei ole sinun perheellesi kallista aikaa, kun kerran olette niin varakkaita että lapselle voisi ostaa vaikka koko lelukaupan tyhjäksi. Ole onn
No, perinteiset jouluruuat ei tarkoita saarioisten eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tavaran antaminen tökkii, voihan antaa vaikka leffaliput. Tai liput Hoploppiin.
Vanhalle ??????
kts otsikko
Vierailija kirjoitti:
Jouluapu on yhdyssana
pukki ei tuo lahjoja tuhmille kiusaajilla, varopas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ne perinteiset jouluruoat, esim. Saarioisen, ovat yli kolme euroa kappale, eikä niissä ole kuin 350~400 grammaa. Luksusruokaahan se on meille köyhille."
Ahaa nyt mä ymmärrän, miksi menee rahaa jouluruokiin, jos ne ostetaan valmiina. Mulle ei tulisi mieleenkään ostaa valmiina jouluruokia eikä se minusta kovin juhlavaakaan olisi sellainen valmisruokalaatikko joulupöydässä. Teen siis aina kaikki ruuat itse ja joululaatikothan on tosi edullisia tehdä itse. Lisäksi mies harrastaa kalastusta, niin lohet on jo omasta takaa. Lihaa ei syödä.
Tehkää hyvät ihmiset itse ne laatikot.
Tämä selvä! Oletko koskaan ajatellut, että ns köyhissä perheissä on myös usein vaikeaa sairautta? Esimerkiksi minulla on niin paha MS, että mikään laatikon väsääminen onnistuisi. Tai ehkäpä haluat että menen voimattomin lihaksineni myös kalastamaan joulupöydän kalat ja hirvim
Voi tätä uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ne perinteiset jouluruoat, esim. Saarioisen, ovat yli kolme euroa kappale, eikä niissä ole kuin 350~400 grammaa. Luksusruokaahan se on meille köyhille."
Ahaa nyt mä ymmärrän, miksi menee rahaa jouluruokiin, jos ne ostetaan valmiina. Mulle ei tulisi mieleenkään ostaa valmiina jouluruokia eikä se minusta kovin juhlavaakaan olisi sellainen valmisruokalaatikko joulupöydässä. Teen siis aina kaikki ruuat itse ja joululaatikothan on tosi edullisia tehdä itse. Lisäksi mies harrastaa kalastusta, niin lohet on jo omasta takaa. Lihaa ei syödä.
Tämä selvä! Oletko koskaan ajatellut, että ns köyhissä perheissä on myös usein vaikeaa sairautta? Esimerkiksi minulla on niin paha MS, että mikään laatikon väsääminen onnistuisi. Tai ehkäpä haluat että menen voimattomin lihaksineni myös kalastamaan joulupöydän kalat ja hirvim
Arvasin, että tuohon kalastamiseen takerrutaan, koska siihen ei ole kaikilla mahdollisuutta. Enkä sitä tarkoittanut, että pitäisi olla. Sanoin vain miten meillä. Mutta laatikoiden tekeminen varmasti onnistuu suurimmalta osalta. Pitäisihän sinun joka tapauksessa syödä joulunakin jotain. Se Saarioisten porkkanalaatikko ei taida olla sen kalliimpi kuin Saarioisten makaronilaatikkokaan? Tai jos yleensä teet sen makaronilaatikon itse, niin varmaan onnistuu joululaatikotkin.
