Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valokuvausalan vaikuttaja ja kouluttaja ennustaa tekoälyn vievän kuvaajilta, elokuvantekijöiltä ja kamerafirmoilta työt kohta!

Vierailija
12.02.2026 |

Valokuvaaja Tony Northrup vertaa tekoälyn tuloa Amazoniin. Ensin sitä vastusteltiin, mutta lopulta kaikki käyttivät sitä ja pienet myymälät menivät konkurssiin, tai Amazon osti ne osaksi omaa liiketoimintaansa. Ensimmäinen kokonaan tekoälyllä tehty elokuva on julkaistu ja Northrupin mukaan se näyttää teknisesti hyvältä jo nyt. Teknologia tulee kehittymään vielä lisää lähivuosina. 

Tuotannoille syntyy valtavan paljon säästöä, kun kuvauksia varten ei tarvita enää työntekijöitä: näyttelijöitä, malleja, valaisua, mikkejä, kuvaajia jne. vaan tekoäly luo kaiken tyhjästä nappia painamalla. Mies ennakoi koko alan hiipuvan lähitulevaisuudessa. Hän pitää myös mahdollisena, että tekoäly vie influensserien työt. 

Koko kamera-ala on ollut kurjimuksessa älypuhelimien markkinoille tulon myötä, kun kotitalouksiin ei enää hankita kameroita, kun kaikilla on kännykässä kamera. Jos kysyntä hiipuu myös alan ammattilaisten keskuudessa, tullaan näkemään konkursseja. 

Northrup ennakoi tekoälyn vievän myös innostuksen valokuvauksesta harrastuksena, koska enää ei tarvitse ns. jahdata kuvia, vaan ne voi loihtia hetkessä tekoälyllä siinä, missä aiemmin joutui ehkä viikkokausia odottamaan ja suunnittelemaan jonkun tietyn kuvan ottamista valon ja olosuhteiden kannalta. Ja vaikka kuva olisikin aito, niin mitä hienompi otos, sitä enemmän ihmiset tulevat epäilemään ja kommentoimaan, että kyseessä on AI. 

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa hän on. Olen valokuvaaja ja erittäin kiinnostunut tekoälyn hyödyntämisestä. En enää tarvitse malleja enkä studiota ottaaksesi mieleisiä kuvia. Kuvat tehdä softalla milloin ja missä vaan. Mulle tämä on unelma kun voin toteuttaa mun luovat ideat helposti. On ensi mun päivätyö ei ole perusvalokuvausta vaan ihan muu. Valokuvannut olen kohta 20 vuotta. 

Vierailija
2/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa hän on. Olen valokuvaaja ja erittäin kiinnostunut tekoälyn hyödyntämisestä. En enää tarvitse malleja enkä studiota ottaaksesi mieleisiä kuvia. Kuvat tehdä softalla milloin ja missä vaan. Mulle tämä on unelma kun voin toteuttaa mun luovat ideat helposti. On ensi mun päivätyö ei ole perusvalokuvausta vaan ihan muu. Valokuvannut olen kohta 20 vuotta. 

Eli tavallaan et valokuvaa enää, vaan tekoäly luo kuvasi? Sinusta tuo on palkitsevaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen, että YouTubessakin on nykyään pelkkää AI-moskaa. Ja hyvälaatuista onkin, usein vaikea todentaa. Alue kehittyy niin nopeasti, että vuoden tai parin päästä ei ole enää ollenkaan mahdollista .

Vierailija
5/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkeehän sen, että YouTubessakin on nykyään pelkkää AI-moskaa. Ja hyvälaatuista onkin, usein vaikea todentaa. Alue kehittyy niin nopeasti, että vuoden tai parin päästä ei ole enää ollenkaan mahdollista .

Voi myös miettiä, onko sillä mitään väliä, onko joku mainos tai somevideo AI, vai ei? 

Vierailija
6/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähän jokin vastareaktio tulee, ainakin taidepuolella. Pian kuvataan taas filmille ja leikataan vanhaan malliin ilman mitään digitaalista porrasta. En myöskään usko korkeatasoisten leffojen AI-tulevaisuuteen, jotain bulkkia voi tietenkin tehdä. Ihmiset menee leffaan katsomaan ihmistä, ja näyttelijöitä fanitetaan. Aika outo tilanne että katsottaisiin pelkkiä piirrosnukkeja.

Vierailija
7/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tähän jokin vastareaktio tulee, ainakin taidepuolella. Pian kuvataan taas filmille ja leikataan vanhaan malliin ilman mitään digitaalista porrasta. En myöskään usko korkeatasoisten leffojen AI-tulevaisuuteen, jotain bulkkia voi tietenkin tehdä. Ihmiset menee leffaan katsomaan ihmistä, ja näyttelijöitä fanitetaan. Aika outo tilanne että katsottaisiin pelkkiä piirrosnukkeja.

Katsottaisiin pelkkiä piirrosnukkeja? Esim Disney/Pixar tehnyt nimenomaan sillä tavoin miljardeja. 

Vierailija
8/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kameroihin ja objektiiveihin perehtyneenä pidän muutenkin erikoisena ajatusta, että kännykkäkamera olisi jotenkin samantasoinen asia kuin kunnollinen kamera ja objektiivi yhdistelmä. Minusta niitä ei voi edes verrata keskenään. Kamera ja objetiivi yhä edelleen pystyy moniin asioihin, joihin paraskaan kännykkäkamera ei kykene. Kokonaan toinen juttu on linssit, jotka on kamerakännyköissä lähes poikkeuksetta laadutonta roskaa. Laajakulmia, jotka vääristää mittasuhteita ja kuvat suttua. 

Vierailija
9/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsottaisiin pelkkiä piirrosnukkeja? Esim Disney/Pixar tehnyt nimenomaan sillä tavoin miljardeja. 

Tarkoitinkin juuri sitä, että olisi outoa jos elokuvamaailma olisi käytännössä pelkkää Disneytä. Luulisi ihmisten kaipaavan oikeita näyttelijöitä, joiden ulkonäköä ja elämänvalintoja voi haukkua palstalla:D

Vierailija
10/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tavallaan et valokuvaa enää, vaan tekoäly luo kuvasi? Sinusta tuo on palkitsevaa?

Itseasiassa se on todella palkitsevaa. On kiva oppia jotain uutta kun digikamera on jo täysin tuttu ja opittu. Sen ymmärrän että työkseen valokuvausta tekevät ovat asiasta huolissaan. Minä otan tekoälyn innolla vastaan uutena tapana tehdä kuvia. Toki, siis vielä kuvaan perinteisesti mutta tekoälyllä kuvien rakentaminen on todella luovaa ja mielenkiintoista. 

Vierailija
11/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tekoälyllä tehty henkilö on tavalliselle ihmiselle ihan yhtä todellinen kuin oikea Hollywood-tähti. Harva tulee koskaan tapaamaan Brad Pittiä tai Tom Cruisea oikeassa elämässä. Sitäpaitsi jo nyt nähdään tekoälyllä tuotetuista influenssereista, malleista ja uutisankkureista, että ihmiset eivät ymmärrä tai välitä siitä, ovatko ne oikeita henkilöitä vai pelkkiä pikseleitä. Palvovat pelkkää kuvaa - staattista tai liikkuvaa.

Vierailija
12/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa se on todella palkitsevaa. On kiva oppia jotain uutta kun digikamera on jo täysin tuttu ja opittu. Sen ymmärrän että työkseen valokuvausta tekevät ovat asiasta huolissaan. Minä otan tekoälyn innolla vastaan uutena tapana tehdä kuvia. Toki, siis vielä kuvaan perinteisesti mutta tekoälyllä kuvien rakentaminen on todella luovaa ja mie

Itse jaksoin hetken noilla leikkiä, kun tuli laajalti saataville, mutta pidin sitä tylsänä ja passivoivana. 

Vierailija
13/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentaarista kuvaamista ei tekoälyllä voi korvata mitenkään. Taidekuvaamisessa on aina käytetty kaikenlaisia tekniikoita, joten AI on vain yksi nyanssi. Mainoskuvaaminen mahdollisesti korvautuu täysin AI:lla koska sen ainoa tarkoitus on tehdä rahaa.

Vierailija
14/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kameroihin ja objektiiveihin perehtyneenä pidän muutenkin erikoisena ajatusta, että kännykkäkamera olisi jotenkin samantasoinen asia kuin kunnollinen kamera ja objektiivi yhdistelmä. Minusta niitä ei voi edes verrata keskenään. Kamera ja objetiivi yhä edelleen pystyy moniin asioihin, joihin paraskaan kännykkäkamera ei kykene. Kokonaan toinen juttu on linssit, jotka on kamerakännyköissä lähes poikkeuksetta laadutonta roskaa. Laajakulmia, jotka vääristää mittasuhteita ja kuvat suttua. 

Kyse onkin siitä mikä ihmisille riittää. Nykyään ihmisille riittää kännykällä otetut kuvat ja videot. Samalla perusteella jotkut hifistit eivät voi kuunnella musiikkia ilman tuhansia maksavia laitteistoja. He ovat kuitenkin pieni marginaaliryhmä, koska ylivoimaisesti suurin osa kuuntelee korvanapeista tms.

Vierailija
15/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin juuri sitä, että olisi outoa jos elokuvamaailma olisi käytännössä pelkkää Disneytä. Luulisi ihmisten kaipaavan oikeita näyttelijöitä, joiden ulkonäköä ja elämänvalintoja voi haukkua palstalla:D

Joo, kyllä ihmiset kaipaava tähtiä ja esikuvia. Mutta ehkä tämän päivän lapset oppivat fanittamaan AI-luomuksia, ja elämä tulee siirtymään verkkoon.

Vierailija
16/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvartsuren skulle slå ut den schweiziska urverksindustrin. Hur har det gått? Finns ens kvartsuren kvar idag? Väldigt lite är permanent.

Vierailija
17/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä ihmi

Tästähän on jo puhuttu: ihminen itse ei siellä verkossa kuitenkaan ole, hän on sohvalla tai nojatuolissa tms. ja elämä ei välttämättä oikeasti olekaan mielikuvitusta, vaan tylsät tavisjutut alkavat saada entistä enemmän arvoa. Ihan oikea revontuli on muuta kuin tekoälyn tekemä.

Vierailija
18/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttelijöille on sitten töitä ainakin perinteisissä teattereissa, sitä fyysistä presenssiä ei tekoäly voi korvata millään. Paitsi sitten kun robotit ovat vallanneet maapallon.

Vierailija
19/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole merkitystä onko tällainen palkitsevaa. Se on firmalle edullista ja siksi kannattavaa. Laatu on pian, ellei jo nyt samaa.  Harrastelija voi tehdä mitä vaan, mikä on palkitsevaa. Vaikka käyttää AI:ta kuvien luomisen apuna. 

Vierailija
20/90 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kvartsuren skulle slå ut den schweiziska urverksindustrin. Hur har det gått? Finns ens kvartsuren kvar idag? Väldigt lite är permanent.

Vähän eri asia, sveitsiläiset kellot ovat luksustuotteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä