Onko 'tekele' neutraali, vai vähättelevä termi?
Kommentit (28)
Itse tykkään sanasta, kuulostaa murre-sanalta. On kuitenkin kai tarkoitettu vähättelyksi?
Riippuu ihan konteksista.
Vertaa:
- Tämä on nyt vasta tällainen keskeneräinen tekele
- No ei tästä nyt kummoinen tekele sitten valmiina ollutkaan
Kiljusta tuli keskenkäynyt tekele, mutta urheasti sen sankollinen viikossa join. Voi sitä ripulipaskan määrää mikä ihmispoloiseen mahtuu.
Vähättelevä. "Teos" on neutraali. Sitten voi olla vaikka "mestariteos" tai "hitti / hittituote"
Kun täällähän Suomessa ei saa kehua itseään niin omista taitavista töistäkin kutsutaan sitten niin.
Riippuu toki asiayhteydestä myös. Olen kuullut naisen puhuvan lapsestaan tyyliin "Tuo minun tekeleeni on kyllä niin ihana".
Voi olla vähätteleväkin, mutta joskus vain vitsikäs tai arkipäiväinen tapa ilmaista asia. Vähän niin kuin vaatteista puhuminen rätteinä.
Vähättelevä. Jotkut puhuu lapsistaankin tekeleinä. Ja sitten on miniäntekelettä ja anopintekelettä. Olevinaan jonkun sortin huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Vähättelevä. Kuin sanoisi komeaa penistä vain kikkeliksi.
Sulla onkin vaan katkarapu
Sopii paremmin puhekieleen kuin ehkä kirjalliseen ilmaisuun. Aika leuhkalta kuulostaisi puhua esim. itsetekemistä sukista teoksena tai ruuasta luomuksena... tekeleitä ovat normaalipuheessa.
Tekele on keskentekoinen. Voi siitä tulla hyväkin, jos tehdään valmiiksi.
Vähättelevä