Vierailija kirjoitti:
Aion osallistua joulupuukeräykseen ja sieltä valkkaan pari teini-ikäistä poikaa. Saavat vähiten lahjoja lahjoitusten kautta, itselläni on 4 poikaa ja asia lähellä sydäntä
Mulla on vain yksi poika ja sekin jo yli kolmekymppinen. Mutta jaan ton sun ajattelutavan. Aikoinaan laitoin Facebookin jouluavustusryhmiin ilmoituksen, että ostan kolmelle 14-21 v pojalle merkkihupparit. Ja tein tämän just siksi, että pienet lapset ja tytöt ovat lähellä lahjoittajien sydäntä. Monet ihmettelivät, miksi täysi-ikäiselle. Mutta jos asuu edelleen lapsuudenkodissaan, niin miksi ei. Olen saanut itsekin aika paljon paskaa niskaani siitä, että olen tehnyt näissä avustamisissa jotain, mikä muiden mielestä oli väärin. Mutta mun rahat, mun päätös. Yksi näistä pojista, joille hänen ollessaan 17 v laitoin hupparin joululahjaksi, laittaa mulle mesessä pari kertaa vuodessa viestiä ja kertoo kuulumisiaan. On nyt 28 v, töissä, naimisissa ja eka lapsikin syntyi pari vuotta sitten. En ole odottanut keneltäkään mitään yhteydenpitoa, mutta jostain syystä hän haluaa kirjoitella välillä. Ja se on ihan kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jouluruuat maksa, kuin 70 euroa. Mutta voihan mennä automarkettiin katsomaan. Miten Toiset ostaa koko vuoden ruuat kerralla.
Ja heittää 4 päivänä roskikseen
Pelkät kalat on 100€ vähintään
Olen jo vähän odotellutkin aloituksia, joissa lapset itkuntuhruisin silmin kalatiskin edessä kun ei ole varaa 🙄
I. H. A. N. A. 😂
R. E. P. E. S. I. N. 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selvä! Oletko koskaan ajatellut, että ns köyhissä perheissä on myös usein vaikeaa sairautta? Esimerkiksi minulla on niin paha MS, että mikään laatikon väsääminen onnistuisi. Tai ehkäpä haluat että menen voimattomin lihaksi
Ja kiusaaminen alkoi. Yllättyneitä ovat: ________
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta joulu ei ole kovin kallista aikaa edes. Perinteiset jouluruuatkin on melko halpoja. Noita krääsäkeräyksiä lapsille en ymmärrä. Miksi pitää saada ylipäänsä monta lahjaa jouluna? Ihan jo ympäristösyistä moinen olisi syytä lopettaa.
Me ollaan hyvätuloinen perhe ja olisi varaa ostaa lapselle, vaikka koko lelukauppa tyhjäksi. Olen kuitenkin pyrkinyt opettamaan lapselle ekologisia arvoja. Ilmeisen hyvin toimii, koska 5-vuotiaalla lapsella on ainoastaan kaksi joululahjatoivetta, yksi lelu ja yksi tietty vaate. Lelun ostin Torista käytettynä 3 eurolla. Tuon vaatteen vielä aion hankkia ja sukulaisille sanon, että ei tarvitse ostaa mitään, koska ei tarvita enempää lahjoja.
Ihana harrastusta leikkiä köyhää vaikka olisi "varaa ostaa koko lelukauppa".
No toivottavasti ne samat käytetyt kelpaa vielä teininä.
Miksi dissaat, tuo oli aivan aiheellinen kommentti, lapsia on turha opettaa ylikulutukseen varsinkaan sellaisten jotka tekee sen toisten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan valmiina, koska porkkanalaatikko ja lanttulaatikko ovat ainoat suomalaiset jouluruoat, joista pidän. Kotona tehdyt eivät ole yhtä hyviä.
Kalliimpaa on tehdä perheelle yhdeksi päiväksi jauhelihaa ja spagettia kuin kolmeksi päiväksi porkkana- ja lanttulaatikkoa. Jouluruoka on itse tehtynä halpaa kuin saippua. Jos haluaa kinkkua ja kalaa, niin se on sitten kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan tee. Ostan ruoat valmiina. Sellainen sairaus,ettei ruoan valmistus enää onnistu.
Aikoinaan onnistui. Mutta jos laskee ajan, sähkön ja raaka-aineet niin en nyt tiedä miten paljon halvemmaksi se lopulta itsetehtynä tulee.
Harva kai niitä kalojakaan käy itse kalastamassa.
