Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan

Vierailija
27.10.2024 |

Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:

Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.

Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.

Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.

Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.

Kommentit (650)

Vierailija
441/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä nyt yritetään oikoa kirjoituksiaan, että ME TARKOITETAAN NYT NIITÄ, JOTKA EI HOIDA LAPSENLAPSIAAN VAIKKA ITSE HOIDATTIVAT OMAT LAPSENSA OMILLA VANHEMMILLAAN, niin silti kirjoitetaan sukupolvesta, joka ei hoida lapsenlapsiaan.

Ikäänkuin vain tämän päivän isovanhemmat eivät lapsenlapsiaan hoitaisi.  Miksi minä sitten näen tällaista isovanhempien hoivaa koko ajan?  Itsekin hoidin kaikkia lasten lapsiani, siskoni hoiti, serkkuni hoiti, äitini hoiti meidän lapsiamme, naapurissa on lapsenlapset todella usein mummolassa, toisessa naapurissa käy mummo usein lasta hoitamassa ja hakee tätä päiväkodista luokseen tarvittaessa, kolmella työkaverillani on lapsenlapsia, joita hoitavat säännöllisesti.

Ja silti hoetaan, että koko sukupolvi on niitä, jotka ei lapsenlapsiaan välitä!

Kyllä tässä nyt vaan halutaan leimata kokonainen sukupolvi.  

Ja boomerit saatte nyt unohtaa tässä merkityksessä.  He ei kuulu tähän sukupolveen, joilla on hoitoa tarvitsevia lapsenlapsia.  

Vierailija
442/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ennen ollut päiväkoteja yms.

Ai, kyllä se oma mummoni on kaksi lastaan jonnekin hoitopaikkaan kärrännyt hoitoon työpäivänsä ajaksi. Yksinhuoltaja kun oli. Ja sisarukseni ja minä olemme olleet päivähoidossa. Ja mummollani hoidossa kesät, viikonloppuisin ja muina loma-aikoina.

Päivähoito oli alunperin sosiaalipalvelu langenneiden naisten lapsille.

Ei ollut mikään langennut nainen, vaan lapset tehtiin avioliitossa. Ukkini se h*orinpukki oli, naisia oli avioliiton ulkopuolella jonoksi asti, osa soitteli kotiin mummini kotiuduttua yksin synnäriltä, että minnehän se sulhanen karkasi. Luonnollisesti ukkia ei ne lapsetkaan kiinnostanut, joten räikeän häpeällisen käyttäytymisensä vuoksi ja kiinnostamattomuuden perhe-elämää kohtaan, mummoni sai eron ja lapset itselleen. 

Toki pesunkestävä naistenvihaaja saa tämänkin käännettyä naisten syyksi ja naisen huonoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksin tehtyjä lapsia oli paljon aina aborttioikeuteen asti.  Sulhot vaan häippäsivät tai olivat naimisissa.  Ikätoverini sai jopa kaksoset ja sulhoa vähemmän kiinnosti perhe-elämä.

Tietysti sit oli niitä pakkonaimisia.  Mentiin kertayön jälkeen kunniallisesti vihille.

Ei ihmiset sen kummempia olleet, nyt yhden yön suhteilla naisetkin kerskailevat, silloin ne kuitenkin olivat tuomittavia vaikka ihan samalla lailla ravintoloista päädyttiin "yökahville."

Vierailija
444/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä nyt yritetään oikoa kirjoituksiaan, että ME TARKOITETAAN NYT NIITÄ, JOTKA EI HOIDA LAPSENLAPSIAAN VAIKKA ITSE HOIDATTIVAT OMAT LAPSENSA OMILLA VANHEMMILLAAN, niin silti kirjoitetaan sukupolvesta, joka ei hoida lapsenlapsiaan.

Ikäänkuin vain tämän päivän isovanhemmat eivät lapsenlapsiaan hoitaisi.  Miksi minä sitten näen tällaista isovanhempien hoivaa koko ajan?  Itsekin hoidin kaikkia lasten lapsiani, siskoni hoiti, serkkuni hoiti, äitini hoiti meidän lapsiamme, naapurissa on lapsenlapset todella usein mummolassa, toisessa naapurissa käy mummo usein lasta hoitamassa ja hakee tätä päiväkodista luokseen tarvittaessa, kolmella työkaverillani on lapsenlapsia, joita hoitavat säännöllisesti.

Ja boomerit saatte nyt unohtaa tässä merkityksessä.

Miksi tunnut syyllistyvän tästä aiheesta noin voimakkasti, vaikka se ei sinun mukaasi edes koske itseäsi?

