Joulu apua köyhille.
Kuinka moni teistä tarvitsee apua jouluruokaan ja lahjoihin? Ajat ovat erityisen tiukat, ihmiset tarvitsee suuremmassa määrin apua kuin aiemmin.
Kommentit (158)
Ei ne jouluruuat maksa, kuin 70 euroa. Mutta voihan mennä automarkettiin katsomaan. Miten Toiset ostaa koko vuoden ruuat kerralla.
Ja heittää 4 päivänä roskikseen.
En tiedä, en ole viettänyt joulua 15 vuoteen. Aina on ollut jotain pöydässä, lahjoja ei tietenkään kun en ole viettänyt. Joulu on kivaa aikaa, rauhallista ja jouluvalot ovat kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta joulu ei ole kovin kallista aikaa edes. Perinteiset jouluruuatkin on melko halpoja. Noita krääsäkeräyksiä lapsille en ymmärrä. Miksi pitää saada ylipäänsä monta lahjaa jouluna? Ihan jo ympäristösyistä moinen olisi syytä lopettaa.
Me ollaan hyvätuloinen perhe ja olisi varaa ostaa lapselle, vaikka koko lelukauppa tyhjäksi. Olen kuitenkin pyrkinyt opettamaan lapselle ekologisia arvoja. Ilmeisen hyvin toimii, koska 5-vuotiaalla lapsella on ainoastaan kaksi joululahjatoivetta, yksi lelu ja yksi tietty vaate. Lelun ostin Torista käytettynä 3 eurolla. Tuon vaatteen vielä aion hankkia ja sukulaisille sanon, että ei tarvitse ostaa mitään, koska ei tarvita enempää lahjoja.
Ihana harrastusta leikkiä köyhää vaikka olisi "varaa ostaa koko lelukauppa".
No toivottavasti ne samat käytetyt kelpaa vielä teininä.
Tilpehööristä ja materiasta on hyvin rajallisesti iloa. Ja se kilpajuoksu on loputon, kenellä on uudempi puhelin ja kalliimpi/harvinaisempi takki. Ei johda mihinkään. Sama lopettaa alkuunsa, ja hyväksyä se vierustoveri sellaisenaan ilman ylentämistä tai alentamista
Vierailija kirjoitti:
Minusta joulu ei ole kovin kallista aikaa edes. Perinteiset jouluruuatkin on melko halpoja. Noita krääsäkeräyksiä lapsille en ymmärrä. Miksi pitää saada ylipäänsä monta lahjaa jouluna? Ihan jo ympäristösyistä moinen olisi syytä lopettaa.
Me ollaan hyvätuloinen perhe ja olisi varaa ostaa lapselle, vaikka koko lelukauppa tyhjäksi. Olen kuitenkin pyrkinyt opettamaan lapselle ekologisia arvoja. Ilmeisen hyvin toimii, koska 5-vuotiaalla lapsella on ainoastaan kaksi joululahjatoivetta, yksi lelu ja yksi tietty vaate. Lelun ostin Torista käytettynä 3 eurolla. Tuon vaatteen vielä aion hankkia ja sukulaisille sanon, että ei tarvitse ostaa mitään, koska ei tarvita enempää lahjoja.
Sama täällä. Jouluruuat on ihanan edullisia, juurekset, joulutortut, itsetehdyt leivonnaiset, piirakat ja leivät. Kinkku nyt maksaa vähän, mutta siinäkin kilohinta on halvempi, kuin jauhelihassa. Minäkin olen ostanut lapsille jotain pientä kivaa, mutta edullista joka vuosi. Tykkään itsekin sellaisista lahjoista. Olisi kamalaa, jos pitäisi jokaiselle lapselle (4kpl) ostaa useilla satasilla jotain jouluna.
Menin lapsen kanssa viime joulun jälkeen neuvolaan ja siellä minulle koitettiin tyrkyttää joulupakettia, joka oli jäänyt keräyksestä yli, kun niitä tuli niin paljon. En todellakaan osallistu lahjakeräykseen. Jokaisella perheellä on varaa hankkia lapselle yksi joululahja, koska hyväkuntoisia leluja saa 1-5 eurolla kirpparilta, kierrätyskeskuksesta, Torista jne. Ihmisten pitää oppia tyytymään käytettyyn tavaraan ja kestävämpään tapaan viettää joulua. Tuollaiset keräykset ei ole nykypäivää, joihin saa viedä vain uutta tavaraa.
Minä laitan vain Pelastusarmeijalle. Uskon, että sielläkin joku syö kuormasta, mutta heillä suurin osa avustuksista menee kuitenkin oikeasti sille avustettavalle. Muilla yhdistyksillä määrä on hävettävän pieni. Kaikkein kammottavimpia ovat nämä facebook-huijariryhmät. Ihmetyttää, miten joka vuosi hyväuskoiset jaksaa elättää näitä koijareita.
Tässä on minun ilmainen jouluapuni sinulle ap:
Jouluapu on yhdyssana
Ollaan harkittu, että tarjottaisiin jollekin köyhän perheen vanhemmalle 2 kk työjakso, mutta kun määräaikainen työ on orjuuttamista, niin kysyttiin omilta lapsilta, kuka parhaiten opinnoiltaan ehtisi. Näin me annettiin jollekin perheelle iso ilo siitä, että vanhempi ei joutunut orjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan uskomaton juttu, että noihin lasten joulukeräyksiin ei kelpaa käytetty tavara. Sitten sinne ostetaan kasapäin muovikrääsää. Samalla varakkaammat hankkii omille lapsilleen käytettynä tavaraa ja viettävät vastuullista joulua. Älkää osallistuko noihin lelukeräyksiin.
Taas tämä sama väittely.
Ei todellakaan tartte ottaa lahjaksi mitään käytettyä.
Nyt muistan. Tällä palstalla oli sama aihe viimevuonnakin.
Aina joku varakas,jolle kelpasi toisten vanha (muka) niin piti köyjälöekin kelvata.
Itse en haluaisi tai huolisi mitään käytettyä lahjaksi.
Olen ennemmin ilman.
Älkää auttakoon missään lahjakeräyksessä,jos ei huvita. Mutta käytetyt lahjoitetaan muuten vain jos joku haluaa vastaanottaa; ei lahjana paketissa.
Meilläkin olisi ehkä varaa johonkin, mutta lapset on ihan pienestä asti totutettu/kasvatettu ajatukseen, ettei kaikkea tarvitse saada tai omistaa. Meille omaisuus tuo mielenrauhaa ja vapautta tehdä päätöksiä, ei materiaa.
Tietenkin meilläkin lapset joskus kyseenlaistavat, jos jollain muulla on jotain, mutta se on normaalia teinin erovaihetta. Me vanhempina kestämme sen.
Toivomme, että osaamme kasvattaa tulevaisuuden tekijöitä ja ratkaisijoita, jotka eivät mittaa omaa arvoaa sillä, miten paljon heillä on tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne jouluruuat maksa, kuin 70 euroa. Mutta voihan mennä automarkettiin katsomaan. Miten Toiset ostaa koko vuoden ruuat kerralla.
Pelkät kalat on 100€ vähintään
Vierailija kirjoitti:
Joillekin se 70 euroakin on paljon.
Mä asun yksin ja menee viikossa 80-100 euroa ruokaan. Tai siis ruokakauppaan.
Eikö joku kinkkukin maksa 40?
Hyi helvqtta jotain käytettyjä.. saat kotiisi turkiskuoriaisia ja ties mitä.
Ja ei. Niitä munia et näe paljaalla silmällä.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi pitäisi ostaa leluja vähävaraisille lapsille. Ehkäpä pitäisi enemmänkin normalisoida sitä, että kaikilla ei ole kaikkea. Ostokortit ruokaan ja hygieniaan ymmärrän.
En laita mitään näihin keräyksiin, koska en halua opettaa ketään siihen, että tavaraa saa ilmaiseksi. Sosiaalituet tottakai pitää olla enkä edes kannata näitä nykyisiä rajuja leikkauksia just köyhimpiin.
Joku siinä vain tökkii ajatuksena, että ostan kalliin hupparin jollekin, joka ei välttämättä edes tykkää siitä tai vanhemmat myy sen eteenpäin.
Vähän yli 10 vuotta sitten Kaksplussalla oli vähävaraisten perheiden lasten joululahjoihiin liittyvä ketju. Ideana oli, että lahjan tarvitsija ja lahjoittaja sitä kautta kohtaisi toisensa. Ei ollut vielä juurikaan Facebookin avustusryhmiä yms. Siinä ketjussa eräs nuori pienen lapsen yksinhuoltajaäiti kertoi omasta tilanteestaan ja voi taivas minkä paskaryöpyn sai niskaansa. Kun luin niitä kommentteja, päätin, että jokaisesta ilkeästä viestistä 5€ lisää tämän 4-vuotiaan joululahjaan. Olin alunperin ajatellut ostaa 30 €:lla jotain. Kun tuli aika lähteä joululahjaostoksille, laitoin tälle äidille viestiä ja kerroin, että olen ostamassa hänen pikkutytölleen 635 €:lla joululahjoja ja kysyin, olisiko hänellä jotain ehdotuksia, mistä lapsi tykkäisi. Sain joulupäivänä valokuvia, misä pieni tyttö oli ihan onnessaan täysin kalustetun ja valaistun nukkekotinsa sekä leikkihellan, nukenvaunujen, nuken yms kanssa. Ymmärrän ihmisten skeptisyyden, mutta ilkeilystä en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvqtta jotain käytettyjä.. saat kotiisi turkiskuoriaisia ja ties mitä.
Ja ei. Niitä munia et näe paljaalla silmällä.
Mutta Temusta voi tietenkin tilata vaikka ja mitä upeaa kemikaalimyrkkyä. Niinpä, ollapa niin rikas, että voisi tilata Temusta monella kympillä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi pitäisi ostaa leluja vähävaraisille lapsille. Ehkäpä pitäisi enemmänkin normalisoida sitä, että kaikilla ei ole kaikkea. Ostokortit ruokaan ja hygieniaan ymmärrän.
En laita mitään näihin keräyksiin, koska en halua opettaa ketään siihen, että tavaraa saa ilmaiseksi. Sosiaalituet tottakai pitää olla enkä edes kannata näitä nykyisiä rajuja leikkauksia just köyhimpiin.
Joku siinä vain tökkii ajatuksena, että ostan kalliin hupparin jollekin, joka ei välttämättä edes tykkää siitä tai vanhemmat myy sen eteenpäin.
Vähän yli 10 vuotta sitten Kaksplussalla oli vähävaraisten perheiden lasten joululahjoihiin liittyvä ketju. Ideana oli, että lahjan tarvitsija ja lahjoittaja sitä kautta kohtaisi toisensa. Ei ollut vielä juurikaan Facebookin avustusryhmiä yms. Siinä ketjussa eräs nuori pienen lapsen yksinhuoltajaäiti kertoi
Täysin ohis; olet ihan mun suosikki tällä palstalla! Kaikkea hyvää!
Nro 37: "Täysin ohis; olet ihan mun suosikki tällä palstalla! Kaikkea hyvää!"
Kiitos samoin <3
Jokainen pärjätköön omillaan...myös jouluna..
Vierailija kirjoitti:
Menin lapsen kanssa viime joulun jälkeen neuvolaan ja siellä minulle koitettiin tyrkyttää joulupakettia, joka oli jäänyt keräyksestä yli, kun niitä tuli niin paljon. En todellakaan osallistu lahjakeräykseen. Jokaisella perheellä on varaa hankkia lapselle yksi joululahja, koska hyväkuntoisia leluja saa 1-5 eurolla kirpparilta, kierrätyskeskuksesta, Torista jne. Ihmisten pitää oppia tyytymään käytettyyn tavaraan ja kestävämpään tapaan viettää joulua. Tuollaiset keräykset ei ole nykypäivää, joihin saa viedä vain uutta tavaraa.
Tyydy kuule vaan ite käytettyihin tavaroihin