En (tänäkään vuonna) osallistu noihin keräyksiin. On ne kulut noussut meillä keskituloisillakin ja saa tarkkaan miettiä mihin rahansa laittaa. Oman yhden esiteinin toiveet täytän ja ostan pari järkevää juttua lisäksi. Mutta ei meillä ole rahaa avustaa tuntemattomia lisäksi. Lapseni toiveet on ihan kohtuullisia (vaatetta, kirjasarjaa yms.) yleensä noissa keräyksissä toiveet on joko hirveän kalliita tai sitten niin epämääräisiä, ettei millään voi olla varma tykkääkö lahjansaaja niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele nyt vähän mitä sanot. Tottakai joulu ei ole sinun perheellesi kallista aikaa, kun kerran olette niin varakkaita että lapselle v
Sinulle ei, monille köyhille kyllä. Ei minulla ole ollut köyhässä perheessäni lapsuudessa kertaakaan mitään muuta jouluruokaa kuin muutama Saarioisten laatikko. Sitä paitsi ne ovat itselleni ainoat maukkaat jouluruoat täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliimpaa on tehdä perheelle yhdeksi päiväksi jauhelihaa ja spagettia kuin kolmeksi päiväksi porkkana- ja lanttulaatikkoa. Jouluruoka on itse tehtynä halpaa kuin saippua. Jos haluaa kinkkua ja kalaa, niin se on sitten kalliimpaa.
Saippua on kyllä kallista. Ainakin vähän parempi Saippua pumppupullolla,joka toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selvä! Oletko koskaan ajatellut, että ns köyhissä perheissä on myös usein vaikeaa sairautta? Esimerkiksi minulla on niin paha MS, että mikään laatikon väsääminen onnistuisi. Tai ehkäpä haluat että menen voimattomin lihaksi
On se yli euron kalliimpi kuin se makaronilaatikko.
Mun sukulainen valittaa joka joulu kun ei ole varaa mihinkään. Kuitenkin mm. Juhannuksena on vara rällätä ja juhlia monta päivää eikä varsinkaan juomista ole puutetta. Sanoin suoraan että kannattais ne juhannuksen juhlintarahat jättää tilille ja käyttää lapsiin jouluna. Ei ole yhteyttä enää ottanu.
Vierailija kirjoitti:
En (tänäkään vuonna) osallistu noihin keräyksiin. On ne kulut noussut meillä keskituloisillakin ja saa tarkkaan miettiä mihin rahansa laittaa. Oman yhden esiteinin toiveet täytän ja ostan pari järkevää juttua lisäksi. Mutta ei meillä ole rahaa avustaa tuntemattomia lisäksi. Lapseni toiveet on ihan kohtuullisia (vaatetta, kirjasarjaa yms.) yleensä noissa keräyksissä toiveet on joko hirveän kalliita tai sitten niin epämääräisiä, ettei millään voi olla varma tykkääkö lahjansaaja niistä.
No jaa. Samaa keskiluokkaista elämää meilläkin eletään. Kyse ei ole siitä, ettei olisi _varaa_ avustaa - halutessaan. Ehkä ei vain enää jää niin paljoa ylimääräistä, että haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Halpaa kuin saippua :DD Selvä, yritäpäs tehdä jouluruokaa 30 sentillä. Käytetty sähkö lasketaan mukaan.
Tämä selvä! Oletko koskaan ajatellut, että ns köyhissä perheissä on myös usein vaikeaa sairautta? Esimerkiksi minulla on niin paha MS, että mikään laatikon väsääminen onnistuisi. Tai ehkäpä haluat että menen voimattomin lihaksineni myös kalastamaan joulupöydän kalat ja hirvimetsälle ampumaan paistin? Minulla on rahaa ostolaatikoihin, ja lihaa en edes syö, mutta on aivan jäätävää _olettaa_, että kaikilla on mahdollisuudet samaan kuin juuri itsellä siellä omassa kuplassa.