Vierailija
445/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suuret ikäluokat olisivat alaikäisten lasten äitejä ja isiä vuonna 2024, niin monista perheistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus viranomaisille.

Suurten ikäluokkien lastenhoito ja lastenkasvatus on ollut surkeaa suurimmalla osalla. Onneksi joukossa on aina myös myönteisiä poikkeuksia. "Lastenkasvatus" on ollut lasta alistavaa ja välinpitämätöntä. Suurten ikäluokkien "vanhemmuutta" kuvaa lapsen laiminlyönti ja kaltoinkohtelu, välinpitämättömyys lapsen ikätasoisista tarpeista, lapsen henkinen ja fyysinen kurittaminen ja perheväkivalta.

Lapsen jättäminen yksin kotiin ilman huolehtivaa aikuista on ollut tavallista. Pienet lapset ovat olleet usein yksin kotona jo alle kouluikäisenä. Pienet alakoululaiset ovat kuljeskelleet avaimet kaulassa koulupäivän jälkeen. Toisen tai molemman vanhemman alkoholinkäyttö on ollut tabu, josta ei ole saanut puhua. Juoppo äiti tai isä on ollut varsin tavallinen näky 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla.<

Ihan vilpittömästi kysyn, missä teidän nykyisten vanhempien alakouluikäiset lapset ovat koulun jälkeen, kun te itse olette vielä töissä?

Kyllä minunkin lapseni vaan piti tulla koulun jälkeen kotiin avaimen kanssa, koska minne muuallekaan hän olisi mennyt?  Ketä siitä olisi pitänyt syyttää, minuako?  Minä en muuta voinut, kuin hommata koiran, jonka takia lapsen piti tulla suoraan koulusta kotiin, että joku edes oli kotona häntä odottamassa ja sitä piti viedä ulos.  Lapsi kasvoi kantamaan vastuuta. 

Minne teidän lapset menee, jos he eivät niitä "avainkaulalapsia" ole?  Ei joka paikkakunnalla ole niitä iltapäivä kerhoja koulun jälkeen.  Eikä kaikilla ole isovanhempia samalla paikkakunnalla.  Kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista tehdä lyhyempää työpäivää lapsen takia.  Joten ...?

Vierailija
446/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suuret ikäluokat olisivat alaikäisten lasten äitejä ja isiä vuonna 2024, niin monista perheistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus viranomaisille.

Suurten ikäluokkien lastenhoito ja lastenkasvatus on ollut surkeaa suurimmalla osalla. Onneksi joukossa on aina myös myönteisiä poikkeuksia. "Lastenkasvatus" on ollut lasta alistavaa ja välinpitämätöntä. Suurten ikäluokkien "vanhemmuutta" kuvaa lapsen laiminlyönti ja kaltoinkohtelu, välinpitämättömyys lapsen ikätasoisista tarpeista, lapsen henkinen ja fyysinen kurittaminen ja perheväkivalta.

Lapsen jättäminen yksin kotiin ilman huolehtivaa aikuista on ollut tavallista. Pienet lapset ovat olleet usein yksin kotona jo alle kouluikäisenä. Pienet alakoululaiset ovat kuljeskelleet avaimet kaulassa koulupäivän jälkeen. Toisen tai molemman vanhemman alkoholinkäyttö on ollut tabu, josta ei ole saanut puhua. Juoppo äiti tai isä on ollut varsin tavallinen näky 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla.<

Nytkö ei kukaan hoidata lapsiaan päiväkodissa? Vaikka ei kävisi töissäkään?

Vierailija
447/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomerien lapset on jo viisikymppisiä.

Heillä ei ole hoitoa tarvitsevia pieniä lapsia.

Silti hoetaan:  boomerit ei nyt hoida lapsenlapsiaan, vaikka itse hoidattivat omat lapsensa muilla! 

Osoitus tämän 20-30 -vuotiaitten ikäluokan tietämyksen tasosta.  

Kyllä minulla "boomerilla" on vielä kaksi pientä lasta isompien lisäksi.

Ovat perheidensä "iltatähtiä" ja aivan syötävän suloisia.

Ja sinä, vähintään 74, hoitelet heidät jotta vanhemmat savat levätä, saavat parisuhdeaikaa, matkoille?

Vierailija
448/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1990 ja en tosiaankaan viettänyt viikkotolkulla mummolassa tai he hoitaneet jatkuvasti muutoinkaan. Omat vanhempani perustivat jo perheen toisaalle mistä kumpikaan ovat lähtöisin ja isovanhemmat olivat työelämässä kun minä ja veljeni olimme pieniä. Isovanhemmat ovat saaneet lapsensa alle 25v ja samoin omat vanhempani. Näimme isovanhempia tietysti vaikka joululomilla tai kesäisin samoin kuin muina ajankohtina kun enemmän vanhemmilla vapaata. Äitini vanhempien luo oli silloin noin 800 kilometriä ja isän vanhempienkin luo pitkä matka. 

Me päädyimme puolisoni kanssa asumaan samaan kaupunkiin kuin omat vanhempani ja nämä ovat hoitaneet lapsiamme. 

Vierailija
449/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

En syyllisty, en todellakaan.  Mutta ettekö käsitä, että tuollainen leimaaminen loukkaa meitä lukuisia ja taas lukuisia isovanhempia, jotka tähän ikäluokkaan kuuluvat, mutta eivät todellakaan ole itsekkäitä ja lapsenlapsiaan hylkiviä.

Vierailija
450/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti hoetaan:  boomerit ei nyt hoida lapsenlapsiaan, vaikka itse hoidattivat omat lapsensa muilla! 

Boomereilla tarkoitetaan 1946 - 1964 syntyneitä henkilöitä ja kyllä tuo tuntuu olevan ihan yleinen kokemus esim. meillä milleniaaleilla, että omat boomer-vanhemmat hoidattivat meitä lapsiaan omilla isovanhemmillaan, mutta eivät ole kiinnostuneita omista lapsenlapsistaan.

Itse koen kuuluvani suuriin ikäluokkiin 1945-1950 (synt 1950), en kuulu mihinkään boomereihin.

Vierailija
451/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereilla tarkoitetaan 1946 - 1964 syntyneitä henkilöitä ja kyllä tuo tuntuu olevan ihan yleinen kokemus esim. meillä milleniaaleilla, että omat boomer-vanhemmat hoidattivat meitä lapsiaan omilla isovanhemmillaan, mutta eivät ole kiinnostuneita omista lapsenlapsistaan.

Olen boomer eikä minua hoidatettu isovanhemmilla ikinä. Muuten tavattiin kyllä ja minulla oli hyvä suhde isovanhempiin. 

Nyt hoitaisin enemmän kuin mielellään lapsenlasta useinkin.

Vierailija
452/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas samaa valitusta, moneskohan kerta jo? Ensinnäkään sillä ei ole mitään merkitystä mitä on joskus aiemmin tapahtunut eli jos omat vanhemmat ovat saaneet hoitoapua ja aloittaja ei, aivan kuten ei silläkään mitä eläkkeitä on nyt joillain ja aloittajalla ei jne. Kannattaisi elää ihan tätä hetkeä.

Kiva isovanhempi kyllä varmasti välillä hoitaa lapsenlapsiaan ja tarjoaa apuaan, mutta jokaisella on velvollisuus hoitaa omat lapsensa, ei lapsenlapsia. Ja minusta tämä koskee myös sitä että jokaisella lapsella on velvollisuus (vaikka ei laissa) auttaa vanhempiaan, eli aloittajalla omiaan ja aloittajan lapset voi sitten huolehtia aloittajasta kun hän vanhenee. Lapsi-vanhempi vastuu, ei niin että ikuinenpiikalapsenlapsille-vastuu.

Oikeasti nykyvanhemmat on monet vain itse saamattomia ja ehkä siihen on syy miksi juuri niitä teidän valittajien lapsia ei kukaan halua vahtia. Lapsia tehdessä on hyvä miettiä näitä asioita ennakkoon.

Vierailija
453/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnyin 50-luvun alussa ja jo silloin kuljeskelin avain kaulassa koulun jälkeen, kun vanhemmat oli töissä.

Ketä hittoja te oikein nyt yritätte syyllistää?  Missäs teidän lapset on, vaikka itse olette kotona työttöminä, ja joutaisitte ihan hyvin ne lapsenne hoitamaan?

Niin just, ne on päiväkodissa!!!!! 

Vierailija
454/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Miksi tunnut syyllistyvän tästä aiheesta noin voimakkasti, vaikka se ei sinun mukaasi edes koske itseäsi?

Olen eri mutta ei tuossa mistään syyllistymisestä ollut kyse. Ehkä turhautumisesta. Sen sijaan aloitus oli vahvasti syyllistävä.

Outoa kun minä näen koko ajan ympärilläni isovanhempien ikäisiä ihmisiä pienten lasten kanssa. Ketähän he sitten ovat?

Onko ap keskustellut asian kunnolla läpi isovanhempien kanssa? 

Vierailija
455/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla "boomerilla" on vielä kaksi pientä lasta isompien lisäksi.

Ovat perheidensä "iltatähtiä" ja aivan syötävän suloisia.

Ja sinä, vähintään 74, hoitelet heidät jotta vanhemmat savat levätä, saavat parisuhdeaikaa, matkoille?

Minä hoitelen heitä tarpeen vaatiessa, haen päiväkodista, käyn leikkimässä, vien puistoon. Ja se on oikein mukavaa <3.

Olen saanut olla terveenä, joten hyvin jaksan. Se tuo vaihtelua eläkeläisen arkeen.

Vierailija
456/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt vaan halutaan le

Jos kerta tunnistat, ettei kuvaus koske sinua, niin miksi loukkaannut? Sama kun jotkut miehet ovat aina huutamassa, että ei saa yleistää, kun puhutaan naisten kokemasta lähisuhdeväkivallasta Suomessa. Että ei kaikki miehet, kyllä ne naisetkin jne. jne. Kun kukaan ei olekaan väittänyt, että KAIKKI vaikka puhutaankin yleisesti vaikka miehistä tai tietystä ikäluokasta. En minäkään loukkaannu siitä, jos puhutaan että vauvojen surmat ovat yleensä naisten tekemiä, tai että oma ikäluokkani naisista suurin osa on ylipainoisia. Tunnistan kokonaisesta lauseesta sen, että aha, ei koske minua, ei syytä vetää hernettä nenään.

Vierailija
457/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt vaan halutaan le

En syyllisty, en todellakaan.  Mutta ettekö käsitä, että tuollainen leimaaminen loukkaa meitä lukuisia ja taas lukuisia isovanhempia, jotka tähän ikäluokkaan kuuluvat, mutta eivät todellakaan ole itsekkäitä ja lapsenlapsiaan hylkiviä.

Älä leimaannu, kerta ei ole mitään syytä. Tässäkin ketjussa monilla nyt vaan tässäkin ketjussa on tuollainen kokemus omist boomer-vanhemmistaan. Ei se, että monilla on vastaavanlainen kokemus ikinä tarkoita sitä, että kaikki saman sukupolven edustajat olisivat yhtälaisia. Tuollainen turha puolesta loukkaantuminen syö vain itseäsi, eikä muuta muiden kokemuksia yhtään miksikään.

Maailma muuttuu ja nyt pitkään suunta täällä länsimaissa on ollut indivualismi. Ennen suvut olivat tiiviitä, sitten alkoi puteilemaan kelkasta serkut ja muut vastaavat ja nyt sitten isovanhemmat keskittyvät sukua enemmän omaan elämäänsä. Boomerit ovat tällä hetkellä se olemassa oleva suurin isovanhempien ryhmä. Todennäköisesti seuraava sukupolvi osallistuu lastenlastensa elämään vielä vähemmän.

Ennen lapsen kasvatukseen tarvittiin koko kylä, nykyään pärjätään yksin ja valtion avulla jos nyt enää ylipäätänsä halutaan lisääntyä.

Vierailija
458/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti hoetaan, että koko sukupolvi on niitä, jotka ei lapsenlapsiaan vä

Boomereita eli suuria ikäluokkia on elossa noin 300 000, eläkeläisiä 1,6 miljoonaa.  Miten saat boomerin suurimmaksi eläkeläisryhmäksi? Siis paha boomer-päähänpinttymä.

Vierailija
459/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti hoetaan, että koko sukupolvi on niitä, jotka ei lapsenlapsiaan vä

Mutta, kun puhutaan heti otsikossa "Sukupolvesta", niin sehän tarkoittaa juuri sitä, että koko sukupolvi saa satikutia.

Vierailija
460/650 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kerta tunnistat, ettei kuvaus koske sinua, niin miksi loukkaannut? Sama kun jotkut miehet ovat aina huutamassa, että ei saa yleistää, kun puhutaan naisten kokemasta lähisuhdeväkivallasta Suomessa. Että ei kaikki miehet, kyllä ne naisetkin jne. jne. Kun kukaan ei olekaan väittänyt, että KAIKKI vaikka puhutaankin yleisesti vaikka miehistä tai tietystä ikäluokasta. En minäkään loukkaannu siitä, jos puhutaan että vauvojen surmat ovat yleensä naisten tekemiä, tai että oma ikäluokkani naisista suurin osa on ylipainoisia. Tunnistan kokonaisesta lauseesta sen, että aha, ei koske minua, ei syytä vetää hernettä nenään".

Mutta, kun otikossa puhutaan "Sukupolvesta", se viittaa ko aikana syntyneisiin. Se olisi pitänyt rajata, mutta sitä ap ei tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi