Tutkija: suomalaiset ovat edelleen allergisia teitittelylle
Teitittely on pysynyt vain asiakaspalvelun ja liiketapaamisten kielenä sekä ikäihmisiä ja arvohenkilöitä puhuteltaessa mutta ei ole yleistynyt arkikäyttöön. Opettamisesta ja kovasta yrityksestä huolimatta teitittely ei ole 200 vuoden jälkeenkään onnistuttu vakiinnuttamaan suomalaiseen suuhun ja moni pitää sitä kankeana ja liian virallisena puhuttelutapana:
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti titteleiden käyttö palaisi. "Ottaisiko maisteri lisää kahvia?" "Aikooko lehtori osallistua illalliskutsuille?"
Pitäisi olkaa opettamaan lapsista alkaen. Meillä sai viivottimesta sormille jos opettajaa kutsui esim "Maijaksi" tai "Maija-opeksi" ja sen sijaan piti kutsua sukunimellä esim "kyllä Opettaja Miettinen" tai "kyllä Rouva Miettinen."
Sairasta.
Normaalia lähes kaikissa maissa.
Enkussahan ei edes voi teititellä paitsi kirjoittaessa, jos laittaa ison Y:n !
Se on kyllä sääli, teitittely on hyvä tapa pitää välimatkaa ja samalla kohteliaat välit ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse teotittelen AINA tuntemattomia. Kun asuin Japanissa, Osakassa, 2 vuotta, niin sisäistin tuon tavan puhua tuntemattomille eri tavalla kuin tutuille. Niille jotka ei tiedä, niin japanissa on omat sanansa tuntemattomille ja tutuille.
Siksi teitittelen aina kaikkia tuntemattomia. Vähän se kait antaa juntin kuvan minusta, but hey, minkäs sille mahtaa. M28
Päinvastoin! Itse huomasin eilen jälkikäteen, että olin teititellyt noin ikäistäni, ehkä vähän vanhempaa rouvaa kaupassa, kun yritin auttaa tuotteiden punnitsemisessa, mutta olenkin vanhaa koulukuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti titteleiden käyttö palaisi. "Ottaisiko maisteri lisää kahvia?" "Aikooko lehtori osallistua illalliskutsuille?"
Pitäisi olkaa opettamaan lapsista alkaen. Meillä sai viivottimesta sormille jos opettajaa kutsui esim "Maijaksi" tai "Maija-opeksi" ja sen sijaan piti kutsua sukunimellä esim "kyllä Opettaja Miettinen" tai "kyllä Rouva Miettinen."
Sairasta.
Normaalia lähes kaikissa maissa.
Enkussahan ei edes voi teititellä paitsi kirjoittaessa, jos laittaa ison Y:n !
Englannissa sitten sanotaan sir tai madam, mikä kai vastaa jollain tasolla meidän teitittelyämme.
Kyllä mä haluan, että vieraammat teitittelee mua. Asiakaspalvelutilanteessa ainakin.
Se on ihan iholle tunkemista jos joku nuori myyjä sinuttelee.
T. Rouva 50v
Vierailija kirjoitti:
Ei teitittelyä eikä tippaamista. Kiitos. Ollaan ihan vaan suomalaisia omine tapoinemme, jookos?
Sallitaanko siis puhekielisen ja murteelisen sanan "se" käyttö henkilön kolmantena persoonapronominimä ilman vanteiden kiristelyä ja kukkahattuja?
Vierailija kirjoitti:
Englannin kielessä sama pronomi "YOU" tarkoittaa sekä sinua että teitä. Englantia puhuttaessa kumpikaan osapuoli ei siis varsinaisesti tiedä että sinutellaanko vai teitelläänkö.
You on automaattisesti sinuttelua. Parempi väestö käyttää "thou" ja "ye".
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä sääli, teitittely on hyvä tapa pitää välimatkaa ja samalla kohteliaat välit ihmiseen.
90-luvulla tunsin n. 50-vuotiaan naisen, joka teititteli äitiään muttei isäänsä. Ei koskaan selvinnyt, miksi hän teki niin. Kumpaankin vanhempaan tuntui kuitenkin olevan hyvät välit.
Nykynuoret haluavat rappeuttaa täydellisen ja puhtaan suomen puhekielillä ja murteilla sen sijaan että pidetään vaivalla kiinni suomen kieliopista ja yleiskielestä.
Naapuritalossa asuu eräs itseäni vanhempi nainen; en nyt ole oikein vieläkään varma, et pitäiskö häntä teititellä vai sinutella? (Röökipaikalla siis nähdään. ).
Väistän tuota ja sanon, "et on se ilmojakin pidellyt ..." :) (tottakait häntä kunnioitan).
...
Vanhemmat erosivat, kun olin murkku, siinä n. 5 vuoden päästä menin isän kotipaikalle, maalle. Pappaa teittelin, hän sanoi, et ei tartte teititellä, voit sanoa minua ukoksi. ... Oli muuten se alfa-uros, jopa luontokin seurasi, kun hän lähti, körssi huulessaan, hakemaan postia, laatikolta.
Englanninkielessä kaikki teitittelevät toisiaan. Vain Jumala sinuttelee maan asukkeja:
Thou shalt not steal
Love thy neighbour
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret haluavat rappeuttaa täydellisen ja puhtaan suomen puhekielillä ja murteilla sen sijaan että pidetään vaivalla kiinni suomen kieliopista ja yleiskielestä.
Ja työ vossiiloituneet kävvyyt halluutte lahata suomemme murtehet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä saisi olla on tuhat kertaa parempi tervehdys kuin mitä sinä haluaisit ottaa? Menee mielestäni jopa törkeyden rajalla tuo jälkimmäinen, toki Ranskassa ja sen kulttuurin kontekstissa ihan asiallinen kysymys.
"Mitä saisi olla" ei ole teitittelyä. Mitä sinulle saisi olla? Mitä teille saisi olla? Mitä heille saisi olla?
Useimmiten nykyään kuulee "mitäs sulle?". Itselleni on aivan sama, että kuinka kysytään kun asia tulee selväksi.
Itse en teitittele, en vaikka juttelisin presidentille. Ollaan kaikki ihan saman arvoisia ihmisiä.
N57
Minulle teitittely on aivan normaali asia ja luonnollisesti vaadin sitä muiltakin. Muutamia kertoja olen kassatyttöä joutunut läksyttämään asiasta ja kerran jouduin vaatimaan jopa esimiestä paikalle kun eiväthän nykynuoret osaa edes pienimpiäkään käytöstapoja.
N67
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työ vossiiloituneet kävvyyt halluutte lahata suomemme murtehet.
Jos murteista puhutaan niin kaikkein parhaita ja mieleenjäävimpiä asiakaspalvelijoita ovat ne jotka puhuvat leveää murretta.
En minä ainakaan osaa olla teitittelemättä vierasta henkilöä
M52
Ei tarvitse teititellä. Mä en ole koskaan teititellyt.
50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä saisi olla on tuhat kertaa parempi tervehdys kuin mitä sinä haluaisit ottaa? Menee mielestäni jopa törkeyden rajalla tuo jälkimmäinen, toki Ranskassa ja sen kulttuurin kontekstissa ihan asiallinen kysymys.
"Mitä saisi olla" ei ole teitittelyä. Mitä sinulle saisi olla? Mitä teille saisi olla? Mitä heille saisi olla?
Useimmiten nykyään kuulee "mitäs sulle?". Itselleni on aivan sama, että kuinka kysytään kun asia tulee selväksi.
Itse en teitittele, en vaikka juttelisin presidentille. Ollaan kaikki ihan saman arvoisia ihmisiä.
N57
Se ei ole noin yksinkertaista. Kysymys teitettelyssä ei ole ihmisen arvosta, koulutuksesta, varakkuudesta, köyhyydydestä, ulkonäöstä, tms.
Kysymys on yksityisyydestä. Ja välimatkan pitämisestä myös henkisesti. Mm. Lääkärit, lakimiehet, virastojen työntekijät ja vastaavat teittelevät asiakkaitaan.
Ja se on pysyvä käytäntö. Eihän heidän kanssaan olla mitään tuttuja, eikä kukaan noista em. halua että asiakas tulee iholle, liian tutuksi. Näinkin voi käydä.
Tämän ovat he itse kokeneet.
Hehän tekevät vain työtään. Teittittely etäännyttää, pitää keskustelut asiallisina ja selkeinä. Ei minään rupattelu hetkenä.
Pääsääntöisesti kannatan vahvasti teitittelyä asiakastilanteissa ja täysin tuntemattomamien kansaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse teititellä. Mä en ole koskaan teititellyt.
50+
Niin, eiväthän tyhmät, ja käytöstapoja osaamattomat välitä muista kuin itsestään.