Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi Kirjolla-kausi pettymys

Vierailija
28.10.2024 |

Topia lukuun ottamatta kukaan osallistujista ei vaikuta oikealta autistilta. Tulee lähinnä mieleen ihmisiä keillä on vaikeuksia hyväksyä itseään ilman diagnoosia. On yliopistokoulutusta, yrittäjyyttä...

Kommentit (295)

Vierailija
261/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä ohjelma ei varsinaisesti palkkaakaan päähenkilöitään, on Topista silti tehty liikaa joku sketsihahmo, johon ei voi suhtautua tosissaan.

Vierailija
262/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismikirjolla olevat eivät ole Suomen syrjityin vähemmistöryhmä. Tämä on kirkkaasti työttömät. Vaikka olen itse sekä autismikirjolla, aseksuaali, että työtön haluaisin tuoda esille vain sitä työttömyyttä ja parantaa työttömän asemaa. En aina jaksa tuoda esille autismikirjoa tai aseksuaalisuutta. Miettikää nyt itsekin, että millekään muulle ryhmälle ei sallita niin kamalaa perustuslain vastaista kohtelua kuin mitä työttömille sallitaan.

Tämän ohjelman nimi on Kirjolla. Toivon Ylen tekevän vastaavan ohjelman työttömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle on muuttanut linjaansa. Autismikirjo/ADHD/nepsyt on nousemassa tai ellei ole jo noussut uudeksi seksuaali ja sukupuolivähemmistöiksi eli asiat, jota nostetaan voimakkaasti esille ja korostetaan paljon kaikessa. Työttömät eivät valitettavasti tähän asemaan koskaan pääse.

Vierailija
264/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjolla olevat eivät ole Suomen syrjityin vähemmistöryhmä. Tämä on kirkkaasti työttömät. Vaikka olen itse sekä autismikirjolla, aseksuaali, että työtön haluaisin tuoda esille vain sitä työttömyyttä ja parantaa työttömän asemaa. En aina jaksa tuoda esille autismikirjoa tai aseksuaalisuutta. Miettikää nyt itsekin, että millekään muulle ryhmälle ei sallita niin kamalaa perustuslain vastaista kohtelua kuin mitä työttömille sallitaan.

Tämän ohjelman nimi on Kirjolla. Toivon Ylen tekevän vastaavan ohjelman työttömistä.

Mä ainakin olen työtön (oikeasti työkyvytön, mutta Kelaa on vaikea vakuuttaa asiasta) johtuen autismistani. Työttömyys ei aiheuttanut mun kokemaa koulukiusaamista, vaan autismi. Että en nyt tiedä. 

Vierailija
265/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei Vierailija kirjoitti:

Eli onko taas niin, että naisten autismi ei näytä ihmisistä "oikealta autismilta" ? 

Aivan. 🤦🏻🤷🏻

Johtuen siitä, että naiset pyrkivät mukautumaan tullakseen sosiaalisesti hyväksytyiksi.

Miehillä tämä ei ole yhtä näkyvää, tai he eivät yksinkertaisesti osaa maskata.

Tietysti tämmöinen näyttää ulkoapäin katsoen epäilyttävältä, teennäiseltä ja teeskentelyltä. Nuohan ovat vain sekaisin, eivät autisteja. Tämmöinen ärsyttää. 

Määrään, että tästä lähin kaikki kirjolla olevat naiset vain töksäyttelevät totuuksia naama peruslukemilla, käyttävät aina samaa vaatepartta, eivät osallistu smalltalkiin, inttävät pikkuasioista ja jättävät täysin huomiotta millaisen ilmapiirin tuovat tullessaan. Skål! P.s. suihku sallittu kerran viikossa.

Kiitos tästä viestistä, osuit sekä asian ytimeen että huumorintajuuni 😃.

T. Autistinainen, joka maskaa pois juuri kaikki nuo mainitsemasi. Oi pikkuasioista inttäminen

Vierailija
266/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen työtön (oikeasti työkyvytön, mutta Kelaa on vaikea vakuuttaa asiasta) johtuen autismistani. Työttömyys ei aiheuttanut mun kokemaa koulukiusaamista, vaan autismi. Että en nyt tiedä. 

Itse taas koen suurimman osa ongelmistani ja kokemukseni syrjinnästä johtuvan lähes täysin työttömyydestäni. 

Vierailija
267/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas koen suurimman osa ongelmistani ja kokemukseni syrjinnästä johtuvan lähes täysin työttömyydestäni. 

Mä en koe aikuisena kokeneeni syrjintä, ainoastaan lapsena ja nuorena. Ja silloin se tietenkin johtui omituisuudestani, jonka nyt tiedän johtuvan autismistani. 

Ei siis sillä, että väittäisin työttömien asemaa tai asenteita työttömiä kohtaan kovin hyviksi. 

Vierailija
268/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei Vierailija kirjoitti:

Eli onko taas niin, että naisten autismi ei näytä ihmisistä "oikealta autismilta" ? 

Aivan. 🤦🏻🤷🏻

Johtuen siitä, että naiset pyrkivät mukautumaan tullakseen sosiaalisesti hyväksytyiksi.

Miehillä tämä ei ole yhtä näkyvää, tai he eivät yksinkertaisesti osaa maskata.

Tietysti tämmöinen näyttää ulkoapäin katsoen epäilyttävältä, teennäiseltä ja teeskentelyltä. Nuohan ovat vain sekaisin, eivät autisteja. Tämmöinen ärsyttää. 

Määrään, että tästä lähin kaikki kirjolla olevat naiset vain töksäyttelevät totuuksia naama peruslukemilla, käyttävät aina samaa vaatepartta, eivät osallistu smalltalkiin, inttävät pikkuasioista ja jättävät täysin huomiotta millaisen ilmapiirin tuovat tullessaan. Skål! P.s. suihku sallittu kerran viikossa.

"Kiitos tästä viestistä, osuit sekä asian ytimeen että huumorintajuuni 😃.

T. Autistinainen, joka maskaa pois juuri kaikki nuo mainitsemasi. Oi pikkuasioista inttäminen."/

Kyllä vain!  Olin 2 vuotta taloyhtiömme hallituksessa, kunnes päätin jäädä pois omasta aloitteestani. En enää kestänyt sitä, kun muut eivät suhtautuneet tarvittavalla huolellisuudella yksityiskohtiin. Tarkat huomioni ja laskelmani sivuutettiin usein ilman mitään keskustelua. 🤔 (😁)

Vierailija
269/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tämä ohjelma ei varsinaisesti palkkaakaan päähenkilöitään, on Topista silti tehty liikaa joku sketsihahmo, johon ei voi suhtautua tosissaan.

Niin, Topi on viihdyttävä. Häntä seuratessa vain odotetaan, mitä 'kuolemattomia viisauksia' hän päästää suustaan tai mitä ei-normatiivista (lue: hassua) hän seuraavaksi tekee. Ja kansa nauraa. 

Tavallaan tämä on loukkaavaa. En itse haluaisi, että minuun suhtaudutaan sirkuspellenä.

AutistiN

Vierailija
270/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Topi on viihdyttävä. Häntä seuratessa vain odotetaan, mitä 'kuolemattomia viisauksia' hän päästää suustaan tai mitä ei-normatiivista (lue: hassua) hän seuraavaksi tekee. Ja kansa nauraa. 

Tavallaan tämä on loukkaavaa. En itse haluaisi, että minuun suhtaudutaan sirkuspellenä.

AutistiN

Topi on symppis ja aito itsensä, siksi hänestä pidetään. En koe, että naurettaisiin koska hän on autisti.

Vierailija
271/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Topin katselu tässä ohjelmassa on välillä hyvin kiusallista ja tekisi sanoa, että älä nyt vaan noin tee ja yritä edes käyttäytyä. Olen siis jo aikaisemmin tähän keskusteluun kirjoittanut autismikirjolla oleva työtön nainen. Itselläni kiusaantuminen johtaa helposti kuormittumiseen.

Vierailija
272/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin, että seuraava kirjolla -kausi näyttäisi vaikeasti autistisia. Tuntuu, että nyt tavallaan autismi "hyväksytään" jos ei ole kuitenkaan vammainen tavallaan. Ihmiset tarvivat mielestäni Suomessa aika paljon vielä tietoa ja ymmärrystä nimenomaan vaikeammin autististen ihmisten elämässä. Nämä ihmiset tarvisivat tietynlaista hyväksyntää ja muiden joustavuutta ihan tavallisissa ruokakaupoissa jne.

Tällä hetkellä tuntuu, että ihmiset ovat valmiita hyväksymään autistin, jos hän on sellainen hyvällä tavalla erikoinen, älykäs ja sinnikäs. Iso osa elää kuitenkin melko rajoittunutta elämää esimerkiksi kielen haasteiden vuoksi. Puhumaton tai pelkkiä fraaseja autisti on tavallaan edelleen jotain, jonka tulisi pysyä piilossa. Autismia vähätellään ja toisaalta tavallaan autismi hyväksytään sellaisen kautta, kuinka "autistikin voi olla älykäs ja vaikka missä työssä". Vammaisuutta puolestaan ei edelleenkään olla valmiita hyväksymään osaksi omaa elinpiiriä tai yhteiskuntaa.

Vierailija
273/295 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tällä(kin) kaudella nähtiin vähän Topin kiukkuilua. Olivat ulkomailla ja olikohan kyse aamupalasta kun ei saanut samaan aikaan samaa ruokaansa. Topi on symppis, toivon hänelle paljon rakkautta elämään.

Vierailija
274/295 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin ulospäin suht normaalilta vaikuttavana, maskaavana ja älykkäänä autistisena naisena voin todeta, ettei päällepäin kukaan näe yhtään mitään toisen haasteista. Arki on ihan valtavan kuormittavaa monien sellaisten asioiden vuoksi, joita neurotyypillinen ihminen ei tule edes ajatelleeksi. Valot, äänet, tekstuurit, kaikki sattuu tai tuntuu pahalta. Syöminen on vaikeaa, ei siksi ettei haluaisi syödä tai nirsoilisi muuten vaan, vaan koska vääränlaisen ruoan syöminen (yrittäminen) on yhtä h**vettiä, ja johtaa helposti järjettömän stressin lisäksi tahattomaan oksentamiseen. Olen kielellisesti lahjakas, mutten ymmärrä neurotyypillisten ihmisten sanatonta viestintää, valehtelua ja sitä miten tunne on heistä tärkeämpi kuin se mitä aidosti tapahtui tai mitä aidosti sanottiin, siksi ihmiset ymmärtävät minut jatkuvasti väärin ja minä jatkuvas

Ei pärjäämistä arvioida sillä perusteella miltä tuntuu. Kukaan ei myöskään tiedä, kuinka kuormittavalta muista tuntuu ja mitä normaali arki kellekin on. Jos on keski-ikäiseksi asti pärjännyt koulussa, töissä, parisuhteessa, harrastuksissa ym. ja ainoa ongelma on kuormitus, joka ei kuitenkaan ole näkynyt pärjäämisessä, niin pärjää hyvin. Jos taas kuormitus näkyy niin, että terveys pettää, ihmissuhteet kariutuvat ja jää yksin, ei pysty käymään töissä, ei jaksa harrastaa ym, silloin pärjää huonosti.

Vierailija
275/295 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa nykyään lääkäriltä sellaiset paperit kuin haluaa.

Vierailija
276/295 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä muut paitsi se laiska tyttö olivat autisteja.

Vierailija
277/295 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa nykyään lääkäriltä sellaiset paperit kuin haluaa.

Kokemus puhuu?

On kyllä typerä väite. 

Vierailija
278/295 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisessä muut paitsi se laiska tyttö olivat autisteja.

Jännä. Laiska tyttö kun kuulostaa juuri siltä, minä meitä autistisia naisia on aina pidetty. Jo mun edesmennyttä autistista tätiä haukkui isoäiti laiskaksi tytöksi silloin joskus 70 vuotta sitten. 

Vierailija
279/295 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin ulospäin suht normaalilta vaikuttavana, maskaavana ja älykkäänä autistisena naisena voin todeta, ettei päällepäin kukaan näe yhtään mitään toisen haasteista. Arki on ihan valtavan kuormittavaa monien sellaisten asioiden vuoksi, joita neurotyypillinen ihminen ei tule edes ajatelleeksi. Valot, äänet, tekstuurit, kaikki sattuu tai tuntuu pahalta. Syöminen on vaikeaa, ei siksi ettei haluaisi syödä tai nirsoilisi muuten vaan, vaan koska vääränlaisen ruoan syöminen (yrittäminen) on yhtä h**vettiä, ja johtaa helposti järjettömän stressin lisäksi tahattomaan oksentamiseen. Olen kielellisesti lahjakas, mutten ymmärrä neurotyypillisten ihmisten sanatonta viestintää, valehtelua ja sitä miten tunne on heistä tärkeämpi kuin se mitä aidosti tapahtui tai mitä aidosti sanottiin, siksi ihmiset ymmä

"

Ei pärjäämistä arvioida sillä perusteella miltä tuntuu. Kukaan ei myöskään tiedä, kuinka kuormittavalta muista tuntuu ja mitä normaali arki kellekin on. Jos on keski-ikäiseksi asti pärjännyt koulussa, töissä, parisuhteessa, harrastuksissa ym. ja ainoa ongelma on kuormitus, joka ei kuitenkaan ole näkynyt pärjäämisessä, niin pärjää hyvin. Jos taas kuormitus näkyy niin, että terveys pettää, ihmissuhteet kariutuvat ja jää yksin, ei pysty käymään töissä, ei jaksa harrastaa ym, silloin pärjää huonosti."

No vastasit tässä minun viestiini, ja voin sanoa etten ole pärjännyt. Minulla ei ole ystäviä (puolison lopulta löysin ja hänen kanssaan voin olla oma itseni), ja jouduin vakavasti kiusatuksi sekä koulussa että ensimmäisessä työpaikassani. Taustalla on vuosikymmeniä masennusta ja ahdistusta, useampi burnout autismiin liittyen, keskeytyneitä opintoja em. syyn vuoksi, ja useita itsemurhayrityksiä. Olen nyt keski-ikäinen, ja elelen puolisoa lukuunottamatta suht erakkona, teen töitä kotoa käsin ympäristössä jonka olen rakentanut sopivaksi ja minimaalisilla sosiaalisilla kontakteilla. Tällä tavoin pärjään, vaikka oikeasti haluaisin toki elää maailmassa ja olla muiden kanssa. Mutta ei tämä päällepäin näy jos törmäämme kaupassa tai jossain, osaan pukea siistit vaatteet päälle ja näyttää normaalilta ja keskustella hyvällä sanavarastolla fiksuja. Ja tämä on se pointti. Sinä et näe kenenkään vaikeuksia päällepäin.

Vierailija
280/295 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pysty katsomaan tuon nelikymppisen tatuoidun naisen vuoksi..mistä arpajaisista on diagnoosinsa saanut? Vaikuttaa lähinnä epäkypsältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi